Harvinaisen huonosti on kieli tarttunut jos sitä on kuitenkin kotikielenä puhuttu. Ihmetyttää myös tuo oletus, että nyt sitten oppivat kielen tosi nopeasti, miten voit olla siitä varma?
Noh joka tapauksessa lasten raahaaminen pois sieltä missä heidän koko elämänsä on, ei ole yleensä lapsen parhaan ajattelua. Toki joskus elämässä niin voi joutua tekemään mutta tässä tapauksessa varmaan muitakin vaihtoehtoja olisi ollut.
Sä et nyt ehkä osaa ajatella sitä ettei se muuttaminen nopealla aikataululla ehkä ole niin helppoa tälle ex-vaimollekaan. Ulkopuoliset ei tässäkään tapauksessa tästä tilanteesta tiedä kuin murto-osan joten ehkä kannattaa suhtautua kriittisesti molempien osapuolten kertomuksiin. Todennäköisesti tässäkin tilanteessa suurimmat kärsijät on lapset kun vanhemmat ei pysty eron keskellä yhteistä säveltä löytämään.
Mä en tiedä, onko sulla kokemusta suomalaisten vanhempien lapsista, jotka asuvat ulkomailla ja joilla on kodin ulkopuolisia kontakteja? No, mulla on ja aivan ylivoimainen enemmistö lapsista, jotka asuvat ei-suomenkielisissä maissa ja joilla on sosiaalisia kontakteja ei-suomenkielisten kanssa, omaksuvat sen toisen kielen nopeammin kuin suomen. Koska sitä käytetään päivähoidossa, koulussa, harrastuksissa ja kaikkialla. Ensimmäiset sanat ovat usein suomenkielisiä, mutta aika pian se sanavarasto kehittyy sillä ulkomaan kielellä nopeammin kuin suomeksi, koska itsestään on pakko tehdä ymmärrettävä.
Miten voin olla varma, että lapset oppivat suomen nopeasti? Koska lapset oppivat kieliä nopeammin kuin aikuiset eikä suomi ole heille mikään vieras kieli. Kun he kuulevat muiden lasten puhuvan suomea, pikkuhiljaa ne sanat tarttuu ja lapsi alkaa itsekin puhua suomea. Tiesitkös, että Saku Koivun lapsilla oli sama tilanne, kun muuttivat Suomeen? Lapset olivat kutakuinkin saman ikäisiä kuin Mikon kaksi vanhinta lasta. Heille oli kotona puhuttu koko ajan suomea, mutta koulut oli käyty englanniksi. Eivät osanneet lukea tai kirjoittaa suomeksi. Muutamassa kuukaudessa Sakun lapset oppivat suomen ja puhuvat sitä ymmärtääkseni jo ihan kunnolla. Tästä syystä Sakun vaimo oli Mikon todistajana oikeudenkäynnissäkin. Miksi Mikon lapset eivät oppisi suomea? Ei Suomi ole näille lapsille mikään vieras ulkoplaneetta, vaikka Helena sellaista väittääkin.
Sä olet nyt ostanut nämä Helenan kertomukset ihan totaalisesti. Ei ole olemassa mitään "nopeaa aikataulua".
Helena on laittanut keissin tulille 7.2.2020, eli yli 3,5 v. sitten. Tässä nyt on ollut eri vaiheita, mutta lasten asuinpaikastakin on kiistelty jo vuosia. Mikko on alunperin hakenut lasten muuttoa Suomeen jo lukukaudeksi 2022-23, mutta oikeus ei siihen suostunut, koska halusi saada varmuuden, että Suomeen muutto on todella lasten parhaaksi. Oikeus määräsi kokeneen ja relocation-asioihin perehtyneen psykologin ratkaisemaan asian. Hän suositti perusteellisen tutkimisen ja kaikkiin osapuoliin tutustumisen, haastattelujen ja tarkkailujen jälkeen lasten muuttoa Suomeen. Helena halusi oman asiantuntijansa ja oikeus siihen suostui. Helenan asiantuntija ei löytänyt moitittavaa psykologin johtopäätöksistä ja suositus pysyi samana. Koko oikeusprosessin aikana Helenan on pitänyt ymmärtää, että hän voi myös hävitä ja hänen olisi pitänyt valmistautua siihen. Mutta hän ei ole valmistautunut mihinkään mitenkään.
Minä en ole kuullut Mikon kommentoivan sanallakaan mitään koko keissiin liittyvää. En siis ole tehnyt minkäänlaisia johtopäätöksiä Mikko Koivun kertomusten perusteella, koska sellaisia ei yksinkertaisesti löydy. Eikä pitäisi olla Helenankaan kommentteja missään. Minä pohjaan tietoni oikeudenkäynneissä ilmi tuotuihin asioihin ja keissin aikajanaan. Oikeus on siis päättänyt jo huhtikuun lopussa, että lapset muuttavat Suomeen. Helena on asunut Mikon talossa ja ajanut Mikon autolla. Ihan valtavan suuri uutinen ei ole sekään, että jos lasten äiti on sanonut muuttavansa sinne, missä lapset asuvatkin ja lapset muuttavat Suomeen, Helena totta tosiaan muuttaa talosta pois. Mikko on jo hakenut lasten tavarat asunnosta pois ja huonekalut ovat Mikon. Kuinka paljon aikaa Helenalle pitäisi tarjota, jotta saisi omat vaatteensa ja tavaransa pakattua? Kun kerran neljä viikkoa ei riitä. Vuosi? Viisi? Helenan asuttamasta talosta ei ole Mikolle kuin kuluja. Kiinteistöverokin on yli 1500$/kk.
Sen avioehdon tarkoituksena oli taata Helenalle "pehmeä lasku" mahdollisen eron kohdatessa. Siinä oli korvamerkitty 500k€ asuntoon ja 500k€ käteisvaroina. Rahat olisi voinut "nostaa" myös 100k€/v 5v. putkeen, jos Helena olisi halunnut. Oikeus oli varoittanut Helenaa oikeudenkäynnin aikana, että hänen käyttämänsä rahat voidaan katsoa kuuluvaksi avioehdon korvauksen piiriin. Mutta Helena ei heitä kuunnellut, vaan pisti rahaa palamaan, minkä ehti. Ei pitäisi olla mikään ongelma katsoa internetistä vaikka vuokra-asuntoja Turusta ja pyytää vaikka siskojaan käymään katsomassa ja soittamasta sieltä asunnolta FaceTimesta Helenalle. Helena olisi voinut vähän aikaa asua vuokralla, jos sopivaa omistusasuntoa ei heti olisi löytynyt. Mikon osoitteen Helena uskoakseni tietääkin ja lasten kannalta olisi järkevää asua melko lähellä, muttei kuitenkaan ihan naapurissa. Mutta mitään näistä Helena ei ole tehnyt. Hänellä ei viimeiseen kuukauteen ole ollut edes lapsia luonaan.
Ja mä tiedän, että mä olen raskas, kun mä paasan tästä, mutta koska mä olen ihan oikeasti perehtynyt tämän keissiin ja lukenut satoja sivuja oikeuden dokumentteja, koen, että on tärkeää korjata kaikki sellaiset väärät uskomukset, jotka ovat syntyneet Helenan oman toiminnan vuoksi.