Eikös sen linjan pitänyt koventua? Jos taklaus tuomitaan päähän kohdistuneeksi niin ainoa oikea ratkaisu on lätkäistä kunnolla pelikieltoa. Alkaen nyt viidestä ottelusta.
Tässäpä sitä eletäänkin mielenkiintoisia aikoja. Widingin tapauksesta tällä kaudella Liusjärvi antoi päähän kohdistuneesta taklauksesta yhden pelin. Perustelujen mukaan tapaus ei ollut kuitenkaan tarkoituksellinen päähän kohdistunut taklaus. Eli käytettiinkö sitä ikäänkuin lieventävänä seikkana? Widingin tapauksessa ei taklattava, eli Vittasmäki myöskään loukkaantunut. Loukkaantuminen on tosin tähän asti ollut koventava peruste, sen puuttuminen ei ole ollut lieventävä. Jos en nyt väärin muista, niin viime kaudella näistä päähän kohdistuneista taklauksista taisi kaikista tulla vähintään kaksi ottelua pelikieltoa. No, Liusjärvi perusteluissaan käyttää myös taklauksen kokonaisvaltaista arviointia ja se antanee hänelle mahdollisuuden rangaista Widingiä vain yhdellä ottelulla. Toisaalta, jos kaikistä päähän kohdistuneista taklauksista pitää antaa edes yksi ottelu pelikieltoa, niin miksi siitä sääntökirjan mukaan voidaan itse ottelun aikana antaa vain 2+10min, mikäli taklattava ei loukkaannu? Jos Widing olisi saanut pelissä sen 2+10min, niin olisiko hän saanut yhden ottelun pelikiellon? Todennäköisesti ei.
Olipas sekavaa pohdintaa.. Lopputuloksena lienee se, että jos taklaat päähän ja taklattava ei loukkaannu ja pystyy jatkamaan peliä, saat pelissä 2+10min. Jos Tuomarit eivät tätä taklausta huomaa ja jäät ilman rangaistusta, saat ottelun jälkeen yhden pelin huilin. Jos taklattava loukkaantuu, niin silloin pitäisi itse pelissä lentää suihkuun heti ja perästä tulee vielä lisäseuraamuksia. Jos linjaa on viime kaudesta edelleen kovennettu, kolme tai neljä peliä lienee minimi. Jos pelaaja loukkaantuu ja taklaaja selviää kuin koira veräjästä itse pelin aikana, huomioidaan tämä varmaankin jälkeenpäin annettavan pelikiellon pituudessa.
Nyt vain odotellaan tulkitseeko Liusjärvi taklauksen kohdistuneen päähän ja sitten vasta voimme ihmetellä onko rangaistuksia tiukennettu viime kaudesta. Jos ratkaisua ei tule tänään, on asia siirtynyt todennäköisesti kurinpitoryhmälle ja se tarkoittanee sitten yli neljän ottelun pelikieltoa.