Kyllä ihmiset vaan kiusaa "vahingossa". Ainakin siitä päätellen, että kun noita entisiä kiusaajia tapaa, niin eivät todellakaan tiedosta miten esim mua kohtelivat.
Opettajien on vaikea huomata, kun nyt jo yläasteella on niin paljon tunteja eri opettajien kanssa. Teinit nyt puhuvat todella törkeästi kavereilleenkin - vaikea varmaan tulkita että mikä on "kaverivittuilua" ja mikä kiusaamista. Tosin itse olin siinä tilanteessa, että koulun tanssitunnilla jouduin tanssimaan opettajan kanssa kun olin muka niin hyivittuällö ettei kukaan voinut minuun koskea - tuossa tilanteessa opettaja varmasti asian huomasi mutta ei kuitenkaan mitään tehnyt.
Koulusta esim viikoksi erottaminen voisi oppilaita herättää. Suomessa on oppivelvollisuus - ei koulupakkoa. Opiskelkoon itse tai vanhempien avustuksella jos ei koulussa osaa käyttäytyä.
Näinpä, koulusta erottaminen voitaisiin todellakin ottaa peruskeinoksi näitä kiusaamisjuttuja vastaan, mutta kun se on tosiaan vaikea välillä huomata mikä on kiusaamista ja mikä kavereiden välistä läppää, kun yläasteella se läpän heitto kuitenkin arkipäivää on.
Eilinen taas osoitti mihin liian pitkälle viety kiusaaminen voi johtaa. Kiusattu kostaa verisesti kokemansa vääryyden.
Nämä on todella surullisia tapauksia, kun kiusattu tekee esim. kouluampumisen, jossa haluaa tappaa kiusaajansa. Eikö se yleensä kouluampumisissa näin mene?
Jos kiusaamista osattaisiin ja pystyttäisiin estämään paremmin vältyttäisiin luultavasti monilta koulusurmilta.
Kun tästä Kuopion keissistä eilen kuulin, niin arvelinkin, että kyseessä oli kiusatun tekemä tarkoitukselinen isku.
Jokatapauksessa ei tekoa voi ymmärtää ja elinkautinen on tultava. Ihmisen tappaminen ei ole oikein.