Mitä tämä metropolipoliitiikka ihan käytännössä on?
Tokihan soinilaiselle kelpaa vaikka slogan: "Missä metropoli, siellä rötösherra" tai joku muu iskevä kielikuva.
Metropolipolitiikka on vain osa PK-seudun pönkittämisen noidankehää. Kyse on valtion ja valtionyhtiöiden toistuvista ratkaisuista, joiden seurauksena yritysten toimintaedellytyksiä siirretään pk-seudulle. Yritykset siirtyvät sinne missä on parhaat toimintaedellytykset ja ihmiset siirtyvät yritysten perässä. Tämän seurauksena on synnytetty epäluonnollinen tarve tehdä lisää ja lisää vastaavia ratkaisua, koska siirtyneet yritykset ja ihmiset tarvitsevat lisää infraa. Lisäinfraa rakennetaan, jonka seurauksena... niin noidankehä.
Minä ymmärrän sen, että teollistumisen myötä ihmiset ovat siirtyneet kasvukeskuksiin. Sitä ei nuppi kuitenkaan kestä, että nyt elinvoimaisista kasvukeskuksista jengiä valuu kiihtyvällä tahdilla pk-seudulle, vaikka koko seutu on jo tukehtumassa itse itseensä. Minulla ei ole minkään seudun tai keskittymän luonnollista kehitystä vastaan mitään, mutta pk-seudun kasvusta on luonnollisuus kaukana.
Henkilökohtaisesti tämä kuvio riepoo siksi, että sen seurauksena koen mätäneväni Espoossa kaksiossa 20km päässä Helsingin työpaikasta, kun voisin samalla rahalla asua omakotitalossa kävelymatkan päässä kotikaupunkini keskustasta. Samalla pk-seutu nassuttaa, että se muka rahoittaa muuta suomea, vaikka suurin osa seudun kasvusta ja tuloksentekijöistä on minut mukaanlukien alunperin muualta nussittu.
Minä tulin tänne avoimin mielin, mutta kyllä tämä on nyt nähty. Pk-seutu on massiivinen steinerkoulu, saamattomien nyhveröiden keskittymä, jossa kaikki voivat käytännössä valita työpaikkanssa ja joille maksetaan silti jopa tuplasti enemmän kuin muualla Suomessa. Jengi käy töissä kuin koulussa. Kukaan ei sitoudu tuloksentekemiseen, saatikka työnantajaansa. Ei tarvitse sitoutua, koska firmaa voi vaihtaa kuin sukkia, jos "tämä ei ole mun juttu", Amica laittoi liikaa suolaa kesäkeittoon tai lounaalla ei ole kasvisvaihtoehtoa. Tein juuri kokeeksi haun it-paikoista pk-seudulla ja Varsinais-Suomessa. MOL antaa tylyksi tulokseksi 196 vs 15.
PK-seudulla elämän orgasmi on ostaa velaksi 300 000 euron kuppainen rivarinpääty Nurmijärveltä tai Lohjalta ja alkaa käyttäämään 2,5 tuntia päivittäisiin työmatkoihin "normaalin" tunnin sijaan. Ei ole elämää se.
Koko Suomen kilpailukyvylle ja ihmisten elämälle metropolipolitiikka tekee siis päinvastaisesta propagandasta huolimatta vain hallaa. Siksi onkin jo onneksi merkkejä toisenlaisesta järkipohjaisesta liikehdinnästä. TNT ja DHL ovat tämän syksyn aikana siirtäneet koko euroopan lentorahtinsa Vantaalta Turkuun. Käytännössä Etelä- ja Länsi-Suomalaisten yritysten rahti liikkuu nyt Eurooppaan halvemmalla ja vuorokauden nopeammin kuin Vantaalta. Myös Ruotsin posti ja Matkahuolto lähtevät yhteistyössä haastamaan Itellaa pakettikuljetuksissa. Ruotsin posti on investoimassa Suomen mittakaavassa hillittömän logistiikkakeskuksen Turkuun ja Matkahuolto on rakennuttanut terminaalit Turkuun ja Lappeenrantaan. Saa nähdä keksiikö Hesan oma metropoliministeri Vapaavuori jonkun hassun ulostulon, millä yrittää saada tämän logistiikkayritysten
luonnollisen sijoittumisen Pohjoismaiden logistiseen napaan näyttämään maailman tuhoamiselta, kuten case Sukarissa teki.
Timo Soini on tämän kuvion paras vastavoima Espoossa. Vaikka hän tuskin pystyy yksin laivoja kääntämään, saatikka edes aluepolitiikkaa kunnavaltuustosta käsin ajamaan, niin ainakin ääni kuuluu. Se on varma. Vapaavuori on muuten ihan aito rötösherra ilman lainausmerkkejä.