Kysymyksiä, kommentteja, palautetta moderaattoreille ja keskustelupalstan ylläpidolle

  • 614 261
  • 3 079
Tila
Viestiketju on suljettu.

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kysymys sivuten tuota Daespoon jäähyä.

Kuvitellaan, että Jatkoajan keskustelupalstalle rekisteröityisi nimimerkki Teemu Selänne. Kyseinen nimimerkki kirjoittaisi todella asiantuntevia kommentteja Anaheimin tilanteesta, Teemu Selänteen loukkaantumisista yms. Kommentit ja havainnot olisivat sellaisia, mitä ei kukaan muu voisi tietää paitsi sellainen, joka oikeasti pelaa Anaheimissa. Nimimerkki Teemu Selänne ei missään kohtaa kirjoittaisi yhteenkään viestiin olevansa oikea Teemu Selänne, mutta se paistaisi läpi nimimerkki Teemu Selänteen kirjoituksista ja kaikki sen myös tietäisivät.

Jos minä sitten kirjoittaisin johonkin ketjuun, että hei, nimimerkki Teemu Selänne on oikea Teemu Selänne, saisinko pelikieltoa?
Mielestäni esimerkkisi ei liity Daespoon tapaukseen mitenkään. En muista nähneeni Siffan postanneen foorumille viestiä, jossa hän julkistaisi henkilöllisyytensä. Monet tuntuvat vetävän hyvinkin vahvoja johtopäätöksiä muutamista tänne postatuista lehtijutuista, mutta Siffa itse ei ole nimimerkkinsä takana olevasta henkilöstä muistaakseni puhunut.

Mielestäni esimerkkisi tapauksessa nimimerkki olkoon nimimerkki, kunnes itse jostain syystä haluaa tuoda julki kuka oikeasti on. Kannattaa kuitenkin muistaa, että se on minun mielipiteeni ja sääntötulkintani, jolla ei tässä(kään) tapauksessa ole mitään käytännön arvoa. Modet tekee näistä linjakkaita päätöksiä, vai tekevätkö sittenkään.

Tässä taannoin oli aika lailla samaan aikaan kaksi tähän dilemmaan liittyvää tapausta:

  1. Eräs kirjoittaja kertoi muuan trollin hauskoista piirteistä aivan toisessa nettiyhteisössä. Henkilön profiili tuossa yhteisössä ei tullut millään lailla ilmi.
  2. Eräs kirjoittaja kertoi Bongaa jatkoaikalainen-ketjussa nähneensä tutun foorumilaisen tuomaroimassa peliä, jonka hän vielä tarkasti ilmoitti.
Tapauksessa 1. ei paljastunut käytännössä yhtään mitään. Tapauksen 2. tuomarin henkilöllisyys olisi ollut kenen tahansa selvitettävissä erittäin vähällä vaivalla. Tuomarina tietänet itsekin miten vähällä. Lopputulemana moderaattoreiden arvontakone sai aikaiseksi pelikiellon tapauksesta 1, mutta ei tapauksesta 2, jossa kirjoittajan henkilöllisyys käytännössä paljastui.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Jos kyseinen tuomari oli meikäläinen niin toki kirjoitin itse heti perään ettei asia haitannut.

Koska näinkin on käynyt
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tämä on epämääräistä arvuuttelua ja vihjailua. Koeta nyt muistaa ketju, niin käydään katsomassa, mitä sinne olen käsillä olevasta aiheesta kirjoittanut. Itse en muista kirjoittaneeni sitä, mitä nyt vihjailet.

Olen syvästi pahoillani, jos muistan asian itse väärin. Yritin kaivaa viestiä, mutta olet niin aktiivinen kirjoittaja, että työsarkaa oli aivan liikaa. Ja voihan olla, että olet jopa editoinut jonkun vahingossa tulleen lipsahduksen pois ja satuin vain ehtimään näkemään sen.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Samanlainen mielikuva minullakin on, muten myöskään muista missä yhteydessä se tuli vastaan. Siinä mielessä tavallaan ymmärrän tuon "lievennyksen" Daespoon kohdalla, vaikka periaatteessa dynamo68 tässä nyt joutui sijaiskärsijäksi.

Todista mielikuvasi oikeaksi. Minäkin haluaisin nähdä tuon viestin, mistä sinulla on E:n kanssa sama mielikuva. Itse en muista kirjoittaneeni sellaista, mikä on sinun mielikuvasi.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Todista mielikuvasi oikeaksi. Minäkin haluaisin nähdä tuon viestin, mistä sinulla on E:n kanssa sama mielikuva. Itse en muista kirjoittaneeni sellaista, mikä on sinun mielikuvasi.

Mielikuvat ovat parhaimmillaan kun unia. Siksi niistä kiinni saaminen on vaikeata, tosin ei mahdotonta.

Mutta kun nyt näin asettelit asian, aion paneutua asiaan ja palata siihen kunhan olen käynyt kaikki viestisi läpi. Ja omani.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Mutta tuo ei ollut se pointti. Otetaan esimerkkinä Jukka Ropponen. En tiedä, onko hän jossakin viestissä sanonut, että moi, olen oikea Jukka Ropponen, mutta kaikkihan sen tietävät eikä hän sitä mitenkään peittele. Pointti onkin nyt siinä, että jos Jukka Ropponen ei olisi myöntänyt olevansa hän itse mutta olisi kuitenkin kaikkine tietoiteen ja vinkkeineen "paljastunut" maalivahtivalmentaja Ropposeksi, ja minä kirjoitan tähän nyt vaikka että tiesittekö, että Jukka Ropponen on se maalivahtivalmentaja Ropponen, saanko siitä penalttia?

Mun mielestä koko palsta pitäisi muuttaa sellaiseksi ettei mitään nimimerkkejä edes olisi. Jokainen kun joutuisi kirjoittelemaan omalla nimellään, niin palstan taso nousisi huomattavasti. Turhat provot ja vittuilut jäisi luultavasti lähes kokonaan pois.

Ketjun aiheeseen liittyen.

Onko ylläpidon tai moderaattorien mielestä mahdollista siirtyä oikeisiin nimiin nimimerkkien sijaan?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko ylläpidon tai moderaattorien mielestä mahdollista siirtyä oikeisiin nimiin nimimerkkien sijaan?

Toivottavasti ei. Tai sitten sopii, jos kaikki vapaan puolelle kirjoitetut tekstit poistetaan. Siellä on ainakin omalla kohdallani juttua jos mistä, naisseikkailuista- ja itkuista sairastamaani tautiin, enkä missään nimessä haluaisi anonymiteettini katoavan. Varsinaisella kiekkopuolella ei niin väliä, siellä ei (muistaakseni) ole tullut kirjoitettua asioista, jotka eivät kestä päivänvaloa ainakaan yhdistettynä henkilöllisyyteeni.

Tunnen tämän palstan nimimerkkien takaa löytyviä ihmisiä IRL, enkä usko kenenkään innostuvan ideastasi. Tai voisihan se toimia, jos nimimerkin takaa kirjoitetut tekstit häviäisivät pysyvästi bittiavaruuteen ja voisi aloittaa omalla nimellä puhtaalta pöydältä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Mun mielestä koko palsta pitäisi muuttaa sellaiseksi ettei mitään nimimerkkejä edes olisi. Jokainen kun joutuisi kirjoittelemaan omalla nimellään, niin palstan taso nousisi huomattavasti. Turhat provot ja vittuilut jäisi luultavasti lähes kokonaan pois.

1) Moni täällä avautuu sellaisista asioista, joita ei halua kaikkien tietävän. Esimerkiksi jos depressio- tai kankkusketjuun kirjoittaa omalla nimellään, voi olla työpaikan saaminen sen jälkeen kovilla. Ja ymmärtääkseni monelle ainakin tuo depressioketju on tärkeä paikka purkaa sydäntään ja hakea vertaistukea.

2) Millä valvottaisiin, että jokainen todella kirjoittaa omalla nimellään? Voisinhan minäkin ilmoittaa "oikeaksi" nimekseni vaikka Reijo Muonan, mikä se siis ei ole, kuten tiedät.

3) Jos omalla nimellä kirjoittaminen pystyttäisiin tekemään pakolliseksi, moni kirjoittaja poistuisi täältä. Sen myötä putoaisivat myös mainostulot.

4) Hulluja, häiriköitä ja mielenvikaisia riittää, enkä ainakaan minä halua ketään sellaista soittelemaan kännissä keskellä yötä ja sössöttämään, kuinka Lunkka on paska ja mun mielipiteet on urpoja.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Niin juu täällä on tää vapaa puolikin. Jotenkin ajattelin vain tuota lätkä-puolta.

Editoidaan tuo mun hetkellinen ajatushäiriö pois. Jooko?
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Onko olemassa jonkinlaista nimimerkkirekisteriä poistetuista kirjoittajista ja ylipäätään kaikista hakijoista? Onko mahdollista saada jonkin poistetun kirjoittajan nimimerkki?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
2) Millä valvottaisiin, että jokainen todella kirjoittaa omalla nimellään? Voisinhan minäkin ilmoittaa "oikeaksi" nimekseni vaikka Reijo Muonan, mikä se siis ei ole, kuten tiedät.

Kait tunnistaminen onnistuu nykypäivänä. Jokainen joutuisi lähettämään nimensä ja osoitteensa ylläpidolle. Sieltä tulisi sitten paluupostissa tunnukset. Mikäli annat väärät tiedot, niin vaikeaa on saada paluupostina kotiin tunnuksia.

Sinänsä asiasta olen sitä mieltä, että aika epäreilua olisi muuttaa anonyymisuojalla kirjoittaneita ihmisiä yhdellä napinpainalluksella nimien takaa kirjoittaviksi. Kuten on jo todettu, niin moni on varmasti purkanut tuntojaan aika yksityisistä asioista, koska sen on voinut tehdä ilman omaa nimeä. Ei olisi oikein fiksua yht´äkkiä paljastaa niitä juttuja koko kansalle.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kait tunnistaminen onnistuu nykypäivänä. Jokainen joutuisi lähettämään nimensä ja osoitteensa ylläpidolle. Sieltä tulisi sitten paluupostissa tunnukset. Mikäli annat väärät tiedot, niin vaikeaa on saada paluupostina kotiin tunnuksia.

... jonka jälkeen rekisteröityminen tulisi maksulliseksi. Tuskin ylläpito hyvää hyvyyttään postittelisi kirjeitä ympäri maailmaa omaan laskuunsa, ylimääräisistä työtunneista puhumattakaan. Sama koskee esim. verkkopankkitunnuksilla rekisteröitymistä.

Suhtaudun myös epäilevästi siihen, haluaako ylläpito kasata itselleen lisää tylsiä hommia. Jonkun ne postimerkit olisi nuoltava, tai frankkeerauskoneen mustesäiliö vaihdettava.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Mites nuo nettipankkien tunnukset.

Miksi hommista pitäisi tehdä vaikea
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Suhtaudun myös epäilevästi siihen, haluaako ylläpito kasata itselleen lisää tylsiä hommia. Jonkun ne postimerkit olisi nuoltava, tai frankkeerauskoneen mustesäiliö vaihdettava.

Postimerkkejä tai frankkeeraukoneita ei suinkaan tarvitsisi käyttää, koska muitakin keinoja on olemassa, kuten tehdä Itellan kanssa hinnoittelupalvelusopimus, jolloin Itella (Posti) hoitaa kirjeiden postituksen maksuineen siitä eteenpäin kun ne sen haltuun päätyvät. Ainoa tehtävä, mikä jäisi olisi kirjeiden sisällön tuottaminen ja kuoreen laittaminen, toki Itellan kanssa voi sopia myös e-palvelun, jonka perusteella Itella suorittaa koko operaation pl. kirjeen sisällön kirjoittamisen. Mutta tämä tietenkin maksaa, enkä usko, että Jatkoajan kirjevölyymillä tällainen olisi kannattavaa.

***

Muuten en oikein kannata ideaa, jonka perusteella nimet nimimerkkien takaa paljastetaan, vaikka oman nimeni olenkin paljastanut palstalaisille, siitä huolimatta, että olen kirjoitellut aika henk.koht. viestejä palstalle. Suurin osa ei tällaista kuitenkaan halua ja tällainen käytäntö varmasti karsisi kirjoittajia (ja mainostuloja), joten parempi pitäytyä nykyisessä systeemissä.

vlad.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Halmela sai pelikieltoa, koska arvuutteli moderaattoreiden nimimerkkejä.
Minuakin on joskus haukuttu moderaattoriksi, mutta ei siitä pelikieltoa tullut, kun ei kiinnostanut todellakaan käyttää mitään raportointinappulaa.
Saako tuosta arvuuttelusta siis pelikieltoa vain, kun osuu arvuuttelussa oikeaan?
 

rosnäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voisiko tuota Lukko osiossa olevaa Porilaisten... ketjua siirtää kierrätyskeskukseen siellä jo olevan vastaavan jatkoksi. Jupsterin joulutauon ratoksi masinoima banniautomaattiketju johtanee muuten epämukaviin jouluyllätyksiin useamman käyttäjän osalta. Suipot, työttömyydet, väkiluvut, lentokentät, rautatiet ym. vakioaiheet lienee jo kaikki muutenkin ko. ketjussa käsitelty. Hyvää viihdettä tietysti, jos jääkiekko ei kiinnosta.
 
Mielestäni esimerkkisi tapauksessa nimimerkki olkoon nimimerkki, kunnes itse jostain syystä haluaa tuoda julki kuka oikeasti on.

Mutta sitäkään ei kannata tehdä tai muuten heilahtaa bannia välittömästi. Nimimerkin ja nimen yhdistäminenhän on Jatkoajan keskustelupalstan säännöissä ankarasti kielletty eikä siinä mitenkään rajata pois oman nimimerkin ja nimen yhdistämistä. Eli vaikka joku väittäisikin sinusta jotain, niin ei kannata koskaan myöntää mitään jos haluaa välttyä sanktioilta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mutta sitäkään ei kannata tehdä tai muuten heilahtaa bannia välittömästi. Nimimerkin ja nimen yhdistäminenhän on Jatkoajan keskustelupalstan säännöissä ankarasti kielletty eikä siinä mitenkään rajata pois oman nimimerkin ja nimen yhdistämistä.

Olen syyllistynyt tähän rikkeeseen, joten kaipa jään jännityksellä odottamaan milloin pamahtaa kuukauden huili oman nimen paljastamisesta nimimerkin takaa. Mutta joo, jos joku halutessaan haluaa paljastaa nimensä nimimerkin takana niin passaa minulle, mutta pakkoa siitä ei tohdi kuitenkaan tehdä.

nimim. vlad.
 
Kiitos taas kerran palautteesta, jota mielellämme otamme vastaan, kuten ennenkin. Nyt kysymyksiä näyttää aiheuttavan tuo sääntöjen 10 § tulkinta ja koetamme vastata asiaan yksittäistapauksia ja nimimerkkejä mainitsematta, kieli keskellä suuta. Ensi alkuun on todettava että asia on vaikea meillekin joka osaltaan aiheuttaa myös väärinkäsityksiä ja virhetulkintoja päätöksistämme. Osin nämä väärinkäsitykset ja virheelliset tulkinnat johtuvat myös puutteellisesta informaatiosta pelikielloista ilmoittaessamme.

Yksi keskustelupalstan periaatteista on anonymiteetti, jota olemme halunneet suojella mahdollisimman pitkälti, se taustana 10 § tiukalle sanamuodolle ja toimenpiteille sen rikkomisesta. On myös täysin kiistatonta että muutamat nimimerkit ovat omalla toiminnallaan vahingossa tai tietoisesti paljastaneet itsensä tai tulleet paljastetuksi muulla lailla. Esimerkkinä vaikkapa kirjoittaja joka itse kertoo avanneensa Facebook-sivun tai adressin ja jopa linkittää sen palstalle, josta sitten paljastuu hänen henkilöllisyytensä. On täysin selvää että tällaisessa tapauksessa emme noudata kirjaimellisesti ja sokeasti 10 § jos asia tulee palstalla puheeksi. Mutta emme myöskään salli retostelua asialla ja asian esiintuomista yhteyksissä, jossa sillä ei ole mitään merkitystä, vaan jossa ”julkistus” tehdään tietoisesti vain eräänlaisena provokaationa ja henkilöllisyyttä käytetään lyömäaseena keskustelussa. Nämä sinänsä 10 § mukaiset rikkeet käsitellään oikeita paljastuksia ja spekulaatioita lievemmällä sanktioskaalalla. Sama koskee niin sanottuja huumoripaljastuksia tyyliin ”XX on varmaan Virmanen itse”.

10 § tulkinta on aikojen myötä myös muuttunut, joten matkan varrella joku on voinut saada huumoriheitostakin penalttia, siinä kun joku on päässyt ilman sanktiota viime aikoina.

Mikäli epäilet viestisi olevan 10 § vastainen, se todennäköisesti on sitä ja kehotamme jättämään sen postittamatta. Emme suosittele asiassa rajojen kokeilemista.

Moderaattorit
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suuret kiitokset Moderaattoritiimille kun suljitte tuon "porilaisten kommentit ja ohjeet"-ketjun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös