Lätkäkortit

  • 94 341
  • 282

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Harmi, että ei taida nykyään löytyä innokkaita keräilijöitä täältä Suomesta ainakaan. Olisi liigasta iso kasa kortteja, jotka voisin myydä pois jos vain olisi sellainen ostaja, kuka himpun verran maksaisikin. Löytyisi lähes koko sarja tuolta yhdeltä työsulku kaudeltakin.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Minulle voi tarjota latvialaisia pelaajia. Varsinkin harvinaiset kortit kiinnostavat.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Harmi, että ei taida nykyään löytyä innokkaita keräilijöitä täältä Suomesta ainakaan. Olisi liigasta iso kasa kortteja, jotka voisin myydä pois jos vain olisi sellainen ostaja, kuka himpun verran maksaisikin. Löytyisi lähes koko sarja tuolta yhdeltä työsulku kaudeltakin.
Kyllä Suomessa on innokkaita keräilijöitä. Aika moniakin... MUTTA, jos etsit henkilöä joka maksaisi enemmän kuin korttien todellinen arvo on niin etsit ihan turhaan. Ei kannata kuvitella että saisit nyt enemmän korteistasi kuin silloin kun olet ne hankkinut, et saa puoliakaan siitä.

Jostain kummasta monelle on tullut luulo että lätkäkorttien kaupassa puhutaan joistain suurista summista, mutta todellisuus on kaukana tuosta.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Jostain kummasta monelle on tullut luulo että lätkäkorttien kaupassa puhutaan joistain suurista summista, mutta todellisuus on kaukana tuosta.

En toki odota mitään isoja summia, mutta kyllä kuitenkin ajattelin, että niistä voisi saada hieman enemmän kuin aikanaan ostanut. Jos joltain puuttuu sarjoista vaikka muutamia kortteja. Toki noita kortteja taitaa saada edelleen ostettua, jonka takia niiden arvo ei ole tainnut muuttua. Muutenkin tuollaisia keräilijöitä on varmaan vaikea tavoittaa. Joku huuto.net ei oikein toimi mielestäni korttien myyntiin. En sitten tiedä onko jotain sivuja missä noita voisi yrittää kaupitella.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
90-luvulla tehtyjä lappuja on painettu niin suuria määriä että jotain yksittäisiä erikoisuuksia lukuunottamatta (harvinaisimmat erikoiskortit, "gold etc" -painokset perussarjan tavallisista koteista) niillä on lähinnä tunnearvoa. Sen sijaan aikaisempien vuosikymmenten O-Pee-Cheet ja Toppsit ovat arvokkaampia pienemmän painatuksen vuoksi.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
90-luvulla tehtyjä lappuja on painettu niin suuria määriä että jotain yksittäisiä erikoisuuksia lukuunottamatta (harvinaisimmat erikoiskortit, "gold etc" -painokset perussarjan tavallisista koteista) niillä on lähinnä tunnearvoa. Sen sijaan aikaisempien vuosikymmenten O-Pee-Cheet ja Toppsit ovat arvokkaampia pienemmän painatuksen vuoksi.

NHL kortteja löytyy kyllä iso pino ja koviakin kortteja, mutta niitä ei juuri halua myydä pois. Niihin liittyy paljon muistoja skidi ajoilta. Harmi, että nuo SM-liiga kortit ei ole minkään arvoisia.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Joku huuto.net ei oikein toimi mielestäni korttien myyntiin. En sitten tiedä onko jotain sivuja missä noita voisi yrittää kaupitella.

Korttifriikit.com - sieltä saat rehellisen arvion kokoelmallesi (osto ja myynti -palsta vaatii rekisteröinnin). Jos kiinnostaa, niin Tampereella on korttimessut 21.9., mihin keräilijöitä tulee mukava määrä.
 

Outsider

Jäsen
Pariin otteeseen on nyt vuoden aikana tullut haalittua Ebaysta Mike Richterin kortteja ja kokoelma onkin karttunut ihan kivasti. Huuto.netin tarjontaakin on tullut välillä katsottua ja sieltäkin jotain alkuvuodesta ostin, mutta hinnat ja tarjonta on tuolla rapakon toisella puolella parempaa. Jos jollain on tarvetta päästä ylimääräisistä Richtereistä eroon, niin saa lähestyä yksityisviestillä ja mahdollisesti voin vaihtaa/kaupata kortteja myös takaisinpäin, kun Ebaysta lotteja ostellessa on kertynyt myös aikamoinen kasa samoja kortteja. Huono puoli noissa Ebay kaupoissa on, että kaikki puuttuvat kortit tuntuu olevan aina eri loteissa, niin samoja kortteja tulee väkisin jatkuvasti lisää. Toisaalta sitä on sitten ihan hauska katsella mitä kaikkea uutta sai, kun kohteissa ei ole ainakaan omalle kohdalle sattunut ikinä mitään tarkempaa listausta, vaan on pitänyt tehdä päätös kuvan perusteella.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Beckettin sivulta voi myös tilailla useamman eri korttikaupan kamaa. Mä oon sieltä aina silloin tällöin jotain tsettejä tilaillut.
 

J.A.V.

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP (sympatiat SaiPalle), Leijonat, Kazan, NHL
Löysin sen taas...

...nimittäin vanhan harrastukseni. Serkun kortteja oon tässä katsellut ja samalla iskeytyi mieleen ajatus: "Perkele, aloitanpas uudelleen keräilemään!" En ole kyllä keräillyt muuta kuin SM-liigaa, mutta nyt aion keräillä änärikorttejakin (ja jos lompakko antaa periksi, niin KHL:ää).

Löytyykö Jatkoajasta aktiivisia keräilijöitä? Olisi mukava jutella tästä aiheesta myös muidenkin harrastajien kanssa. :) Kenties tämä ketjukin saisi uutta viestiä putkeen...
 

Teloch

Jäsen
Täällä tuo keskustelu tuppaa kuolemaan parissa päivässä, mutta Korttifriikit pitelee käyttäjälistallaan niitä harvoja aktiivisia keräilijöitä, joita tänä päivänä on jäljellä. Sinne vaan suhraamaan, jos et vielä ole käynyt.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Mä tilailen jonkin verran pääasiassa vanhoja tsettejä ehkä kymmenen korttia vuodessa. Vanhoissa korteissa on se hyvä puoli, että niitä painettiin suht surutta aikoinaan ja esim suomalaisten (Kurri, Tikkanen) rookiekortit eivät Jenkeissä maksa juuri mitään. Pikkukundien kanssa näitä katsellaan ja kundit tunnistavat lähes kaikki Liiga-, NHL- ja Valioiigajoukkueet ja myös ison liudan pelimanneja ihan Gretzkysta alkaen.
 

Koikkaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves & Boston Bruins
Itse olen aloittelija keräilijä. Isoveljeni omisti aikoinaan todella ison kokoelman SM-liiga, NHL, NBA ja myös jääkiekon maajoukkue kortteja. Moni taviskorteista on vieläkin komerossa ja myös hieman kärsineinä.

Sain "perintönä" muutaman hyvän kortin, kuten Sisu Janne Niinimaa Signature kortti ja myös samanlainen maajoukkuekortti.

Nyt hän auttaa mua hankkimaan kortteja. Ville Kolppasia olen alkanut keräilemään ja ensimmäinen Kolpi -kortti on tulossa ensi viikolla kokoelmaan.
 

J.A.V.

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP (sympatiat SaiPalle), Leijonat, Kazan, NHL
Täällä tuo keskustelu tuppaa kuolemaan parissa päivässä, mutta Korttifriikit pitelee käyttäjälistallaan niitä harvoja aktiivisia keräilijöitä, joita tänä päivänä on jäljellä. Sinne vaan suhraamaan, jos et vielä ole käynyt.

Siellä olen suhrannut jo muutaman päivän, mutta en ole vieläkään päässyt ylläpidon tarkkaa seulaa lävitse. Mikäköhän siinä kiikastaa? No, ihmisiä hekin ovat.

Mä tilailen jonkin verran pääasiassa vanhoja tsettejä ehkä kymmenen korttia vuodessa. Vanhoissa korteissa on se hyvä puoli, että niitä painettiin suht surutta aikoinaan ja esim suomalaisten (Kurri, Tikkanen) rookiekortit eivät Jenkeissä maksa juuri mitään. Pikkukundien kanssa näitä katsellaan ja kundit tunnistavat lähes kaikki Liiga-, NHL- ja Valioiigajoukkueet ja myös ison liudan pelimanneja ihan Gretzkysta alkaen.

Pikkuiset ovat hyvällä tiellä. Älä lopeta tuota ;)
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Siellä on ainoastaan yksi tai kaksi sälliä jotka noita hyväksymisiä tekevät. Kyllä tunnuksesi hyväksytään, mutta jonkin verran se ottaa aikaa. Parempi noin kuin se että siellä olisi roskapostirobotteja ziljoona.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Pahasti näyttää siltä että jonkin sortin keräilijäkärpänen on puremassa. Kaukana taitaa kuitenkin olla ajat jolloin kymmenellä markalla sai paketin jossa oli kymmenen korttia.

Mistä jengi ostelee noita isoja lootia joissa on parikymmentä pussia? Lähinnä etsin Euroopassa toimivaa nettikauppaa joka niitä myy. Jenkeistä tilatessa kun on aina se tullausriski.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Pahasti näyttää siltä että jonkin sortin keräilijäkärpänen on puremassa. Kaukana taitaa kuitenkin olla ajat jolloin kymmenellä markalla sai paketin jossa oli kymmenen korttia.

Mistä jengi ostelee noita isoja lootia joissa on parikymmentä pussia? Lähinnä etsin Euroopassa toimivaa nettikauppaa joka niitä myy. Jenkeistä tilatessa kun on aina se tullausriski.

Tulliahan ei tarvitse maksaa posteineen alle 150€:n lähetyksistä, mutta alv-raja on 22€ eli 24% napsahtanee päälle. Toi tulliprosentti voi olla suht alhainenkin verrattuna vaikka useampiin toimituskuluihin. Esim tietokoneissa ja -tarvikkeissa toi on pyöreä nolla samoin golf-kamat tulevat jollain muutaman prossan tullilla. Nämä siis vain esimerkkeinä, tsettien tulliprosentista ei ole tietoa.
 

Teloch

Jäsen
Ja Friikkien forumilla saa ilmeisesti siihen shoutboxiin huudella jo ennen tunnusten hyväksymistä. Ehkäpä sinnekin voisi huudella että "päästäkkee sissää" niin ylläpito vanhan kokemuksen perusteella nopeuttaa toimintaansa tunnuksen hyväksymisen suhteen. Ja ainahan on Friikkien Facebook-sivu, jos siellä pörrää.

Mitä boksien ostoon tulee, itse olen hommannut omani paikallisesta liikkeestä. Tämän lisäksi tiedän muutamia kauppiaita, jotka lootia myyvät kohtuulliseen hintaan, jos postin helläkätisyyteen haluaa luottaa. Mitä sitten ulkomailta on tullut, Dacardworld on toiminut vallan mainiosti kun kimpassa on tilattu tavaraa. Poistoista ainakin tuppaa saamaan kaikkea halvalla.
 

J.A.V.

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP (sympatiat SaiPalle), Leijonat, Kazan, NHL
No nyt tuli tunnuksetkin tuonne Friikkilään. Siellä näyttäisi olevan ensisilmäyksellä havaittavissa ihan asiallinen ja ammattitaitoista porukkaa :)

Tänään tai huomenna saapuu ensimmäinen pakettini, joka sisältää yli 3600 korttia. Jospa se riittäisi vähäksi aikaa (tuskin riittää, mutta aina on hyvä toivossa elää) :D
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Kyllä se tähän hommaan iski sitten inspiraatio, harvinaisen koukuttavaa on :) Mulla oli aikoinaan hyvät kokoelmat Anaheimin ja Ässien kortteja siististi kansiossa, mutta kyseinen kansio sitten teki aivan mystisen katoamistempun jonkun muuton yhteydessä. Taannoin raahasin kotipuolesta mukaan laatikollisen aivan sekalaista NHL/Liiga-korttia ja olen noita nyt sitten käyttänyt vaihtarina + ostellut mm. Korttifriikkien kautta Ässä-kortteja. Tämän hetken saldo on reilut 100 korttia, mutta vielähän tuosta muutama sata puuttuu, ennenkuin voi sanoa kokoelman olevan edes tyydyttävällä tasolla. Mukavasti on kuitenkin noita peruskortteja kertynyt eri kausilta ja onhan tuossa muutama erikoiskorttikin tullut lisättyä kokoelmiin.

Harmillisesti juuri Ässät on sellainen joukkue, minkä kortteja ilmeisesti innokkaimmin keräillään, hinnat ovat sen mukaiset. Mutta jos hiljalleen tässä kartuttelisi kokoelmia, pääasiassa vaihdoilla. Lystiä puuhaa on! Muutama paketti tullut ostettua tuota Cardsetin uutta sarjaakin, jotenkin on sellainen pikkupoikamainen fiilis kun noita paketteja availee ja hiljalleen pihistämällä katsoo seuraavan kortin. Ihan tulee vanhat (hyvät) ajat mieleen :)
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tämähän on hauska aihe ja varmaan valtaosa täälläkin kirjoittelevista on ainakin joskus kerännyt jotain lätkäkortteja. Itsellä on melkoinen nivaska kansiossa NHL-maalivahtien kortteja, etenkin Hasekista taitaa olla yksistään 30-40 erilaista korttia. Korttien kunnosta en oikein tiedä ja varmaan melko peruskortteja nuo varmaan on. Voiko näillä olla tosiaan jotakin arvoa tänä päivänä? Tuolta Korttifriikkien sivuilta vähän selailin, mutta hankala löytää tietoa kun ei oikein tiedä mitä kysyä noista korteista.

Mitä noita nyt aikoinaan oli, Pinnaclet nyt ainakin. Oliko Topps joku liigakorttien juttu?
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Katsos mokomaa, tälläinen ketju täällä. Onneksi tätä lukiessa olin vanhepieni luona, joten päätinpä laskea omat kokoelmani nopeasti läpi:
SM-Liiga-kortteja minulla on yht 407kpl, uusimmat jostain kaudelta 2004-05. Osa taas reilusti yli 20v vanhoja.

Sitten löytyy JYP-postikortteja 48kpl (ei sisällä kaksois- tai kolmoiskappaleita), osa nimmareilla ja osa ilman. Nämä on näitä mitä saa erilaisista fanitapaamisista, osa on vissiin ihan tältäkin kaudelta. Tuskin näillä montaa euroa saisi. Paitsi että yksi taitaa olla Timo Jutilan ja Tapolan makkaroiden postikortti, mutta aidot nimmarit löytyvät kyllä.

Maajoukkuekorttini ovat pääasiassa kisoista '94 ja '95. Tuskin valehtelen paljoa jos sanon omistavani koko sarjan. Näitä kortteja on yht 299kpl.

NHL-kortteja löytyy 498kpl, näistä uusimmat ovat varmaan vuodelta 2003. Vähän sitä sun tätä, eri sarjoja eri vuosilta. Vanhimmat jostain ysärin alulta.

Elitserienistäkin löytyy 6 kortta. Ei mitään käryä mistä näitä on tullut. Osa tuli ilmeisesti Kellogsin murojen kylkiäisenä joskus ja yksi kortti on Sinuhe Wallinheimo signature, joka päätyi minulle Sinkulta itseltään, tosin parin mutkan kautta. Kun Sinkku palasi Jyväskylään 2004, tämä muutti silloisen opettajani naapuriin ja oli ilmeisesti antanut tälle n 10kpl kyseisiä kortteja. Opettaja taas antoi kortit luokkakaverilleni syntymäpäivälahjaksi, joka taas jakoi osan kavereilleen, mm. minulle.

Nopealla matematiikalla kortteja löytyy siis 1204kpl. Korteista valehtelematta 99% on loistavassa kunnossa, koska minä ja veljeni säilytimme lätkäkorttejamme aina sellaisissa muovitaskuissa, jossa ne tälläkin hetkellä makaavat. Osa korteista on sitten ostettu kirppareilta tai vaihdeltu, joten niiden kunnot saattavat olla huonompia. Sellainen hauska yksityiskohta, että joskus 10-15v sitten kun ne olivat itselle kova juttu, niin jo silloin ala-asteiässä olin hyvin tarkka korttien järjestyksestä. Kaikki korttini ovat järjestyksessä. Joukkueet ovat vähän miten sattuu, mm. JYP on Liigan kansiossa ensimmäisenä (jostain kumman syystä), mutta muuten olen järjestäneet kaikkien joukkueiden kortit samalla kaavalla. Ensin tulevat "joukkueen omat kortit". Checklistit, mitalikortit jne. Sitten tulee hyökkääjät numerojärjestyksessä (mikäli samaa numeroa on useammalla hyökkääjällä, vanhimman kauden kortit tulevat ensin. Sitten sama juttu pakeille ja maalivahdeille. Valmentaja-korttejakin taisi olla muutama, ne sijoitettiin perälle. Siis on oikeasti järjestyksessä. Jos joku keräilijä haluaisi etsiä jotain tiettyä korttia, niin varmasti löytäisi sen hetkessä.

Lätkäkorttien keruu oli yksi lapsuuteni mielenkiintoisimmista harrastuksista. En muista mistä se lähti rullaamaan. Sen muistan että kun isä oli aikanaan viikot työreissulla, niin tämä kävi hakemassa matkan varrelta Ärrältä jotain NHL-kortteja minulle ja veljelleni tuliaisiksi (mutta vain jos olimme kilttejä!). Sitten suuri osa on ostettu kirpputoreilta. Jostain syystä kesämökkipaikkakuntamme paikallisella kirpparilla myytiin noita maajoukkuekortteja avaamattomissa pusseissa vielä vajaa 10v kyseisten kisojen jälkeen. Eikä hintakaan ollut paha. No ei tietenkään voinut olla jos kaksi ala-asteikäistä poikaa ostelee niillä 10mk/2e viikkorahoilla 300 korttia. Tietenkin kirpputoreilta on tullut ostettua sitten ihan "avattujakin" korttipusseja. Me emme koskaan keränneet mitään erityistä, lähinnä katsoimme korttien kunnon ja määrä korvasi laadun. Joskus ala-asteen lopulla ostin "naurettavan halvalla" isoja nippuja lätkäkortteja luokkalaisiltani, kun nämä oliva tulossa teini-ikään ja korttien keruu oli lapsellista. Muistan kun kerran vierailimme jossain lätkäkorttien keräilytapahtumassa ja kyselimme joltain aikuisilta kortteja myyviltä miehiltä paljonko JYP-kortit maksoivat. Kaverit latelivat jotain jopa 10e hintoja kortille kappaleelta, olivatko halvimmatkin useampaa euroa kappaleelta. Muistan miten veljen kanssa naureskelimme että eihän noista kukaan nyt noin paljoa maksa.

Vaihtelua emme harrastaneet niinkään kovin paljoa. Vaihdoimme ainoastaan kaksoiskappaleemme pois, mutta muuten vaikka sieltä olisi kuinka arvoton ja paskan pelaajan kortti, niin pidimme sen suosiolla itsellämme. Minä ja velipoika olemme aina olleet kauppamiehiä, ja olisiko se juuri noista lätkäkorteista saanut alkunsa. Muistan miten monesti kun vaihtelin noita kaksoiskappaleita pois, niin tuli tingittyä aina pari korttia extraa. "Anna nyt ihan mikä tahansa kortti niin tehdään kaupat". Ja kaupat tuli. Sellainenkin muisto korttikaupoista tuli nyt mieleeni kun olin neljännellä luokalla ja minulla oli kaksoiskappaleet Brian Leetchin korteista. Tarjosin sitten luokkalaiselleni sitä että kiinnostaako vaihdella. Lopulta vaihdoin Leetchin Ilveksen Bruce Racineen. Seuraavana päivänä koulussa yksi toinen luokkalainen tuli vittuilemaan että mikä saatanan idiootti vaihtaa Leetchin Racineen. Itseä kiinnosti tuolloin enemmän kotimaan Liiga kuin rapakon takaiset, joten en pitänyt/pidä edelleenkään kyseistä vaihtoa mitenkään överityhmänä. Muutenkin pikkuveli tunsi jostain syystä suurta sympatiaa Ilvestä kohtaan, hän tykkäsi kyseisestä vaihdosta paljon.

En tiedä yhtään paljonko tuohon harrastukseen on uponnut euroja. Veikkaan että kuitenkin suht vähän, olisiko ehkä 300e max. Kuitenkin niin monet kortit on ostettu kirppareilta tai kavereilta, tai sitten vaihdeltu kavereiden kesken yksi kortti viiteen "huonopaan" pelaajaan. Enkä kyllä toisaalta tiedä yhtään paljonko noiden korttien arvo olisi nyt. Paha sanoa mitkä kortit ovat sitten oikeasti harvinaisia. Eipä taida muita nimikirjoitus (pikku-)kortteja olla kuin se yksi Wallinheimo.Tai ainakaan aidolla signeerauksella. Mitään ajatusta noiden myymisestä ei ole, sen verran paljon muistoja noihin kortteihin liittyy. Mutta jos ne myisi niin uskoisin että väh euro per kortti pitää saada. Sisältää sitten nuo muovitaskut valmiine järjestyksineen. Voi olla melko alakanttiin tuo arvio. Luulisi että ehjillä ja vanhoilla korteilla olisi arvoa vaikka painatusmäärät olisivat olleet suuria. Nuo eivät kunnossa varmasti häpeile uusille paljoa yhtään ja arvaa vain moniko noista 20v sitten painatetuista korteista on kadonnut tai mennyt muuten vain huonoon kuntoon kun niillä on leikitty, vaihdeltu paljon ja pidetty ties missä repun pohjalla. Ja eipä tarvitse kuin prosentti tuosta korttimäärästä olla edes vähän arvokkaampia, puhutaan parin kympin hinnasta kortilta, niin siinähän se 1200e tulee jo kasaan. Eikä nuo taskutkaan täysin ilmaisia ole.

Mutta tosiaan, melko vaikea noiden kansioiden arvoa on arvioida ilman tarkempaa perehtymistä. Villi veikkaus että jos palsanmäelle veisin, niin voisi olla 100e tiukassa noista kansioista. Kuten jo sanoin, pidetään kortit itsellä muistoja ja odotellaan vaikkapa toiset 20v arvon nousemisia.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Minä keräsin vain NHL-kortteja, liigakortit annoin pois. Kortit ovat ehkä vähän kärsineitä (tai ainakin suuri osa), koska pelasin niillä. Tein otteluohjelmat, maalipörssit ja sarjataulukot, järjestin rosterit mieleisiksini ja pelaaja vs pelaaja aina joukkueen pinosta. Se kummalla oli parempi erotus pisteet miinus pelit, teki maalin. Dallas Stars voitti useiten Cupin, koska Brett Hull, jonka kortti oli minulle kaikista tärkein. Myös Red Wings ja Oilers voittivat Cuppeja. Runkosarja taisi olla 12 peliä joka joukkueelle, tosin uudempia joukkueita ei ollut ja Carolina oli Whalers. Tämä kaikki tapahtui siis 2000-luvun alussa. Kortteja sain isältä ja kodinhoitajilta, joita meillä kävi noin parin viikon-viikon välein. Vaihtelin myös kortteja kavereitten kanssa, mutta kaikki eivät uskaltaneet koska "iskä voisi suuttua". Tuossa hommassa päässälaskutaitoni kehittyi huimasti ja ala-asteen alkuvuosina tuli ihmeteltyä kun muut yrittivät selvitä jostain 13+9 yhteenlaskuista kun itse oli tottunut laskemaan jotain 848-539, ilman laskinta.

Kaikki kortit ovat yhä tallessa, niitä on joitakin satoja. Kortit ovat suunnilleen aikaväliltä 1992-2001, muutamia uudempiakin on. Myöhemmin kehittelin sitten oman liigan joukkueineen, pelaajineen ja satoine kortteineen, sekä tein kirjan monikymmensivuisen kausikirjan 04-05 jossa esiteltiin kausi 03-04 sekä suurimmat tähdet pelipaikoittain, ja tulevaisuuden lupaukset. Tuo oli sitten jo ala-asteen loppupuolta.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Myöhemmin kehittelin sitten oman liigan joukkueineen, pelaajineen ja satoine kortteineen, sekä tein kirjan monikymmensivuisen kausikirjan 04-05 jossa esiteltiin kausi 03-04 sekä suurimmat tähdet pelipaikoittain, ja tulevaisuuden lupaukset.

Sulla ei tainut olla kamalasti kavereita tai harrastuksia lapsena :-)


Ei vaan oikeasti respectit. Mä taisin aikoinaan vaan järjestellä lätkäkortteja tuntitolkulla kansioihin, mutta muutoin olen kyllä puuhastellut kaikkien vastaavien mielikuvitustilastojen kanssa. Olin jo täysikäinen, kun kisasin paperilla vuoden 2020 täydelliset kesäolympialaiset fiktiivisillä urheilijoilla ja kymmensivuisten noppien pohjaan rakennetuilla säännöillä/kaavoilla.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Sulla ei tainut olla kamalasti kavereita tai harrastuksia lapsena :-)


Ei vaan oikeasti respectit. Mä taisin aikoinaan vaan järjestellä lätkäkortteja tuntitolkulla kansioihin, mutta muutoin olen kyllä puuhastellut kaikkien vastaavien mielikuvitustilastojen kanssa. Olin jo täysikäinen, kun kisasin paperilla vuoden 2020 täydelliset kesäolympialaiset fiktiivisillä urheilijoilla ja kymmensivuisten noppien pohjaan rakennetuilla säännöillä/kaavoilla.
Hienoa etten ole ainoa joka on ryhtynyt tuollaisiin virityksiin, kuulostaa kyllä melkoiselta projektilta. Minäkin olen täysi-ikäisenä koittanut pelata omaa kiekkoliigaani pari kertaa että saisin sen ekan runkosarjan päätökseen, mutta pelejä pitäisi tulla 14 joukkueelle jotain 50 joten taitaa jäädä ikuisuusprojektiksi. Varsinkin kun en ole noihin kortteihin varmaan kolmeen vuoteen koskenut.

Olihan minulla muutamia kavereita ja talvisin pelasin ulkojäillä, kesäisin potkin palloa. Tietokoneaika oli kuitenkin todella rajallista, toisinaan lähes olematonta. Ensimmäiset vuodet jatkoajassa luin/kirjoitin isän koneella (+ koulussa, kirjastossa) lukioaikana ja omaan läppäriin säästin rahat intin päivärahoista 2013. Pleikkareita ja vastaavia ei ikinä ollut, niin piti kehitellä jotain muuta. Noina aikoina luin myös valtavasti kirjoja, esimerkiksi Tuntematon Sotilas alle 10-vuotiaana ja Pohjantähti-trilogiakin ala-asteen puolella. Nykyään internetin takia tulee luettua vain muutama kirja vuodessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös