Kuopion koulusurma

  • 18 922
  • 179

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
En nyt muista mistä satuin lukemaan. Mutta kuvassa oli sellanen hiljaisen oloinen nörttipoika katanan kanssa. Näen paljon samaa, kun osassa yläaste aikaista kaveripiiriä ja valitettavasti se tietty erilaisuus aika montaa ihmistä tuntui häiritsevän.

Ei siis missään nimessä ollut tarkoitus pilkata tai väittää että kaikista kiusatuista tai nörteistä tulee koulusurmaajia.

Meinaat sitä, mikä oli Ylilaudalle postattu ilman mitään saatesanoja? Mistä tiedät varmaksi, että kyseessä edes on tekijän kuva?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Tuota persujen joukkopsykoosia on enää hyvin vaikea luonnehtia "spekuloinniksi". Edelleen, kaiken murhaajasta välitetyn tiedon jälkeenkin netin persupalstoilla häneen liitetään erilaisia arabinimiä, juutalaisyhteyksiä ja ihan muuten vaan keksittyjä poliittisia yhteyksiä.
En tiedä kun en persupalstoja ole lukenut. Tälle foorumille olen itse kirjoittanut murhainfon spekulaatioista. Psykoosissa en koe olevani.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Tuota persujen joukkopsykoosia on enää hyvin vaikea luonnehtia "spekuloinniksi". Edelleen, kaiken murhaajasta välitetyn tiedon jälkeenkin netin persupalstoilla häneen liitetään mm. erilaisia arabinimiä tai juutalaisyhteyksiä.

Aika jännää, että porukka käy lukemassa jotain paskafoorumeita ja tulee sitten tänne yleistämään. Täällä olisi aika paljon fiksumpaa keskustelua, jos kommentoitaisiin täällä käytävää keskustelua. Fasen rasmusryhmässä ja ylilaudalla nämä varmaan viettävät päivänsä.

Ääripäillä on ilmeisesti öyhötys verissä.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Tuota persujen joukkopsykoosia on enää hyvin vaikea luonnehtia "spekuloinniksi". Edelleen, kaiken murhaajasta välitetyn tiedon jälkeenkin netin persupalstoilla häneen liitetään mm. erilaisia arabinimiä tai juutalaisyhteyksiä.
Pistätkö linkkiä näihin netin persupalstoihin?

Homman toki tiedän, mutta oliko niitä muitakin?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä kummat iloitsevat enemmän:
1) Persut kun ulkomaalainen tekee rikoksen
2) Anti-persut, jotka pääsevät vittuilemaan persuille kun suomalainen tekee rikoksen

Vastakkainasettelu on tärkeintä. Myös koulumurhissa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
En tiedä kummat iloitsevat enemmän:
1) Persut kun ulkomaalainen tekee rikoksen
2) Anti-persut, jotka pääsevät vittuilemaan persuille kun suomalainen tekee rikoksen

Vastakkainasettelu on tärkeintä. Myös koulumurhissa.

Vastaisin ehkä 1.
Turussa juhlitaan joka vuosi marssin merkeissä yhtä saavutusta. Toki antipersutkin marssivat silloin. Perseestä molemmat sakit.
 
Ja nyt kun tässä on ehditty nukkumaankin välissä ja ketjukin eriytetty omaksi kokonaisuudekseen, olisi hyvä hivenen miettiä, mitä kirjoitellaan.

Aloitetaan vaikka sillä, että tästä ketjusta ei tarvitse tehdä mitään poteroitunutta maahanmuuttokeskustelun jatketta. Toisin sanoen tämä ketju ei kaipaa enää yhtään "höhö persuja vituttaa", "haha, vihervassarit iloitsee kun oli suomalainen", tai matu/yksittäistapaus/persujen joukkopsykoosi -tason juttuja. Jatkossa, mikäli viestit keskittyvät aiheen sijaan "toiselle osapuolelle" lällättämiseen, asia tulkitaan flametuksena ja provosointina. Jos kirjoitat viestiä ja huomaat sen vain keskittyvän puoluekantaan, ei sitä ehkä kannata lähettää.

Muutenkin kannattaa miettiä, onko oma viesti nyt varmasti hyvän maun mukainen tai onko sillä jotain annettavaa itse keskustelulle.

Tapahtumien käsittely ja spekulointi on luonnollisesti sallittua, mutta käyttäkää kirjoituksissanne nyt ihmeessä tervettä järkeä ja pysykää aiheessa.

Moderaattorit
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Viranomaislähde HS:lle: Kuopion kouluhyökkäyksestä epäillyn miehen ei tiedetä seurustelleen yhdenkään uhrin kanssa Viranomaislähde HS:lle: Kuopion kouluhyökkäyksestä epäillyn miehen ei tiedetä seurustelleen yhdenkään uhrin kanssa

Eli kyse ei ollut mistään mustasukkaisuudesta.

Tämähän ei sinänsä sulje pois mustasukkaisuutta tai intohimorikosta - joissain tapauksissahan kyse on siitä, että tekijä ei ole saanut uhriltaan vastakaikua tunteilleen. Kuvitelluille, oikeille tai ihastuksen kohteelle ilmaistuille tunteille.

Tosin tässä tapauksessahan ei taida olla varmaa tietoa siitä, että iskulla oli yksi pääkohde.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Joku koulukiusaamis-case tästä kyllä tulee mieleen.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Tästä tapauksesta tuli mieleen koriskentällä tapahtunut tytön puukotus, jossa tekijä oli yrittänyt useaan kertaan päästä hoitoon. Se on ihan random tappo. Saa nähdä mikä oli tämän hepun motiivi.

Rahaa pitäisi laittaa mielenterveystyöhön, ja mielellään jo ennalta ehkäisevään sellaiseen. Asia ei vaan taida olla ensimmäisenä ministerien prioriteettilistalla, jos nyt jotain heistä ei sitten lahdata audin takapenkille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Rahaa pitäisi laittaa mielenterveystyöhön, ja mielellään jo ennalta ehkäisevään sellaiseen. Asia ei vaan taida olla ensimmäisenä ministerien prioriteettilistalla, jos nyt jotain heistä ei sitten lahdata audin takapenkille.

Erittäin ikävää tapahtui Kuopiossa ja tuli mieleen, onko tekijä hakeutunut joskus hoitoon. Valtiolta on tulossa hieman lisää rahaa, mutta tilanne on vähintäänkin haastava. Syyskuun lopulla IS kertoi tilanteesta ja Kiuru ratkaisuista:


Yleisellä tasolla on tärkeää, että nuoret uskaltaisivat hakeutua erilaisten mielenterveyspalveluiden piiriin kun tunnistavat tarpeen. Aina tunnistaminen ei itseltä onnistu, ja tätä puolta sekä palveluiden saatavuutta pohditaan eri paikoissa. Resursseista on myös kyse.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Kuulapyssyä ei lasketa ampuma-aseeksi poliisin tiedotuksessa, vain räjähdyksen painevoimaan perustuvat aseet(poistaa myös jalkajousen laskuista)

Poliisin tiedotustilaisuuden mukaan kyseessä on ilmapistoolityyppinen ase, "ei mikään järeä käsiase".
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Yleisellä tasolla on tärkeää, että nuoret uskaltaisivat hakeutua erilaisten mielenterveyspalveluiden piiriin kun tunnistavat tarpeen. Aina tunnistaminen ei itseltä onnistu, ja tätä puolta sekä palveluiden saatavuutta pohditaan eri paikoissa. Resursseista on myös kyse.

Iso ongelma on myös yksinäisyys. Itse joskus hieman erittelen yksinäisyyttä mielenterveysongelmista, vaikka monelta osin samaa pakettia ovatkin. Yksinäisyys voi kummuta isosti syrjinnästä. Näissä usein ihminen itse tunnistaa yksinäisyyden, muttei löydä reittejä, missä löytäisi seuraa. Tai sitten on jo jumiutunut kotisohvalleen. Vedän itse tällaisia palstoja ja kärsin tunteesta, kun koitan hokea neuvoja, mutta tuntuu, ettei se ahteri sittenkään nouse sieltä kotisohvalta. Sitten on se oletus, jossa mennään väärinpäin. Esim. minä yksin asuvana en ole yksinäinen, vaikka jossain halutaan tyrkyttää tuollainenkin oletus. Hortoilen pitkin kyliä aivan liiankin sosiaalisena. Ja tietokoneillaan pelailevat, hekään ei aina ole niitä yksinäisiä, heillä on se pelimaailman sosiaalisuus.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ja tietokoneillaan pelailevat, hekään ei aina ole niitä yksinäisiä, heillä on se pelimaailman sosiaalisuus.

Totta, mutta ovatko nämä ihan oikean elämän kontakteja vai lähinnä virtuaalisia? Ja riittääkö se kontaktiksi, ettei ihmistä tapaa juuri koskaan livenä, vaan ainoastaan jonkun laitteen välityksellä? Tällaisissa yhteisöissähän voi olla ihmisiä ympäri maailmaa, joten tapaaminen ei olisi ihan helppoakaan.

Olihan käsittääkseni Pekka-Eric Auvisellakin jokin nettiyhteisö, jossa hän vaikutti. Eli teoriassa hän ei ollut yksinäinen, mutta ei hän tainnut koskaan noita ihmisiä livenä tavata. Tosielämässä niitä kavereita ei sitten tainnut juuri ollakaan. Veikkaan myös, että pään laittaa lujille sekin, että jos olet jossain nettiyhteisössä tunnettu, mutta tosielämässä hyljeksitty tai täysin yhdentekevä. Kontrasti on kova.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Totta, mutta ovatko nämä ihan oikean elämän kontakteja vai lähinnä virtuaalisia? Ja riittääkö se kontaktiksi, ettei ihmistä tapaa juuri koskaan livenä, vaan ainoastaan jonkun laitteen välityksellä? Tällaisissa yhteisöissähän voi olla ihmisiä ympäri maailmaa, joten tapaaminen ei olisi ihan helppoakaan.

Olihan käsittääkseni Pekka-Eric Auvisellakin jokin nettiyhteisö, jossa hän vaikutti. Eli teoriassa hän ei ollut yksinäinen, mutta ei hän tainnut koskaan noita ihmisiä livenä tavata. Tosielämässä niitä kavereita ei sitten tainnut juuri ollakaan. Veikkaan myös, että pään laittaa lujille sekin, että jos olet jossain nettiyhteisössä tunnettu, mutta tosielämässä hyljeksitty tai täysin yhdentekevä. Kontrasti on kova.

Olet oikeassa myös. Itsehän vuosittain käyn Assemblyillä todistamassa näitä näkemisiä. Siellä saa sen yhteisöllisyyden näkymään konkreettisesti, tällainen ysäriteini katsoo hieman haavi auki. Maailmanlaajuisesti toki haastavampaa.

Ja miten sitten yhdistää esim. tuo, että rappiotubettaijlle lahjoitetaan kimpassa jotain. Ollaanko tosielämässä tuollaisia vai näytetäänkö sitä luonnetta vain ylilaudalla ja youtubessa? Aiheesta hieman ehkä pois, muttei välttämättä kovin kauas.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Surullinen tapaus kaikkiaan, hiljaiseksi vetää. Onneksi vain yksi uhri, vaikka sekin on liikaa. Teon motiivit paljastunevat aikanaan, vaikkei sillä sinänsä ole merkitystä.

Omassa koulussa oli aamulla koko koulun yhteinen aamunavaus. Rehtori kertasi eilisen tapahtumat pääpiirteissään. Hiljainen hetki ja kynttilän sytytys uhrin muistolle. Hiljaista oli salissa.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Eli koulukiusatulta oli sitten viimeinkin napsahtanut päässä. Opettajat luonnollisesti ei ole tietoisia kiusaamisesta. Kiusaajat luonnollisesti sanovat että ei kiusattu ja tyyppi oli vaan syrjäänvetäytyvä fiksu nörtti joka tykkäs tietokonepeleistä.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli koulukiusatulta oli sitten viimeinkin napsahtanut päässä. Opettajat luonnollisesti ei ole tietoisia kiusaamisesta. Kiusaajat luonnollisesti sanovat että ei kiusattu ja tyyppi oli vaan syrjäänvetäytyvä fiksu nörtti joka tykkäs tietokonepeleistä.
Kuten kirjoitin jo eilen. Tämän olisi osannut ennustaa Sokea Reettakin, että kyseessä on koulukiusattu.

Mielestäni koulukiusaamiseen pitäisi puuttua rankalla kädellä. Nykyisin kiusaajat selviävät täysin rangaistuksetta, kiusatulle jää pahimmassa tapauksessa elinikäiset traumat.

Tiedän ettei se ole niin yksioikoista muuttaa käytäntöjä, mutta pakkohan se kiusaaminen on jollakin saada loppumaan. Valistukset sun muut ovat osoittautuneet täysin turhiksi. Ei se nuori millään valkokankaalta katsotulla valistamisella lopeta kiusaamista. Se lopettaa sen ennemmin rangaistuksen uhalla. Koulusta erottaminen tai jokin muu tämänlainen voisi toimia ja olla sopiva rangaistus. Hyssyttely pitäisi saada loppumaan ja opettajillekkin lisää valtaa. Niin kauan kun suvaitsevaiset jatkavat puunhalailua näiden käytäntöjen suhteen, niin kiusaaminen ei tule vähentymään. Helvetti, tehdään vaikka laki, että se on rangaistavaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielestäni koulukiusaamiseen pitäisi puuttua rankalla kädellä. Nykyisin kiusaajat selviävät täysin rangaistuksetta, kiusatulle jää pahimmassa tapauksessa elinikäiset traumat.

Olen tullut itse valitettavan kyyniseksi asian suhteen. Koulukiusaamista on täysin mahdotonta kitkeä pois. Tänä päivänä on valitettavasti normi, että aikuiset ihmiset, ja jopa ihan merkittävissä viroissa toimivat sellaiset, näyttävät omalla esimerkillään, kuinka kiusaaminen ja törkeä käytös kanssaihmisiä kohtaan on ihan hyväksyttävää ja normaalia.

Taitaa valitettavasti olla niin, että tuo on evoluution mukanaan tuomaa luonnonvalintaa. Kiusaajat pärjäävät elämässä paremmin. Lapset ottavat mallia vain aikuisista. Tämä ei tietenkään ole ihannemaailma, vaan tämä on vain valitettava havainto nyky-yhteiskunnasta.

Tämä viesti sopisi toiseenkin ketjuun, joten off-topicina toteaisin, että tämä on vain yksi seikka, mikä todistaa minulle, kuinka päätökseni olla lisääntymättä, on ollut minulle oikea.
 

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Olen tullut itse valitettavan kyyniseksi asian suhteen. Koulukiusaamista on täysin mahdotonta kitkeä pois. Tänä päivänä on valitettavasti normi, että aikuiset ihmiset, ja jopa ihan merkittävissä viroissa toimivat sellaiset, näyttävät omalla esimerkillään, kuinka kiusaaminen ja törkeä käytös kanssaihmisiä kohtaan on ihan hyväksyttävää ja normaalia.

Taitaa valitettavasti olla niin, että tuo on evoluution mukanaan tuomaa luonnonvalintaa. Kiusaajat pärjäävät elämässä paremmin. Lapset ottavat mallia vain aikuisista. Tämä ei tietenkään ole ihannemaailma, vaan tämä on vain valitettava havainto nyky-yhteiskunnasta.

Tämä viesti sopisi toiseenkin ketjuun, joten off-topicina toteaisin, että tämä on vain yksi seikka, mikä todistaa minulle, kuinka päätökseni olla lisääntymättä, on ollut minulle oikea.
Ja valitettavasti se kiusaaminen mahdollistuu jo kiusaajan vanhempien toimesta.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Olen tullut itse valitettavan kyyniseksi asian suhteen. Koulukiusaamista on täysin mahdotonta kitkeä pois. Tänä päivänä on valitettavasti normi, että aikuiset ihmiset, ja jopa ihan merkittävissä viroissa toimivat sellaiset, näyttävät omalla esimerkillään, kuinka kiusaaminen ja törkeä käytös kanssaihmisiä kohtaan on ihan hyväksyttävää ja normaalia.

Taitaa valitettavasti olla niin, että tuo on evoluution mukanaan tuomaa luonnonvalintaa. Kiusaajat pärjäävät elämässä paremmin. Lapset ottavat mallia vain aikuisista. Tämä ei tietenkään ole ihannemaailma, vaan tämä on vain valitettava havainto nyky-yhteiskunnasta.

Tämä viesti sopisi toiseenkin ketjuun, joten off-topicina toteaisin, että tämä on vain yksi seikka, mikä todistaa minulle, kuinka päätökseni olla lisääntymättä, on ollut minulle oikea.

Tämä on totta. Internet, some ja tämäkin palsta on täynnä aikuisia jotka kiusaavat toisiaan. Maailman johtavan supervallan presidentti on kiusaaja. Meidän itänaapurimme, ydinasevallan presidentti on kovimman luokan kiusaaja. Ja listaa voisi jatkaa.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja valitettavasti se kiusaaminen mahdollistuu jo kiusaajan vanhempien toimesta.
"Ei meidän Jani-Petteri kiusaa", kuuluu hyvin usein kiusaajan vanhemman suusta. Joko ollaan sokeita, ei haluta uskoa tai ei vaan oteta sitä liian vakavasti. Isosta osasta kiusaajia tulee kunnon kansalaisia ja he katuvat tehtyä aikuisella iällä.

Itse häpeän suunnattomasti, että olin joskus yksi kiusaajista. Faija kun sai kuulla hölmöilystäni, niin kyyti oli kylmää, vaikka muuten vanhempani olivat hyvin rakastavaisia ja reiluja. Sen jälkeen kun sain kirjaimellisesti isän kädestä, kiusaamiseni loppui kuin seinään. Aloin tuntemaan sääliä ja ystävystyin tämän kiusatun kanssa. Nykyisin yritän taistella ja puhua kaikkea kiusaamista vastaan. Oli se sitten työpaikka tai koulukiusaamista. Kaikki me ollaan samanarvoisia, eikä kukaan ansaitse eriarvoisuuden kohtelua, jos sattuu olemaan erilainen ihminen kuin joku muu.

Nämä ovat kauheita paikkoja ja tekoja, mutta valitettavasti niin kauan kun on eriarvoisuutta, syrjäytyneisyyttä ja kiusaamista, niin näitä tapahtuu.

Mahdoton on päästä tekijän pään sisään, mutta voisin uskoa, että luottamus ihmisiin oli mennyt täysin, jonka vuoksi pystyi tekemään näinkin kylmäverisen teon.

Tietenkään kiusaamista on mahdoton saada loppumaan ja ihmisten mielenterveysongelmat johtuvat myös muusta kun kiusaamisesta, mutta en pitäisi mitään keinoja ja yrityksiä parantaa tilannetta liioteltuna. Ilman poliisin hyvää ennaltaehkäisevää työtä meillä olisi useampikin joukkosurma käsissä.

Tämä on loistava homma, että tekijä jäi henkiin. Ehkä kuulemme joskus hänen suustaan syitä tälle teolle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös