Mielestäni esimerkkisi ei liity Daespoon tapaukseen mitenkään. En muista nähneeni Siffan postanneen foorumille viestiä, jossa hän julkistaisi henkilöllisyytensä. Monet tuntuvat vetävän hyvinkin vahvoja johtopäätöksiä muutamista tänne postatuista lehtijutuista, mutta Siffa itse ei ole nimimerkkinsä takana olevasta henkilöstä muistaakseni puhunut.Kysymys sivuten tuota Daespoon jäähyä.
Kuvitellaan, että Jatkoajan keskustelupalstalle rekisteröityisi nimimerkki Teemu Selänne. Kyseinen nimimerkki kirjoittaisi todella asiantuntevia kommentteja Anaheimin tilanteesta, Teemu Selänteen loukkaantumisista yms. Kommentit ja havainnot olisivat sellaisia, mitä ei kukaan muu voisi tietää paitsi sellainen, joka oikeasti pelaa Anaheimissa. Nimimerkki Teemu Selänne ei missään kohtaa kirjoittaisi yhteenkään viestiin olevansa oikea Teemu Selänne, mutta se paistaisi läpi nimimerkki Teemu Selänteen kirjoituksista ja kaikki sen myös tietäisivät.
Jos minä sitten kirjoittaisin johonkin ketjuun, että hei, nimimerkki Teemu Selänne on oikea Teemu Selänne, saisinko pelikieltoa?
Mielestäni esimerkkisi tapauksessa nimimerkki olkoon nimimerkki, kunnes itse jostain syystä haluaa tuoda julki kuka oikeasti on. Kannattaa kuitenkin muistaa, että se on minun mielipiteeni ja sääntötulkintani, jolla ei tässä(kään) tapauksessa ole mitään käytännön arvoa. Modet tekee näistä linjakkaita päätöksiä, vai tekevätkö sittenkään.
Tässä taannoin oli aika lailla samaan aikaan kaksi tähän dilemmaan liittyvää tapausta:
- Eräs kirjoittaja kertoi muuan trollin hauskoista piirteistä aivan toisessa nettiyhteisössä. Henkilön profiili tuossa yhteisössä ei tullut millään lailla ilmi.
- Eräs kirjoittaja kertoi Bongaa jatkoaikalainen-ketjussa nähneensä tutun foorumilaisen tuomaroimassa peliä, jonka hän vielä tarkasti ilmoitti.