Mainos

Kuuntelussa juuri nyt

• 2 001 354
  • 22 830

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Olen aina pitänyt Miljoonasadetta jotenkin vähän tylsänä bändinä, mutta jokin sai minut tutustumaan tarkemmin yhtyeen tuotantoon. Nyt ei ole pariin viikkoon tullut mitään muuta kuunneltuakaan. Etenkin varhaisempi tuotanto sinne 90-luvun puolille välille saakka on täynnä timantteja! Hienoja sävellyksiä ja upeaa lyriikkaa.

Tällä hetkellä sanoisin, että Top5-albumit ovat:

1. Pesuhuoneesta keittiöön
2. Madonna ja hevonen
3. Lelukaupan häät
4. Käärmeenkantaja
5. Laukauksia viulukotelossa

...ja Top5-kappaleet

1. Mayday Mayday: Miljoonasade - Mayday Mayday
2. Olkinainen: Miljoonasade - Olkinainen
3. Lelukaupan häät: Miljoonasade - Lelukaupan häät
4. Merestä löytynyt: Miljoonasade - Merestä Löytynyt
5. Silmitön talvi: Miljoonasade - Silmitön talvi

Viimeksi muokattu:

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hienoja sävellyksiä ja upeaa lyriikkaa.

Kyllä Heikki Salo on yksi parhaista suomalaisista sanoittajista, ainakin ns. tarinankertoja-luokassa. Ainakin alkuaikojen levyillä myös sävellykset ja tuotanto on monipuolista ja mielikuvituksellista. Viimeisimpiin levyihin en ole suuremmin tutustunut, mutta jotenkin ne sitten haisivat jo vähän laskelmoidusti kaupallisten radioiden tarkoitukseen tehdyiltä jollotuksilta.

Erityisesti Salolla on ollut taito aloittaa kappaleet niin, että tarina on pakko kuulla loppuun. Esim:

"Käy ruusut ikkunalla kohti kuolemaa, minä ja mun veli juovuksissa lauletaan, mun veli puree rautanaulan poikki hampaillaan, minä kusen kiljukattilaan" (Mayday, Mayday)
"Tilasin postimyyntiluettelosta naisen itsellein, sen kasvot tehty muoviseoksesta on malliin Doris Dayn" (Made in Hong Kong)
"Mä ruuvaan rekisterilaattaa Ladasta irti, kun sä tuut ja paat syliini pikkuisen, on sillä vaippa märkä ja sen paidan helmaan jää mun poskestani jäljet öljyiset" (Meitä jyrätään)
"Isosisko oli raskaana kolmatta kertaa, kun me porukalla huomattiin, että Einon autotallin oven saa säppiin, eikä Eikka herää meteliin" (Rokkibändi Wounded Knee)
"Yks harhaluoti Oswaldin tais lentää meidän kammariin, mä olin kuus ja itkin" (Tulkoon rakkaus)

Salo on saanut sanoituksistaan kyllä arvostustakin, mutta väittäisin häntä siltikin aliarvostetuksi. Ehkä osasyy on siinä, että jossain ns. vakavammissa piireissä hänet on leimattu sanaleikkiensä takia jonkinlaiseksi kuplettisanoittajaksi, mutta oikeastihan Salo on monipuolinen sanoittaja. Tehnyt itsekin aiheesta kirjoja, joten varmaan on itse miettinyt asioita paljon jo uransa alkuvaiheessakin.

Vitsit ja sanaleikit eivät keltään osu tietysti aina kohdilleen, mutta näissäkin Salo on huomattavasti keskimääräistä sanottajaa nokkelampi. Paras osuma lienee: "Alakerran vanhapiika joka päivä maahan polvistuu, pennies from heaven se rukoilee" (506 ikkunaa).

Sitten yksi ominaispiirre on se, että monesti muuten mahdollisesti jopa tavanomaisissa lauluissa on koukkuna joku hyvin erikoinen sana. Lieköhän missään muissa biiseissä mainittu esimerkiksi sanoja fuuga (Lapsuuden sankarille), mandoliinipuu (Marraskuu), Luanda (Mayday Mayday), pipetti (Made in Hong Kong).

Mutta lisäksi Salo on kommentoinut kappaleissaan terävästi ajankohtaisia aiheita ja nostalgisoinut menneitäkin aikoja. Erityisesti pitää kuitenkin vielä nostaa esille ns. synkemmät lyriikat, jotka saavat yhä ihoni kananlihalle ja ovat paljon pelottavampia kuin jonkun corpsepaintatun kirkonpolttobändin angstit. "Hän menee pesuhuoneesta keittiöön ja keittiöstä taivaaseen" (MIljoonasade) ja "Kun jalanjälkiin kasvaa koiran hampaita, voi luoja, miten se mua pelottaa" (Olkinainen) voisivat toimia kyllä toisenlaisessakin musiikissa, vaikkapa Mana Manan esittäminä.

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Kyllä Heikki Salo on yksi parhaista suomalaisista sanoittajista, ainakin ns. tarinankertoja-luokassa. Ainakin alkuaikojen levyillä myös sävellykset ja tuotanto on monipuolista ja mielikuvituksellista. Viimeisimpiin levyihin en ole suuremmin tutustunut, mutta jotenkin ne sitten haisivat jo vähän laskelmoidusti kaupallisten radioiden tarkoitukseen tehdyiltä jollotuksilta.

Erityisesti Salolla on ollut taito aloittaa kappaleet niin, että tarina on pakko kuulla loppuun. Esim:

"Käy ruusut ikkunalla kohti kuolemaa, minä ja mun veli juovuksissa lauletaan, mun veli puree rautanaulan poikki hampaillaan, minä kusen kiljukattilaan" (Mayday, Mayday)
"Tilasin postimyyntiluettelosta naisen itsellein, sen kasvot tehty muoviseoksesta on malliin Doris Dayn" (Made in Hong Kong)
"Mä ruuvaan rekisterilaattaa Ladasta irti, kun sä tuut ja paat syliini pikkuisen, on sillä vaippa märkä ja sen paidan helmaan jää mun poskestani jäljet öljyiset" (Meitä jyrätään)
"Isosisko oli raskaana kolmatta kertaa, kun me porukalla huomattiin, että Einon autotallin oven saa säppiin, eikä Eikka herää meteliin" (Rokkibändi Wounded Knee)
"Yks harhaluoti Oswaldin tais lentää meidän kammariin, mä olin kuus ja itkin" (Tulkoon rakkaus)

Salo on saanut sanoituksistaan kyllä arvostustakin, mutta väittäisin häntä siltikin aliarvostetuksi. Ehkä osasyy on siinä, että jossain ns. vakavammissa piireissä hänet on leimattu sanaleikkiensä takia jonkinlaiseksi kuplettisanoittajaksi, mutta oikeastihan Salo on monipuolinen sanoittaja. Tehnyt itsekin aiheesta kirjoja, joten varmaan on itse miettinyt asioita paljon jo uransa alkuvaiheessakin.

Vitsit ja sanaleikit eivät keltään osu tietysti aina kohdilleen, mutta näissäkin Salo on huomattavasti keskimääräistä sanottajaa nokkelampi. Paras osuma lienee: "Alakerran vanhapiika joka päivä maahan polvistuu, pennies from heaven se rukoilee" (506 ikkunaa).

Sitten yksi ominaispiirre on se, että monesti muuten mahdollisesti jopa tavanomaisissa lauluissa on koukkuna joku hyvin erikoinen sana. Lieköhän missään muissa biiseissä mainittu esimerkiksi sanoja fuuga (Lapsuuden sankarille), mandoliinipuu (Marraskuu), Luanda (Mayday Mayday), pipetti (Made in Hong Kong).

Mutta lisäksi Salo on kommentoinut kappaleissaan terävästi ajankohtaisia aiheita ja nostalgisoinut menneitäkin aikoja. Erityisesti pitää kuitenkin vielä nostaa esille ns. synkemmät lyriikat, jotka saavat yhä ihoni kananlihalle ja ovat paljon pelottavampia kuin jonkun corpsepaintatun kirkonpolttobändin angstit. "Hän menee pesuhuoneesta keittiöön ja keittiöstä taivaaseen" (MIljoonasade) ja "Kun jalanjälkiin kasvaa koiran hampaita, voi luoja, miten se mua pelottaa" (Olkinainen) voisivat toimia kyllä toisenlaisessakin musiikissa, vaikkapa Mana Manan esittäminä.

Todella hyvä kirjoitus, joka on helppo allekirjoittaa. Salon lyriikoissa kiehtoo eritoten tarinavetoisuus, omaleimaisuus, voimakkaat kielikuvat ja paikoin tietynlainen mystiikka. Nostetaan vielä tähän Gaia-nimiesen kappaleen sanat, jotka ensikuulemalta vaikuttivat jokseenkin hämmentäviltä.

Murikoita Berliinin muurin
musta mies myy New Yorkissa
punatähden sakaroita hitsaa
kansat irti Euroopassa
liekin
yllä
hehkuu kasvot

Keskiyöllä idästä länteen
ufoja lentää talomme päältä
unta
niin unta
niin totta kuin totta

Gaia, Gaia, Gaia
korva mun rakkaani
vatsalla
valvon tään yön
uusi aika potkii siellä

Karttapallot satasella myydään
on hullut päivät Stockmannilla
satasella lapselle pallo
on hullut päivät kaikkialla
Beirut
Bagdad
Kuola - Suomi

Neuvolassa karvainen nainen
kertoo kuinka kasvaa meille
kala
käärme
lintu
lapsi

( lähde: Miljoonasade - Gaia )

Lieköhän missään muissa biiseissä mainittu esimerkiksi sanoja fuuga (Lapsuuden sankarille)

Tähän löytyisi kyllä yksi varsin tunnettu käännöskappale ;) Rivi ko. sanan kohdalla menee kutakuinkin "ja yöhön kesäiseen Fuuga kauniina kulkee"

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mainittakoon Miljoonasateen tuotannosta etenkin kappaleet Merestä löytynyt ja Olkinainen. Eivät ole pelkästään tiivistunnelmaisia biisejä, vaan melkeinpä pelottavia. Tuossa alkuvuodesta, kun kävin bändin keikalla ja kuulin ensimmäistä kertaa edellä mainitun livenä (soittivat Olkinaisenkin, mutta sen olin kuullut jo aiemmin livenä), näin pian keikan jälkeen jotain aika lailla biisin tarinaa noudattavaa unta.

Rokkibändi Wounded Kneessä kerrotaan ihan kiehtova tarina joukosta nuorukaisia ja Murheenkryynit on suosikkejani niin säveleltä kuin sanoitukselta.

Eilen näimme Irwinin taivaan sinessä
olkapäillä enkelin tähti kädessä
Sitä vaikeaa on ymmärtää kun ei sitä nää kuin murheenkryynit

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Rytmihäiriön uusi pitkäsoitto "Gambinapsykoosi" (ilmestyi tänään) pyörii levylautasella. Taattua laatua, sopivan kompakti paketti, kymmeneen biisiin kuluu aikaa about 34 minuuttia.

Vahva suositus kaikille Alibin ja Gambinan ystäville.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Hitmixiltä tulee nuoruuden suosikkia Raptoria ja "Oi beibe" (mikä sen biisin nimi oli...) Kyllä se vieläkin uppoaa... Hupsu minä.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tuota biisiä ei kyllä jaksa enää, mutta siltä viime vuosikymmenen paluulevyltä löytynyt edit-versio menettelee.
Minulle uppoaa edelleen Raptori, Hausmylly, Dj konnat, MC Nikke T, toinen maananta ja Generation Å. Monet noista veti siis ihan huumorilla ja niitä oli kiva kuunnella. Nostalgiaa ja silleen.
9700-Irma (linkki YouTubeen Dj Konnien kappaleeseen)

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Minulle uppoaa edelleen Raptori, Hausmylly, Dj konnat, MC Nikke T, toinen maananta ja Generation Å. Monet noista veti siis ihan huumorilla ja niitä oli kiva kuunnella. Nostalgiaa ja silleen.
Samoin täällä. Raptori usein kuitataan pelkäksi huumoribändiksi, mutta kyllä varsinkin ekalta levyltä löytyy vähän muutakin, kuten esim. Rattijuoppo ja Tuhansien Sulojen Maa.
Ja nyt kuuntelussa siis tuo Raptorin eka eli Moe!

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän tuon ei-saa-sanoa-superbändin Ruusut debyyttilevy on aika vahva esitys. Glitchit-biisissä on enemmän koukkuja kuin keskiverto-popbändin koko tuotannossa ja kai sekin on hyvä merkki, että ensimmäisellä kuuntelukerralla selkeimmältä täyteraidalta (poislukien puoliminuuttinen puhe Ristilukki) vaikuttanut Iltoja pitkin alkaa nyt tuntua melkein suosikkibiisiltä. Eilen Tavastialla kuultiin myös yksi uusi biisi, joten ehkä tämä ei jää vain yhden levyn proggikseksi - tosin se vaikutti noin yhdellä kuulemalla turhan keskiverrolta renkutukselta.

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Levon Helmin Dirt Farmer-albumilta on nyt, pitkästä aikaa, tullut tunnin aikana soitettua The Mountain ja Calvary biisejä kerta toisensa jälkeen. En vieläkään tiedä miksi ne minua innostavat, kiinnostavat. Kokeilkaa tekin.

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Paljon tulee podcasteja kulutettua, isoa osaa säännöllisesti. Sitten on nää Areenan kätköissä pesivät musiikin historiikit ja monitoimijat tyyliin Jokaniemen sävelradio-Kalevi Pollari, Susanna Vainiolan ohjelmat ja Pekka Laineen Ihmemaa. Musatyylejä ja artisteja joihin vahingossakaan ei tule törmättyä, mutta ohjelman tunnelman imaistua kaikki käy ja tulee löytöjä sekä uusia tuttavuuksia.

Jälkimmäisestä ohjelmasta tarttunut hihaan edellisistä jaksoista

Nina Gordon - Straight Outta Compton
Ville Valo, Agents ja Badding - Orpolapsi kiurun
Viitasen Piia - Kuljen sun kanssasi matkaa

Valo/Agents iski kovaa jo liki 20 vuotta sitten, pakkohan tätä uuttakin julkasua on seurata. Hieno avaus.

Viitasen kappale osa Kuolemantanssi-levyä, saattohoitokoti Terhon 30 v. julkaisu. Aina niin lepposasta aiheesta.

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat

Samoin täällä. Raptori usein kuitataan pelkäksi huumoribändiksi, mutta kyllä varsinkin ekalta levyltä löytyy vähän muutakin, kuten esim. Rattijuoppo ja Tuhansien Sulojen Maa.
Ja nyt kuuntelussa siis tuo Raptorin eka eli Moe!

Otetaas " veljien" Moe ! kuunteluun heti. Have a Great Hearing Day!! ! #mr47

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Vanhaa Black Label Societya. Wylden bändin uran alku oli suorastaan nerokasta garage heavya. Demise Of Sanity ja Bleed For Me laukkaavat kuin ori Vermossa.

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@aceman81 lle hienoa, että olet löytänyt nuo Ylen laatuohjelmat. Luultavasti piankin kuuntelet myös Muistojen Bulevardia. Se ei ole mennyttä aikaä, vaan ikiaikaista musiikkia, laidasta laitaan. Myös Euroopan Valot on avartavaa.
Ja tietysti pitää aina mainostaa Kadonneen Levyn Metsästäjiä, lähes ainoa puhelinkontaktiohjelma jota kestän erittäin hyvin kuunnella. Poppikoulu on tietysti toinen.
YLE on hieno instituutio: musiikkilaitos tekee upeaa työtä, sekä Ykkönen että Suomi, miksei myös Vega.
YleXsää en kuuntele. Puheella hyvää on urheilu, näin kärjistän.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Stam1nan kahta ensimmäistä levyä on tullut kuunneltua lähiaikoina.

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ruotsalaisen Dynaztyn uutuuslevy Firesign. On muuten taas sen tason korvakarkkia tarttuvine kertseineen, että pakko kysyä koska tähän pystytään Suomessa?

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Down - Nola

Jos olisin joskus joskus käynyt Louisianassa, voisin väittää tältä levyltä välittyvän rämeisen punaniskaisuuden hienolla tavalla.

Varsinkin kolme ekaa biisiä on hienoa kamaa.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Juice Leskinen, Coitus int, Slam, Grand Slam.. eli mestaria Spotifyn välityksellä sieltä täältä nauttien.

Sitten kun tulee se kuolema on ihmisen vastaan pantava
En halua muuttua sellaiseks, et kravatti kaulaan ja munat veks.

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomen Spinal Tap (rumpalihistorian osalta) eli National Nightmare sai vihdoin debyyttialbuminsa ulos. Mitään nuoria jannujahan nämä eivät kuitenkaan ole, bändin pääpiru on parhaiten Smackista muistettu Jimi Sero. Ei mitään varsinaisesti uutta, mutta vähän kaikkea hyväksi havaittua aina Sgt. Pepper-aikaiselta Beatlesilta kuulostavasta You Two Faced You'sta Guns N' Roses pastissi Night Busiin. Levy on julkaistu vain vinyylimuodossa, kaksi 45 rpm-nopeudella pyörivää vinyyliä, mutta mukana tulee MP3-latauskoodi, joiden mukana saa myös bonusraidan Imperial Dreams, jota ei löydy sen kummemmin vinyyliltä kuin Spotify- tai iTunes-versioilta.

Ihan kelvollinen julkaisukeikka äsken Semifinalissa. Biiseistä etenkin The Healer kasvoi livenä uusiin ulottuvuuksiin.

Joo elikkä totanoi niinku jäi mainitsematta, että se levy kantaa nimeä "Sangre Salvaje".

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy