Mainos

Kun eurot kassaan kilahtaa... vai kilahtaako?

  • 808 867
  • 3 626

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Lahesta
Palstalta on puuttunut Pelicansin kassavirtaan liittyvä viestiketju, jossa tehtäisiin tilannekatsausta sarjakauden ajalta.
(tuo toinen viestiketju: "Kaarnan laiva kohti oikeaa kurssia" sisältää enemmän seuran tilinpäätöskeskustelua ja sopii siihen aiheeseen paremmin)

Seuran taloustilanteeseen vaikuttavista lipputuloista/yleisömääristä käytiin viimeksi keskustelua Lahden jäähallista Isku Areena-viestiketjussa, mutta jatketaan lipputuloista, yleisömääristä, oheismyynnistä, ym. aiheesta täällä.

Aloitan ESS-verkkolehdessä olevasta uutisesta, joka on otsikoitu: "Kolmannes suomalaisista rahapulassa".
Itse uutisen sisältö on melko niukka ja siinä viitataan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tietoihin. Tietojen mukaan lähes kolmannes suomalaisista kokee vaikeaksi selvitä arkisista menoistaan. Kymenlaakso, Päijät-Häme ja Varsinais-Suomi mainitaan siinä. En osaa arvioida, kuinka paikkansa pitävä tuo uutisjuttu on.
Koko uutinen linkkeineen: http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2...ction-teaser-latestCurrent-teaserCategoryMain

Pelicansin kotiotteluissa on käynyt tällä kaudella, kuten tiedetään, perin vähän yleisöä. -Oliko se peräti yli 600 katsojaa alle ottelukohtaisen yleisötavoitteen? Liiga-kiekko kiinnostaa varmasti edelleenkin suurta osaa niistäkin, jotka eivät jäähallille pääse tulemaan. Kasvavat työttömyyslukemat maakunnassa ovat varmasti merkittävä syy poissaolevien määrään. EDIT: Otteluiden tilastoissa ilmoitetaan yleisömäärät. Olisi hyvin mielenkiintoista, jos voitaisiin ilmoittaa myös TV:n tai tietokoneruudun äärellä matsia katsovien lukumäärä. Yleisösiirtymää on varmasti paljon jäähallin katsomoista kotikatsomoihin.

Yhdellä kotiottelun istumapaikkalipun hinnalla + oheismyyntiin käytetyllä rahalla voi katsoa maksuTV:stä tai netin kautta kaikki yhden kuukauden koti- ja vierasottelut. Työttömyyden kurimuksessa näin on tehtävä, tai sitten ehkä käydä vain kahdessa kotipelissä kauden kuluessa.
Tällä kaudella Pelicans Hockey OY:n kassaan kilisee selvästi vähemmän euroja verrattuna edellisiin kausiin. Pelaajien loukkaantumissuma näkyy peliotteissa, eikä taaperrus ole omiaan lisäämään suuren yleisön kiinnostusta. Kaljun raapimista riittää seuran toimistolla. Ei kilise tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Hyvä avaus ja perin mielenkiintoinen keskusteluaihe. Nopeana kommenttina sen verran, että eikö hallin yleisömäärä ole myydyt lipu ja myydyt kausikortit eli ei aina se määrä mikä hallissa oikeasti väkeä on?
 

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Lahesta
. . . Nopeana kommenttina sen verran, että eikö hallin yleisömäärä ole myydyt lipu ja myydyt kausikortit eli ei aina se määrä mikä hallissa oikeasti väkeä on?
Näin se varmaan meneekin. Korjasin virheeni avausviestissä.

SM-liigan (käytän tuota vanhaa hyvää nimikettä) tekemä TV-sopimus Nelosen kanssa on koitumassa ainakin osalle liiga-seuroista riippakiveksi: TV-sopimuksen tuottamasta seurakohtaisesta tulopotista ei ole yleisökadon paikkaajaksi. TV-sopimuksen ilmeisesti ajateltiin seuran toimistoilla tulevan heille kivana extra-tuottona ja jääkiekkoyleisön pysyvän entiseen tapaan katsomoissa. Nyt kun lama iski väliin, rahavirta on kääntymässä seurojen irtolippujen myyntikassasta kohti Nelosen kassaa, tai sitten ei edes sinne.
 

Zikako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hyvä avaus ja tähän täytyy varmaan jatkaa miettimäni ottelutapahtuman läpikäynti.

Näin aluksi vielä lisäisin Nelosen lisäksi ilmaiset streamit (vain miten se kirjoitetaan) näitä tietääkseni moni kattoo myös omilta koneiltaan mielummin kun tuovat pennin hyrrää seuralle. Vituttaa tollanen mahollisuus, Nelosen alle 30 €kk ei luulis olevan mahoton maksettava jos ei persaus kestä sijoittamaan lippua jokaiseen pelin tms. Nyt losen kautta hallille
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Asiassa lienee myös sellainen pointti, että organisaation tulisi kehittää myös tuotetta eikä vain nostella lippujen hintoja.

Nelosen hintalappu on jokseenkin houkuttelava hinta/laatu -suhdetta vertailtaessa. Jotain kilpailua pitäisi kyetä tekemään.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Asiaan löyhästi liittyen alla Pelicansin viime kauden joukkueen palkat.

Juvonen Janne, 24 190
Myllyniemi Jere, 64 059
Hurri Joonas, 34 613
Korpikari Oskari, 83 323
Latvala Jan, 76 486
Laurila Henri, 98 206
Leimu Juha, 72 555
Pietilä Juha-Pekka, 28 359
Tuhkanen Niko, 33 654
Ylönen Antti, 45 375
Immonen Jarkko, 97 321
Koskenkorva Kimmo, 67 817
Mustonen Joel, 6 780
Männikkö Miikka, 60 715
Niinimäki Jesse, 77 065
Paakkolanvaara Tommi, 72 591
Pekkala Tomi, 44 758
Pikkarainen Ilkka, 115 561
Pärssinen Timo, 137 582
Pöyhönen Marko, 42 884
Redenbach Tyler, 132 629
Ritamäki Janne, 27 019
Saarenheimo Pekka, 85 146
Sopanen Vili, 97 945

Ja Aravirran lukemat taisivat olla luokkaa 140 000.

Lievästi omaan silmään pistää Immosen Jarkon ja Pikkaraisen Ilkan ansiot.
 

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Jos joku tossa palkkalistassa ottaa silmään, niin Laurilan 98 tonnia! Siinä ei ihan hinta ja laatu kohdannut.
 

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
Blues maksoi neljä kuukautta tuosta 98 tonnista ja Laurilan palkka käsittääkseni tuli alaspäin Bluesin vastaavasta kun teki Pelicansin kanssa sopimuksen.
 

McInen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nuo lienevät veronalaisia tuloja, eivät siis välttämättä palkkoja. Rahastointimahdollisuus max 50% / max 100 000€ voi piilottaa osan tuloista ja luontaisedut taas tuovat niitä lisää. Esim. Lade on kertonut sijoittaneensa rahastoon jo vuodesta 2000 alkaen.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Eikö voi perustaa omia topicejaan näille täysin eri puheenaiheille, ihan niinku foo reel? Komeasti yhellä viestillä kuoli orastava keskustelu hyvästä aiheesta ja ai että on vuoden-parin päästä mukava etsiä Pelicansin verotietoja siitä jostain topicista, mikä se nyt olikaan.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Viimeisimmän laskelman mukaan Pelicans on viime vuoden keskiarvoa perässä 854 katsojaa. Se on paljon se. Mikäli lasketaan ihan lyhyellä matematiikalla se on noin 20% yleisöstä. Tulopuolella (lippu- ja oheismyynti) uskoisin luvun olevan enemmän, koska pienet yleisömäärät heijastuvat erityisesti pe ja la kaljan myyntiin ja ainakin Lämärissä on ollu todella hiljaista suurimmassa osassa viikonloppupelejä. Parhaimpina lauantaina on oheismyynti noin 60.000€ luokkaa ja veikkaisin, että viimeisimmissä viikonloppupeleissä ei tuosta summasta ole saatu kasaan edes puolia.

Kyllä tilanne valitettavasti vaikutta todella pahalle ja iskee aivan varmasti esim. ensi kauden pelaajabudjettiin. Tietysti voihan olla, että Vivukselta on kolattu sellaiset hillot ettei ole katsojamäärillä väliä. Tähän en tosin usko. Tilanne tottakai heijastuu myös mainosmyyntiin, koska tuote ei ainakaan nosta kiinnostusta mainostajien silmissä, kun katsojaluvut putoavat rankasti. Ainakin hinnoitteluun se tullee vaikuttamaan.
 

McInen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
854 miinuksella on tosiaan todella paljon ja näkyy myös hallilla. Seisomakatsomo alkaa olla jo surullinen näky. Eikö edes sinne voitaisi myydä jotain pikkukausareita, joita tälläkin palstalla on esitetty? Tyyliin "Seuraavat viisi peliä 50€". Koluko näistä asioista vastaa?
 

Moonchild

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Kraken
Urheilusanomien kausioppaan mukaan Pelicansin kauden kokonaiskuluiksi on budjetoitu 6 400 000€ yhteistyösopimusten arvoksi 2 750 000€. Nämä kun vähentää toisistaan jää jäljelle 3 650 000€ jotka ilmeisesti odotetaan saatavan ottelutuloista. Saman lehden mukaan yleisötavoite on 4050 katsojaa/ottelu eli koko kaudella 4050*30=121 500 katsojaa. Tämä tarkoittaa että yksittäisen katsojan oletetaan tuovan rahaa 3 650 000€/121 500=30€. En tiedä onko totuus ihan näin yksinkertainen ja kuinka todellisia nuo luvut ovat, mutta tuskin ainakaan suunnattomasti poikkeavat todellisuudesta.

Tällä hetkellä kotipelien yleisökeskiarvo on 3328 eli ollaan 722 katsojaa/ottelu jäljessä tuota tavoitetta. Se tekee 722*30€=21 660€ persnettoa per ottelu tällä tahdilla. Koko kaudella tappiota tulisi tällä tahdilla 21 660€*30=649 800€.

Eipä siis tosiaan hyvältä näytä. Nyt on jo varmaan selvää, että tappiota on tulossa aika railakkaasti tästä kaudesta. Määrää saadaan sitten jännittää. Eikä tätä huolta yhtään vähennä se, että viime kaudestakin saatiin tehtyä tappiota vaikka päästiin yleisökeskiarvoon ja pelattiin vielä neljä kotipeliä playoffia siihen päälle. Mitä se mahtaa olla tällä kaudella jos yleisömäärät laahaavat näin pahasti ja jäädään vieläpä vaikka playoffeista pihalle?
 

Calé

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Noh tän sitä saa kun vähän ylimielisellä asenteella ollaan menty, lippujenhintoja nostetaan kaiken muun oheistutotteiden hintojen mukana ja samaan aikaan tv/nettitv tarjonta on vain parantunut ja halventunut. Sitten liigan puolelta tulee lausuntoja, että on ihmisten velvollisuus käydä peleissä. Tässä vaiheessa monella nousee jo keskimmäinen sormi pystyyn.

Ei se ole kovinkaan suuri ihme ettei ihmiset enää hallilla usein käy, itse olen ihmisten kanssa jutellut ja ovat sanoneet, että neloselta saa paketin niin hyvään hintaan niin ei ole tarvinnut tai ei ole jaksanut käydä hallilla. Tässä on kyse nimenomaan henkilöistä, jotka kävivät 2-6 kertaa kaudessa hallilla eli juuri sellaiset katsojat, jotka tuolta todennäköisesti puuttuvat. Toivotaan, että liigan tv-sopimus oli hyvän hintainen. Muutenkin ottelutapahtumaa pitäisi kehittää sellaiseksi, että sieltä saisi jotain ennenkuulumatonta ja jotain mitä tällainen perusjamppa ei tv:stä saa. Ihmiset pitää saada viihtymään paremmin. Esimerkiksi voisi järjestää ottelunjälkeisiä tilaisuuksia, joihin pääsee pelilipulla tai jotain tällaisia vastaavia juttuja. Ihmiset(tai itseasiassa satunnaiskatsojat) haluavat suuremman elämyksen kuin istuskella hiljaa katsomossa ja väliajalla seisoskella kaljajonossa, kuitenkaan eivät ole välttämättä mitään maailman suurimpia lätkäfaneja niin heidät pitäisi jollakin tapaa vakuuttaa käymään peleissä useammin. Aika hurja markkinointitempaushan olisi jos vaikkapa myytäisiin lippuja johonkin pe/la matsiin puoleenhintaan. Varmasti olisi väkeä ja oheismyynnillä saataisiin paikattua aika hyvin alennettuja hintoja. Tähän talousaikaan ihmiset juoksee tarjousten perässä, miksi jääkiekkopelikään olisi poikkeus?

Ehkäpä kevättä kohti tuo katsojamäärä paranee vähitellen. Jos menestystäkin tulisi niin varmasti ihmiset löytäisi hallille paremmin, Suomalaisethan ovat tunnetusti menestyshullua kansaa. Ainakin joukkueen mielenkiinnon luulisi lisääntyvän ukkojen palatessa sairastuvalta.
 
Toivotaan, että liigan tv-sopimus oli hyvän hintainen.

800000€ per kausi ainakin Jokereiden kanssa muistaakseni. Eli jos mennään tuolla Calen kolmenkympin hinnalla niin saadaan 26600 eli 888 per peli saa jäädä kotiin niin ollaan +/- nolla taloudellisesti. Helvetisti oikoen ja totaalisen yksinkertaisesti laskettuna.
 

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
Esimerkiksi voisi järjestää ottelunjälkeisiä tilaisuuksia, joihin pääsee pelilipulla tai jotain tällaisia vastaavia juttuja. Ihmiset(tai itseasiassa satunnaiskatsojat) haluavat suuremman elämyksen kuin istuskella hiljaa katsomossa ja väliajalla seisoskella kaljajonossa, kuitenkaan eivät ole välttämättä mitään maailman suurimpia lätkäfaneja niin heidät pitäisi jollakin tapaa vakuuttaa käymään peleissä useammin. Aika hurja markkinointitempaushan olisi jos vaikkapa myytäisiin lippuja johonkin pe/la matsiin puoleenhintaan. Varmasti olisi väkeä ja oheismyynnillä saataisiin paikattua aika hyvin alennettuja hintoja. Tähän talousaikaan ihmiset juoksee tarjousten perässä, miksi jääkiekkopelikään olisi poikkeus?
Klubipuolelle pääsee ottelun jälkeen tällä kaudella kaikki katsojat. Siellä on mm. Nupen johdolla perattu juuri loppunutta peliä pakettiin ja viikonloppupeleissä siellä on esiintyjä vastaamassa musiikista jne. Ihan viihtyisä tapahtuma ollut, parin kerran otannalla. Eli tilaisuutta on järjestetty ja sitä on mainostetukin pelin aikana.

Se on totta että jonkinlaisia lippukamppiksia voisi järjestää. Oli ne sitten alennuksia yksittäisestä pelistä tai jotain "yhteistyöpelejä" esim. Namikan kanssa, se voisin hyvällä tuurilla tuoda voittoa.

Yks hyvä vaihtoehto olisi jalkauttaa markkinointi paremmin tuonne keskustaan. Mallia Hassesta ja FC Lahdesta. Siellä tehdään oikeesti hyvää duunia ja tuomalla tuodaan tapahtuma ihmisille. Pelicans tekee kyllä hienoja videoita ja on varmasti mediassa yksi Liigan parhaiten markkinoituja seuroja, mutta kun oikeasti markkinointiosasto jalkautuisi Lahen keskustaan erinäisin häppeningein ja tekisi täten ihmisille lipun ostamisen helpoksi, voisi se tuoda joitain katsojia lisää, ehkä. Futiksen puolella se lisäsi ennakkomyyntiä, miksi se ei toimisi kiekon puolella, joka on kumminkin Suomen ykköslaji kiinnostavuudessa?

Pointti on siinä, että jos nykyiset keinot eivät ota tuulta purjeisiin, niin silloin pitää kääriä hihat ja alkaa työstämään jotain uutta. Ei istua officessa ja odottaa että josko tilanne muuttuisi.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Muutenkin ottelutapahtumaa pitäisi kehittää sellaiseksi, että sieltä saisi jotain ennenkuulumatonta ja jotain mitä tällainen perusjamppa ei tv:stä saa. Ihmiset pitää saada viihtymään paremmin. Esimerkiksi voisi järjestää ottelunjälkeisiä tilaisuuksia, joihin pääsee pelilipulla tai jotain tällaisia vastaavia juttuja. Ihmiset(tai itseasiassa satunnaiskatsojat) haluavat suuremman elämyksen kuin istuskella hiljaa katsomossa ja väliajalla seisoskella kaljajonossa, kuitenkaan eivät ole välttämättä mitään maailman suurimpia lätkäfaneja niin heidät pitäisi jollakin tapaa vakuuttaa käymään peleissä useammin.

Kuten jo sanottua ottelun jälkeistä toimintaa on jo. Suomalainen vaan katoaa hallista kotiin heti summerin soidessa ja joukkue saa tehdä kiitoskiertueen tyhjälle hallille, tappion jäämöttäessä lähdetään tietenkin jo ennen pelin loppua. Nelosen hinnoittelu ja todella agressiivinen mainonta on tuottanut tulosta, Liiga on tämän osalta housut kintussa, eikä voi asialle mitään ennen kuin nykyinen sopimuskausi päättyy.

800000€ per kausi ainakin Jokereiden kanssa muistaakseni. Eli jos mennään tuolla Calen kolmenkympin hinnalla niin saadaan 26600 eli 888 per peli saa jäädä kotiin niin ollaan +/- nolla taloudellisesti. Helvetisti oikoen ja totaalisen yksinkertaisesti laskettuna.

Niin paitsi, että Pelicans on laskenut budjettiin 800T tv-rajoja ja yleisömääräksi 4050, jokainen kotiinjäänyt on tappiota. Jospa nyt saataisiin jonkinlainen voittoputki päälle niin eiköhän katsojakatoa saataisi edes puolitettua.
 

Karpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nelosen hinnoittelu ja todella agressiivinen mainonta on tuottanut tulosta, Liiga on tämän osalta housut kintussa, eikä voi asialle mitään ennen kuin nykyinen sopimuskausi päättyy.

Viime kaudeksi solmitun viisivuotisen tv-sopimuksen ensimmäinen vuosi oli arvoltaan n.14 miljoonaa. Tästä Liiga otti luonnollisesti omansa välistä ja seuroille jaettiin suoraa rahaa 850k per joukkue. Tällä kaudella summa on vähintäänkin sama,sillä sopimus on onneksi nousupainotteinen. Sopimuskauden loppupuolella rahaa jaetaan jo n.1-1,1milj. euroa kaudesta. Toivottavasti vaan katsojamäärät eivät laske samaa tahtia. Aikaisemminhan Nelonen aikoi ottaa sopimuksen uudelleen käsittelyyn Jokereiden poistuttua Liigasta, mutta ilmeisesti asiasta päästiin sopuun.

Saas nähdä miten rahat tulevaisuudessa jaetaan, ensi kaudella kun on taas yksi joukkue lisää kirstun äärellä. Parin vuoden päästä ehkä jo kaksi. Se on varmaa, että eiväthän nämä nykypäivän laskelmoivat ja taloutta prioriteettina pitävät liigapomot luovu yhdestäkään eurosta ilmaiseksi. Eiköhän näissä tapauksissa kikkailla sitten esim. liigalisenssien kautta tulevista rahoista jollain tavalla ja maksetaan nousijoille pari banaania tv-sopimuksen vastineeksi.

Hankala tilannehan tämä katsojakato on, mutta onhan se mielenkiintoista nähdä, että pystyykö se herra markkinointijohtaja tuomaan kansan takaisin lehtereille. Taitaa olla ensimmäinen kerta, kun Kolun ammattitaitoa oikeasti testataan.
 

Detski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itse ajattelin tulevana torstaina jalkautua hallille ensimmäistä kertaa tällä kaudella, ja napata isäpuolen mukaan. Hoituu samalla isänpäivälahjakin. Suosittelen muillekin samaa kuviota, vink vink! Myös fanituotteet ovat hyvä tapa kannattaa joukkuetta ja muistaa faijaa. Saapa nähdä nouseeko katsojamäärät tähän astisista, eli onko kuinka moni muukin "lyönyt kaksi kärpästä yhdellä iskulla".
 

play_on

Jäsen
Suosikkijoukkue
dirty dozen
Klubipuolelle pääsee ottelun jälkeen tällä kaudella kaikki katsojat. Siellä on mm. Nupen johdolla perattu juuri loppunutta peliä pakettiin ja viikonloppupeleissä siellä on esiintyjä vastaamassa musiikista jne. Ihan viihtyisä tapahtuma ollut, parin kerran otannalla. Eli tilaisuutta on järjestetty ja sitä on mainostetukin pelin aikana.


Onko mainostettu riittävästi?

Pitäisikö kenties puffata jo ottelumainonnassa ja muutenkin, kuin ottelun aikana? Jos tupa on ollut täysi, niin sitten ei mtn. mutta kyllähän Lahessakin on menty Reipas-Lahden ajoista sen verran eteenpäin että itsensä mainostaminen on jo sallittua.

Voisiko noilla lippuluukulta ostetuilla pileteillä tehdä jotain muutakin? Yhteistyötä paikallisen FinnKinon kanssa ja samalla uutta verta katsomoon? Vai Hurstin soppajonon - sinne ne kadonneet katsojat ovat hävinneet.

En minä tiedä, kunhan heitin. Play-offien ulkopuolelle jääminen olisi kuitenkin kova isku mahdollisesti myös tulevia kausia ajatellen. Näin varmasti monella muullakin paikkakunnalla.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Edelleen olen sitä mieltä, että Smolenakin ja Laschin "sössiminen" Turkuun oli helvetillinen imagotappio.

Lainaan tähän omaa viestiäni toisesta ketjusta:

Laschin ja Smolenakin "menettäminen" Tepsiin on ainakin kahvipöytäkeskusteluissa ollut aikamoinen imagotappio Pelicansille. Monella on mielikuva, että nyt mennään ihan b-luokan jengillä, kun edes Tepsille ei pystytä vastaamaan, vaikka Tepsin pitäisi olla taloudellisesti kuralla. Tämä kuva on siis monella ~5 kertaa kauden aikana hallissa käyvällä.

Monella on edelleen mielikuva kakkoslaadun jengistä, joten miksi maksaa sellaisen näkemisestä?
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Kyllä Shejbal ihan asian ytimessä on ja asia on varmasti suuren yleisön mielessä juurikin näin. Toisaalta myös herroihin panostettu rahamäärä on huima, jota toimistolla varmasti pelättiin tai ainakin haluttiin pelata hieman varman päälle ulkkareiden palkkojen suhteen. Jälkiviisaana voidaan todeta, että olisi kannattanut maksaa. Nyt Pelicans maksaa, ei niin nimekkäästä ulkomaalaisryhmästä, kuitenkin saman summan yhteensä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös