Ilmeisesti kaksi pronssiottelua, joissa kummassakaan Jere ei pelanut, on mielestäsi sitä urheilullista menestystä.
No ei varsinaisesti. Mutta kyllä HIFK:n peli Aravirran ja Sheddenin kausilla (04-06) pääsääntöisesti oli kuitenkin melko hyvällä tasolla, vaikkei se mestaruuteen riittänytkään. Ja Jere oli olennainen osa kaikissa näissä kolmessa joukkueessa.
Kärpissä Jerellä meni hyvin, mutta totuus on se, että viimeisellä HIFK -kaudellaan Jere ei paljon Eepi Hämäläistä kummempi vahvistus HIFKille ollut. Hyvä peruspakki, ei muuta.
Miksei tuota tuoreempaa näyttöä Kärpistä sitten voi pitää todisteena Jeren pelitaidoista ja asenteesta, mutta vanhempia näyttöjä HIFK:sta ja "unohdetuista" pronssiotteluista voi??? Ihmettelen suuresti.
Sitä paitsi pelkkä hyvä peruspakkikin vahvistaisi tämän hetken HIFK-puolustusta olennaisesti. Kyllä, Jere Karalahti mallia kevät -07, olisi tämän hetken HIFK:lle selvä vahvistus. Tekisi kaiken paremmin kuin Korhonen & kaverit. Ei Lukkokaan anna Eepille kenkää sen takia, että hän ei ole enää yhtä hyvässä iskussa kuin vuonna -95.
Jos en aivan väärin muista, niin juuri Karalahden paluusta ja näistä "Keep your head up, i'm back" -paidoista alkoi tämä viimeisin "old time hockey" -vouhotus. Ja mitä tähän "toivotaan, toivotaan" -heittoosi tulee, niin sitähän se juuri Jeren kanssa olisi ollut. Sitä ei voi kiistää edes sokea apina.
No itse asiassa muistat väärin. Tämä viimeisin vouhotus alkoi vasta 2 vuotta myöhemmin työsulkukauden puolivälierätappiosta ja sitä seuranneesta Kingin palkkaamisesta. Ilmeisesti Mobergin ja co. suunnitelmana oli peitellä pelaajabudjetin leikkaaminen tähän "old time hockey"-savuverhoon kanadalaisella valmentajalla. Sinänsähän tuo sitten onnistuikin hyvin, kun valmentajaksi löytyi todellinen timantti (Shedden), joka pystyi ottamaan heikommastakin materiaalista kovat tehot irti.
Omasta puolestani en tiedä, millainen apina olen, mutten ilmeisesti ainakaan sokea, koska näin Jeren pelaavan Kärpissä hyvää kiekkoa. Ja noiden Kärppä-otteiden perusteella voi kyllä odottaa ihan realistisesti hyviä otteita jatkossakin (ilmeisesti sitten taas Kärpissä). Sen sijaan Korhosen, Turusen ja Kovasen kohdalla vastaavia otteita ei ole uralla nähty kertaakaan, joten todella villiä toivomista on ajatella, että kyllä se tästä näillä miehillä alkaa sujua.
Itse olen koko ajan sanonut samaa sanomaa: Jerelle olisi pitänyt olla paikka HIFK-pakistossa niin kauan kuin joukkueesta ei löydy vähintään 6 parempaa puolustajaa, joita peluuttaa otteluissa. Ja noita 6 parempaa ukkoa ei ole löytynyt Jeren junnuvuosien jälkeen, viimeksi varmaan vuonna -95. Tämä ajattelu on mielestäni keskittymistä urheilulliseen menestykseen.