Kyseenalaiset taklaukset Liigassa 2015–2016

  • 197 232
  • 1 281

Crueman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man Utd, Los Angeles Lakers
Odottelin Flinckille kahta matsia koska Luttinenkin sen sai. Olin väärässä. Nyt odotan myös Tyrväiselle kahta matsia penaltia.
Oletko todella sitä mieltä, että Luttisen tuplasikailu on verrattavissa Tyrväisen eiliseen törmäilyyn? Alunperinkin Flinckille olisi pitänyt antaa 1-2 peliä ja Luttiselle 3-4. Tyrväisen tilanteessa ei kyllä kaiken järjen mukaan ole aihetta pelikieltoon.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletko todella sitä mieltä, että Luttisen tuplasikailu on verrattavissa Tyrväisen eiliseen törmäilyyn? Alunperinkin Flinckille olisi pitänyt antaa 1-2 peliä ja Luttiselle 3-4. Tyrväisen tilanteessa ei kyllä kaiken järjen mukaan ole aihetta pelikieltoon.
Totta kai minä voin sitä mieltä olla ja olenkin. Mutta kuten kirjoitin, voi olla että pelikieltoa ei Tyrväiselle tule. Minun päätännässä jos olisi, ja mulla olisi vain tuo yksi kuvakulma josta tilanteen olen nähnyt, niin sen kaksi peliä antaisin. Toivottavasti kurinpito on kanssani samoilla linjoilla tai sitten haluan nähdä paremman pätkän kuin tuon minkä olen nähnyt.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Odottelin Flinckille kahta matsia koska Luttinenkin sen sai. Olin väärässä. Nyt odotan myös Tyrväiselle kahta matsia penaltia. Vaihtoehdot ovat mun mielestä joko nolla tai kaksi. En tiedä löytyykö Tyrväiseltä historiaa vastaavista, jos löytyy niin sitten vähän lisää. Kaikkiaan vaikea tilanne varmasti tuomita. Vittumaisessa paikassa on nyt kurinpito, koska jätti Flinckin ilman lisäsanktioita ja nyt aika tavalla siihen rinnastettava tapaus. Toivottavasti tulee pelikieltoa!

Eihän Flinckin ja Luttisen taklauksia voi mitenkään verrata.

Luttinen halusi osua Rautiaista päähän, ryntäsi ylimääräisenä miehenä kiistaan, tietäen ettei Rautiainen pysty ottamaan taklausta vastaan. Lisäksi tuossa tilanteessa oli jäähyt tulossa ja peli olisi vihelletty poikki ellei ollut jo vihelletty.

Flinckin taklaus vertautuu enemmänkin Ben-Amorin taklaukseen harjoituspelissä Sporttia vastaan, taklaus joka osuu päähän, mutta taklattava ei loukkaannu. SBA sai 5 + 20, Liigan alettua, näistä on annettu 2 + 10.

Tyrväisen taklaukseen en ota kantaa, koska en ole sitä nähnyt.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Grillfors alkaa täysin yllättäen tuijottaa luistimen kärkiään Tyrväisen luistelulinjalla. Tyrväinenhän ei edes taklaa, vaan tapahtuu yhteentörmäys. Mutta ilmeisesti nimen perusteella pitäisi antaa jotain pelikielto.

Liigan sivuilla olevasta videosta katsottuna (yksi kuvakulma joten hankala varmuudella sanoa), kieltämättä näyttää että Grilforss muuttaa peliasentoaan viime hetkellä matalammaksi laskien päätä, ja ainakin osin tästä syystä Tyrväinen osuu päähän. Tuon videon perusteella jos ilman värilaseja katsoo niin ei tuosta mitään pelikieltoa tarvi antaa. 2+10 oli oikea tuomio, koska viime kädessä myös taklaajalla on aina vastuu.

E: Jos pää alhaalla olevia saisi surutta vetää päähän, ei jääkiekossa olisi lopulta mitään järkeä. Pelissä on aina tilanteita jossa pelaajalla on syystä tai toisesta pää alhaalla, ja tämä ei ole pelkästään siksi että meidän Liigassa ei osata pitää päätä ylhäällä, näitä tilanteita tulee myös muissa sarjoissa kuten KHL:ssä ja NHL:ssä. Taklaajan pitää pystyä näitä tilanteita parhaansa mukaan lukemaan. Eihän se helppoa ole toki taklaajalle jos pelaaja muuttaa asentoa juuri ennen osumaa.
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En näe Tyrväisen taklausta minään pään metsästyksenä. Lisäksi jos Grilforssilla on normaali näkökenttä, hän varmasti näki taklauksen tulevan. Pieni kyykkäys ennen osumaa ei ainakaan tilannetta parantanut.
 

Zikako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jäätävät perustelut!

Mielestäni Tyrväinen nimenomaan lähtee hakemaan tilanteessa taklausta; maila sivuun ja oikea käsi kiinni kroppaan. Taklaus osuu suoraa päähän, ei ehkä tahallaan, mutta osuu kuitenkin. Vaarallinen tilanne, jossa on kaikki vakavan päävamman ainekset kasassa. Toivottavasti saa pelikieltoa.

Eikö?

Voisit selittää sitten tyhmemmälle miten voit haluta Tyrväiselle pelikieltoa, koska hän mohikaani vai? Tyrväinen lähtee taklaamaan kiekkollista miestä, pitää kädet alhaalla ja alle puolen sekunnin sisällä ennen Tyrväisen osumista Grillfors laittaa pään alas. Sanot lisäksi, että ei ehkä tahallaan, ehkä sanan voit jättää pois. Ei mee mun jakeluun miksi Tyrväisen pitäisi saada pelikieltoa vahingosta, joka johtui vain ja ainoastaan vastustajan tyhmästä liikkeestä, johon hänellä ei ollut mahdollisuutta reagoida.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Liigan sivuilla olevasta videosta katsottuna (yksi kuvakulma joten hankala varmuudella sanoa), kieltämättä näyttää että Grilforss muuttaa peliasentoaan viime hetkellä matalammaksi laskien päätä, ja ainakin osin tästä syystä Tyrväinen osuu päähän.
Tilanteessahan Ilveksen Mustonen lähettää hiukan omituisesti kiekon hyökkäysalueelle. Yrittikö saada päätyyn vai mitä, mutta joka tapauksessa Grillfors pysäyttää sen, ja yrittää heittää takaisin keskialueelle. Kiekko kuitenkin pomppii pois lavasta, ja hän sutii tyhjää. Mielestäni ilmeinen syy Grillforsin kumartumiselle on se, että hän katsoo alas yrittäessään selvittää, missä kiekko on. On hankalaa arvioida, mihin taklaus olisi osunut, jos kiekko ei olisi karannut. Se on ainakin selvää, että Grillfors olisi siinä tapauksessa ollut aivan eri asennossa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eikö?

Voisit selittää sitten tyhmemmälle miten voit haluta Tyrväiselle pelikieltoa, koska hän mohikaani vai? Tyrväinen lähtee taklaamaan kiekkollista miestä, pitää kädet alhaalla ja alle puolen sekunnin sisällä ennen Tyrväisen osumista Grillfors laittaa pään alas. Sanot lisäksi, että ei ehkä tahallaan, ehkä sanan voit jättää pois. Ei mee mun jakeluun miksi Tyrväisen pitäisi saada pelikieltoa vahingosta, joka johtui vain ja ainoastaan vastustajan tyhmästä liikkeestä, johon hänellä ei ollut mahdollisuutta reagoida.
Et liene minua tyhmempi, tai mistä sen tietää, ei sillä ole väliä. Olen mielestäni selittänyt, miksi pidän Tyrväisen päähän kohdistunutta taklausta rangaistavana. Syyt mielipiteeni takana eivät ole ne, joita olet jo epäillyt eli mohikaani, ennakkoluulot, näkökyvyn puute tai videon katsomattomuus. Syy on yksinkertaisesti se, että Tyrväinen taklaa Grillforsia päähän. Minä kuuluun siihen koulukuntaan, joka korostaa taklaajan vastuuta. Tiedostan, että Jatkoaika.com on täynnä kovia lätkäjätkiä, jotka näkevät asian toisin. Sen heille suon. Kyse ei ole ennakkoluuloista tai huonosta näkökyvystä, vaan erilaisesta näkökulmasta.
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tällä perusteella lähes jokaisessa taklauksessa tapahtuu hyppy.
"Jos kiekkoa kuljettava pelaaja pitää päätään alhaalla, kun hän lähestyy taklaajaansa, taklausta ei rangaista päähän tai niskan alueelle kohdistuvana taklauksena, ellei taklaaja käytä ylöspäin suuntautuvaa liikettä vastustajaan tai iske vartaloaan ylös vastustajaan." Lainaus sääntökirjasta.

Minusta tilanteessa täyttyy tämä ylöspäin suuntautuva liike. Toinen luistin irti jäästä ennen kontaktia ja toinen luistin irtoaa juuri kontaktihetkellä. Väitän, että ilman ylöspäinsuuntautuvaa liikettä Semirin luistimet olisivat pysyneet jäässä. Totta on sekin, että fysiikan lakien mukaan luistimet usein irtoavat jäästä taklaustilanteissa, ilman hyppyäkin.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän Flinckin ja Luttisen taklauksia voi mitenkään verrata.

Siltä osin voi, että molemmissa kohteena oli lopulta vastustajan pää. Noihinhan Liigan piti puuttua kovalla kädellä. Vai eikö Flinck sitten tuomion perusteella osunutkaan päähän? En ole "tuomion" perusteita katsonut. Nyt ainakin Luttisen ja Tyrväisen tilanteet ovat siltä osin verrattavissa. Pieniä eroja tottakai jokaisessa tapauksessa on keskenään. Katsellaan mitä tulee, kun eihän näihin itse voi vaikuttaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
"Jos kiekkoa kuljettava pelaaja pitää päätään alhaalla, kun hän lähestyy taklaajaansa, taklausta ei rangaista päähän tai niskan alueelle kohdistuvana taklauksena, ellei taklaaja käytä ylöspäin suuntautuvaa liikettä vastustajaan tai iske vartaloaan ylös vastustajaan." Lainaus sääntökirjasta. Minusta tilanteessa täyttyy tämä ylöspäin suuntautuva liike. Toinen luistin irti jäästä ennen kontaktia ja toinen luistin irtoaa juuri kontaktihetkellä. Väitän, että ilman ylöspäinsuuntautuvaa liikettä Semirin luistimet olisivat pysyneet jäässä. Totta on sekin, että fysiikan lakien mukaan luistimet usein irtoavat jäästä taklaustilanteissa, ilman hyppyäkin.

SBA sai tuosta taklauksesta 5 + 20 ja olisi mielestäni ansainnut yhden pelin huilin huolimattomuudestaan. Mutta jos puhutaan perinteisestä hyppytaklauksesta, jossa hypyllä korostetaan taklauksen voimaa, en pidä tuota taklausta sellaisena.
 

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Minusta tuo Luttisen tilanne näyttää siltä, että Arttu tähtää kyllä olkapäähän, mutta Rautiainen vetää oikean kätensä juuri ennen törmäystä taaksepäin ja Arttu ei enää kerkiä perua taklausta ja se kolahtaa päähän...
Ja mitä tuohon Tyrväiseen tulee, niin olen samaa mieltä kuin Satunnainen tuossa yllä...
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
SBA sai tuosta taklauksesta 5 + 20 ja olisi mielestäni ansainnut yhden pelin huilin huolimattomuudestaan. Mutta jos puhutaan perinteisestä hyppytaklauksesta, jossa hypyllä korostetaan taklauksen voimaa, en pidä tuota taklausta sellaisena.
Samaa mieltä olen tuomiosta. Jos tähän Tyrväisen taklaukseen vertaa, ei Tyrväiselle pitäisi antaa pelikieltoa. Eiköhän sieltä yksi peli tule kuitenkin.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Mielestäni Tyrväinen nimenomaan lähtee hakemaan tilanteessa taklausta; maila sivuun ja oikea käsi kiinni kroppaan..
Miksi tätä kukaan epäilisi? Jääkiekko on kontaktilaji, jossa kuuluu taklata ns. paskat ulos vastustajasta. Nyt vaan käsi paska säkä ja Tyrväisen hienon taklauksen hakeminen oli hölmösti ajoitettu, liian haavoittuvassa tilassa oli Grillforss ku juuri syöttänyt kiekon pois.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miksi tätä kukaan epäilisi?
Kyllähän tuota tuolla epäiltiin. Joidenkin mielestä Tyrväinen nimenomaan ei hakenut taklausta, vaan kyseessä oli yhteentörmäys, jossa Grillforsin pää vain ajautui Tyrväisen luistelulinjalle.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Kyllähän tuota tuolla epäiltiin. Joidenkin mielestä Tyrväinen nimenomaan ei hakenut taklausta, vaan kyseessä oli yhteentörmäys, jossa Grillforsin pää vain ajautui Tyrväisen luistelulinjalle.
Ok. Itse näin kyllä ihan alusta asti ihan selvän taklausyrityksen.
 

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllähän tuota tuolla epäiltiin. Joidenkin mielestä Tyrväinen nimenomaan ei hakenut taklausta, vaan kyseessä oli yhteentörmäys, jossa Grillforsin pää vain ajautui Tyrväisen luistelulinjalle.

Ok. Itse näin kyllä ihan alusta asti ihan selvän taklausyrityksen.

Nyt kun uudelleen katsoin vielä, niin on nostettava käsi virheen merkiksi: olihan siinä selvä taklausyritys. Mutta muuten olen sitä mieltä kuin aiemmin.
 

444

Jäsen
Nyt kun uudelleen katsoin vielä, niin on nostettava käsi virheen merkiksi: olihan siinä selvä taklausyritys. Mutta muuten olen sitä mieltä kuin aiemmin.
Eli siis Tyrväinen yritti taklata, mutta oli menossa niin kaukaa ohi, että vasta Grillforsin kumartuessa eteenpäin hän onnistui osumaan tätä päähän?
Kuten sanottu, Tyrväisen taklaus ei olisi osunut mihinkään muualle, vaikka Grillfors olisi tehnyt tilanteessa mitä; joko olisi ajanut surkealla sihdillä ohitse tai sitten täräyttänyt kupoliin. Mutta eihän Antti nyt mitään niin typerää jäällä tekisi, eihän?
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oliko Flinckin taklauksessa tarkoituksena osua Ramstedin päähän vai osuiko taklaus vahingossa päähän?

Minusta Flinckin kohteena ei ollut Ramstedin pää, mutta taklaus osui päähän.
Oli tarkotus mikä hyvänsä niin ihan kuten kirjoitin: Kohteena oli lopulta pää. Tarkoitin siis sitä että päähän lopulta osui. Huono sanavalinta tuo kohteena, mutta ei sen nyt noin epäselväksi pitänyt jäädä.
 

Crueman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man Utd, Los Angeles Lakers
Tyrväiselle näköjään tulee pelikieltoa, koska ei ole tänään kokoonpanossa. Linjattomuus jatkuu, näillä mennään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös