Tottakai rivimiehiä varmasti löytyy syksyllä jopa paljon, lähinnä kysymys oli siitä että jos joukkueen noista pelkästään kokoaa ei menestys varmasti hurrauksia herätä.
Kun katsoo mitä Suomessa ja maailmassa tapahtuu, niin eiköhän suurin osa seurojen taustalla olevista henkilöistä lajista riippumatta tällä hetkellä mieti ensisijaisesti seuransa tulevaisuutta kuin yhden kauden menestymistä. Ilmassa on niin paljon kysymysmerkkejä, että jos näissä olosuhteissa joku panostaa "vanhaan tapaan" ja "tutulla aikataululla", niin joko omaa sen maagisen kristallipallon tai on suoraan sanoen idiootti.
- Koska sarja alkaa? Jos kalenteriin isketään "normiaika", niin mitä jos tuleekin toinen aalto esimerkiksi elo-syyskuun tietämillä?
- Paljonko otteluita on? Mitä jos kesken kesää joku seura ajautuu konkurssiin tai toteaa, että nyt ei muuten tulevalla kaudella pystytä pelaamaan? Entä jos kesken kauden tulee keskeytys toisen aallon takia? Mikä vaikutus tällä on televisiosoppariin?
- Vaikka sarjat saataisiin käyntiin, mikä on katsojatilanne? Onko määrä rajattu ja jos on, miten liput tulisi hinnoitella? Entä miten toimia kausarin ostaneiden, yrityksille luvattujen lippujen ja vastaavien kanssa? Jos kävijämäärää rajoitetaan, niin myös kesäkuukausille osuneet kausariostot saattavat tarkoittaa sitä, että normikassavirtaa ei irtolipuista kauden aikana tulisikaan.
- Yhteistyökumppanit tuskin pumppaavat nyt ihan tajuttomasti rahaa urheilusponsorointiin ja mikään ei takaa sitä, että edes voimassolevista soppareista tulisi massit ajallaan ja kokonaisuudessaan tässä YT-Suomessa. Pari yhteistyökumppania kassakriisiin ja muutama konkkaan, niin voi veljet.
Jos mä olisin seurapomo, niin mun toimeenpiteet olisivat:
- Kartoitus sen osalta, miten kassavirtaa saataisiin nyt paremmin tasapainoon huomioiden mahdollisuuden, että se ei välttämättä palaudu edes siedettävälle taholle välttämättä vielä edes marraskuussa. Eli, kartoitus mahdollisuudesta leikata voimassaolevia palkkoja, uudet sopparit holdiin ja mahdolliset lomautukset. Kalliimmille viime kaudesta jatkaville pelaajille viestiä, että jos ulkomailta tulee tarjousta päivämäärään X mennessä, niin seura ei pistä vastaan. Uusien kohdalla näkisin imagotappion vaaran liian suurena.
- Junnuille viestiä, että tällä kaudella muuten tulee sitten näytönpaikkoja. Isoja värväyksiä ei ainakaan vuoden 2020 puolella tehdä näin epävarmassa tilanteessa. Eikä vain pelkästään A:lle, vaan myös B:lle ja C:lle. Lähtökohtaisesti toki noista nuoremmista ei Liigaan olisi liiemmin asiaa, mutta jos A:sta vaikka kentällinen tai parikin on liigaringissä ainakin ajoittain, B:stä tarvitaan vahvistusta A:lle. Voi motivoida vetämään kesätreenit vähän aiempaa tehokkaammin, jos tiedossa on realistinen mahdollisuus pelata aiottua kovemmalla tasolla.
- Faneille viestintä selkeänä sen osalta, että realiteetit huomioiden nyt otetaan riski yhden kauden urheilullisesta tuloksesta, koska ei haluta riskeerata koko seuran olemassaoloa. Erityinen panostus siihen, että fanit saavat kokea olevansa osana talkoita seuran pelastamiseksi. Viestinnän ei pitäisi olla tasolla "me ollaan kusessa", vaan "varaudumme että emme joudu kuseen".
- Yhteistyökumppanien ja potentiaalisten sellaisten suuntaan aktiivinen viestintä. Viestin sisältönä se, että nyt jos koskaan apua tarvitaan molemmin puolin. Olkaa mukana nyt, kun seuran toiminta on vaikealla pohjalla, se varmasti muistetaan kylillä. Mutta samalla ymmärrystä, jos yhteistyökumppanilla on taloudellisia ongelmia: vaikka he maksaisivat aikataulussa mitä sovitaan, se yhteistyö ei kannata, jos firma pistää myöhemmin lapun luukulle ja työttömäksi jääneet eivät saa palkkamasseja kulutettavaksi.
- Tarkat laskelmat sen osalta, miten eri skenaarioissa (pelimäärä, yleisötilanne, jne.) homma toimii. Varautuminen sen mukaan, että seura ei mene alta kuin aivan pahimmissa skenaarioissa. Jos jollain keinolla koko kausi pelattaisiin ilman rajoituksia katsojamäärissä, great. Viivan alle jäisi jotain millä rakentaa tulevaa. Jos vedetään tynkäkausi ja katsomoissa on tyhjää vaikka kuinka, niin ainakin varautuminen olisi niin laadukasta kuin se vain voi olla. Eli käytännössä halpa joukkue ja rahaa ihan mistä vain.
- Osakeanti, jossa pienellä panostuksella pääsee mukaan. Mä uskon, että moni fani pistäisi mielellään massia jopa äänivallattomiin osakkeisiin tai niin pieneen määrään, että käytännössä ääni ei yksin yhtiökokouksessa kuulu. Seuran kasvattamille entisille ja nykyisille NHL-pelaajille sitten mahdollisesti suunnattu osakeanti, jos nämä haluavat osallistua seuran pelastamisoperaatioon.
Kausi 2020-21 ei mun mielestä merkkaa urheilullisesti mitään. Tärkeintä on saada vedettyä se läpi kuivin jaloin ja tehtävä kaikki sen eteen, että tulevaisuus on turvattuna. Tuskin monikaan fani repii pelihousuja, jos viestintä pysyy avoimena ja päämäärä on jokaiselle tiedossa. Jos joku ei vielä ole huomannut miten tämä korona on vaikuttanut yhteiskuntaan ja sitä kautta myös huippu-urheiluun, niin joko huippu-urheilu ei kiinnosta, on elänyt kiven alla tai haluaa kieltää totuuden. Mä itse tässä tilanteessa katson mulle rakkaan seuran osalta mielummin tulevaisuuteen kuin spennaan miten todennäköisesti erittäin poikkeuksellisen kauden urheilullisen tuloksen osalta käy.