Ei nyt varmaan ihan kaikessa toiminnassaan ole lasten parasta ajatellut kun pakottanut lapset (jotka eivät kai edes puhu Suomea) muuttamaan Suomeen jossa he eivät ole käyneet vuoden 2019 jälkeen. Ei se lapsille tuollaiset elämänmuutokset välttämättä kovin helppoja ole. Taisi myös olla tässä eron aikana useamman kuukauden putkeen näkemättä lapsiaan kun oli itse Suomessa.
Mikko olisi halunnut jokavuotiseen tapaan tulla Suomeen lasten kanssa tapaamaan sukulaisia. Samalla lapset olisivat saaneet kielikylvyn ja tottua Suomeen. Helenalle se ei kuitenkaan sopinut ja Helena kieltäytyi antamasta Mikolle lasten passeja.
Lapsille puhuttiin suomea ja viroa ennen avioeron vireille laittamista. Kun ero laitettiin vireille, Helena lakkasi puhumasta lapsille suomea tai viroa ja muutti kotikielen englanniksi. Mikkon puhunut lapsille koko ajan suomea kotona. Lapset ymmärtävät suomea ja vanhin lapsista sitä vähän osaa puhuakin. Keskimmäinen lapsi on opettajien ja kummankin vanhempansa mukaan lähes kolmikielinen, eli hän ymmärtää hyvin myös viroa. Nuorin lapsista ymmärtää suomea, mutta tuon ikäisellä ei mitenkään ole tavatonta, että he ovat pitkään vain yksikielisiä. Myöskään se, että sisarukset puhuvat keskenään englantia, on ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Myöskään Olli Jokisen lapset eivät puhuneet suomea käytännössä ollenkaan, vaikka vanhemmat puhuvat suomea keskenään.
Helena haki lasten yksinhuoltajuutta ja tarjosi Mikolle mahdollisuutta tavata lapsia joka toinen viikko keskiviikko-illasta sunnuntaihin. Oikeus ei tähän vaatimukseen suostunut. Lapset ovat siis jo useamman vuoden olleet Mikon luona puolet ajastaan ja Mikko on heille puhunut suomea koko ajan. Lasten on luonnollisesti annettu puhua englantia. Tulevat oppimaan suomen hyvin nopeasti, kunhan sitä joutuvat käyttämään. Ymmärtävät kuitenkin suomea hyvin.
Jos ja kun Mikko on ollut useamman kuukauden erossa lapsistaan ei tarkoita sitä, että hän olisi hylännyt lapsensa. Jos ja kun tilanne on ollut Helenan kanssa hyvin tulehtunut, on voinut olla jopa järkevää ottaa etäisyyttä. Lasten kanssa on voitu pitää yhteyttä videopuheluilla, mikäli Helena on ne sallinut. Tälle Mikon erossa ololle lapsista oikeus ei selvästikään ole laittanut mitään painoarvoa. Joskus vain pitää päästä pois ja tässä tapauksessa se on voinut olla sillä hetkellä myös lasten etu, jos Helena on ollut ihan vauhkona. Emme voi tietää. En kyllä ole varma edes siitä, onko Mikko oikeasti ollut "kuukausia erossa lapsistaan" vai onko tämä vain Helenan väite. Joka tapauksessa Mikko olisi halunnut ja yritti saada lapset Suomeen kanssaan.
Tämän lasten muuton Suomeen olisi voinut hoitaa myös niin, että Helenakin tekee suunnitelmia ja valmistautuu siihen, että hän ei oikeudessa voita. Nyt molemmat voisivat olla täällä yhdessä, mutta silti erikseen lastensa tukena aloittamassa uutta elämää. Koulut alkaa ensi viikolla ja lapsilla on jännät paikat. Äidin kuuluisi olla mukana tärkeänä päivänä. Mutta ei, äiti on kaverinsa vierashuoneessa toisella puolella maapalloa taistelemassa tuulimyllyjä vastaan. Mä en ikinäikinäikinä voisi toimia niin kuin Helena on toiminut.
@BOL
Sua ärsyttää Helena, minua Mikko. Tasapeli?
Meitä varmaan ärsyttää nämä henkilöt eri syistä. Mua vituttaa, että joku voi olla noin huono äiti lapsilleen. Vaikea keksiä mitään, mikä voisi Mikossa ärsyttää yhtä paljon. Ja turkulaiset ei todellakaan ole mun suosikkiheimo. Eikä ole Koivutkaan.