Oma vaatimaton sanani pormestari-keskusteluun. Laitan vertailuun nyt kaksi viimeisintä Tampereen pormestaria (Lyly ja Ikonen) ja Vapaavuoren. Tamperelaiset sen vuoksi, että näitä olen päässyt katselemaan vähän lähempää ja Vapaavuorta on tullut seurattua median kautta. Näistä kolmesta mielestäni ehdottomasti paras henkilö kaupungin johdossa on ollut Lyly. Vapaavuori ja Ikonen ovat huomattavasti enemmän poliitikkoja, jotka eivät pysty pitämään näppejään erossa sellaisista pienistä asioista, joista vastuu on selkeästi kaupungin virkamieskunnalla. Lylyllä on todennäköisesti entisenä ay-pamppuna kokemusta siitä, että ison organisaation johtajan ei pidä sotkeutua mikromanageeraamiseen ja päätöksentekoprosessi kulkee omaa polkuaan. Perinteisestä politiikasta nousseet pormestarit taas näköjään haluavat itse puuttua kaikkeen sellaiseen, joka saa huomiota ja siten puuttuvat esimerkiksi virkavalmistelussa oleviin asioihin. Tällainen näyttäytyy tietenkin jossain määrin reippaana ja aikaansaavana johtamisena, mutta oikeasti se ei edistä asioiden perusteellista valmistelua eikä tuo johdonmukaisuutta toimintaan. Lisäksi joka paikassa huseeraaminen on pois pormestarin oikeista tehtävistä eli kaupungin strategisten linjojen vetämisestä ja koko organisaation keulakuvana toimimisesta.
Toivon ehdottamasti Lylyn jatkokautta Tampereella. Kummola ei taida olla oikeasti ehdolla, vaan hän hakee tarvittavia ääniä Ikosen paluuta varten Kokoomukselle. Vihreiden Stenhällillä lienee pieni sauma yllätykseen. Helsingin ehdokkaista mulla ei ole muuta mielipidettä kuin se, että valitaan kuka tahansa, niin homma menee suhmuroinniksi.