Lainaan nyt vaikka tätä sen verran, että onko se oikein antaa kentällä se kakkonen vain varmistaakseen, että kävikö tilanteessa jotain?
Kaikissa tilanteissa ei ole oikein, mutta tässä tapauksessa Blood kuitenkin jyräsi Suomen numeroihin. Sen näki varmasti kaikki paikalla olleet ja lähetystä katsoneet. Ei se nyt kamala oikeusmurha ole, jos siitä tulee kakkonen, vaikka videoita kelatessa selviäisinkin, että tilanne johtui enemmän Suomen kaatumisesta. Toki parempi olisi, että sen kakkosenkin voisi perua videoiden perusteella. Nyt se ei valitettavasti taida olla mahdollista sääntöjen vuoksi.
Miksei säännöt taivu siihen, että olisi mahdollista jättää se kakkonen antamatta? Nyt joka tilanteesta tuomitaan kakkonen, jotta päästään videoille.
Tähän minä olen ihan väärä ihminen vastaamaan, miksi säännöt eivät taivu. Varmaankin tuolla yritetään luoda tuomareille kynnys, että eivät menisi turhaan videoille. Toistaiseksi en ole itse ainakaan nähnyt tällaista kehitystä, että noita "turhia kakkosia" on alettu tuomita enemmän vain varmuuden vuoksi, jotta päästään videoille.
Ei sekään ole hyvä tilanne, että tuomarit eivät uskalla mennä videoille mahdollisesti isoon rangaistukseen johtavassa tilanteessa, kun eivät ole jostain syystä nähneet tilannetta kunnolla. Isoihin rangaistuksiin johtavat tilanteet ovat kuitenkin niitä, missä vastustajan terveyskin vaarantuu yleensä jollain tavalla.
Vastavuoroisesti Kontiola sai kakkosen selkään taklaamisesta, jossa Jasek näytti kiekkoa väistäessään kääntävän vaarallisesti selkäänsä ja jäi ottamaan taklauksen vastaan irti laidasta. Ikävä omituisten sattumusten sarja sekin. Siihen päälle sitten vielä toinen hieman sukeltelulta vaikuttanut kevyt kampitusjäähy Latvalalle, mikä johti kahden pelaajan Pelicans-ylivoimalle ja osaltaan vaikutti varmasti ylivoimamaalin syntyyn, vaikka Kontiola juuri ja juuri kaukaloon ehtikin takaisin ennen maalin syntymistä. Latvalan polvisuojiin tökkiminen täytti varmaan jäähyn kriteerit, mutta eipä sukeltamisjäähy Roineellekaan olisi mikään suuri vääryys ollut.
Näitä nyt tapahtuu, koska tuomaritkin ovat ihmisiä. En ole tästä tilanteesta itkenyt aiemmin ottelun jälkeen, vaikka Ilves-lasein katsottuna tuo tapahtumasarja ei ehkä nyt aivan "reilusti" mennytkään.