Kurinpitopäätökset kaudella 2013–2014

  • 442 069
  • 1 825

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tuomio meni ihan hyvin. Itse ajattelin tuon videon nähtyäni, että 5 peliä tulee...

Joo samaa 5 pelin sanktiota arvelin. Piti kiertää tämäkin taklaus>kurinpitopäätös -ketju kaukaa, mutta kyllähän tähän nyt voi kommentoida, että hyvä päätös liigalta. 6 peliä on sopiva tosta, ja siinä on 1-2 peliä extraa "uusimisesta" tosiaan.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niin ei osunut polveen kun Mustonen kerkesi hieman väistämään ja keventämään osumaa. Jalkojen asennon perusteella Taipalus haki selvästi osumaa polvella, ehkä se jo ensi kerralla osuu.
Ehkä se Ruutukin jo ensi kerralla saa päätettyä jonkun vastustajapelaajan uran.
 

scholl

Jäsen
En tiedä/muista, että olisi tuollaista sanonut.

Itse olen 100% varma, että hän sanoi jossain video tai tv-haastattelussa näin silloin, kun kohu oli suurimmillaan. Jokerit rankaisee itse pelaajaa, mutta perheelliseltä mieheltä ei oteta palkkaa pois, vaikka oli tullut tuo päätös, jossa 18 peliä kakkua jne. Myöhemmin Kekäläinen muutti jotenkin tarinaansa, kun kommentoi sitä oikeudesta tullutta tuomiota.

Oli miten oli, en usko, että ainakaan kaikki seurat pidättävät sen palkan. Varsinkaan tilanteissa, joissa on käskytys tullut. Pikemminkin saattavat maksaa ns. hyvän miehen lisää.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan hyvä tuomio kurinpidolta.

Ei noin saa avojäällä töötätä missään liigassa, Ruudulta tyhmä ratkaisu ajaa tuolla tavalla nojaten Hämäläistä päähän. Ihan omaan piikkiinsä menee tämä kuuden matsin huili, olisi kannattanut jättää taklaus viimeistelemättä ilman muuta kun sellainenkin mahdollisuus siinä oli.
 

Fremont

Jäsen
Eikös se oo jonkin koulunki saanut loppuun käytyä? Eli kouluttautunut = varmasti tosi fiksu.

Kuulemma oikein ylioppilas. Anteeksi, Herra Ylioppilas. Kulkee varmaan lätsä päässä vapusta koulujen alkuun. Tiedän toisenkin joka tekee näin, tai alkoi tehdä kun löysi maasta ylioppilaslakin. Jarkko on epäilemättä yhtä fiksu.

Elinikäinen pelikielto olisi sopiva Ruudulle, räkii jäähyboxissa jotain 5-kymppistä naispuolista toimaria tämä älykkö. On se hurja.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Elinikäinen pelikielto olisi sopiva Ruudulle, räkii jäähyboxissa jotain 5-kymppistä naispuolista toimaria tämä älykkö. On se hurja.

Mikä juttu tämä nyt on? Tämä on aivan uusi tieto mulle. Pääsiköhän ihon alle?
 

amok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuusi peliä. Luulen, että Jarkko oppii nyt läksynsä ja tällaista ei enää Rudilta nähdä. On kuitenkin fiksu kaveri siviilissä.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Itse en niin pahan pidä tuota, että taklaus tulee myöhässä. Olisin siitä antanut sen 2 minuuttisen, kyllä siellä kentällä pitää kiekottomanakin pitää pää yläällä.

Tästä kohdasta olen pitkälti eri mieltä. Taklaus tulee niin myöhään, että pelaajan ei voi enää olettaa tulevan taklatuksi. Hereillä pitää totta kai olla kiekottomanakin koska siellä kaukalossa voi vahingossakin osua samoille raiteille vastustajan kanssa. Isoa tööttiä ei kuitenkaan voi kukaan odottaa kiekottomana, ei siitä itse pelaamisesta tule muuten mitään.

Siitä kuitenkin samaa mieltä, että 6 peliä on sopiva tuomio. 4 peliä taklauksesta ja se pari peliä rikoksenuusijalle.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Mistä se joku 5-kymppinen naispuolinen toimari oli saanut jäähyn?

Luuletko että jäähyllä oleva pelaaja tarkkailee itse kelloa ja avaa itse jäähyaition oven? Luuletko että jäähylle menevä pelaaja avaa itse jäöhyaition oven?

Kävisit peleissä.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Luuletko että jäähyllä oleva pelaaja tarkkailee itse kelloa ja avaa itse jäähyaition oven? Luuletko että jäähylle menevä pelaaja avaa itse jäöhyaition oven.

Kävisit peleissä.

No älkää nyt itkekö hyvät ihmiset. Mulle tuli heti mielleyhtymä että siellä olis joku viiskymppinen toimitusjohtaja lasin takana, mutta täällä ollaan selvästi vakavissaan ja Jarkko on ilkeä.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onhan tuo Tadas Kumeliauskasin kurinpitopäätös jo nyt aivan humoristinen. Ensin päätöksen perusteluissa kerrotaan: "koska Paakkolanvaara loukkaantuu tilanteessa, Kumeliauskasin tulee määrätä kontaktista ottelurangaistus." Lisäksi kurinpitäjä kertoo omankin näkemyksen sopivan ottelurangaistuksen pituudesta: "Näkemykseni mukaan yhden ottelun pelikielto on riittävä seuraus tilanteesta." Kuitenkin sitten päätöksen ratkaisussa kurinpitäjä itse määrää Kumeliauskasille yhden ottelun pelikiellon aiemmin paljastamansa näkemyksen mukaisesti. Ihan kiva, mutta onhan tuo nyt ristiriidassa tuon tuossa aiemmin kerrotun ja itselleni uuden ja varsin oudonkinkuuloisen sääntöpykälän kanssa, että pelaajan loukkaantuessa tulee loukkaantumisen aiheuttaneen pelaajan itse määrätä itselleen ottelurangaistus.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
On se tosiaan melko persoonallinen näkökanta, että Ramzi Abidin ja Jarkko Ruudun kaltaisille pelaajille pitäisi antaa vapaammat kädet oman pelityylinsä toteuttamiseen.
Tosin haluaisin muistuttaa että Abidille tuossa Schisson päähänkohdistunut töytäisy oli hänen toinen rikkeensä. Siitä huolimatta Abid sai saman kovennetun rangaistuksen kuin Ruutu (kolmas rike tarkastelujaksolla) tai Sim Liivik (neljäs) aikaisemmin. Rikoksen uusija tarkoittaa siis pelaajaa joka tekee enemmän kuin yhden rikkeen ja asteikkoa ei ole olemassa. Se on aina ja ikuisesti kaksi peliä.

Abidin teot poikkeavat paljon toisistaan. Niiden yhdistävä tekijä oli osuma päähän. Armia case oli maalitekosektorilla ollutta Armiaan hanskalla naamaan ja Schisson tapaus oli pelikatkolla päin luistelu. Ruudun kaksi viimeisintä ovat kiekkotoman miehen taklaamisia joiden seurauksena on aivotärähdys. Tuleeko Ruudun seuraavastakin kiekottoman miehen taklauksesta taas se kaksi peliä ekstraa? Sim Liivikin saama tuomio antaa ymmärtää että se siitä korkeintaan tulee.

Minun hyvin vaikea ymmärtää miksi Ruudun rangaistuksen perusrunko oli neljä peliä ja Abidin kuusi.

Ruutu:

"Kurinpitoryhmä pitää rangaistusta koventavana seikkana taklauksen kohdistamista kiekottomaan pelaajaan, jolla ei enää taklaushetkellä ole syytä olettaa tulevansa taklatuksi. Kiekottoman pelaajan taklaaminen on törkeä ja jääkiekkoon kuulumaton teko ja osoittaa taklauksen suorittajassa vastustajan kunnioittamisen puutetta. Lisäksi taklattu pelaaja loukkaantui taklauksesta. Kurinpitoryhmä pitää Ruudun taklausta neljän ottelun arvoisena tekona".

Abid:

"Pelikiellon kestoa harkitessaan kurinpitoryhmä on ottanut huomioon Abidin menettelyn moitittavuuden sekä Jääkiekon SM-liigan ja pelaajayhdistyksen 22.2.2013 tekemän linjauksen rangaistusten koventamisesta sekä tämän ajankohdan jälkeisen rangaistuskäytännön. Kurinpitoryhmä pitää Abidin täysin pelitilanteen ulkopuolella tapahtuvaa tahallista kiekottoman pelaajan päähän kohdistuvaa taklausta tahallisena ja vaarallisena, jonka seurauksena taklattava ei kuitenkaan loukkaannu, kuuden ottelun arvoisena tekona."

Ruudun taklauksessa loukkaantumismahdollisuus on aivan eri luokkaa kuin Abidin suupaisussa. Siitä huolimatta kurinpitäjä on sanonut että Ramzi Abidin teko on tämänkauden törkein tähän asti.

Ruudun ja Liivikin saamat pelikiellot ovat osoittaneet kirkkaasti sen että Abidin tapauksessa niin medialta kuin kurinpitäjältäkin lähti mopo täysin käsistä. IS teki Abidin tapauksesta viisi juttua. Sim Liivikistä jäivät jutut yhteen. Jäämme odottamaan montako Ruudusta tehdään
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Ruudun taklauksessa loukkaantumismahdollisuus on aivan eri luokkaa kuin Abidin suupaisussa. Siitä huolimatta kurinpitäjä on sanonut että Ramzi Abidin teko on tämänkauden törkein tähän asti.

Ruudun ja Liivikin saamat pelikiellot ovat osoittaneet kirkkaasti sen että Abidin tapauksessa niin medialta kuin kurinpitäjältäkin lähti mopo täysin käsistä.

Niin kauan kuin puhut Abidin kohdalla suupaisusta, keskustelu on turhaa. Kyse on tahallisesta, päähän kohdistuneesta taklauksesta, ei suupaisusta. Ja kyseinen taklaus tapahtuu selkeästi pelin päättymisen jälkeen, mikä korottaa sen kaksi peliä Abidin rangaistusta Ruutuun verrattuna.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Niin kauan kuin puhut Abidin kohdalla suupaisusta, keskustelu on turhaa. Kyse on tahallisesta, päähän kohdistuneesta taklauksesta, ei suupaisusta. Ja kyseinen taklaus tapahtuu selkeästi pelin päättymisen jälkeen, mikä korottaa sen kaksi peliä Abidin rangaistusta Ruutuun verrattuna.
Selvästi pelin päättymisen jälkeen? Lainaus kurinpitopäätöksestä:

"Tilanne näkyy ottelun videotallenteelta. Videotallenteelta tehtyjen havaintojen mukaan tilanteessa HPK ja JYPin pelaajat kamppailevat irtokiekosta HPK puolustusalueen laidan lähellä samalla kun HPK:n Craig Schira on paikallaan noin B-aloituspisteiden välissä. Noin puoli sekuntia ottelusummerin alettua soimaan JYPin Abid luistelee Schira ohi ja taklaa tätä olkapäällä päähän."

Puoli sekuntia. Jarkko Ruutu on taklannut kaksi viimeistä taklaustansa 1,2 sekuntia myöhässä. Sim Liivik kurinpitopäätöksen mukaan taklasi hieman alle sekunti vihellyksen jälkeen. Kurinpitopäätöksen mukaan "ottelun summeri on alkanut soimaan hieman alle sekunti ennen taklauksen osumista Forsbergiin. Näkemykseni mukaan Liivik olisi voinut jättää taklauksen suorittamatta kokonaan tai ainakin keventää kontaktin kevyeksi törmäykseksi."


Liivik sai yhden ottelun pelikieltoa teostaan ja samat kaksi uusijalisää vaikka hänellä oli kolminkertainen rikosrekisteri Abidiin verrattuna. Perusteiluissa puhuttiin Abidin tapauksesta ja todettiin että eri asia koska Forsberg oli pelin katketessa kiekollinen pelaaja. Ok, mutta tekeekö se siis teosta viisi ottelua vähemmän tuomittavan? Viisi ottelua eroa tuomioissa!

Olen edelleen sitä mieltä että Abidin kontakti on äärimmäisen kevyt ja Churro selvästi filmaa tilanteessa. Osuma osuu päähän, mutta tuolla vauhdilla saa olla aika pilottirotsi että saa Abidin teosta kauden törkeimmän. Se on epäurheilijamainen, mutta ei vaarallinen.
 

BigJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onhan tuo Tadas Kumeliauskasin kurinpitopäätös jo nyt aivan humoristinen. Ensin päätöksen perusteluissa kerrotaan: "koska Paakkolanvaara loukkaantuu tilanteessa, Kumeliauskasin tulee määrätä kontaktista ottelurangaistus.

Vielä kun Paakkolanvaara ei loukkaantunut, vaan pelasi heti seuraavana päivänä.

Tuosta Paakkolanvaaran taklauksesta Willsien ei ilmeiesesti ole nauhaa tai tarkempaa ajankohtaa tiedossa. Siitä ei kuitenkaan tullut mitään, vaikka ainakin AA:n selostajan mukaan olisi osunut päähän ja Willsie loukkaantui oikeasti.
 

Ikaros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayern Münich, Pelicans, NHL, 49's ja Lorna Shore
Onko tällä tapauksella yhtäläisyyksiä Pikkaraisen ajeluihin Humlia kohtaan? Vähän myöhässä tullut niitti ja vanhoista jutuista 7-ottelua. Huml pelasi vielä seuraavaa ylivoimaakin. En tosiaan tiedä onko vertailu kelpoista, mutta kuhan on aivomyrky menossa.

Ruudulle olisi pitänyt antaa kovempi rangaistus, jos kerran on kovennettu linjaa ja vanhat meriitit merkitsee. +10 ottelua olisi ollut hyvä tuomio.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös