Kuunteletko Auran Aaltojen otteluselostuksia?

  • 210 934
  • 827

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Cami pelaa jo tänään, Suominen vedetty ilmeisesti viime hetkellä sivuun. En kuullut ennakkoa.
Juu, nyt kuulin tuon uudelleen!

"Tuomas Suominen ei tänään pelaa - alkulämmittelyissä mukana ollut Camilo Miettinen ottaa hänen paikkansa. Alkulämmittelyissä oli mukana myös Rasmus Kulmala, joka ei myöskään ole tänään kokoonpanoissa. Ilmeisesti TPS valmistautuu siis jonkinlaisiin kokoonpanomuutoksiin huomiseen Espoon otteluun.
- - -
Tumppi ei nimittäin tänään kokoonpanossa ole - syytä en tiedä! Toivottavasti kyse ei ole mistään noista sopimusasioista.
"
 

-TMA-

Jäsen
Juu, nyt kuulin tuon uudelleen!

"Tuomas Suominen ei tänään pelaa - alkulämmittelyissä mukana ollut Camilo Miettinen ottaa hänen paikkansa. Alkulämmittelyissä oli mukana myös Rasmus Kulmala, joka ei myöskään ole tänään kokoonpanoissa. Ilmeisesti TPS valmistautuu siis jonkinlaisiin kokoonpanomuutoksiin huomiseen Espoon otteluun.
- - -
Tumppi ei nimittäin tänään kokoonpanossa ole - syytä en tiedä! Toivottavasti kyse ei ole mistään noista sopimusasioista.
"

Vastataan myös tänne eli Suomiselle noussut kuume ja siksi poissa kokoonpanosta.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
AAliveä ei tänään, en voi kuunnella peliä radiosta. Muut voivat taas kerätä omia suosikkejaan.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
AAlive, BLU-TPS

AAliveä ei tänään, en voi kuunnella peliä radiosta. Muut voivat taas kerätä omia suosikkejaan.
Ei pysty venymään kunnolliseen liveseurantaan, mutta jotain sentään. Pari mehukasta juttua on kyllä jo tullut...

Ensimmäisen erän aikana olin asioilla, mutta kuulin erän viime hetket. Ihan viime minuuteilla siellä tuli joku (peliin liittyvä) seikka, mutta ei jäänyt muistiin, kun ei tullut heti kirjoitettua ylös. Se nyt on kuitenkin tunnettua, että Espoossa ei noista kuulutuksista saa mitään selvää ja maalivahtien torjuntoja ei kuuluteta välittömästi erätauon alettua. Nyt on lisäksi tällainen homma, että selostuskopista ei näe videotaululle. Areenalla on nimittäin ollut joku... Voice of Finland Kids (tjsp.) -konsertti ja siinä käytettyjä valonheittimiä ja valokiskoja ei olla nostettu aivan täysin ylös kattoon saakka. Sen sijaan ne on jätetty suoraan Järpän näkökenttään videotaulun ja selostuskopin väliin. Kuulutuksien kuulumattomuudesta ja videotaulun näkemäesteistä tulee huomautuksia noin... kolmen minuutin välein.

Toisessa erässä tuli jälleen tärkeää ulkopelillistä tietoa. Tällä kertaa sitä tietoa tuli selostajalegendastamme - itse Järpästä! Järvenpää unohti kertoa meille ensimmäisessä erässä, että hänen virallinen syntymäaikansakin meni ohitse. Toisen erän alkaessa tuli tämäkin detalji selville: "Tuossa 35 minuuttia sitten meni meikäläisen virallinen syntymäaikakin ohi. Vuosia en silti kerro enkä vuottakaan."

Eli toisin sanoen Timo Järvenpää on syntynyt 16.11.19XX klo 16:25. Nyt on sitten kaikilla sohvasalapoliiseilla tehtävä selvittää Järpän syntymävuosi - eli paljonko Järppä täyttää tänään. Pienen vinkin voisin kuitenkin heittää. Jos kaverin Twitter-tili löytyy nimellä "Jarppa56", niin kovin kummallisia salapoliisintaitoja tuon valtiosalaisuuden selvittäminen ei vaatine...

HYVÄÄ SYNTYMÄPÄIVÄÄ, TIMO "JÄRPPÄ" JÄRVENPÄÄ!!!

Jos tietäisin sun voittokonjakkimerkkisi, niin melkein voisin luvata kahdeksan voiton (48cl+2cl) ainekset syntymäpäivälahjaksi. Mä epäilen, että ainakin Jaws tulisi mukaan lahjoittajaksi.
(ai niin, mutta eihän sillä ressukalla ole edes :P - noh, josko häneltä sitten vaikka sitä Muumi-limpparia seuraavaksi päiväksi...)

Toisessa erässä tapahtui toinenkin selvennystä vaatinut episodi. Järvenpään kynä nimittäin hajosi! Mutta... ei mitään hätää pojat - hän lupasi ottaa seuraavaan matsiin kokonaan uuden kynän! Edelleenkään toisessa erässä videotaululle ei nähnyt kunnolla, eikä toisen erätauon alkaessa jääty odottamaan maalivahtien torjuntoja, kun ei ensimmäisen eränkään torjuntoja ole saatu päivitettyä minnekään.

Kolmannessakin erässä pitää muistaa mainita noista valotelineistä ja toivoa, että seuraavan kerran Espooseen tullessa ne olisi nostettu riittävän ylös. Lisäksi Järppä muuten huomautti meitä kaikkia siitä, että kuinka kiltti hän on ollut tänään Herra Hannua (Hannu Henriksson) kohtaan. Saamme kuulemma vielä tänään nähdä tai paremminkin kuulla, että pitääkö hänen kiltteytensä Herra Hannua kohtaan ottelun loppuun saakka.

Jälleen kerran: tätä ihmettelin jo ensimmäisessä erässä (vai oliko se otteluennakossa?). Jälleen kerran Järppä mainitsi, että TPS on saalistanut tämän kauden vieraspeleistään NELJÄ (4) pistettä. Mistäköhän se on nyt tuollaisen mahtanut repiä päähänsä? SM-liigan sivuillakin mainitaan tuo viisi (5) pistettä (1pts @ Espoo, 2pts @ Oulu, 2x1pts @ Pori).
 
Viimeksi muokattu:

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Pari mehukasta juttua on kyllä jo tullut...

Järppä on siis ollut iskussa syntymäpäivänsä kunniaksi, hyvä tietää. Eilinen "Laitilan Messina" lähenteli jopa "The Kolmioleivän arvoitusta" ja niitä Jaguar-miehiä. Sääli, ettei tuota Messina-tarinointia saa kuunneltua mistään enää. Muistaako joku, että miten Järppä tuon eilen tarinoi? Se oli aika jäätävää settiä.

HYVÄÄ SYNTYMÄPÄIVÄÄ, TIMO "JÄRPPÄ" JÄRVENPÄÄ!!!

Isot onnittelut Järpälle myös täältä! Tuonut iloa monen kannattajan elämään.

Jos tietäisin sun voittokonjakkimerkkisi, niin melkein voisin luvata kahdeksan voiton (48cl+2cl) ainekset syntymäpäivälahjaksi. Mä epäilen, että ainakin Jaws tulisi mukaan lahjoittajaksi.
(ai niin, mutta eihän sillä ressukalla ole edes :P - noh, josko häneltä sitten vaikka sitä Muumi-limpparia seuraavaksi päiväksi...)

Hra Kettu on näköjään ottanut kunniatehtäväkseen naljailla iästäni. Onhan minulla jo noihin kevyempiin alkoholituotteisiin ikää! Eli ei Muumi-linjalla* tarvitsisi mennä. Jospa vaihtaisin nimimerkkini Mr. Jawsiksi. Minua ei enää pidettäisi Jr. Jawsina. Menisi siinä Ketultakin vellit väärään kurkkuun, kun huomaisi Tappajahain vääntäneen tilastoa upouuden etuliitteen kanssa.
*Linkki Ilta-Sanomiin.

Mutta eipä karata ihan aiheesta.

Toisessa erässä tapahtui toinenkin selvennystä vaatinut episodi. Järvenpään kynä nimittäin hajosi!

Näyttäisi siltä, että Järppä joutuu jokaisessa matsissa operoimaan kiukuttelevien kynien kanssa. Konjakkipullojen lomassa joku voisi kiikuttaa Timpalle selostamoon muutaman sulkakynän, jotta näkisi taas tehdä muistelojaan.

---

"Ai nyt siellä näytetään hidastusta, olisi parempi laittaa jotain tyttöjä kuviin!"

Hyvää syntymäpäivää, Timo Järvenpää!
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Hra Kettu on näköjään ottanut kunniatehtäväkseen naljailla iästäni. Onhan minulla jo noihin kevyempiin alkoholituotteisiin ikää! Eli ei Muumi-linjalla* tarvitsisi mennä. Jospa vaihtaisin nimimerkkini Mr. Jawsiksi. Minua ei enää pidettäisi Jr. Jawsina. Menisi siinä Ketultakin vellit väärään kurkkuun, kun huomaisi Tappajahain vääntäneen tilastoa upouuden etuliitteen kanssa.
No joo, jotain pientä on vissiin tullut laitettua! Tämä taas juontaa juurensa siitä yllätyksestä, jonka koin jokin aika sitten. Oliko se nyt kesällä vai aivan alkusyksystä, kun tajusin, että Jaws käy autokoulua ja on lukiossa (valmistautuu kirjoituksiin). Tätä ennen mulla ei ollut pienintäkään viitettä siitä, että "Jr.Jaws" on syntynyt sen jälkeen, kun itse olin jo painanut valkolakin päähäni ja vetelin pillurallia pitkin Turun katuja 1982-mallisella Techno-Fiestallani™.
Eilinen "Laitilan Messina" lähenteli jopa "The Kolmioleivän arvoitusta" ja niitä Jaguar-miehiä. Sääli, ettei tuota Messina-tarinointia saa kuunneltua mistään enää. Muistaako joku, että miten Järppä tuon eilen tarinoi? Se oli aika jäätävää settiä.
Ei kyllä tarttunut sen tarkemmin tuo Messina-tarinointi minunkaan korviini. Hyvää settiä tosin oli ja vielä kun sitä tuli (ainakin) kahdessa erillisessä pätkässä.

Puolivahingossa silmiini osui muuten joku Järpän blogi Varsinais-Suomen Yrittäjä -lehdestä. Hieman oli jo viitteitä siitä, että Jaguar-mies on palannut! Nyt näihin höpinöihin kuitenkin saadaan uusiksi hahmoiksi mukaan jo vapaana juoksenteleva koira ja hälytysajoneuvokin...

11.10.2013 - Maailmassa on sittenkin inhimillisyyttä
"Istun vuosittain auton ratissa tuollaiset 45 000 kilometriä. Melkoinen määrä siis. Pari viikkoa sitten, kun olin menossa Tampereelle selostamaan jääkiekkoa, tien varressa oleva kameratolppa päätti ottaa minusta ja autosta oikein valokuvan. Viikkoa myöhemmin tuli postia Pirkanmaan poliisilta, jossa todettiin, että olin ajanut kyseisessä kohdassa 92 km/t nopeusrajoituksen ollessa 80 km/t. Kyseisessä paperissa kysyttiin myönnänkö rikkeeni vai kiistänkö. Täytin paperiin tietoni ja myönsin rikkeeni. Ajattelin kuitenkin selventää tilannetta, koska tapahtumasarja ennen tuota kyseistä ylinopeutta oli aika mielenkiintoinen.

Kaikki sai nimittäin alkunsa siitä, että jouduin hiljentämään vauhtia muutaman muun auton kanssa suoralla, koska siellä juoksenteli vapaana selvästi tilanteestaan hieman hämmentynyt koira, joka ei oikein tuntunut tietävän, missä hän on ja minne pitää mennä. Vastaan tullut pakettiauto pysähtyi paikalle ja auton kuljettaja ryhtyi hoitamaan tilannetta. Jatkoin siis matkaani. Katsoin vielä taustapeiliin tarkistaakseni, mikä tilanne takana on ja samalla peilistä näkyi, että takaa on tulossa hälytysajoneuvo. Sen jälkeen huomioni tietysti keskittyi takana tulevaan ambulanssiin ja väistämistä varten sopivan paikan etsimiseen.

Ambulanssi siis meni ja koirakin taidettiin saada talteen ja minä jatkoin matkaani. Seuraavaksi eteen tuli kameratolppa, jonka nähdessäni totesin vieressä istuvalle kollegalleni, että ei mitään hätää, tässä on 100 km rajoitus. Vaan eipä ollutkaan, kamera otti kuvan ja vauhtia oli siis tuo edellä mainitsemani 92 km/t.

Tänään sain postia Pirkanmaalta, jossa todettiin, että tällä kertaa saan kyseisestä ylinopeudesta vain huomautuksen ja samassa kirjeessä keltaiselle lapulle kirjoitettuna kehotettiin jatkossa(kin) olemaan tarkkaavainen liikenteessä. Arvaatte varmaan, kuinka iloiseksi kyseinen kirje minut sai. Tässä maailmassa on siis sittenkin inhimillisyyttä! Rehellisesti myönsin rikkeeni ja selvisin tilanteesta siis pelkällä huomautuksella.

Kuten jo alussa mainitsin, ajan siis vuoden aikana melkoisen määrän kilometrejä ja olisikin suorastaan typeryyttä, jos en noudattaisi liikenteessä nopeusrajoituksia ja muita liikennesääntöjä. Miten sitten sen jälkeen liikkuisin paikasta toiseen, jos ajokorttini olisi hyllyllä jatkuvista ylinopeuksista jne. Tuossa kilometrimäärässä tien päällä muuten näkee jos jonkinlaista ja olen useaan otteeseen ihmetellyt sitä, että maamme teillä ei tapahdu nykyistä enempää kolareita, sillä kyllä siellä tien päällä välillä vallitsee melkoinen villi länsi.

Siispä loppuyhteenvetona suosittelisin kaikille tiellä liikkuville malttia liikenteeseen ja noudattakaa ihmeessä niitä nopeusrajoituksia. Kaahaamalla ette voita mitään.

Ja vielä tähän loppuun hymyilevät terveiset sinne Pirkanmaan (naispuoliselle) poliisille.
"
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
AAlive, TPS-JYP

No sillä lailla ja taas mennään - tänään saattaa olla jälleen hyvä höpinäpäivä!

Lähetys siirtyi ennen ottelun alkua Järpän mukaan hieman liian nopeasti ja yllättäen studiosta hallille. Järpällä oli nimittäin vielä kahvi kesken ja hän joutui huitaisemaan sitä tulikuumaa kahvia kurkkuunsa. Tämä kuulemma vielä kostetaan Sannalle (studioemäntä Sanna Linjos) jossain vaiheessa ja jollain tavalla. Jäämme odottamaan tästäkin lisätietoja...

Toisessa erässä ei oikein hyvää settiä tullut. Erän puolivälin maali-iloittelussa tosin TPS:n maalit jäivät lähes täysin näkemättä, kun Järppä kirjoitteli tilastoja kuntoon. Järpän mukaan joko maalien tekemistä olisi hidastettava tai sitten hänen opeteltava pikakirjoitusta. TPS:n toisen maalin aikana Järppä oli kirjoittamassa Camilo Miettisen nimeä papereihin. Huom! Siis nimenomaan Miettisen eikä esim. Koskirannan tai Sextonin.

Lisäksi Järppä ihmetteli erästä asiaa. Nimittäin aina kun Turkuhallin videotaululle poimitaan jotain kuvia yleisöstä - erityisesti nuoremmista - niin aina vähintään jollain on kännykkä kädessä. Sama tilanne kuulemma toistuu myös Järpän kotona, sillä kyllä hänen vanhemmalla tyttärellään - esikoistyttärellään - kuulemma on kännykkä lähes kasvanut käteen kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Nettiradion äänenlaadusta päätellen Järppä selostaa peliä kuun pimeältä puolelta.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Nettiradion äänenlaadusta päätellen Järppä selostaa peliä kuun pimeältä puolelta.
Toisesta erätauosta lähtien vissiin menty Järpän henkilökohtaisen kännykkäyhteyden varassa.

Lähetys siirtyi Hämeenlinnaan vasta kun kolmatta erää oli pelattu kolmisen minuuttia.
 

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Järppä ranke skabassa:
Rautiainen, ei maali
Sexton, ei maali
Kiilholma, ei maali
Pare, video
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Nyt mennään AAliven kanssa siten, että jos saan netistä itselleni kikkailtua taas striimin (joka ei ole rakeinen) pällisteltäväksi, niin jää Laitilan Messinat kuuntelematta. Jos taas käy toisin, niin sitten turvaudun Auran Aaltoihin ja pidän liveseurannan. Toki mikäli minä en pidä liveseurantaa, niin joku muu saa kernaasti ottaa homman haltuun. Ehkä hiukan itsekästä, mutta niinhän minä.
 
Suosikkijoukkue
TPS, Vallin-Kivi
Eilen tuli kuunneltua peliä kolmannen erän puolesta välistä loppuun asti, ihan ok perusjärppää, mutta ärsyttävää oli eilen (sama kuin Hämeenlinnassa viime viikolla) alkoi järppä valittaa 60 minuutin jälkeen ku kello on niin paljon ja pitkä matka vielä kotiin jne. Jotenkin kuulosti siltä että järppää vitutti huolella kun mentiin jatkoajalle. Samalla muuten kun narisi eilen kun kello on niin paljon, niin yhtäkkiä heitti jotain "aijjaaa kuin Koskiranta menettää pahassa paikassa kiekon.." Öö, jatkoaika täydessä vauhdissa, mutta se on selvä homma että ensin täytyy valittaa ku kello on nii paljo.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tämänpäiväistä TPS-BLU -matsia en ehtinyt hirvittävästi kuunnella - ja ne vähätkin välähdykset kuulin heikoissa olosuhteissa.
Jotain mehukkaita juttuja kuitenkin korviini tarttui!

Oliko se nyt ensimmäisen erän mainoskatkon aikana, kun kuuluttaja ja suuri varusmiesryhmä toivottivat toisilleen (TPS:lle) "HYVÄÄ PÄIVÄÄ!!!"? Varusmiehiä luonnollisesti näytettiin myös hallin videotaululla. Tiedä sitten miten tuo oli oikeasti mennyt, mutta joku mainos oli ilmeisesti pyörinyt taululla samanaikaisesti tai juuri hetkeä ennen/jälkeen varusmiesten. Mainoksessa oli ollut iskulauseena "Laaja valikoima". Tästähän Järppä tietysti sai monenlaisia assosiaatioita. "Heh-heh... varusmiehet... laaja valikoima... heh-heh..."

Olisiko ollut kolmannessa erässä, kun Järppä kertoi kohtaamisestaan Markus Palmrothin kanssa? Järppä oli nähnyt Palmun tiistaina ILV-TPS -matsin yhteydessä Hakametsän hallin käytävillä eikä ollut tunnistaa miestä. Syynä tähän oli miehen nenän ja ylähuulen välissä oleva voimakas karvoitus. Järpän mukaan onneksi Movember on pian ohitse. Mielestäni hän heitti samaa läppää jo aiemmin - ehkä jo ennen ottelun alkua (?) - mutta olisiko silloin ollut kohteena joku tuomareista tai kenties jomman kumman joukkueen valmennus-/huoltoryhmistä?

Positiivinen asia oli myös se, että Hjallis ja Kummola olivat tehneet paluun. Toisin sanoen siis Hilanderin Hessun Visa-Auto -mainoksia on jälleen eetterissä. Toinen positiivinen asia löytyi studiosta. Illan studioisäntänä oli Markku Silvennoinen. Sama äijähän kirjoittaa silloin tällöin myös Jatkoajan verkkolehden puolelle. Vahva epäilykseni on, että kirjoittaa myös keskustelupalstan puolelle. Jos epäilykseni ovat oikeassa, niin terveisiä! Kehuja pitää antaa silloin kun on niiden paikka!

Markku Silvennoinen - äijällä on ainakin omaan korvaani helvetin miellyttävä radioääni. Lisäksi yleissivistystä ja yleistä elämänkokemusta löytyy roppakaupalla enemmän kuin melkein minkä tahansa radiokanavan juontajalta tai "juontajalta". Omassa radiojuontajakategoriassani Silvennoinen menee helposti TOP3:n. Aiemmin olen sanonut, että yksi miellyttävimmistä kuulemistani radioäänistä on ollut Jani Rajalinilla. Tämä siis joskus silloin vuosituhannen vaihteen (?) StarFM-aikoina, jolloin Rajalin aloitteli uraansa. Nyt voin sanoa, että Silvennoinen pistää paremmaksi. Äijän ulkonäkö ei kyllä vastaa pätkääkään sitä mielikuvaa, jonka äänen ja juttujen perusteella olen itselleni luonut. Ehkä senkin voi sitten laittaa illan positiivisten kokemusten puolelle, että tuon äänen ja yleissivistyksen takaa löytyi persoona eikä mitään perus-kauppakorkea-slipoveri-kenokaula-lookia.
 

-TMA-

Jäsen
...eikä mitään perus-kauppakorkea-slipoveri-kenokaula-lookia.

Tarvitseeko kaiken keskellä vielä lähteä mun lookia haukkumaan?

Positiivinen asia oli myös se, että Hjallis ja Kummola olivat tehneet paluun. Toisin sanoen siis Hilanderin Hessun Visa-Auto -mainoksia on jälleen eetterissä. Toinen positiivinen asia löytyi studiosta. Illan studioisäntänä oli Markku Silvennoinen. Sama äijähän kirjoittaa silloin tällöin myös Jatkoajan verkkolehden puolelle. Vahva epäilykseni on, että kirjoittaa myös keskustelupalstan puolelle. Jos epäilykseni ovat oikeassa, niin terveisiä! Kehuja pitää antaa silloin kun on niiden paikka!

Mutta asiaan... Joo, hyvin samanlainen fiilis täällä. Erittäin miellyttävä radioääni ja mitä tuolla pressikopin puolella sanoja vaihdettu, ennen näitä studiokomennuksia, niin lätkästä hyvin tietävä jamppa on kyseessä.

Kala, joka pääsi karkuun mun verkkotoimitushaavista.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tarvitseeko kaiken keskellä vielä lähteä mun lookia haukkumaan?
Sä olet kyllä siihen stereotypiseen kuvaan aivan - jopa 20cm - liian lyhyt!
(minkälainen oma sarkasmitaitoni mahtaa olla?)
Mutta asiaan... Joo, hyvin samanlainen fiilis täällä. Erittäin miellyttävä radioääni ja mitä tuolla pressikopin puolella sanoja vaihdettu, ennen näitä studiokomennuksia, niin lätkästä hyvin tietävä jamppa on kyseessä.
Oli muuten melko yllättävää, että hänhän on aloittanut Auran Aalloilla vasta reilu kuukausi sitten: ensimmäistä kertaa eetterissä iltapäivälähetyksessä 22.10.2013 klo 12:00-18:00. Mä olen kyllä takuuvarma, että mä olen hänen ääntään kuullut jossain jo aiemminkin.

Mitä pikaisesti kaverin nettiprofiilia tutkin, niin lajituntemus on kyllä kohdillaan. Ehkä kuitenkin vielä tärkeämpää on nähdä se ambitio ja intohimo ammattiaan sekä ennen kaikkea Turun Palloseuraa kohtaan. Jonkun verranhan tuolla oli jopa vihjeitä sille, että taitaa olla hyvinkin kiinnostunut jopa selostuskoppipaikasta. Järppähän nyt tuskin hirvittävän montaa kautta enää jaksaa ajella ympäri Suomea. Ei nyt ihan tämän eikä ensi vuoden asioita, mutta kyllähän Järpälläkin alkaa eläkeikä lähestyä. Yhtään liioittelematta se lähestyy 365 vuorokauden vuosivauhdilla - aivan kuten meillä kaikilla muillakin.

Joka tapauksessa Markku Silvennoinen saattaisi olla erittäin kova nimi sitten aikoinaan, kun Radio Auran Aallot päättää vaihtaa radioselostajaansa. Sikäli mikäli radioselostukset nyt yleensäkään tulevat jatkumaan - tai mikäli paikallisradiotoiminta ylipäätään on enää kannattavaa. Perinnettä on jo vuodesta 1985, mutta nykyinen suuntaus kaikkine TV- ja netti-lähetyksineen saattaa merkitä jonkinlaista kuoliniskua perinteisille radioselostuksille. Kuitenkin ne ovat toisille erittäin tärkeitä. En tiedä miten muuten olisin pystynyt esim. viime talvena seuraamaan TPS:n otteluita asuessani Bernissä, Sveitsissä. Huonoissa olosuhteissa ja heikoilla yhteyksillä sekä erityisesti ulkomailla Radio Auran Aaltojen otteluselostukset saattavat olla ainoa keino, jos YLE Puheen Kiekkokierrosta ei oteta lukuun.

Tästä syystä mä olen vähän karsaasti katsonut tätä nykyistä haukkumista sekä jopa suoraa vittuilua. Olenhan itsekin näitä heittoja tänne heittänyt, mutta (ainakin omasta mielestäni) hyvässä hengessä eikä niistä kenenkään pitäisi loukkaantua. Mun mielestäni tuollaiset pelin ulkopuoliset tarinoinnit ja höpinät vain piristävät - siksihän mä niistä tännekin mainitsen. Enhän mä ole (muistaakseni) koskaan puuttunut itse selostuksiin tai pelillisiin asioihin - tai paremminkin virheisiin niissä. Siihen olen ehkä voimakkaimmin ottanut kantaa, että mielestäni Järpän taustatyö otteluihin valmistautuessa ei ole parasta mahdollista. Tässäkään ei välttämättä ole kyse ammattitaidon puutteesta, vaan lähinnä mennään tuonne ambitio- ja intohimo-osastolle. Mähän edelleen muistelen mm. millaisia taustatietoja JP Jalolla oli AA-vuosinaan 90-luvun alkupuolella TPS:n ja vastustajien pelaajista. Kaikesta näki ja kuuli, että otteluihin oltiin valmistauduttu huolella. Taustat ja tilastot olivat kunnossa.

Timo Järvenpäältä ehkä kuitenkin puuttuu se "viimeinen kipinä" noihin selostuksiin. Tämähän tulee hyvin helposti ilmi mm. niissä voivotteluissa, kun ottelut menevät jatkoajalle. "Loppuisi jo, että pääsisi kotiin!" - Onhan se tavallaan ymmärrettävää, kun Järppäkin on jo toistakymmentä vuotta kiertänyt selostamassa TPS:n otteluita. Jossain vaiheessa selostajillekin tulee se aika, että on aika jättää selostuskopit nuoremmille. Missään nimessä en väitä, että Timo Järvenpään tulisi jättää kopit nyt heti tai huomenna. Tarkoitan lähinnä sitä, että mielestäni Markku Silvennoinen saattaa olla todellinen kultakimpale Radio Auran Aalloille sekä TPS:n matsiselostuksille. Tätä talenttia ei välttämättä kannata ihan helpolla pois päästää. Kaverilla on selkeätä intohimoa sekä ammattiaan että mustavalkoista seuraamme kohtaan. Toivottavasti tätä ei sitten pilata millään "juniorisopimuksilla", vaan talentista ymmärretään maksaa arvonsa mukaisesti. Ai niin, mutta Radio Auran Aallothan on osa TS-yhtymää, josta päästäänkin erääseen turkulaissukuun.

Toivon todella sydämestäni, että Radio Auran Aallot jatkaa toimintaansa sekä lähettää myös jatkossa selostuksia TPS:n otteluista - niin kuuluvuusalueella kuin nettiradiossakin. Toinen nöyrä toiveeni on se, että myös nuorempi sukupolvi oppisi kuuntelemaan paikallisradioitaan sekä niiden matsiselostuksia. TV- ja netti-lähetykset ovat tietysti hienoja asioita, mutta aina niiden seuraaminen ei ole olosuhteista johtuen mahdollista. Välillä silmäni ja sydämeni oikein vuotavat verta, kun lukee joitain "VITTU!!! VITTU!!! VITTU!!!" -kommentteja täällä joko Auran Aalloista tai Timo Järvenpäästä. Nämä matsilähetykset ovat kuitenkin palvelua. Joidenkin mielestä se saattaa olla huonoa palvelua tai Järppä olla aivan paska selostaja, mutta mielestäni vielä pahempi vaihtoehto olisi se, että palvelua tai selostajaa ei olisi ollenkaan!
Kala, joka pääsi karkuun mun verkkotoimitushaavista.
Crash-Boom-Bang :(
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Järppä olla aivan paska selostaja

Tästä syystä seuraan mieluummin pelin Etusivu - Liiga sivuston tulospalvelun kautta sillä sieltä on koko kauden ajan saanut paremman kuvan pelistä kuin järpän selostuksista. Jos pelejä olisi selostamassa ihan oikea selostaja niin kuuntelisin mielelläni vieraspelit radion välityksellä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tästä syystä seuraan mieluummin pelin Etusivu - Liiga sivuston tulospalvelun kautta sillä sieltä on koko kauden ajan saanut paremman kuvan pelistä kuin järpän selostuksista. Jos pelejä olisi selostamassa ihan oikea selostaja niin kuuntelisin mielelläni vieraspelit radion välityksellä.
Olet tavallaan oikeassa, mutta en silti osta tuota väitettäsi!

Siinä olet täysin oikeassa, että Järpän selostukseen on vaikeata päästä sisään kesken matsin. Esim. tänään mulla oli Auran Aallot auki kolmessa eri paikassa enkä pystynyt edes kuuntelemaan koko matsia. Sen perusteella mulla ei ole suoraan sanottuna hajuakaan pelin kokonaiskuvasta. Päällimmäiseksi jäi ajatus vain siitä, että halli oli aivan helvetin hiljainen. Tosin olennaisen informaation siitäkin saa: kumpi painostaa, onko joku jäähyllä, paljonko on pelattu, mikä on tilanne jne. Kyllä nämä sieltä irti saa, mutta esim. tilannetta saisi toistaa huomattavasti nykyistä useammin - vaikkapa aina samassa yhteydessä kuin peliajan.

Mä muistan Auran Aaltojen alkuvuosilta kuinka joku kuuntelija oli närkästynyt siitä, että juontaja kertoi 16 kertaa tunnissa paljonko kello on. Kuulosti niin uskomattomalta jo silloin, että joku on oikeasti jaksanut tuonkin laskea, että mä muistan sen aivan elävästi vielä neljännesvuosisadan jälkeenkin. Niinpä, se pöyristyttää (ai että mä vihaan tätä sanaa) niitä kuuntelijoita, jotka kuuntelevat koko lähetyksen. Mielestäni tuo kuitenkin palveli niitä kuuntelijoita, jotka aloittivat lähetyksen kuuntelemisen millä tahansa hetkellä. Viiden minuutin sisään kuulit takuuvarmasti paljonko kello on. Nykypäivänä tuo tuntuu ehkä liioittelulta, mutta pitää muistaa millaisessa maailmassa tuolloin elettiin. Ei ollut kännyköitä ja muita digitaalisia vehkeitä kelloineen, joista kellonajan olisi nähnyt vaikka minuutin välein. Oleiltiin paljon ulkona, mutta jossain terassilla oli kuitenkin joku ikäloppu radionraato Auran Aallot päällä.

"Kuuntelet Radio Auran Aaltoja. Kello on nyt 16:56. Seuraavan kappaleen jälkeen uutiset, jotka meille toimittaa..."
"Kello on 17:00 ja tässä Radio Auran Aaltojen uutiset. Uutistoimituksessa tänään..."
"Siinä oli kello viiden uutiset, jotka meille toimitti... Kello on tällä hetkellä 17:03 ja studiossa on kanssasi..."

Räppäsit radion päälle millä hetkellä tahansa vaikkapa mökillä, niin viidessä minuutissa sulla oli kellonaika tiedossasi.
"Jaa, se on viisi jo! Pitäisköhän pikkuhiljaa laittaa saunaankin tulta?"

Samaa ominaisuutta pelitilanteen suhteen ei ole tällä hetkellä Järpän selostuksissa, jos laitat radion päälle vaikkapa puoli kasin aikoihin arki-iltana.
"Jaa, siellä on varmaan toinen erä käynnissä. Paljonkohan peli on?"
Saattaa olla, että saat tilanteen tietoosi vasta erän päätyttyä. Peliajasta pysyt kyllä helvetin hyvin kärryillä. Tämä on yksi huonoimmista piirteistä Järpän selostuksissa.

Tosin täytyy jonkin verran myös lykätä kuuntelijan vastuulle. Kyllä mä ainakin pysyn hyvin pelitilanteissa mukana, jos vain kuuntelen lähetyksen alusta saakka ja ennen kaikkea keskittyneesti. Normaalisti - jos vain mahdollista - niin mä kuuntelen aivan kaiken matsiennakosta aina lehdistötilaisuuteen ja maalikoosteeseen asti häiriöittä eli arkipäivisin 18:00-21:15. Tämän kun tekee keskittyneesti eikä esim. kokkaile ruokaa samalla tms. niin kyllä siinä pelitilanteista kärryillä pysyy. Joskus testasin esim. sillä lailla, että kuuntelin otteluselostusta radiosta. Taustalla mulla oli ruutu.fi-lähetys ottelusta, joka tulee ~45sec viiveellä. Aina kun Järppä kuulosti siltä, että on tiukka paikka, oli helppoa tarkastaa tilanne hetken päästä oikein kuvan kanssa.

Tarkastettuani ko. tiukan tilanteen oikein "live"-kuvasta, niin mä olen sitä mieltä, että kyllä Järppä selostaa tilanteet suurinpiirtein niin kuin ne tapahtuvat. Olen joskus myös kuunnellut TPS:n otteluita muista paikallisradioista esim. Radio Mega Oulu tai Ramona Rauma. Ihan samanlaista sontaa ne ovat kaikki muutkin - JOS matsia ei osaa kuunnella oikein ja osaa kehittää oikeanlaisia mielikuvia tilanteista. Mulla oli aikoinaan tapana ottaa hallille radio mukaan kuulokkeineen. Menin sitten istumaan aivan piippuhyllylle (päätyyn), kuulokkeet korvilla ja seurasin matsia sieltä live-selostuksella. Tämä siis joskus JP Jalon (ja ehkä myös Turkka Talosen) aikoihin. Helpottaa aivan saatanasti matsin hahmottamista radioselostuksesta.

Sveitsissähän mulla on tapana ottaa läppäri, kuulokkeet ja olutta mukaani sekä painua parvekkeelle istumaan matsien ajaksi. Auran Aaltojen nettiradio ja Järvenpään höpinät päälle, niin mähän uppoudun kolmeksi tunniksi täysin omiin maailmoihini. Olen mm. joskus erätauolla käynyt vessassa sekä jääkaapilla hakemassa lisää olutta ja solkannut pelkkää suomea - täysin huomaamattani ja ajattelematta.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli kuunneltua pitkästä aikaa toisella korvalla. Olin positiivisesti yllättynyt: lähetys oli teknisesti oikein toimivaa kamaa. Ei ollut niitä ihmeellisiä häiriö-ääniä, suhinoita ja muita, jotka ainakin vielä viime kaudella vetivät säännöllisesti maton alta ajatukselta laittaa peli taustalle pyörimään. Hyvä hyvä, vieläkö vierasmatsit vedetään GSM-yhteyden läpi?

Muutenkin periaatteessa ihan ok settiä. Miinusta antaisin kuitenkin aika reilulla kädellä siitä, että peliä ja tilannetta kokoavia höpinöitä ei tämä meidän selostajajannu oikein tunnu suustaan saavan ilmoille. Pelikatkoille toivoisi edes jonkinlaista analyysiä sen jonninjoutavan fillerin sijaan. Yleisestihän Järvinen kyllä on ihan hyvä puhumaan, silent airia ei ole ja äänikin on miellyttävä. Mun puolesta saisi tuoda paljon rohkeammin omia mielipiteitään ja fiiliksiään esiin. Onneksi sentään jorinat tämän kentänlaitajannun kanssa tuovat vaihtelua ja ovat pääsääntöisesti mielenkiintoisia ja hyviä. Niitä ehdottomasti lisää ja paras varmaan olisikin, jos saisi ko. kommentaattorin / ylipäätään toisen hemmon ihan fyysisesti viereensä jonka kanssa huomioida juttuja myös pelin aikana sekä sitten käydä vielä enemmän pelikatkoilla keskustelua ottelusta, palloseurasta ja jääkiekosta yleensä.

Studion puolelta tuleva osuus erätaukojen aikana sen sijaan on ihan järkyttävää. Totaalista HMV jöötiä ja musiikkivalinnat joko tulevat pahimmasta kuluneimmat & ennalta-arvattavimmat -tursottimesta tai sitten se ainainen "Poison" kavereineen on jotain kuudennen tason satiiria. Tämän viimeisen kappaleen haukut tosin pätevät sellaisinaan yleisesti Aaltojen sisältöön (tai sisällöttömyyteen).

"Kekkonen, ei vaan Dufva, pyörittelee päätään vaihtoaitiossa"
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
AAliven kanssa mennään taas sillä periaatteella, että liveseuranta tulee mikäli en saa striimiä pyörimään. Jos taas näkyy, niin muut voivat poimia suosikkejaan.

Katsellaan kuinka käy.

Kokoan tähän ainakin siihen asti, kunnes mahdollisesti alkaa striimi pyöriä.

- "Harmi kun tuonne kentälle ei näe mitään." Eli näkyvyys haukuttu ensimmäisen kerran.

Edit: Liveseuranta pystyyn, kts. seuraava viesti.
 
Viimeksi muokattu:

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
AAlive, SaiPa-TPS

Tässä viestissä AA-liveseuranta.

1. erä
OTTELU ON ALKANUT.
"Harmi kun tuonne kentälle ei näe mitään." Eli näkyvyys haukuttu ensimmäisen kerran.
"Hyvä katko, öää katko hyvä. Hostikalta hyvä hanskaan otto."
"En näe yhtään kuka tuo pelaaja on." Näkyvyys haukuttu toistamiseen.
Keltainen pirulaisvalo mainittu ensimmäisen kerran!
"Dan Sextonin kuudes maali... Sexton ja Seigo siihen syöttäjiksi."
"Jälleen olisi kiva nähdä tuonne kulmaankin, mutta ei näe, kun on tällaisessa paikassa. Älkää viittikö mennä sinne kulmaan nyt koko ajan." Eli näkyvyys saa kolmatta kertaa kritiikkiä.
Järvenpää kertoo Pullin tehneen perstaklauksen, sitten puhuu kyynärpäätaklauksesta ja että kohdistui päähän. Mitä siellä tapahtuu?
"Silloin kun tämä selostamo sijaitsi Kisapuistossa asiallisella paikalla..." Eli näkyvyys haukuttu neljättä kertaa.
Järvenpäällä on kiire kirjoittaa.
"Ja 3-3 ovat lukemat, ja näistä lukemista tilanteessa 3-3 lähdetään tauolle." Jaa jaa...
ERÄTAUKO

2. erä
"Näin 4-4 edelleen taululla säilyy." Mielenkiintoinen sanavalinta ottaen pelitapahtumat huomioon.

AAlive loppu tältä illalta, pahoittelut tästä. Muut voivat halutessaan jatkaa. Kuitti!
 
Viimeksi muokattu:

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
AAliveä ei tänään, lähinnä viime aikoina saanut yllätyksekseni negatiivista palautetta. Kuulemma liian väsynyttä. Olkoon sitten niin, minä "nautiskelen" ottelun radiosta ilman erityistä keskittymistä virheisiin ja sekoiluihin. Tai jos löydän livestreamin, niin vielä parempi - näkeepähän perseilyn suorana elävinä kuvina.

Vetäkää itse paremmin jos kykenette. Ei täällä ole kuin muutama, joka voi suoriutua samalla tasolla. Stage is yours, jos kompetenssi riittää. End of statement.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Onko jollain ongelmia nettiradion kanssa? Mulla ei ainakaan tahdo käynnistyä kyseiset taajuudet lainkaan ja sekös harmittaa, sillä en haluaisi jäädä paitsi Järpän hehkutuksia!
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Nettiradio on poissa pelistä koko viikonlopun. Teknisiä onkelmia AA:n naamakirjan mukaan. Olisi sen tiedon voinut vähän paremminkin esille laittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös