Miksei minua ole varoitettu? Miten tällainen bändi voi lentää kymmenkunta vuotta tutkani alla?
Kyseessä Death Hawks.
Olen vanha space rock -fani ja spykedeelisen ulosannin ystävä. Ei tällaisia Suomessa oikeasti ole paljoa ollut. No joku Hidria Spacefolk, mutta se on sellaista instrumentaalimaalailua. Death Hawksissa yhdistyy Pink Floyd ja Hawkwind ripauksella Black Sabbathin alkuaikoja. Mausteeksi voi nakata länsirannikon harmonisia hippejä, vaikka Loven ja CSN&Y:n sekä jopa Roxy Musicin ja toisaalta Dr.Johnin voodoogrooven. Ihan järettömän hieno bändi, hain kaikki niiden levyt kirjastosta ja kaikki on ihan 5/5 (osaan teinikieltä!) paitsi se uusin on ehkä vähän liikaa ABC (se Martin Fryn, ei huoltoasema).
Albumeista minulle mieleisin näin tutustumisen alkutaipaleella on kolmas, Sun Future Moon, mutta kiitettävän erilaisia ovat pitkäsoittolongarit keskenään. Sinä voit innostua jostain aivan toisesta paljon enemmän.
Mitään en nyt linkitä, mutta löytyy ne Tuubista. Tsekkaa vaikkapa biisit Behind Thyme ja Black Acid. Jos ne ei iske, Death Hawks ei ehkä ole sinun juttusi. Mutta hyvä bändi se on. Ei Riku Mattila päästäisi poikaansa paskaa soittamaan.