Täysin ymmärrettävää, että oikeus totesi että lapset asuvat Mikolle. Nyt kun katsoo tuota Helenan vastuuttomuutta ja sohlaamista, niin eihän tuo voi olla lapsillekaan kovinkaan tervettä.
Korjataan nyt tämäkin, että oikeus ei määrännyt lapsia Mikolle, vaan oikeus määräsi lapset Suomeen. Suurimpana syynä Helenan epävarma oleskeluoikeus, eli viisumi USA:han. Pelkkiä rasvafirman lukuja katsomalla kävi nopeasti selväksi, että yritys ei ole millään tavalla kannattava, eikä tule olemaankaan. Helena sai v. -22 koronan varjolla uusittua E2-viisuminsa kerran, mutta tuolloinkaan mitään oikeita liiketoiminnallisia edellytyksiä uusimisille ei ollut.
Mikolla ja Helenalla on ollut kaikkien lasten koko elämän ajan yhteishuoltajuus. Sekä avioliiton että eroprosessin aikana. Helena on hakenut lasten yksinhuoltajuutta kolme kertaa: kaksi kertaa Minnesotassa ja kerran Suomessa. Jokainen hakemus hylättiin.
Helena lupasi oikeusprosessin aikana muuttaa sinne, minne lapsetkin ja hän myös lupasi tehdä kaikkensa, jotta yhteishuoltajuus toimii. Helena itse esitti kysymyksen
"Minkälainen äiti olisin, jos en muuttaisi?". No, me tiedämme, minkälainen. Hän lupasi myös asua Mikon lähellä, jotta arki olisi toimivaa, koska se on lasten etu. Kun oikeus sitten totesi, että lapset muuttavat Suomeen (raha-asioihin liittyvät asiat olivat vielä kesken), Helena ilmoitti oikeudelle, että hän ei aio muuttaa Suomeen. Huolimatta siitä, että oli aiemmin näin luvannut. Mikko oli ostanut myös Helenalle ykkösluokan lentolipun Suomeen ja tarkoitus oli, että tulevat kaikki samalla lennolla.
Helena ei lennolle lähtenyt, mutta hän meni kuitenkin ystävänsä kanssa vielä kerran lentokentälle tapaamaan lapsia ja järjesti siellä shown. Ystävä kuvasi tämän spektaakkelimaisen esityksen ja Helena on myöhemmin julkaissut tästä erilaisia katkelmia. Alkuperäinen versio oli järkyttävin. Tässä vaiheessa Helena esitti vielä julkisia väitteitä, että Mikko olisi kidnapannut lapset, vaikka Mikko vain noudatti oikeuden päätöksiä.
Suuri kysymys on nyt se, onko Mikko hakenut lasten yksinhuoltajuutta? Syytä olisi, koska arki Helenan kanssa ei yksinkertaisesti lasten näkökulmasta suju. Eikä Mikon. Sen Helena on itse lipsauttanut, että tällainen uhka on ollut hänelle päällä, mutta totuutta emme tiedä. Mikko ei haluaisi erottaa lapsia äidistään, mutta jossain kohtaa tulee raja vastaan, sillä Helena ei halua miltään osin elää normaalia elämää. Ja se taas ei ole lasten etu.
Itse en epäile, etteikö Helena rakastaisi lapsiaan. Harmi vain, että Helenan rakkaus ei ole sellaista normaalia rakkautta, vaan se on omistushaluista ja häntä itseään hyödyttävää toimintaa. Kyse mun nähdäkseni ei ole tunneperäisestä rakkaudesta, koska Helena ei nähdyn perusteella kykene samanlaisiin ehdottomiin tunteisiin kuin muut ihmiset. Lapset ovat Helenalle vallan välikappaleita. Ja se on suurin asia, miksi ihmiset Helenaa halveksivat.