Kuuntelussa juuri nyt

  • 1 977 526
  • 22 472

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Between the buried and me.

Kosmikud oli erinomainen muutama vuosi sitten Ämyssä!

Tuttu bändihän tuo on, tosin ei tuo viimeisin levy. Vaatii keskittymistä.

Into tutustua Kosmikudiin lähti tästä jo aiemmin tähän ketjuun linkittämästäni biisistä.

Kosmikud soittaa sellaista hiukan rankempaa ja rytmikästä musaa mikä meikäläiseen uppoaa. Suomennoksissa auttavat silloin tällöin pari vironkielistä työkaveria. Ei se sanojen ymmärtäminenkään kyllä mitään merkitse kunhan musa potkii munille.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nyt tämä BTBAM:n uusi levy alkaa aukeamaan. Loistavaa settiä kyllä ja taas käydään tyylilajeja läpi laidasta laitaan - tyylikkäästi.
Mun täytyy tunnustaa ettei ainakaan vielä ole täysin auennut koko levy, ja näillä näkymin jää edeltäjiensä varjoon. Pitää taas varmaan yrittää tunkea soittimeen ja oikein keskittyä, mutta tähänastisen perusteella kaipaisin kyllä vähän lisää suoraviivaisuutta. Onhan siellä hienoja oivalluksia, mutta välillä tuntuu että kikkailu on kaikki kaikessa.

Mulla on nyt pari päivää soinut uusin Swallow the Sun, ihan keikkaa odotellessa. Keikka oli loistava, ja levy ehkä jopa bändin paras, ainakin taistelee kiivaasti Morning Never Camen kanssa.

Lisäkis kuuntelussa ollut eilen Fireboxilta tullut Withering - Gospel of Madness. Ihan asiallista settiä vanhan Amorphiksen hengessä. Bändi on listannut tuon Amorphiksen lisäksi vaikutteikseen vanhan Sentencedin sekä vanhan Paradise Lostin. Eihän noilla oikeasti voi pahasti mennä metsään...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
The Grammers -yhtyeen kaksi viimeisintä levyä (Only hard is hard enough ja Mk III) on tänään ollut ahkerassa kuuntelussa. Ihan vastikään löysin vasta tämän bändin ja ihmettelen miten minulta on voinutkin mennä tällainen ohi. Perusasioiden äärellähän tässä ollaan mutta siinä ei ole mitään huonoa, tällainen hyvin tehty perusjyystö uppoaa yleensä meikäläiseen enemmän kuin hyvin.
 
Fireboxin mahtikamppiksesta tilattuja herkkuja sekä kanadalaista kikkailua.

The Eternalin äänikiekko Sombre Light of Isolation aiheutti ensikuuntelulla täysin ennennäkemättömän inhoreaktion: kamalaa sontaa!

Harvoin jos koskaan olen lopettanut ostamani äänitteen ensimmäisen kuuntelukerran kesken siksi että sisältö ei miellytä, mutta Australian veikkojen kohdalla tuli sekin koettua. Ei pystynyt kuuntelemaan, ei vaan pystynyt. Oksetti ja vitutti, vaikka levy ei ollut edes kallis.

Tarkastettuani kriittisen korvani asentoa ja odotuksiani kohdasta "doom metal" suuntaan "korkeintaan hieman duumahtava ja jonkin verran gootahtava tunnelmarock", rupesi The Eternalkin toimimaan. Hyvä levy!

Dauntlessin Execute the Factista ei saa otetta. Meininki on hyvä ja groovaava, mutta biisit eivät ole kaksisia. Hyväsoundista paahtoa, joka menee taustamusiikkina.

Kotikylän poikien Manufacturer's Priden debyytti Faustian Evangelion tönii, tuuppailee ja läpsyttelee mukavasti. Konesäksätykset ja uljaat syntikat tuovat mukavaa fiilistä mättömusiikkinsa joukkoon. Meininki on melodinen ja tarttuva death ja sehän usein toimii. Vaatii kuitenkin lisäkuuntelua ja -tutkimuksia, jotta levyn oikea arvo elämälle saadaan selvitettyä.

Lisätutkimuksiin on aihetta myös Fall of the Leafen Aerolithen kohdalla. Rajallinen osaamiseni ei riitä bändin musiikin kuvailuun, mutta parhaillaankin soiva lätty tuo mieleen ainakin uudemman Amorphiksen, amerikkalaisen raskaamman radiorokin ja Poets of the Fallin. Ja paljon muuta, muttei kuitenkaan mitään liikaa. En minä tiedä. Hyviä biisejä ja hyvää energiaa joka tapauksessa, hieno äänilevy on kyseessä.

Rush on paras ja Permanent Waves täysin pätevä Rush-äänite, vaikkei Hemispheresin tai Moving Picturesin tasolle ylläkään.

Uusi Devin Townsend pitäisi muuten hankkia.
 

Vertical

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Offspringin Ixnay on the hombre on pyörinyt tämän päivän soittimessa. Oikeastaan unohtunut kuinka hyvä Offspring voi olla. Saa hyvälle tuulelle, eikait sitä sen tarkemmin osaa kuvata?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Offspringin Ixnay on the hombre on pyörinyt tämän päivän soittimessa. Oikeastaan unohtunut kuinka hyvä Offspring voi olla. Saa hyvälle tuulelle, eikait sitä sen tarkemmin osaa kuvata?

Tuo on minun mielestäni Offspringin paras levy ja oikein hyvä kiekko muutenkin. Tuon jälkeen bändi meni kyllä reilusti huonompaan suuntaan mutta onneksi tämä viimeisin levy oli taas askel parempaan.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Vahvassa kuuntelussa tällä hetkellä Katatonian aivan huikea uusi lätty, Night Is The New Day. Annan *****

Joka tapauksessa, törmäsin myös aika komeaan coveriin levyn avausraidasta "Forsaker".

Oikea "Forsaker"
Ja akustinen cover-"Forsaker"
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heh, ei-niin-aktiivisessa kuuntelussa, mutta tässä huushollissa soi joululaulut! Kulkuset, kulkuset....
 

MR8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Klubi, Kallion Voima
The Hidden Cameras - Origin:Orphan. Oikein mainio kokonaisuus. Hieman tahmean alun jälkeen lähtee "lentoon" ja joitain todella oivaltavia kappaleita.
Sopii hyvin rattoisan lauantai-illan ja muutaman oluen seuraksi.

TJEU: Underage
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Chisu - Yksinäisen keijun tarina

En olisi ihan heti uskonut, että tämän Chisun musiikki kuulostaa monin paikoin erittäinkin hyvältä. Tämä kappale siis tänä vuonna ilmestyneeltä levyltä Vapaa ja yksin.

Todella kaunis kappale ja levyllä on muutamia muitakin tosi hienoja kappaleita.

Hämmentävää...
 

Cube

Jäsen
En olisi ihan heti uskonut, että tämän Chisun musiikki kuulostaa monin paikoin erittäinkin hyvältä. Tämä kappale siis tänä vuonna ilmestyneeltä levyltä Vapaa ja yksin.
Jep, mutta toisaalta levyn nimikkobiisi on todennäköisesti vuoden kamalin asia. Vähän vaikea siis päättää onko lasi puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jep, mutta toisaalta levyn nimikkobiisi on todennäköisesti vuoden kamalin asia. Vähän vaikea siis päättää onko lasi puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä.
Tjaah, itse pidin kyllä siitäkin. Heh.

On tuolla levyllä tosin kyllä aika hirveitäkin kappaleita seassa, joten en tätä nyt minään täysosumana pidä kuitenkaan. Kehityskelpoisen tuntuinen muusikko joka tapauksessa ja mikä tärkeintä, tekee kappaleensa kokonaan itse.

Mielenkiintoista kuitenkin, että on viime vuosina ruvennut nämä suomalaiset nykypopit putoamaan meikäläiselle, kun olen aiemmin suhtautunut aika penseästi. Etenkin naispainotteiset bändit on nostaneet päätään.

Ensiksi Indica, sitten PMMP, Anna Puu ja nyt tässä Chisussakin on potentiaalia. Mitähän seuraavaksi?
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Mitähän seuraavaksi?
Sinusta tulee feministi ja intellektuelli rockpoliisi. Käyt keikoilla hymähtelemässä, keikasta riippuen sävy joku hyväksyvä tai kärsimätön. Kerrot keskusteluissa, miten hyvää (indie)poppia tämä jä tuo tyttönen tekee, ja englannista tuli muuten tosi kiva indiebändi. Rumba tarjoaa töitä kriitikkona. Tai voithan toki jo olla tuollainen..

Totta puhuen, PMMP tietty on paras suomalainen bändi ollut jo monta vuotta ja Anna Puu on ehkä vuoden suurin positiivinen yllätys.

Itselläni kuuntelussa on ollut Liekehtivä sikiö - Pesismaila & ananas. Stenkalta helkkarin hyvä diskoräppi-pläjäytys, ja melko hauskaa kuittailua cheekeille sunmuille. Myös huolestuttavasti Vesa-Matti Loiri - Hyvää puuta on ollut kuuntelussa. Niin vastenmielinen kuin laulajana onkin, niin on siinä levyllä hyviä biisejä.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
IZ

Ihan muita juttuja juutuubista etsiessäni sattuma toi kohdalleen, ainakin minun mielestä, erittäinkin mielenkiintoisen esityksen. Biisi on sarjaan "kaikkihan tämän tietävät" kuuluva, joten mistään uppo-oudosta ei ole kyse. Anyway... tämä on minulla ollut voimasoitossa jo parin viikon ajan. Muutamalle tutullekin olen soitattanut tätä ja ovat tykänneet.

Israel Kamakawiwo'ole - Somewhere over the rainbow

Jos tämä nimenomainen versio kuulostaa siltä, että olet sen jossain yhteydessä kuullut niin olet täysin oikeassa. Muutamassa hittielokuvassa ja tv-sarjassa tämä on ollut jossain kohdassa, mahdollisesti esim. lopputekstimusiikkina.

Itse artistista tiedän sen verran, että hän on ollut Havaijilla ison luokan tähti ja on sitä edelleenkin, vaikka kuoli vuonna 1997. IZ (hänen taiteilijanimensä) oli todella massiivisen kokoinen mies, painavimmillaan painoi n. 350kg. Ulkoinen olemus siten herättää kunnioitusta, mutta mikä hänessä sitten kiehtoo ja vetää puoleensa. Lyhyesti ja ytimekkäästi sanottuna: lauluääni.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Deadmau5 - Bot

Ihan pirun tiukkaa ja toimivaa progressiivista housea ja elektronista myllytystä. Oli aika hatara käsitys tästä artistista ennen viimekesää, mutta Konemetsän livesetti päräytti kunnolla ja kyllä tämä vaan toimii myös levyltäkin.

Toivottavasti saataisiin Suomeen uudemmankin kerran. Klubikeikka vaihteen vuoksi.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Duunissa taustalla ambienttia, äsken soi Woob - On Earth, ja nyt vuorossa Pete Namlook & Klaus Schulz - Dark Side of the Moog.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös