Mainos

Kuntavaalit 2008

  • 79 937
  • 622

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Tarkastellaanpa (jälleen) kahden eteläpohjalaisen ja vieläpä samaan seutukuntaan kuuluvan kunnan tulosta, koska niin totaalisen erilaisia naapurusten tulokset ovat. Vimpeli on todellinen poikkeus Etelä-Pohjanmaalla, sillä kunnassa on aina ollut vahva vasemmisto. Nyt ei enää ole mahdollisuutta nähdä miten hallapurolaiset äänestivät, mutta arvatenkin edelleen kovin punaisesti. Seuraavasta tuloksesta ei äkkiä arvaisi, mistä moinen tulos on:

VIMPELI:
äänestysprosentti 72,9 (Sääksjärvellä 80,5)

Keskusta 46,9 % 11 paikkaa -4,5 prosenttiyksikköä
Perussuomalaiset 24,3 % 5 paikkaa +12,1 prosenttiyksikköä
Vasemmistoliitto 16,4 % 4 paikkaa -0,4 prosenttiyksikköä
Kokoomus 5,2 % 1 paikka -1,2 prosenttiyksikköä
Kristilliset 3,9 % 0 paikkaa -5,8 prosenttiyksikköä
SDP 3,4 % 0 paikkaa -0,2 prosenttiyksikköä

LAPPAJÄRVI:
äänestysprosentti 75,4

Keskusta 63 % 14 paikkaa -3,1 prosenttiyksikköä
Kristilliset 11 % 2 paikkaa +4,5 prosenttiyksikköä
Kokoomus 10,1 % 2 paikkaa -2,8 prosenttiyksikköä
SDP 9,9 % 2 paikkaa +0,3 prosenttiyksikköä
Perussuomalaiset 6,1 % 1 paikka +1,1 prosenttia prosenttiyksikköä

Kuten huomataan, keskusta on iso Vimpelissä ja valtava Lappajärvellä. Yhteistä on myös korkea äänestysprosentti ja kokoomuksen sekä SDP:n olematon kannatus. (Näillä kahdella siis yhteensä pitäjissä 5 paikkaa.)

Huomattavaa on, että Vimpelissä vasemmistoliitto on viisinkertainen SDP:hen verrattuna, mutta Lappajärvellä vasemmistoliitto ei edes asettanut ehdokkaita! (Kyllä riittävän hulluja lappajärveläisiä on joskus ollut, minäkin sen muistan.)

Kun perussuomalaiset ottivat Vimpelissä murskavoiton, niin Lappajärvellä taas puolue lähinnä piti asemansa. SMP/pers. on jo pitkään ollut Lappajärvellä kahden vahvan miehen liike, joista tosin toinen jäi jo jonkun aikaa sitten leikistä pois. Kun nyt valittu valtuutettu ennen pitkää väsyy, niin miten käy? Perussuomalaiset eivät mitenkään edenneet Lappajärvellä, joten Lappajärvi oli siinä mielessä poikkeus maassa.

Lappajärvellä sen sijaan etenivät kristilliset, joiden joukosta löytyi kunnan ääniharavakin, äänikuningatar jopa. Kun kd. siis Lappajärvellä kasvatti kannatustaan yli neljä prosenttiyksikköä niin Vimpelissä tuli hieman enemmän tappiota.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Puolue, jolla on eturivissään Satu Hassin kaltasia desantteja ja joka haluaisi viedä Suomen aikaan ennen teollisuutta ei tietenkään ole yhtään vasemmalla. Onhan punavihreissä muitakin, mutta eiköhän puolueen pääajatus ole kaiken kehityksen ja Suomen edun vastustaminen.
juuh, myönnetään aika oikealta leimaan vihreät vasureiksi, mutta pirun vasemmalle tarvitsisi mennä, etteivät vielä vasureimmilta vaikuttaisi. Joku totesi puolueen olevan jossain SDP:n ja Vasemmistoliiton välimaastossa. Eipä tuo kovin kauaksi totuudesta taida mennä. Emäntänikin meni äänestämään vihreitä, mutta tuo nyt ei ole koskaan politiikasta paljoja ymmärtänyt.
No johan on poikinut "keskustelua" meikäläisen vihreämyönteisyys täällä.

Kuten jo sanoin, Vihreät eivät ole virheetön puolue. Mitkä kaikki puolueet ovat kaikki lupauksensa pitäneet? Ääneni vihreille on signaali päättäjille siitä, että kansalaiset haluavat ottaa ympäristöasiat yhä kattavammin politiikan taustavaikuttajaksi. Vihreiden nouseva kannatus pakottaa suuremmatkin puolueet miettimään kantojaan uudelleen.

En myöskään suhtaudu yhtä ylenkatseellisesti Vihreisiin osaamisen suhteen. Sieltä kuitenkin nousee päteviä ja asiantuntevia kavereita ehdolle tuon tuostakin. Äänestäjänä saa toki edelleen tehdä ehkä keskimääräistä enemmän kartoitustyötä siitä omasta ehdokkaasta, mutta sehän ei tiedostavalle kansalaiselle ole ongelma.

Mitä tulee tuohon perinteiseen puoluekenttään sijoittamiseen, niin politiikan tutkimuksessa vihreä liike sijoittuu niihin moderneihin puolueisiin, joita on hyvin vaikea oikea-vasen-akselilla määritellä. Toki kannanotot tasa-arvon ja suvaitsevaisuuden puolesta voidaan tulkita vasemmistolaiseksi, mutta tämä nyt kertoo ehkä enemmän oikeistolaisista itsestään. Ja ei, en rakasta islamisteja, jotka ovat mielestäni vaarallista porukkaa fundamentalistisine uskonnontulkintoineen(tämä kortti tuntuu aina jostain nousenvan).
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Omasta mielestäni pk-seudun vaalitulos oli ihan positiivinen. Vantaalla Kokoomus ajoi suurimmaksi puolueeksi, Helsingissä Kokoomus lisäsi paikkoja yhdellä ja Espoossa taas pitivät nykyisen edustajamääränsä. Tämä tarkoittanee sitä, että Helsinki ja Vantaa tutkivat mahdollisuutta kuntoliitokseen, josta Espoo ja Kauniainen eivät ole kiinnostuneita. Myös muissa ympäristökunnissa näyttää Kokoomuksen kannalta ihan hyvältä - kuten myös muualla maassa. Nyt vaan oikeasti "kääritään hihat" ja näytetään epäilijöille.

Vihreiden nousu Helsingissä kakkoseksi oli odotettu, mutta en olisi uskonut sen tapahtuvan myös Espoossa. Sinäänsä varmaan ihan piristävä vaihdos, mutta itse ainakin vastustan tietulleja ja se nyt on tainnut olla Vihreiden agendalla aika vahvasti. Toivottavasti ei tule toteutumaan - paljon parempi tapa vähentää ruuhkia on kehittää joukkoliikennettä myös poikittaissuuntaan sekä kehän suuntaisesti. Vihreät ovat hyvin vasemmalla omasta mielestäni, mutta sitä enemmän puolueessa häiritsee se, että oikeastaan kaikki pitää lähteä siitä näkökulmasta, että vaihtoehtona on aina keppiä ennemmin kuin porkkanaa. Oikeastaan ainoa oikeasti uudistusmielinen aloite Vihreiltä on ollut tämä kansalaispalkkakeskustelu, jossa on jopa tietynlainen totuuden siemen takana, koska se olisi karsinut tuloloukkuja sekä yksinkertaistanut byrokratiaa - mitkä ovat molemmat mielestäni erittäin tervetulleita uudistuksia. Kuitenkin kaipaisin Vihreiltä selkeää linjausta myös punainen-sininen -akselilla. Nyt moni Vihreiden äänestäjä ei edes ymmärrä, kuinka vasemmalla olevaa ihmistä tukevat äänellään. Toivon suuresti, että Kokoomus ja Vihreät saavat toimivan yhteistyön aikaiseksi sekä Helsingissä että Espoossa, mutta aika näyttää. Kokoomus on kuitenkin selkeästi suurin molemmissa kaupungeissa, minkä vuoksi on vaikea nähdä skenaariota, jossa Kokoomus ei olisi johtava puolue.

Itse tervehdin kyllä myös ihan positiivisesti PS:n menestystä vaaleissa. Ainakin Espoossa paikkoja tuli sen verran reilusti, että pelkkään "räksyttävän unilukkarin" kaikkea vastustavaan rooliin puolue on jo liian suuri. Nyt on PS:lla aika näyttää se, mikä tämä erilainen vaihtoehto olisi. Vaikka Soini onkin populisti sanan virallisessa merkityksessä, pidän tätä tulosta ehdottomasti politiikan tuulettumisen kannalta hyvänä vaihtoehtona. Toivottavasti PS pystyy nyt näyttämään myös omaa agendaansa ihan reaalielämässä ja nimenomaan toimenpide-ehdotuksissa, koska voi hyvin olla, että vaalivoitto Espoossa oli liian suuri pala nieltäväksi. Soinin aika ei kuitenkaan riitä ihan kaikkeen kunnallispolitiikkaan ja Soinin takana on käytännössä ihan täysiä nobodyja.
 

Kynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Veikkaanpa, että kyseessä on alue niille, jotka eivät asu missään. Helsingissähän on muissa vaaleissa myös alue "ulkomaat" tms. mutta näissähän ei kaiketi ulkomailla asuvat saa äänestää.

Tottakai saa, ihan niin kuin aina ennenkin kuntavaaleissa. Itselläni jäi tosin häpeäkseni äänestämättä, aikuisen elämäni ensimmäisen kerran (6-7 kertaa olen tainnut jo ulkomailla äänestää). Ei vaan nyt viitsinyt kuutta tuntia ja 20-25 euroa konsulaattimatkaan uhrata.

Pistää taas vituttamaan, kun ei suomalaisille tarjota mahdollisuutta kirjevaaliin eikä ko. aiheesta missään edes puhuta. Vittuilua demokratialle, mutta toisaalta jotenkin sopiikin Suomen takapajuiseen imagoon. Suurlähetystöjen ja konsulaattien määrää maailmalla toki alati vähennetään.
 

Kynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ulkomailla saa toki äänestää, mutta ulkomailla vakituisesti asuvat eivät saa äänestää, ts. kuntavaaleissa äänestämisen edellytyksenä on kotikunta Suomessa.

Oikeusministeriön infoa äänioikeudesta kuntavaaleissa

Toki toki, mutta esim. opiskelujen kokonaan ulkomailla suorittaminen luetaan "tilapäiseksi ulkomailla oleskeluksi", kunhan Suomeen säilytetään "kiinteät siteet". Ihan helposti sitä äänioikeuttaan ei siis suomalainen menetä, äänestäminen on vain tehty mahdollisimman vaikeaksi ulkosuomalaisille. Mielestäni kuntavaalien äänioikeuspykälät ovat täsmälleen samat kuin pressanvaaleissa, eurovaaleissa ja eduskuntavaaleissakin. Vai olenko hakoteillä?
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Kynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taidat olla. Luitko ollenkaan tuota tt:n laittamaa linkkiä? Kuntavaalit poikkeavat muista valtiollisista vaaleista.

Luin, enkä siltikään ymmärrä, mikä ero tässä on muihin valtiollisiin vaaleihin nähden. Ihan samoiltahan nuo säännöt vaikuttaa kuin aina ennenkin ja senkin tiedän, että ihan samalla tavalla olisin itsekin (ulkomailla "tilapäisesti" asuvana) saanut näissä vaaleissa äänestää kuten viime vuonna eduskuntavaaleissa tai 2004 kunnallisvaaleissa tein. Äänioikeuslipukkeenkin sain.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kuitenkin kaipaisin Vihreiltä selkeää linjausta myös punainen-sininen -akselilla. Nyt moni Vihreiden äänestäjä ei edes ymmärrä, kuinka vasemmalla olevaa ihmistä tukevat äänellään..


Vihreät käsittelevät asiakysymyksiä asiakysymyksinä. Lähestyvät asioita pragmaattisesti ja tekevät päätöksen kannastaan tutkittuaan asiaa. Kannan muodostumiseen ei vaikuta ideologinen oikeisto/vasemmisto ajattelu, joten tuollaista linjausta ei tietenkään tule, koska linja on asiakohtainen. Eli mikä on järkevää ilman ideologian painolastia tai etujärjestöpolitiikkaa.

Vihreiden parissa tätä ajattelumallia pidetään tärkeänä, kuulu sitten vihreiden vasemmistopössyttelijöihin tai kaupunkilaiskorkeakoulupelleihin. Kenenkään ajatusta ei tyrmätä ideologisin perustein ”tuo on kommarien hommia” tai ”tuohan on riistokapitalismia”

Kuten todettua, oikeisto pitää vihreitä vasemmistolaisena (punavihreät), ja vasemmisto oikeistolaisena (kokoomuksen puisto-osasto). Tämä johtuu siitä, että tätä jakoa ei meillä yksinkertaisesti ole.

Meille muista puolueista livenneissä kannattajista suurin osa on syyksi kertonut nimenomaan sen, että suurissa puolueissa ei voida tehdä aina järkevä päätöksiä ideologioiden takia. Viimeksi tällä meillä Kokoomuksesta loikannut yrittäjäkaveri tämän kertoi syyksi, kun ihmeteltiin kannattaako voittajien kelkasta hypätä (paljon ennen vaaleja toki)
 

Tinke

Jäsen
Kuten todettua, oikeisto pitää vihreitä vasemmistolaisena (punavihreät), ja vasemmisto oikeistolaisena (kokoomuksen puisto-osasto). Tämä johtuu siitä, että tätä jakoa ei meillä yksinkertaisesti ole.
Se, että varsinkin vasemmistonuorista on viime aikoina tullut todella paljon tätä "kokoomuksen puisto-osasto" heittoa kertoo siitä, että varsinkin vasemmistonuoret ovat menettäneet paljon kannattajia vihreille. Vihreät voi olla jossain kysymyksissä vaikea sijoittaa vasemmisto-oikeisto-akselille, mutta varsinkin vihreissä nuorissa suurin osa luokittelee itsensä punavihreäksi.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vihreät käsittelevät asiakysymyksiä asiakysymyksinä. Lähestyvät asioita pragmaattisesti ja tekevät päätöksen kannastaan tutkittuaan asiaa. Kannan muodostumiseen ei vaikuta ideologinen oikeisto/vasemmisto ajattelu, joten tuollaista linjausta ei tietenkään tule, koska linja on asiakohtainen. Eli mikä on järkevää ilman ideologian painolastia tai etujärjestöpolitiikkaa.

Vihreiden parissa tätä ajattelumallia pidetään tärkeänä, kuulu sitten vihreiden vasemmistopössyttelijöihin tai kaupunkilaiskorkeakoulupelleihin. Kenenkään ajatusta ei tyrmätä ideologisin perustein ”tuo on kommarien hommia” tai ”tuohan on riistokapitalismia”

Kuten todettua, oikeisto pitää vihreitä vasemmistolaisena (punavihreät), ja vasemmisto oikeistolaisena (kokoomuksen puisto-osasto). Tämä johtuu siitä, että tätä jakoa ei meillä yksinkertaisesti ole.

Meille muista puolueista livenneissä kannattajista suurin osa on syyksi kertonut nimenomaan sen, että suurissa puolueissa ei voida tehdä aina järkevä päätöksiä ideologioiden takia. Viimeksi tällä meillä Kokoomuksesta loikannut yrittäjäkaveri tämän kertoi syyksi, kun ihmeteltiin kannattaako voittajien kelkasta hypätä (paljon ennen vaaleja toki)


Tämän pohjalta täytyy kysyä sitten kantaasi ydinvoimaan ja biopolttoaineisiin.

Vihreiden kanta on tiedossa, mutta koska se ei kertomasi mukaan ole "ideologisesti" värittynyt, vaan "järkevä". Niin oletko itse puolueesi linjoilla, ja millä rajauksilla?
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Luin, enkä siltikään ymmärrä, mikä ero tässä on muihin valtiollisiin vaaleihin nähden.

Niin, eduskunta- ja presidentinvaaleissa saavat äänestää myös vakituisesti ulkomailla asuvat suomalaiset, joilla ei ole (koskaan ollutkaan) kotikuntaa, ts. jotka eivät ole kirjoilla (koskaan olletkaan) Suomessa. Kuntavaaleissa täytyy tiettynä päivänä olla kotikunta Suomessa, jolloin äänestäminen onnistuu vain juuri ulkomaille lähteneiltä ja niiltä, joilla jostain syystä säilyy kotikunta Suomessa ulkomailla oleskelun ajan, esim. ilmeisesti opiskelijat ja lähetetyt työntekijät tietyillä ehdoilla.

Opiskelijoiden suhteenkin tilanne varmaan vaihtelee vähän maasta riippuen, sillä ainakin joissain EU-maissa, esim. Saksassa, joutuu ymmärtääkseni tutkinto-opiskelija rekisteröitymään asukkaaksi muutamien kuukausien oleskelun jälkeen, jolloin sitten kunta-/paikallisvaaleissa äänioikeus siirtyy tähän uuteen kotipaikkaan.

Eurovaaleissa voi valita äänestääkö Suomen vai asuinmaansa ehdokkaita. Äänioikeus eurovaaleissa
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kunnallisvaaleissahan saa myös äänestää muutkin kuin suomen kansalaiset, mitä oikeutta ei ainakaan pressa- ja eduskuntavaaleissa ole. EU vaaleissa saanee äänesää kaikki EU-kansalaiset. Ja näissä kahinoissa siis kaikki suomessa asuvat EU-kansalaiset, Norjalaiset ja Islantilaiset
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Vihreät käsittelevät asiakysymyksiä asiakysymyksinä. Lähestyvät asioita pragmaattisesti ja tekevät päätöksen kannastaan tutkittuaan asiaa. Kannan muodostumiseen ei vaikuta ideologinen oikeisto/vasemmisto ajattelu, joten tuollaista linjausta ei tietenkään tule, koska linja on asiakohtainen. Eli mikä on järkevää ilman ideologian painolastia tai etujärjestöpolitiikkaa.

Vihreiden parissa tätä ajattelumallia pidetään tärkeänä, kuulu sitten vihreiden vasemmistopössyttelijöihin tai kaupunkilaiskorkeakoulupelleihin. Kenenkään ajatusta ei tyrmätä ideologisin perustein ”tuo on kommarien hommia” tai ”tuohan on riistokapitalismia”

Tämä on juuri se syy, miksi itse en koskaan voi äänestää Vihreää liittoa. Koska ääneni auttaa käytännössä jokaista ehdokasta puolueessa, ääneni ei mene sellaiselle puolueelle, joka äänelläni saattaa nostaa itse käyttämälläsi termillä "vasemmistopössyttelijän" päätöksentekijöihin - en ole tosin ihan "riistokapitalistikaan". Samoin on erittäin mielenkiintoinen haaste kyllä puolueen johdolle perustella puolueen linjaa oikea-vasen-akselin asiakysymyksissä, jos osa on nykyajan taistolaisia ja osa taas pienyrittäjähenkistä pyrkyriä.

Ilmeisesti siis tuosta on rivien välistä luettavissa, että Vihreät ovat oman porukkansakin sisällä ymmärtäneet, että kyseessä ei ole poliittinen puolue vaan ryhmä sitoutumattomia, joille kaikille on tärkeää korostaa ympäristön merkitystä. Järkeviä ratkaisuja ei Vihreiltä ole kovinkaan montaa muutenkaan - ainakaan omasta mielestäni - tullut. Kuten jo mainitsin aikaisemmin, tuo perustulokeskustelu oli erittäin hyvä keskustelunavaus, muuten ei tule yhtään mitään hyvää asiaa mieleen. Joo, vittu on kaunis sana tai asia vain miten se nyt meni, mutta mitä muuta?

Ja vielä lisähuomautuksena, että voisin erittäin hyvin itse "loikata" kokoomuslaisesta maailmankatsomuksestani keskustaoikeistolaiseen ympäristöpuolueeseen, mutta nykyinen Vihreä liitto ei ole vaihtoehtona edes lähellä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tämän pohjalta täytyy kysyä sitten kantaasi ydinvoimaan ja biopolttoaineisiin.

no jos jaksat lukea? Kannanmuodostus tapahtuu tiedon perusteella, joten asiasta perusteluineen.

Ydinvoimasta (koska olen keskittynyt energiakysymyksiin) on omaa tekstiäni tässä.

Ydinvoimakantani: Kielteinen, syy, ei vaikutusta ilmastonmuutokseen, mutta jättää ongelmat tuleville sukupolville.

Perustelut:
Usein tosiaan ydinvoimaa puolletaan, jotta Suomi kykenisi saavuttamaan hiilidioksidipäästöjen tavoitetason. Hiilidioksidi ja muiden kasvihuonekaasujen päästöjen hillitsemisessä ei ydinvoimalla ikävä kyllä ole kovinkaan suurta roolia varattuna.

Suomen mittakaavassa:
Suomen tapauksessa fossiilisia polttoaineita käytetään lähinnä erinomaisen energiahyötysuhteen omaavaa kaukolämmön ja sähkön yhteistuotannossa. Jopa 90 % polttoaineen energiasta saadaan muutettua sähköksi ja lämmöksi. Ainoastaan n. pieni osa sähköntuotannosta tapahtuu fossiilisilla polttoaineilla toimivissa erillisissä lauhdevoimaloissa. Ydinvoimalla voidaan korvat ainoastaan tätä huipputehojen aikaan käytettävää varavoimaa, sillä ydinvoimalla ei tuoteta kaukolämpöä. Ydinvoimalan hukkalämmöllä lämmitetään merta, ei asuntoja. Lisäydinvoimalla korvataan vain tuontisähköä, joka menee teollisuuden tarpeisiin. Ilmastonmuutosta siitä ei ole torjumaan edes Suomessa. Tai jos halutaan torjua, pitäis lämmitysinfrastruktuuri muuttaa sähkölämmitykseen, sillä 54% kiinteistöistä suomessa lämpiää kaukolämmöllä.

Helsinkiläisittäin kiinnostava vaihtoehto olisi rakentaa ydinvoimala Helsingin keskustaan, jolloin sitä voitaisiin hyödyntää kaukolämmöntuotannossa, mutta hesalaisethan haluaa laitoksen mahdollisimman kauaksi itsestään (vaikka se on täysin turvallista teknologiaa)

Ilmastonmuutos maailman mittakaavassa

Yhdysvaltain hallitus teetti vuonna 2003 tutkimuksen, jossa selvitettiin ydinvoiman lisärakentamisen mahdollisuuksia. Tämän ehkä maailman tunnustetuimman teknisen yliopiston, Massachusetts Institute of Technology (MIT), tekemän raportin lopputulemana on lyhykäisyydessään se, että panostamalla voimakkaasti maailmanlaajuisesti ydinvoiman lisärakentamiseen, olisi mahdollista saada vuoteen 2050 mennessä rakennettua maailmaan 1000 kpl 1GWh:n ydinvoimalaa. Ydinvoimalla tuotetun sähkön osuus maailman sähköenergiasta nostettaisiin näin nykyisestä 352GWh:sta 1500 GWh:n. Tämän MIT on laskenut parhaassa mahdollisessa tapauksessa olevan mahdollista ottaen huomioon taloudelliset ja tekniset edellytykset, sekä uraanivarojen riittävyyden. Tällä voimalakatraalla voitaisiin tyydyttää 19% World Energy Counsil:n ennustamasta vuoden 2050 sähkön tarpeesta. Siis noin kaksi prosenttiyksikköä enemmän kuin ydinvoiman osuus on tällä hetkellä.

Muistettaessa se tosiasia, että maailman energiankulutuksesta sähkön osuus on vain noin 40% (eli kokonaisenergiasta ydinvoima on n. 6%) ei ydinvoiman massiivisinkaan rakentaminen juurikaan pienentäisi päästöjä tällä saralla. Tämä johtuu lähinnä siitä, että ydinvoimalla ei juuri korvata fossiilisten polttoaineiden käyttöä esimerkiksi liikenteessä. Ydinvoiman osuus laajimmassakin mahdollisessa toteutuksessaan jää lähinnä marginaaliseksi.

Maailmassa yli 85% energiasta tuotetaan hiilellä, ja avainkysymys on hiilenpolton tuottamien päästöjen vähennys. Tässä ydinvoimalla ei ole mitään roolia.

Ydinvoiman taloudellisuus
Ydinvoimalan käyttöikänä on n. 60 vuotta. Se takaa tasaisen tuoton energiantuottajalle ja teollisuudelle sähkön hinnan vakauden. Näiden kannalta ydinvoimala on eittämättä edullinen ratkaisu. Pohdittaessa asiaa koko kansantalouden kannalta asia ei olekaan aivan näin yksinkertainen. Vaikka paperiteollisuus on edelleen iso vientitulojen tuoja, on investoinnit Suomessa olleet jo pitkään pieniä. Raskaan energiaintensiivisen teollisuuden määrä Suomessa on pikemminkin vähenemään kuin kasvamaan päin. Ei tarvitse olla kummoinen ennustaja, kun ennustaa suuria kansainvälisiä markkinoita uusituville energiantuotantoteknologioille päästörajoitusten kiristyessä. Onko huipputeknologiastaan ja innovaatiostaan elävä Suomi tämän uuden teknologian viejä vai tuoja riippuu pitkälti nyt tehtävistä energiapäätöksistä. Suomi on menestyksellisesti nostanut Nokian kaltaisia yrityksiä motivoimalla yritysten tuotekehityspanostusta luomalla kotimaista kysyntää. Näin teknologien etumatka on mahdollistanut yritysten kasvua kansliavälisille markkinoille. Saman kuvion voi nähdä energiateollisuudessa. Halpa energia ei kannusta tehokkainta innovaatiokoneistoa, yrityksiä, panostamaan kehitykseen uusiutuvien energiamuotojen teknologioissa. Näin kansantalouden kannalta ydinvoiman lisärakentaminen on pitkällä tähtäimellä epäedullista.

Uraanin riittävyys ja ydinvoiman kotimaisuusaste
Maailman ydinvoimalaitosten nykyinen vuotuinen uraanintarve on runsas 60 000 tonnia. MIT:n esittämän 1500GWh:n tuottamiseksi ydinvoimalla tarvittaisiin 306 000 tonnia uraania vuodessa. MIT laskee uraanin riittävän tällöin n. 50 vuodeksi, mikäli uusien uraanilöydösten kaava noudattelee muista kaivosmineraaleista tuttua tuotannon kasvun kaavaa. Uraaninin hinnannousun myötä katseet ovat kääntyneet myös Suomen varoihin. Uranium Information Centerin:n mukaan edullisimmin kaivettavissa olevat uraaniesiintymät sijaitsevat Kazakstanissa, Namibiassa ja Nigeriassa. Tämä tarkoittaa kaivosinvestointeja maissa, joiden ympäristön- ja työelämän lainsäädännön normit eivät ole länsimaisella tasolla. Eettistä olisikin siis kaivaa uraania tiukkojen ympäristönormien maissa, kuten Suomessa. Tätä ei ydinvoiman kannattajat tunnu kuitenkaan haluavan. Huolimatta siitä, että Suomen ydinvoimaloiden tarvitsema uraani kaivettaisiin täällä, ei se lisäisi ydinvoiman omavaraisuusastetta juuri lainkaan. Ydinvoimaloiden polttoainesauvojen hinnassa itse uraanimalmin osuus on pieni. Rikastus ja valmistus tapahtuisi ulkomailla ja polttoaineeseen käytettävät varat valuisivat edelleen ulos.

Ydinjäte - ongelma?
Ydinvoimaloiden käytetyn polttoaineen loppusijoitusta ei teknisesti ole ratkaistu lopullisesti. Posivan projektissa ei olla vielä mallinnettu esimerkiksi mahdollisia kulkeutumia. Ranskan "posiva" ANDRA on jo tehnyt näitä simulaatioita. CNE:n, Ranskan STUK, jäsen Olivier Pironneau on todennut, että heidänkään mallinnuksensa asiasta eivät ole riittäviä. Ranskassa on kuitenkin arvioitu, että kapseliin tulee särö 10 000 vuoden päästä ja radioaktiivista ainetta valuu maaperään. USA:n Yucca loppusijoituskomitean johtaja R.C. Ewing todennut, että aikajänne skenaariolle on liian lyhyt. Ewingin mukaan pitäisi katsoa, mitä tapahtuu seuraavan miljoonan vuoden aikana yhden vuoden aika-askeleella, sekä mallintaa biosfääriä ja jätteen kertymistä ravintoketjuissa. Loppusijoitusaikatarpeen olleessa pitempi kuin ihmiskunnan historia taaksepäin, on myös yhteiskuntien kehityksen ennustaminen mahdotonta. Kaikki nämä epävarmuustekijät huomioon ottaen, ei jäteongelmaa voida ohittaa olankohautuksella. Loppusijoitus on toki ratkaistava joka tapauksessa jo olemassa olevalle käytetylle ydinpolttoaineelle.

Subventiot

Ydinvoiman kannattajat huomauttavat usein, että ydinvoimaa ei tarvitse subventoida valtion toimesta. Kuitenkin esimerkiksi Yhdysvaltalaisten energiatuottajien mielestä ydinvoima on niin kannattamatonta, että sitä ei rakenneta ilman valtiotukiasia. MIT:n mukaan USA:ssa pitäisi tarjota $200/kWe rakennuskustannuksiin ja 1.7 cents /kWe-hr jotta olisi kannattavaa investoida uusiin voimaloihin. Vapaan markkinatalouden USA:ssa Three Mile Islandin onnettomuuden jälkeen päätettiin, että yhteiskunta ei vastaa onnettomuuksien aiheuttamista kuluista, vaan kaikki riskit ovat yrittäjällä. Riskianalyysiin ja rakennuskustannuksiin USA:ssa siis sisältyy vakuutusmaksut myös siitä olemattoman pienestä onnettomuusriskistä. Vastuuvakuutus on otettava 10000 miljoonalle dollarille. USA yhteiskunta ei halua ottaa vastuuta yksityisten yritysten tuotantoriskeistä, vaan lähtökohtana on, että markkinataloudessa yritysten on kannettava ne itse. Näin ajtellaan myös mm. Saksassa, jossa vakuutus on otettava 2500 milj. eurolle. Pääsäntöisest maailmalla katsotaan, että se häviävänkin pieni onnettomuusriski on osa energiantuotantoyrityksen yrittämisen riskiä. Lisäksi muualla maailmassa on katsottu välttämättömäksi voimala-alueen palauttamista ns. "Green Field" tilaan. Näitä vaaditaan lähes kaikkialla, paitsi EI Suomessa.

Purkukustannukset

Ydinvoimaloiden purkukustannukset maailmalla tiukkenevien ympäristölainsäädäntöjen puristuksessa ovat nousseet arvioiduista voimalayhtiöt yllättäen. Saksalaisten kokemukset Niederaichbachin purusta tuotti purkukustannukseksi 1,91 miljoonaa euroa/MW. Vastaava on toistunut lähes kaikissa voimalapurkuoperaatioissa, mm. Susquehanna Steam Electric Station voimalan purkukustannusarvio on noussut 553% alkuperäisestä suunnitelmasta, tai 1150-MW US Seabrook voimalan purku arvioitiin aikanaan maksavan 324 miljoonaa dollaria kun nykyinen arvio liikkuu jo 1600 milj. dollarin tietämillä.
Näistä uusista tiedoista ja niiden pohjalta tehtyjen laskelmien jälkeen on mm. Englannissa tehtiin päätös jättää voimalat pystyyn käytön jälkeen vielä 100 vuodeksi, jotta purkuun varatut rahastoinnit ehtisivät tuottaa tarpeeksi. Englantilaisilla kaasujäähdytteisten reaktoreiden toki vaikeammat purkutyöt kuin suomalaisten voimalatyyppien, mutta myös Ranska on nostanut purkualoitusvuosi-ikää hiljattain 30:stä 50:een vuoteen. Suomessa asiasta ei puhuta, vaan vanhat purkuselostukset ovat kaikkien mielestä edelleen laskennallisesti päteviä.

Tulevaisuus/sähkön hinta/kotitaloudet . . .
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
...Tulevaisuus/sähkön hinta/kotitaloudet

Energiantuotantoyrityksen kannalta ydinvoimala on vakaata tuottoa seuraavat 60 vuotta antava laitos. Ydinvoiman lisärakentamista pohdittaessa onkin mietittävä sen vaikutuksia kansantaloudelle seuraavien 50 - 60 vuoden aikana. Ei tarvitse olla kummoinen ennustaja, kun ennustaa suuria markkinoita maailmalla uusituville energiantuotantoteknologioille tulevaisuudessa päästörajoitusten kiristyessä. Onko huipputeknologiastaan ja innovaatiostaan elävä Suomi tämän uuden teknologian viejä vai tuoja riippuu pitkälti nyt tehtävistä energiapäätöksistä. Yhteiskunnan etu pitkällä tähtäimellä on tehdä uusiutuviin pohjautuvasta teknologiasta taloudellisesti houkuttelevaa, jolloin saadaan yritykset Suomessa panostamaan teknologian kehitykseen ja alan innovaatioon. Toinen vaihtoehto on halpa sähkö nyt ja veroeuroin tehty tuotekehitys. Niin tai näin, energiankulutuksen hinta muodossa tai toisessa tulee kasvamaan, joten järkevää olisi tehdä päätöksiä pitkäntähtäimen yhteiskunnan kokonaisedun mukaan.

Miten energiayhtälö on ratkaistavissa? Muuttamalla asenteita, olemalla valmis maksamaan siitä energiasta enemmän jo nyt, joko suoraan tai välillisesti. Energiapolitiikka tulisi muuttaa siten, että se tukee voimakkaasti innovaatioita ja investointeja uusiutuvien tuotantomuotojen tukemiseksi. Liikenteen siirtymistä vähemmän CO2 -tuottavaan tekniikkaan veropolitiikalla jne. Globaalina puolena asiassa on se, että mikäli me länsimaissa tiukasti pistäisimme CO2 -päästöjä kuriin, voisimme antaa kehitysmaiden käyttää fossiilisia luonnonvarojaan oman elintasonsa nostamiseksi, ja näin lisätä yleistä vakautta ja vaurautta ilmastonmuutoksen aiheuttamissa väestön muuttopaineissa. Panostamalla energiateknologian kehittämiseen, esimerkiksi nykyisten hiilivoimaloiden CO2 -vähennystekniikoihin/talteenottojärjestelmien kehittämiseen, voisimme myös kehitysapuna vähentää päästöjä kehitysmaissa, joilla ei ole resursseja tällaisen teknologian kehittämiseen. Ydinvoiman käyttö ei vaan rohkaise investointeihin uusiutuvien energianmuotojen suhteen tarpeeksi nopealla aikataululla.

biopolttoaineista, ja siihen liittyvän kannanmuodostuksen tausta-aineistoa voi lukea vaikkapa VTT Prosessit tutkimuksesta: Bioenergian mahdollisuudet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Järkeviä ratkaisuja ei Vihreiltä ole kovinkaan montaa muutenkaan - ainakaan omasta mielestäni - tullut.
Sama. Joku politiikan asiantuntija totesi aika hyvin vaalien jälkeen, kun vihreät entisestään lisäsi valtuustopaikkoja pk -seudulla, että "luulisi sen jo kohta näkyvänkin jossain." Sitä odotellessa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäydinvoimalla korvataan vain tuontisähköä, joka menee teollisuuden tarpeisiin. Ilmastonmuutosta siitä ei ole torjumaan edes Suomessa.

Neuvosto-ohjus on rauhanohjus? Venäjällä poltetut fossiiliset polttoaineet eivät saastuta? Eikä Vihreät keksi ideologisesta taustastaan johtuen ilmeisesti muitakaan syitä, miksi tuontisähkön osuutta pitäisi pienentää?
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Sama. Joku politiikan asiantuntija totesi aika hyvin vaalien jälkeen, kun vihreät entisestään lisäsi valtuustopaikkoja pk -seudulla, että "luulisi sen jo kohta näkyvänkin jossain." Sitä odotellessa.

Itse on tullut aika-ajoin arvottua ääni sinne vihreittein oikeaan laitaan. Ikävä kyllä täytyy todeta, että tuntuu siltä, että enempi hyötyä vihreiden äänestämisessä on siinä, että kolmen suuren on pakko ottaa ympäristöasioita omalle agendalleen, kuin siitä että vihreät saisivat jotain tosissaan aikaan. Vihreillä on samaa vikaa kuin perussuomalaisilla, kyseessä on muutaman nykymenoa kritisoivan aatteen ympärille syntynyt kaikenkarvainen kokoelma ihmisiä, jotka eivät sitten saa aikaiseksi mitään järkevää agendaa.

Osittainhan tämä tietysti johtuu vihreittein osalta myös siitä, että virkakoneisto on kohtuu totaalisesti kolmen suuren hallussa, ja niin kauan kun on näin, ei sen ulkopuoliset pysty hirveästi asioita muuttamaan. Luulisi kuitenkin tämän muuttuvan kohtuu radikaalisti kun suuret ikäluokat ovat eläkkeellä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Jees!
Onneksi olkoon Ilmajoki, kaksi Mattia jäi ulos valtuustosta eli Järviharju ja Talvitie.
Vihdoinkin ne kyllästyi niihin kahteen mölyapinaan. Josko sitä kunnallinen päätöksenteko taas toimisi kun nämä kaksi sankaria eivät ole valittamassa kaikesta eri hallintoasteisiin. Varalla näyttävät olevan joten toivoa sopii etteivät vahingossakaan pääse valtuuston kokouksiin. Lehtikirjoittelussa todennäköisesti räksyttävät minkä kerkeävät, mutta kyllä maailmaan tekstiä mahtuu.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Pitkälti tästä Jullin esittämästä syystä äänestin itsekin Perussuomalaisia. En välttämättä siksi, että puolue saisi yksinään ajettua läpi omat asiansa, vaan siksi, että ennemmin tai myöhemmin valtapuolueiden on pakko tajuta, että raketin lailla nouseva puolue ajaa ihmisille tärkeää asiaa.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en ole niinkään ennen Vihreitä äänestänyt kuntavaaleissa, mutta tänä vuonna eräällä ehdokkaalla oli mielestäni parhaat ehdotukset energiantuotannosta, joten ääneni meni hänelle. Vihreitä on haukuttu siitä että he antavat enemmän keppiä kuin porkkanaa, mutta näkisin että tässä oikeasti voisi alkaa tekemään jotain ympäristöasioiden eteen eikä vain pyöritellä palloa ja puhua kauniita asioita.

Itselläni on työsuhdeauto ja toivoisin että julkinen liikenne olisi paremmalla tolalla (erityisesti poikittaisliikenne) jolloin itselläni olisi mahdollista luopua autoedusta ja näin säästää muutama tuhat joka vuosi verotuksessa.

Kokoomuksen läpiviemä autoverouudistus ei taida kovinkaan paljoa helpottaa ympäristön tilaa, varsinkin jos dieselin pienhiukkaset ovat varsinainen uhka terveydelle. Eli siinä mielessä porkkanaa on saatu viime aikoina, ehkä olisi taas kunnon kepin vuoro. Tietullit voisivat piristää kummasti julkista liikennettä.

Kyllä mä tiedän että on kurjaa luopua omasta autosta ja siirtyä muiden sekaan aamun ruuhkabussiin, mutta jotain on tehtävä ja eikä tässä itse voi jäädä paitsioon odottelemaan parempia aikoja.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Klips... Helsingin julkinen liikenne toimii loistavasti, mutta sen käyttövarmuus ja -mukavuus eivät koskaan tule pääsemään lähellekään yksityisautoilua...matkalla synnytyslaitokselle,..metro seisoo vartin ...piripää alkaa hermostua.

Omasta duunimatkastani yksi vaihto pois ja kulkisin päivittäin julkisilla, mutta en silti luopuisi autosta. Totta kai haluan päästä ovelta ovelle kun kyseessä on vaikkapa mökkireissu, tai sairaalahoitoa vaativa hätätilanne. Ei se silti mikään pyhä lehmä ole, onpahan vai hyvin perusteltu valinta.

Anteeksi vähän myöhäinen vastaus, mutta olin eilen illan töissä ja tämä jäi näkemättä.

Tässä kirjoituksessa ollaan asian ytimessä. Totta kai on selvää, että synnyttämään mennään muulla kuin metrolla - ja vauvan kotiin hakeminen laitokseltakin omalla autolla on oikein hyväksyttävää ja sopivaa. Poikkeuksellisissa tilanteissa ilman muuta oma auto. Samoin mökkimatkoihin ja kesälomareissuihin. Ilman muuta.

Pointti on nimenomaan tuossa työmatkaliikkumisessa, päivittäin tapahtuvassa liikkumisessa. Sieltä turhat yksityisautot pois ja tilaa julkiselle liikenteelle. Ruuhkat vähenee, päästöt vähenee, eikä tarvi rakentaa aina vain suurempaa ja leveämpää tiestöä. Aivan järjetöntä on, että kehyskunnista ajetaan omalla autolla töihin Helsingin keskustaan, kun ajansäästössä puhutaan vartista tai puolesta tunnista. Samoin on järjetöntä se, että lauantaina ajetaan Espoon Tapiolasta omalla autolla Forumin parkkihalliin, jotta päästään vaateostoksille.

Kyse on ajatusmaailman muutoksesta ja siihen ruuhkamaksu toimisi hyvänä ajatusten herättäjänä. Eikös kokoomuslaiseen ajatusmalliin kuulu juuri se, että kaiken toiminnan ydin on rahassa laskeminen ja asioiden hinnoittelu? Ruuhkamaksulla hinnoitellaan turhien ruuhkien muodostaminen ja ilmansaasteiden ja melun lisääminen.

[OffTopic]Oma poliittinen ajatusmaailmani on kyllä vuosien saatossa hypännyt jonnin verran "etuvasemmalle", sillä olen joskus äänestänyt Piia-Noora Kauppia ja Zysseä...[/OffTopic]
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Vihreitä on haukuttu siitä että he antavat enemmän keppiä kuin porkkanaa, mutta näkisin että tässä oikeasti voisi alkaa tekemään jotain ympäristöasioiden eteen eikä vain pyöritellä palloa ja puhua kauniita asioita.

Kokoomuksen läpiviemä autoverouudistus ei taida kovinkaan paljoa helpottaa ympäristön tilaa, varsinkin jos dieselin pienhiukkaset ovat varsinainen uhka terveydelle. Eli siinä mielessä porkkanaa on saatu viime aikoina, ehkä olisi taas kunnon kepin vuoro. Tietullit voisivat piristää kummasti julkista liikennettä.

Kyllä mä tiedän että on kurjaa luopua omasta autosta ja siirtyä muiden sekaan aamun ruuhkabussiin, mutta jotain on tehtävä ja eikä tässä itse voi jäädä paitsioon odottelemaan parempia aikoja.

Poimin muutaman lauseen tuosta kirjoituksestasi, koska ainakin tuo keppi-porkkana on suoraan omalta näppikseltäni lähtenyt.

Hyvä esimerkki kepin tarjoamisesta on juuri tämä ruuhkamaksukysymys. Huomattavasti parempi tapa omasta mielestäni olisi kehittää vaihtoehtoa yksityisautoilulle houkuttelevammaksi kuin lähteä kepittämään yksityisauton käyttäjiä. Esimerkiksi itse jos kävisin Lauttasaaressa töissä, oman auton käyttö tulisi nyt sekä huomattavasti nopeammaksi että halvemmaksi vaihtoehdoksi - miksi joukkoliikennettä ei voisi kehittää sellaiseksi, että tämä epäkohta korjautuisi? Sama koskee kyllä osittain myös VR:aa - en todellakaan mene esimerkiksi Jyväskylään junalla tällä hetkellä kuin pakon edessä, kun lippu maksaa 50 euroa suuntaansa. Autolla ajan melkein tuolla rahalla myös takaisinkin - saati jo ihmisiä olisi toinenkin matkassa. Tämä ei sinäänsä liity kylläkään kunnallispolitiikkaan. Mielestäni kuitenkin huomattavasti parempi keino vaikuttaa ihmisten valintoihin on kannustaa vaihtamaan tarjoamalla jotain etua (imuvaikutus) kuin sanktioida niitä, jotka eivät halua tai pahimmassa tapauksessa edes pysty vaihtamaan valintaansa (työntövaikutus).

Omasta mielestäni ruuhkamaksut eivät ole kannattava uudistus kenellekään. Todella monet tarvitsevat autoa nimenomaan työnsä vuoksi. Myyntityössä olevat ihmiset, jotka joutuvat liikkumaan paljon ympäri pk-seutua työnsä vuoksi, eivät pysty käyttämään julkista liikennettä - ainakaan nykymuodossaan. Ne ihmiset, joille oman auton käyttö on statuskysymys, ovat kuitenkin mariginaalinen ryhmä, joille ruuhkamaksut eivät tunnu missään. Ne, joille maksut tuntuisi taloudellisesti, ovat usein niiitä, joille auton käyttö on välttämätöntä, mikä taas lisää entistä enemmän taloudellista stressiä tavallisissa työntekijäperheissä. Ja välttämättömäksi lasken tässä esimerkiksi sellaisen tilanteen, jossa työmatka on autolla sanotaan vaikka 20 minuuttia ja julkisilla tunnin. Tuo 40 minuuttia tekee päivässä 1h 20 minuuttia ja se on esimerkiksi pienelle lapselle päiväkodissa pitkä aika, jos sen voisi olla kotona vanhempien kanssa.

Autoveron uudistuksessa ei ollut kyse siitä, että auton käyttö tulisi kokonaisuudessaan halvemmaksi. Samaan oli sidottu myös polttoaineveron nostaminen, tarkoitus oli tasoittaa entistä eroa, jossa hankinnan verotuksesta siirryttiin kohti käytön verotusta. Keskivertokäyttäjälle lopputulema on nolla, enemmän ajaville auton käyttö kallistui ja vähemmän käyttävillä taas halpeni. Mielestäni tämä suuntaus oli hyvä siinä mielessä, että ns. turha autolla ajaminen tulisi kalliimmaksi. Mielestäni tämä suuntaus oli hyvä.

Tuon viimeisen lauseen otin mukaan siksi, että kyllä itse olen käyttänyt niin kauan kuin muistan julkista liikennettä työmatkoihin, toivottavasti en ole antanut väärää kuvaa itsestäni siinä. Helsingin keskustaan pääsee oikeastaan lähes kaikkialta huomattavasti nopeammin julkisilla kuin autolla. Itse jopa nautin bussi-/metromatkasta, kun siinä ehtii lukea Metron ja hieman hengähtää ilman autolla ajamiseen keskittymistä. Jos taas olisin töissä jossain muualla kuin Länsiväylä-metro-akselilla, auto olisi houkutteleva vaihtoehto, koska joukkoliikenne ei vaan toimi poikittain yhtään.
 

kymppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvä esimerkki kepin tarjoamisesta on juuri tämä ruuhkamaksukysymys. Huomattavasti parempi tapa omasta mielestäni olisi kehittää vaihtoehtoa yksityisautoilulle houkuttelevammaksi kuin lähteä kepittämään yksityisauton käyttäjiä.
Valitettava tosiasia on, että Espooseen ei tulla koskaan saamaan kunnollista julkista poikittaisliikennettä, ellei rahoitusta lisätä huomattavasti. Kun koko "kaupunki" on vain pitkin metsiä räiskittyjä taloja, ei julkinen liikenne yksinkertaisesti kannata. Tämä taas johtaa kierteeseen ettei sitä käytetä ja hups - tiet ovatkin täynnä henkilöautoja.

Jonkinlaiset ruuhkamaksut ovat keino rahoittaa julkista liikennettä. Tapa olisi myös sikäli toimiva, että jos/kun se vähentäisi myös yksityisautoilua, niiden joiden sitä on "pakko" käyttää, pääsevät liikkumaan nopeammin ja vaivattomammin. Ja toki sama bussiliikenteellä, eli vuorovälin tihentymisen lisäksi matka-aikakin vähenisi.

Helsingin alueella julkisella liikenteellä on kaupunkirakenteen puolesta paremmat mahdollisuudet, mutta hitauden ja epäluotettavuuden takia systeemi on kaukana erinomaisesta. Tässäkin auttaisi, jos yksinkertaisesti liikenteessä olisi vähemmän autoja - ja nimen omaan niitä, joiden ei ole välttämätöntä autoa käyttää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös