Kysymyksiä keskustelupalstan moderaattoreille ja ylläpidolle II

  • 1 084 419
  • 6 314

Ikurin Vireä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves talvella ja Ilves kesällä, Ikurin Vire
Ainakin minä pitäisin mielummin nykyisen kuvattoman linjan, koska nautin hyvin (tai vähän heikomminkin) kirjoitetusta sanallisesta keskustelusta HFBoardsin meme- ja gif-dialogin sijaan. Kirjoittaminen sääntöjen mukaan vaatii edes hiukan ajattelua ko. asiasta. Toivottavasti nämä keskusteluketjut eivät muutu paikoiksi, joihin päätarkoituksena olisi juuri sen maailman parhaan giffin tuuppaaminen - kun se oli niin hauska edelliset 30 kertaa. Sillä saa niin kovin helposti tapettua kaiken hyvän keskustelun aiheesta.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Tässä on jo hetken aikaa ollut mielellä esittää eräs tiedustelu.

Aiemmin kävin erään sananvaihdon yhden kirjoittajan kanssa koskien Jatkoajan artikkeleita ja niihin liittyvää toimintaa. Tässä vaihdettiin ehkä hieman kiivaastikkin sanoja mutta mitään sen suurempaa ei ollut.

Seuraavana päivänä huomasin että tämä samainen henkilö (tässä tapauksessa tiedossani on nimimerkin oikea nimi) oli tarkastellut LinkeIn-profiiliani. Tämä on sinäänsä kovin outoa koska en ole kertonut kuka olen tai edes mitä ja missä teen työkseni. Olen kyllä henkilön tavannut mutta silloinkaan en omaa nimeäni käyttänyt vaan käytettiin "Jatkiksen nickeja".

Olen rekisteröitynyt sähköpostilla jossa näkyy sekä etunimeni että sukunimeni ja tällä tiedolla on kyllä helppo yhdistää nimi ja nimimerkki. Mutta miten tämä kyseinen nimimerkki on nämä osannut yhdistää?

Veikkaisin vaihtoehtoja olevan kaksi. Joko ylläpidon tai moderaattorikunnan jäsenet antavat tietoja ulos tai sitten kyseinen nimimerkki omaa suoraan pääsyn niihin. Sattumaan en nimittäin usko.

Eli kysyisinkin, valuuko käyttäjien tietoja ulos useinkin?
 

passenger

Jäsen
Ylläolevaan sen verran, että aika paljon noita tietoja käyttäjien henkilöllisyydestä vaihdellaan, kerrotaan ja tiedustellaan ihan esim. yksityisviestien kautta. Meikäläiselle on täysin tuntemattomilta nimimerkeiltä tullut kyselyä, että tiedänkö nimimerkki "xxx:n" henkilöllisyyttä.

Aika pienet piirit muutenkin kiekkoa seuraavissa porukoissa kuitenkin on, ynnättynä tähän sosiaalisessa mediassa tapahtuvat mielipiteiden vaihdot ja keskustelut. Yllättävän paljon sitä puolivahingossa ja huomaamatta itsekin kertoo ja paljastaa itsestään. Saattaa esim. tulla samaa tekstiä omalla nimellä twitterissä ja nimimerkillä jatkoajan puolella.
 

J.Petke

Jäsen
Ylläolevaan sen verran, että aika paljon noita tietoja käyttäjien henkilöllisyydestä vaihdellaan, kerrotaan ja tiedustellaan ihan esim. yksityisviestien kautta. Meikäläiselle on täysin tuntemattomilta nimimerkeiltä tullut kyselyä, että tiedänkö nimimerkki "xxx:n" henkilöllisyyttä.

Aika pienet piirit muutenkin kiekkoa seuraavissa porukoissa kuitenkin on, ynnättynä tähän sosiaalisessa mediassa tapahtuvat mielipiteiden vaihdot ja keskustelut. Yllättävän paljon sitä puolivahingossa ja huomaamatta itsekin kertoo ja paljastaa itsestään. Saattaa esim. tulla samaa tekstiä omalla nimellä twitterissä ja nimimerkillä jatkoajan puolella.

Viittaus alla olevaan...
 
Viimeksi muokattu:

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Veikkaisin vaihtoehtoja olevan kaksi. Joko ylläpidon tai moderaattorikunnan jäsenet antavat tietoja ulos tai sitten kyseinen nimimerkki omaa suoraan pääsyn niihin. Sattumaan en nimittäin usko.

Eli kysyisinkin, valuuko käyttäjien tietoja ulos useinkin?

Minulla meni noin kymmenen minuuttia selvittää kuka olet. Muutaman verkkoon jättämäsi "jäljen" avulla tuo oli helposti selvitettävissä.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Jatkaisin nykyisellä linjalla, sillä silloin minulla olisi tilanteesta riippuen mahdollisuus joko avata kuva tai jättää se avaamatta.
Jos taas mentäisiin siihen että kun asetuksista on estänyt kuvien näkymisen, en näkisi kuvia milloinkaan ennen kuin kävisin ronkkimassa asetuksia, niin minua se ei palvelisi.
Juuri noinhan se ei mene, vaan tulisi vaihtoehto niille jotka haluavat kuvat suoraan viestiin. Ei se linkki siitä silti mihinkään katoaisi. Liitteinä esimerkki hfboardsin random-viestistä. En minäkään välttämättä valitsisi niitä kuvia, mutta ihmettelen valintamahdollisuuden puutetta, ihan aiheellinen pointti Leonilta.
 

Liitteet

  • HFBoards_ilman_kuvia.png
    HFBoards_ilman_kuvia.png
    13,7 KB · kertaa luettu: 380
  • HFBoards_kuvilla.JPG
    HFBoards_kuvilla.JPG
    81,2 KB · kertaa luettu: 414
Kuvien ja videoiden sallimisesta ei hoksattu kysellä yleistä mielipidettä tässä yhteydessä, mutta asia voidaan ottaa esille seuraavassa lukijakyselyssä, mikäli näyttää tarpeelliselta.

Ihan hyviä pointteja puolesta ja vastaan jo tässäkin keskustelussa. Mikäli näyttää siltä, että enemmistö käyttäjistä toivoo kuvia viesteihin, niin moderaattorit ja ylläpito alkavat miettiä olisiko tällainen muutos mahdollinen.

Toistaiseksi muutoksia ei ole kuitenkaan tulossa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kiitän vastauksesta. Kuten odwaz tuolla esimerkillä oikein korosti, se on jokaisen oma valinta, näkeekö kuvan vai linkin. Nyt se on teidän valintanne, että kukaan ei näe kuvia suoraan viestissä. En oikeastaan keksi yhtään kestävää perustelua tuon kiellon puolesta. Se johtuu siitä, ettei niitä ole.
 
Eli kysyisinkin, valuuko käyttäjien tietoja ulos useinkin?

Ainakaan minun tietääkseni Jatkoaika ei ole koskaan joutunut ulkoisten tietomurtojen kohteeksi, eikä sisäisiä "tietovuoto-ongelmia" ole tullut ilmi.

Jatkoaika suhtautuu erittäin vakavasti sekä palstan anonymiteettiin että tietoturva-asioihin.

Kuten lukijakyselyn yhteenvedossakin todettiin, Jatkoaika ei luovuta käyttäjiensä tietoja eteenpäin ja jokainen moderaattori on allekirjoittanut tekijäsopimuksen vaitiolopykälineen, kuten kaikki muutkin Jatkoaika ry:n jäsenet.

Jatkoajan verkkolehden toimittajat ovat keskustelupalstan osalta samalla viivalla kaikkien muiden käyttäjien kanssa, eli heillä ei ole pääsyä käyttäjien tunnistetietoihin.

Ota yhteyttä yksityisviestillä, jos haluat että tutkimme mainitsemaasi tapausta tarkemmin.
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Itsekin kyselyyn vastatessani toivoin kuvien ja videoiden linkittämistä samoilla perusteilla kuin tässä ketjussa on kerrottu. Enemmän tuntuu, että se on kieltämistä kieltämisen vuoksi, kun kaikilla olisi kuitenkin mahdollista estää kuvat halutessaan.

Ehkä joskus keskustelupalstan alkuaikoina, vuonna 2001, koneiden ja internet-yhteyksien tehot aiheuttivat käyttökokemukselle turhaa hidastelua, mutta hei, nyt eletään jo vuotta 2014.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Hienoa, että epäilyt moderaattorien harjoittamasta tietovuotamisesta on perättömiä. Sellainen toiminta olisikin ollut sen tason perseilyä, että siitä olisi vaikea pistää huonommaksi.

Olen kysynyt tätä aiemminkin, ja kysyn uudelleen, koska vastaus jäi uupumaan. Minkälaisissa tilanteissa voimakkaita henkilökohtaisuuksia sisältävä viesti poistetaan moderaattorien toimesta, eikä sen kirjoittajaa sanktioida mitenkään? Pari tällaista tapausta olen huomannut, enkä usko, että näiden tapausten yhteiset tekijät ovat ne kriteerit, joiden perusteella toimitte noin.
 
Minkälaisissa tilanteissa voimakkaita henkilökohtaisuuksia sisältävä viesti poistetaan moderaattorien toimesta, eikä sen kirjoittajaa sanktioida mitenkään?

Moderaattorit poistavat viestejä kokonaan todella harvoin, esimerkiksi 10§ rikkovissakin tapauksissa pyrimme vain editoimaan viestistä kriittiset kohdat pois.

Ainakaan äkkiseltään ei tule kuvaamasi kaltaisia tapauksia mieleen. Pistä lisätietoja YV:llä, jos haluat että tutkimme kyseiset tapaukset esimerkiksi teknisen kömmähdyksen varalta.

Kannattaa toki muistaa, että lievemmistä sanktioista (varoitus tai rikepiste) ei tiedoteta muille kuin asianomaiselle.
 

Andrew

Jäsen
KHL

Minulla olisi nöyrä pyyntö, että voisiko tuota KHL osion moderoimista pikkaisen kiristää. Esimerkiksi nyt sinne on avattu minun mielestäni täysin trollausmielessä oleva ketju "Jokerit KHL:ssä 2014-2015". Jokainen voi käydä lukemassa ketjunavauksen niin ymmärtää ongelman.

Yleinsä itse ignooraan nämä trollaajat, mutta viime aikoina tilanne on mennyt vain pahempaan suuntaan. Toivoisin tähän parannusta, varsinkin ensi kauden osalta, kun Jokerit siirtyy KHL liigaan.

Eri mieltä saa minusta olla, mutta tämä trollaus ja jauhaminen politiikasta, joka harvoin liittyy itse jääkiekkoon on todella rasittavaa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Käynnissä on ilmeisesti jonkinlainen ketjuotsikoiden stilisointikampanja, sillä "Veti iloiseksi / hymyn naamalle -ketju" -otsikosta on karsittu hymiö, vitsiketjun arabialainen numero on korvattu roomalaisella, "massikimpat" on nimetty uudelleen "rahakimpoiksi" jne. jne.

Tästä huolimatta Kierrätyskeskuksessa on edelleen mm. "Sinun jalkapallo "dreamteam"?" -niminen oksennusotsikko, "Korvamato-tää biisi jää soimaan mun päähän" -ketju sekä "biisi hukassa ketju", ja Vapaassa keskustelussa "leffa hukassa-ketju" sekä "Lippalakki päässä sisällä ja syödessä-keskustelua käytöstavoista" -ketju. Lisäksi palstalla on mm. kaksi "Kiusallisia tilanteita" -ketjua: toinen vapaan keskustelun puolella, toinen Kierrätyskeskuksessa.

Voisiko em. otsikot stilisoida aloittamanne saneerauksen yhteydessä?
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Käynnissä on ilmeisesti jonkinlainen ketjuotsikoiden stilisointikampanja, sillä "Veti iloiseksi / hymyn naamalle -ketju" -otsikosta on karsittu hymiö, vitsiketjun arabialainen numero on korvattu roomalaisella, "massikimpat" on nimetty uudelleen "rahakimpoiksi" jne. jne.

Esitän kaksi kysymystä liittyen ketjujen uudelleennimeämisiin:

Mitä vittua?
Miksi?

edit:
No nuohan ne olennaisimmat kysymykset toki ovatkin, mutta koska homma on jo aloitettu, niin silloin luulisi modejen pitävän huolta, että myös nuo mainitut oksennusotsikot korjattaisiin fiksumpaan muotoon.
Tottakai. Lähinnä tosiaan moderaattoreilta kyselin että miksi tällaiseen ketjujen uudelleennimeämiseen on alunperin ryhdytty, enkä siis kyseenalaistanut tai ottanut muutenkaan kantaa nimim. Ikävänkantajan viestiin. Kunhan käytin sitä mukavana aasinsiltana.
edit2: Nyt minulta vietiin fonttini. Hieman harmistuin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Esitän kaksi kysymystä liittyen ketjujen uudelleennimeämisiin:

Mitä vittua?
Miksi?
No nuohan ne olennaisimmat kysymykset toki ovatkin, mutta koska homma on jo aloitettu, niin silloin luulisi modejen pitävän huolta, että myös nuo mainitut oksennusotsikot korjattaisiin fiksumpaan muotoon.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestiä kirjoittaessa on valittavissa eri fontteja. Saako niitä käyttää vapaasti? Myös comic sanssia?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minustakin palstalle lähetetyt viestit haittaavat selattavuutta. Voisiko asialle tehdä jotain?
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Kun ehditte ketjujen otsikoiden muokkaamiseltaanne, niin jokeriosiossa olisi myös muokkaamista odottava ketjun otsikko. Markus Hännikäisen perästä # 15 pois, koska hän pelaa nykyään numerolla 19. Laittakaa tilalle, vaikka IXX, jos muuta ette keksi. Ystävällisesti kiittäen.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Tähän väliin ihan oikea kysymys, joko ylläpidolle, tai ihan tietäväisille kanssakäyttäjille.

Saanko jotenkin tuon "Siirry ensimmäiseen uuteen viestiin" (eli siis se pikkunuoli) toimimaan niin, että se näyttäisi oikeasti uusimman lukemattoman viestin, vaikka se olisi ns. vuosien takaa. Nyt se toimii vain johonkin noin parin viikon taakse. Olisi kiva joissain ei-niin-ajankohtaisissa ketjuissa jatkaa lukemista vähän kauempaakin ja aina tietäisi mihin on jäänyt. Eipä muuta, kiitoksia.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Lainaan Ötökän kierrätyskeskukseen kirjoittamaa viestiä ja kommentoin sitä täällä, koska minusta tämä ehdotus kuuluu ennemminkin ylläpidolle ja olen ehdotuksesta vastakkaista mieltä.

Olisi hienoa, jos Jatkoajallakin olisi avatarit. Olen visuaalinen ihminen ja muistan ainakin muilla keskustelupalsoilla (teiniaikoina useilla pyörin) muut käyttäjät paremmin avatareista kun nimimerkeistä.

Olen vahvasti eri mieltä. Avatarit ynnä muu turha kilke vain rasittaa foorumin softaa entisestään ja hankaloittaa myös käytettävyyttä, kun jatkossa ketjut olisivat täynnä epämääräisiä kuvia ja muuta tilpehööriä.

Joillain foorumeilla on isot avatarit, animoidut välkkyvät ja vilkkuvat hymiöt sekä helvetillisen pitkät ja laajat sigit käytössä, ja moisten foorumien kahlaaminen läpi on yhtä tuskaa, kun asian ja varsinaiset viestit löytääkseen saa kahlata epileptisen välkkeen, kilkkeen ja kuvien lävitse.

Ennemmin karua ja korutonta kertomaa ilman mitään joutavaa täytettä ja itsekorostusta. Joten toive ylläpidolle: älkää ihmeessä tuhotko Jatkiksen ominaispiirteitä keskustelupalstana sallimalla mitään avatareita, animaatioita ja muuta ylimääräistä, mikä rasittaa paitsi softaa ja servereitä myös käyttäjien käyttömukavuutta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Taas sama juttu. Jos avatarit riepovat, ne voi ihan omin pikku kätösin käydä ruksaamasta pois omista asetuksista.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Taas sama juttu. Jos avatarit riepovat, ne voi ihan omin pikku kätösin käydä ruksaamasta pois omista asetuksista.

Jep, näinpä. Vbulletin on muutenkin sellainen, että jokainen rekisteröitynyt käyttäjä pystyy jonkin verran muuttamaan palstan ulkoasua mieleisekseen. Perus asetukset löytyy kuitenkin sieltä profiilin asetuksista. Ainakin kuvat, avatarit ja allekirjoitusten näkyvyydet pystyy säätämään ihan itse. Toki näissä sitten saattaa olla ylläpidon omia rajoituksia, mutta lähtökohtaisesti niitä pysyy muokkaamaan miten haluaa.
 

Ylläpito

Administrator
Tutkailemme tuota uusimpaan lukemattomaan viestiin siirtymistä.

***

Sitten yleisesti tästä palstan käyttäjäkohtaisen muokkaamisen teemasta.

Jokainen ylimääräinen toiminnallisuus ja käyttöliittymässä näkyvä ylimääräinen kilke aiheuttaa ylläpidettävyyden kannalta aina lisäpuuhaa. Jos yhdelläkin käyttäjällä on avatar ja tehdään palstalle päivityksiä, täytyy huomioida avatarit ja miltä ne näyttävät ja miten toimivat muutosten jälkeen.

Sama huolenaihe tulee meillä eteen on sitten kyse kuvista img-tagilla, allekirjoituksien sisällöstä tai mistä tahansa vastaavasta.

Näiltä osin keskustelupalsta on toiminut samoilla oletuksilla nyt 13 vuotta. Joka tapauksessa siis (jos jonkin kuningasidean tuloksena kaikki otettaisiin käyttöön) kaikilla nykykäyttäjillä ja kirjautumattomilla käyttäjillä (joita on viikottaisesta kävijämäärästä 97%) olisivat kaikki oletuksena pois päältä.

Emme siis tule käyttämään aikaa ja uhraamaan ylläpidettävyyttä sen takia, että promille käyttäjistä voisi ehkä haluta ottaa avatarin itselleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös