Kuuntelussa juuri nyt

  • 1 915 578
  • 21 810

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Alusta loppuun pelkkää Pixiesia. Yksi maailman yliarvostetuimmista levyistä.

Kyllähän Nirvana oli paljon muutakin kuin "pelkkää Pixiesiä". Yhtälailla tuotannostaan voi kuulla viitteitä mm. Cheap Trickiin, Sonic Youthiin, Melvinsiin, Neil Youngiin ja jopa The Beatlesiin.. Riippuu paljon kuulijasta ja siitä, mitä elementtejä sieltä haluaa poimia. Eikä siinä ole mitään väärää, että vaikutteet kuuluvat, vaan asian ydin on se, kuinka hyvin osaa nivoa nämä vaikutteet luontevaksi kokonaisuudeksi. Jotenkin tuntuu aika kornilta väittää, että Nirvana epäonnistui tässä, koska yhtye oli kuitenkin osaltaan vaikuttamassa merkittävästi kokonaisen alagenren syntyyn / nousuun. Ja sitä paitsi aivan samalla tavalla niin Pixiesin kuin minkä tahansa muunkin yhtyeen musiikissa on kuultavissa heidän omat vaikutteensa. Pixiesin tapauksessa nyt varmaan kysymykseen tulee tietyt punk-bändit, surf-musa jne..
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Kyllähän Nirvana oli paljon muutakin kuin "pelkkää Pixiesiä". ..

Itse olen elänyt siinä uskossa, että yksi Cobainin suurimmista ja tärkeimmistä vaikuttajista ja esikuvista oli R.E.M. Mutta olihan niitä toki muitakin luonnollisesti.

En ole koskaan oppinut pitämään Nevermindista, vaan tämän bändin kohdalla vannon Incesticiden nimeen.

Nyt muuten kuuntelussa Entombedin Clandestine ja seuraavaksi sitten Gunin Swagger.

Kuulin tänään ohimennen radiosta Gunin version Word Upista ja huomasin että olin kokonaan unohtanut kyseisen rock-bändin olemassaolon. Sen siitä saa kun levyhyllymetrejä on liikaa. Swagger ja Gallus ovat loistoalbumeja.


ps. R.E.M. on melkein yhtä paska kuin Rammstein ja Lauri tähkä.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Klassikko-osastoa:

Hassisen Kone - Harsoinen Teräs

Vaikka Ismo pistikin sanoitukset aikas isolleen ja ajoittain miehen tajunnanvirta tökkiikin meikäläisen kohdalla, niin musiikillisesti levy on täyttä timanttia. Monta huippukohtaa löytyy. Levottomat Jalat olen tosin jo vuosia skipannut tätä kuunnelessani. Radioasemien pakkotoisto on tehnyt biisistä jo aika sietämättömän.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Edellisestä palautui Dire Straits mieleen ja sitä kautta tämä eräs bändinlive veto. Tekisi mieli ylistää, mutta en ala, joskus on parempi antaa musiikin puhua puolestaan:

Dire Straits - Sultans Of Swing, live @ Alchemy

Swingin sulttaani! Nimenomaan tämä versio on täydellisyyttä hipova, veikkaan että oon kuunnellut tätä vähintään viisi kertaa enemmän kuin seuraavaksi eniten kuunnellut jatkoaikalainen viimeisen vuoden aikana, all due respect.

Lyödään samaan syssyyn toinen hirvittävän kova:

The Doors - Roadhouse Blues
 

M10

Jäsen
Jukka Tolonen - A Warm Trip With Taija (biisi levyltä Summer Games)

Ajassa 06:55 lähtevä riffi on niin pirun tiukkaa tavaraa, että hymy tulee huulille.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Rupesin etsimään kanava-puffin taustalla soivaa biisiä, hain Crowded Housea, mutta paljastuikin Talking Headsiksi. Talking Heads - kuulemma oman aikansa vaikuttaja ja jättiläinen. Ikinä en ole perehtynyt, ehkä tietyssä iässä, elämänvaiheessa, tai mielentilassa tuollainen letkeä jammailu on vaan alkanut vituttamaan. Nytten ihan pintaraapasullakin löytyy puolen tusinaa laatubiisiä. Vähän laajempikin tarkastelu voisi olla paikallaan.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
2000-2008 lukujen suomiräppiä tuli kuunneltua sillon nuorempana todella rajusti. Konala Cartelli, Pykset, Edorf, Armo Murha, Eino Antiwäkki, Ezkimo, Trilogia jne. Ihan laidasta laitaan. Oi miten hyvältä tämä kuulostaakin pitkästä aikaa ja biisithän muistaa vieläkin ulkoa! Toki olen kuunnellut ihan paskaakin, mutta osa kuulostaa vieläkin todella rautaiselta.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Kommenttini taannoisen Ruisrockin Amorphiksen keikasta: Soitti ne sentään jotain siltä hyvältäkin levyltä -94. Tosin ei Black Winter Dayta. Suomalaisen metallin kirkkaimpia saavutuksia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Agents & Vesa Haaja - Go Go

On tuo Esa Pulliainen kyllä ihme sälli. Agentsilta on käytännössä lähtenyt jo neljä kertaa solisti kävelemään mutta aina bändi vaan jotenkin tippuu jaloilleen. Joka kerta Pulliainen onnistuu löytämään jostain bändiin sopivan laulajan, muuttaa musiikkityyliä hitusen uudelle laulajalle sopivampaan suuntaan ja saa homman toimimaan - jopa paremmin kuin ennen. Ehkä se salaisuus juuri on siinä että Pulliainen ei pyri korvaamaan entistä laulajaa vaan ottaa aina vähän eri tyylisen solistin tilalle ja muuttaa bändin musiikkia tälle uudelle laulajalle sopivaksi. Ja kyllä siinä varmaan Pulliaisen pistämätön tyylitaju ja bändin ammattitaitokin on avuksi.

Kun Kääriäinen lähti soolouralle niin pelkäsin että se saattaisi olla Agentsin tuho mutta niin vaan keksi Pulliainen Vesa Haajan Whistle Baitista ja otti samalla bändistä mukaan myös fonisti Juho Hurskaisen, ja tuloksena taas yksi helvetin hyvä levy. Tanssikansaan tämä uusi tyyli ei ehkä ihan niin hyvin uppoa kuin edelliset versiot mutta minä olenkin aina ollut sitä mieltä että Agents tanssilavoilla menee sarjaan helmiä sioille.

Agents & Vesa Haaja - Don't go
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös