Kun eurot kassaan kilahtaa... vai kilahtaako?

  • 804 675
  • 3 605

Calé

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllä Shejbal ihan asian ytimessä on ja asia on varmasti suuren yleisön mielessä juurikin näin. Toisaalta myös herroihin panostettu rahamäärä on huima, jota toimistolla varmasti pelättiin tai ainakin haluttiin pelata hieman varman päälle ulkkareiden palkkojen suhteen. Jälkiviisaana voidaan todeta, että olisi kannattanut maksaa. Nyt Pelicans maksaa, ei niin nimekkäästä ulkomaalaisryhmästä, kuitenkin saman summan yhteensä.

Varsinkin kun painettiin paniikkinappulaa ja hankittiin Hrabal, kun joukkue kaipasi hyökkääjää. Mutta täyttä asiaa Shejbalilta, joukkueessa ei ole yhtäkään varsinaista tähteä ja niitähän monet haluavat tulla katsomaan. Parasta viihdettä yleisölle on pelaaja joka voi itse ratkoa pelejä ja tehdä uskomattomia suorituksia. Tällainen ehkä vähän puuttuu joukkueesta tällä hetkellä.

Kaarnan mukaan lippujen hintaa ei voi kuulemma laskea. Ei tuo lisää yleisöä eikä täten lisää myyntiä vaan vähentää vain lipputuloja. Onkohan näin? Käytti vertauksena muita liigapaikkakuntia, missä homma ei ole toiminut.


Kuten jo sanottua ottelun jälkeistä toimintaa on jo. Suomalainen vaan katoaa hallista kotiin heti summerin soidessa ja joukkue saa tehdä kiitoskiertueen tyhjälle hallille, tappion jäämöttäessä lähdetään tietenkin jo ennen pelin loppua.

Ainiin ja tähän vielä. Ei, mielessäni ei ollut mitään Nupen juttelua klubin puolella, vaan jotain ihan muuta. Jotain radikaalia, sellaista toimintaa mikä houkuttelee ne ihmiset hallille jotka ei käy lätkämatseissa. Vaikkapa hommattaisi esimerkiksi joku standup koomikko heittämään lätkäaiheisen setin klubin puolelle, lipun hintaan voitaisi tässä tapauksessa lisätä jopa vitonen tai kymppi. Eihän tässä tarvitse palvella näitä ns. vakkareita tai vastaavia yhtä paljon vaan pitäisi saada hommattua uusia katsojia ja sellaisia katsojia jotka ei käy hallilla. Näitä katsojia ei välttämättä kiinnosta niin paljoa jääkiekko ja tämän takia hallivisiitistä pitäisi tehdä moniulotteinen elämys. Tämä nyt oli vain esimerkki, mutta jotain tämän suuntaista.
 
Viimeksi muokattu:

jth1976

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Hyri,Peliitat
Nyt Pelicans maksaa, ei niin nimekkäästä ulkomaalaisryhmästä, kuitenkin saman summan yhteensä.

Onhan noissa ilmoitetuissa pelaajabudjeteissa melkein 30%:n ero Pelicansin ja TPS:n välillä. Ja tuskin noista nykyisistä kenellekään maksetaan enempää kuin mitä esim. Laschille tarjottiin. Ja jos katsotaan henkilökohtaistenpisteiden valossa, miten ulkomaalaiset asettuu, niin hinta-laatusuhde tähän menessä kuitenkin meidän eduksi. Sehän voi kauden aikana tietysti muuttua, mutta tällä hetkellä ainakin Ja vielä yksittäisenä vertailuna Paakkolanvaaran tekemän pisteen hinta on alle puolet Laschin tekemän pisteen hinnasta.
 

Calé

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Onhan noissa ilmoitetuissa pelaajabudjeteissa melkein 30%:n ero Pelicansin ja TPS:n välillä. Ja tuskin noista nykyisistä kenellekään maksetaan enempää kuin mitä esim. Laschille tarjottiin. Ja jos katsotaan henkilökohtaistenpisteiden valossa, miten ulkomaalaiset asettuu, niin hinta-laatusuhde tähän menessä kuitenkin meidän eduksi. Sehän voi kauden aikana tietysti muuttua, mutta tällä hetkellä ainakin Ja vielä yksittäisenä vertailuna Paakkolanvaaran tekemän pisteen hinta on alle puolet Laschin tekemän pisteen hinnasta.

Tässähän ei ollutkaan kyse pisteen hinnasta, vaan tähtipelaajien vetovoimasta. Kyllä mielelläni katsoisin Laschin vipellystä kaukalossa, ja varmasti moni muukin eksyisi hallille katsomaan kun Lasch pelaa, kuinka moni tulee katsomaan kun Tommi Paakkolanvaara pelaa? Mitään ottamatta siis pois Tommin upealta alkukaudelta.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En jaksa uskoa, että Lasch yksin selittää tätä älytöntä pudotusta yleisömäärissä. On siellä varmasti joitakin hajakatsojia, jotka tulisivat katsomaan häntä, mutta korvaisivatko he kuitenkaan sitä, mitä palkassa hävitään?

Repikistä varmasti odotettiin samanlaista tähteä ja olihan siihen edellytykset. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että Repik on selvästi monipuolisempi, mutta toisaalta vähemmän viihdyttävä kaveri - eikä taitotasoltaan kuitenkaan samaa luokkaa.

Kaarna totesi, ettei maltillinen lippujen hintojen pudotus ole ennenkään toiminut ja uskon kyllä häntä. Tuskin parin euron pudotus per lippu näkyisi merkittävästi yleisön määrässä. Suurempaan leikkaukseen ei ole varaa. Toki Kaarnana leikkaisin varsinkin seisomalippujen hintoja selvästi, sillä ne eivät tuo merkittävää osaa lipputuloista, mutta tällä saataisiin "köyhiä" lisää katsomoon - ja oheismyynnissä nyhdettyä näiltä viimeisetkin pennit. Seisomalippu on liian kallis ehdottomasti. Toistan saman, mitä sanoin aiemmin: kympillä täytyy päästä seisomaan kaikkine kuluineen. Opiskelijat halvemmalla.

Tuskin millään jipoilla yleisömääriä saadaan tuhannella nousemaan, mutta jotain oheistoimintaa voisi tosiaan yrittää. Näillä näkymin tappiota tulee mukavasti.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Kuinka monena kautena Lahessa on ollu joku supertähti, jonka takia pelkästään tullaan hallille kattomaan jostain kymppisijasta taistelevaa jämäjengiä? Lasch ja Juhamatti Aaltonen varmasti lasketaan tähän kategoriaan, ehkä Jantunenkin. Mikko Peltola varmaan oli jo liian HMV vaikka teki yli 50 pinnaa. Jäljelle jää vielä aika monta kautta, jolloin yleisö on saapunu kattomaan ihan näitä Paakkolanvaarojakin.

Lippujen hinnat alas ja tähtipelaajia joukkueeseen, kansa pyytää. Siinä on Kaarnalla haastava yhtälö täytettäväksi.
 

jth1976

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Hyri,Peliitat
Mielestäni syy kansan vähyyteen on ihan jossain muualla kuin tähtien puuttumisessa. Jokunen katsoja voisi tulla lisää, mutta väitän, että keikkuminen lähempänä kuuden sakkia kuin kymmenen sakkia toisi enemmän lisää katsojia, kuin vaikkapa Lasch.

Lähtökohtaisesti halliin tarvitaan lisää ihmisiä, jotta on enemmän asiakaskuntaa oheismyynnille. Minusta lisää ihmisiä halliin saa kahdesta eri lähteestä, eli uusia lipun ostavia "kertakävijöitä" ja sitten toisena ryhmänä ne joilla on jo lippu halliin, mutta eivät ole paikalla, eli kausikorttilaiset ja vapaalippulaiset yms.

Nyt peleissä on kausaripaikoistakin todella paljon istumakatsomoissakin tyhjää ja uskon seisomakausareitakin olevan aika paljon käyttämättä.

Voisi siis ajatella, että kausari on liian halpa, että peliin meneminen ei ole niin tärkeää. Kuitenkin syy on varmasti enemmän se, että eihän siellä ole kuin pari muuta paikalla. Eikä tietysti urheilullinenkaan menestys ole se paras mahdollinen. Kaarnana iskisin tähän ryhmään; lipun ostaminen heille ei ole se kynnys tulla paikalle. Heidät pitää vain houkutella halliin riittävällä syyllä. Onko se sitten alennusta oheismyynnistä, ensi kauden kausikorttien alennusta, ilmaisien kausareiden arvontaa ensi kaudelle tms. Se on laskettava siitä, mistä on pienin rahallinen kulu Pelicanssille ja toisalta suurin mahdollinen rahallinen hyöty katsojalle. Sieltä näiden välimaastosta se löytyy.

Nythän katsojalukuun ilmoitetaan poissa olevat kausarit ja muut liput. Ilmoitettuja katsojamääriä tuo siis ei nosta suoranaisesti, mutta jos lasketaan vaikka että tällä hetkellä kaikista kausareista on kotona sellaiset 600 katsojaa per peli, niin 5 euron oheismyynnillä yhden pelin liikevaihto lisääntyy 3000 eurolla, kymmenen pelin 30 000 eurolla. Ja tuo 600 ihmistä hallissa läsnä nykyisten lisäksi saa hallin näyttämään edes vähän täydemmältä ja sitä kautta ehkä sen "kertakävijän" tulemaan uudelleenkin, jos tunnelmaa on edes hiukkasen. Voisin vaikka arpoa pari hallissa olevaa kausikortin haltijaa saamaan ensi kaudeksi kausarinsa uusinnan ilmaiseksi.

Sitten näiden kertalippujen ostajien kanssa pitäisi miettiä ihan oma kuvionsa. Ihan tästä samantien heittona voisi olla esim. että tietyn määrän runkosarjanpeleihin irtolippuja ostanut saisi esim. pleijareihin tai ensi kaudelle yhden lipun ilmaiseksi siitä lippukategoriasta, josta on hänen halvin ostettu lippu. Tämäntyyppisesti alennus per peli olisi maltillinen eikä siten laske yhden pelin lipputuottoja.
 

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olisikohan jonkinlainen ottelupassi hyvä ratkaisu? Eli saat yhden leiman yhdestä kotiottelusta ja vaikka joka viides kotiottelu on ilmainen.

Toinen vaihtoehto on että pääset seuraavaan peliin aina hiukan halvemmalla kuin edelliseen ja hinta halpenee aina peli peliltä kunnes hinta saavuttaa tietyn määritellyn pohjahinnan jolla hinnalla katsoja voi lipun lunastaa vaikka loppuihin runkosarja peleihin kunhan hän käy joka pelissä. Eli tämä alennus nollaantuu joka kerta kun jätät menemättä peliin. Hinta halpenisi vaikka viiden ottelun ajan jonkun tietyn prosenttimäärän verran peli peliltä.

Toivottavasti joku edes ymmärsi että mitä hain takaa.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Onhan noissa ilmoitetuissa pelaajabudjeteissa melkein 30%:n ero Pelicansin ja TPS:n välillä. Ja tuskin noista nykyisistä kenellekään maksetaan enempää kuin mitä esim. Laschille tarjottiin. Ja jos katsotaan henkilökohtaistenpisteiden valossa, miten ulkomaalaiset asettuu, niin hinta-laatusuhde tähän menessä kuitenkin meidän eduksi. Sehän voi kauden aikana tietysti muuttua, mutta tällä hetkellä ainakin Ja vielä yksittäisenä vertailuna Paakkolanvaaran tekemän pisteen hinta on alle puolet Laschin tekemän pisteen hinnasta.

Kuten kirjoitin ei yhdellekkään makseta enempää kuin laschille vaan koko porukalle maksetaan varmaan aika lähelle samaa luokkaa kuin Smolenak ja Lasch. Ei tässä tosiaan ollut tarkoitusta vertailla piste/hinta suhdettaa vaan ihan puhtaasti vetovoimaa kansalle.

Mielestäni Pelicansin kannattajakunnassa on käynyt sellainen muutos, että me jotka olemme istuneet hallissa Kiekkoreippaan ajoista, olemme siirtyneet "kuolevaan" kannattajaryhmään ja Pelicensilla on aika paljon kannattajia, jotka ovat olleet "faneja" viimeiset noin 5-8 vuotta eli myös kulttuuri on muuttunut. Hopea kausi oli monille uuden sukupolven fanille toiveiden täyttymys, jonka pohjalta oli helppo jatkaa fanittamista ja fanittaa myös niitä hopea kauden tähtiä. Tämän gloryn kaikottua ei enää löydetä niin helposti tietä halliin, kun joukkue menestyy keskinkertaisesta ja ulkomaalaiset ovat ns. nimettömiä. Moni seurafani on kuitenkin taivaan tietämötän muista kuin oman joukkueen pelaajista. Tämän kommentin tarkoituksena ei siis ole vähentää näiden fanien arvoa millään tavalla, mutta tämä on asia joka toimiston on otettava huomioon.

Monet kausikortit ovat yritysten hankkimia ja siitä syystä moni paikka jää täyttämättä. Ne joille lätkä ei ole niin tärkeää jäävät pois hallilta, vaikka firman kausaria voisikin aina silloin tällöin käyttää. Tästä syystä siis myös oheismyynti ottaa rajusti turpaan. Kausikortti on kuitenkin seurava talouden kannalta erittäin tärkeä, koska se on käytännössä ainoa kassaan rahaa tuova tuote kesällä.

Lippujen alennuskikkailu on aika vaarallinen tie, koska mitä miettivät ne jotka uskollisesti ovat maksaneet kausarin vaikka kymmenen vuotta ja äkkiä irtolipun tai pienen paketin ostaja saa lippunsa 30% halvemmalla. Ostaako hän silloin automaattisesti kortin myös tulevalle kaudelle vai jää odottelemaan niitä halvempia paketteja. Alennukset ja muut kikkailut voivat toimia hetken, mutta pitkässä juoksussa en usko sillä olevan kuin haitallista vaikutusta. Esimerkkinä FC Lahti poisti kaikki ilmaislippukamppanjat sponsoreilta ja saivat yleisä keskiarvoa nostettua viime kaudelle noin 500 katsojan verran.

Yhtälö on vaikea ja sitä on hieman hankala käsitellä, kun ei ole tuntemusta Pelicansin todellisista rahavirroista. Yhdestä huonosta kaudesta varmasti selvitään, mutta mitä jos sama meno jatkuu? Kuinka monesta peräkkäin selvitään?
 

jth1976

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Hyri,Peliitat
En tiedä mikä on oikea suhde, mutta väittäisin, että ihan henkilökohtaisesti kausareita ostaneet ovat enemmistönä kausareissa. Tämä perustuu ihan siihen kun katselee samoilla paikoilla samojen henkilöiden istumista. Olen ihan samaa mieltä, että kausarilaiset ovat seuralle yksi tärkeä ja ehkä huonosti hoidettu ryhmä. Itsellä kausariaikakausi on reilu kymmenen vuotta pitkä ja ihan omalla rahalla ostettuna kolmen kausarin lasku toukokuussa on aika iso. Vertailun vuoksi jos ostaisi samalla rahalla vaikka Neste Oilin osakkekeita, saisi melkein takuuvarmasti osinkotuotoilla ostettua koko kaudeksi Ruudun paketin ja sieltä katsella pelejä.

Ainakin itselle tuo panostus on sen verran merkittävä, että urheilullisen menestyksen lisäksi odotan panostukseni huomioimista. Valitettavasti itselläkin jo viime keväänä oli vahvassa harkinnassa olisiko yli kahdelle tonnille muutakin käyttöä. Ja ensi keväänä mietintää tulee varmaan tehtyä vielä enemmän, jos kaiken kaikkiaan meno jatkuu samanlaisena, myös kaukalon ulkopuolisissa asioissa. Homma ottelutapahtumineen tuntuu niin nähdyltä ja väsyneeltä. Voihan se vika olla minussakin, että en ymmärrä sitä hienoutta ja koko tekemisen punaista lankaa. Kuitenkin taloudellinen panostukseni kelpaa seuralle, joten voisivat jotakin tehdä sen ansaitakseen.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kuitenkin taloudellinen panostukseni kelpaa seuralle, joten voisivat jotakin tehdä sen ansaitakseen.

En minä sinun rahoistasi päätä, mutta kai siellä on jotain tehty oikein? Joukkue vilisee omia kasvatteja nuorista lupauksista kokeneempiin liigapelaajiin. Ulkomaalaispelaat ovat ennakolta riittävän laadukkaita. Lupaava valmennus on sitoutettu pidemmällä sopimuksella joukkueeseen. Hallia on uudistettu jne.

Joo, onhan siinä ottelutapahtumassa puutteita, mutta onhan se nyt hiton hankalaa keksiä edullisesti jotain niin räjäyttävää, että se toisi katsojia lisää mukaan eikä tuntuisi kornilta. Parantamisen varaa on aina, mutta peli ja puitteet ovat kuitenkin pääasia. Nyt peli tietysti tökkii, mutta puitteet on liigan mittapuulla vähintäänkin hyvää tasoa.
 

jth1976

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Hyri,Peliitat
En minä sinun rahoistasi päätä, mutta kai siellä on jotain tehty oikein?


On tehty jotain oikein kyllä, eri asia on kunka paljon ja onko se riittävästi, sen jokainen kausikortin uusija itse määrittelee ja hyvä niin. En väitä, että kiinnostavuuden lisääminen on ihan helpoin homma; jos se olisi niin kaikkihan sen osaisi silloin tehdä.

Jos ajatellaan mikä on muuttunut ottelutapahtumassa vaikka kolmen vuoden aikana, ei oikeastaan mikään. Vähän eri biisit (jotenkin kouvolasta ainoana asiana siedettävän bändin biisi ei vain istu mun ajatuksiin jäälletuloon, etenkään ensi kaudeksi.), erilainen valoshow joukkueen jäälletulossa, hieman erilainen video kuutiolla, ei mitään aitoa muutosta.


Kaikki on tasoiteltua, polittisesti korrektia tekemistä, ei mitään rosoja ja särmää, Ei istu keväällä ainakin ajatusena olleeseen teemaan, että Isku Areena on v-mäisin paikka vierasjoukkueelle pelata. Eikä sitä tee pahojen poikien laulukaan, jos toisaalla ollaan polittisesti korrekteja esim. viestinnän suhteen ja kaikessa muussakin, kuulutuksia myöden. Jotta asenne minusta olisi tuon halutun mukainen, niin sen pitäisi olla samaa kategoriaa, kuin miten maaseudulla ajatellaan, että siellä ei maattomat tontinomistajat v*****le. Ja alle 30 lasketaan tonteiksi ja omistajat maattomiksi torppareiksi.
 

Meddler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, SaiPa


Jos ajatellaan mikä on muuttunut ottelutapahtumassa vaikka kolmen vuoden aikana, ei oikeastaan mikään. Vähän eri biisit (jotenkin kouvolasta ainoana asiana siedettävän bändin biisi ei vain istu mun ajatuksiin jäälletuloon, etenkään ensi kaudeksi.), erilainen valoshow joukkueen jäälletulossa, hieman erilainen video kuutiolla, ei mitään aitoa muutosta.

Tässä piileekin ainakin osa syytä tähän katsojakatoon. Esimerkiksi Pelicansin FB-sivua seuratessa pelipäivinä on helppo todeta, että moni faneista seuraa otteluita Ruudun tai muiden palveluntarjoajien streamien kautta, koska tilapäivityksiin tulee kommentteja välillä varsin vinhaakin tahtia. Kyseisten palveluiden suosio ei nyt varmaankaan tule kenellekään yllätyksenä, mutta harva tyytyy vain katsomaan vierasotteluita netistä ja osallistumaan kotipeleihin tulemalla paikan päälle. Tätä kautta onkin helppo eritellä erilaisia motivaatioita lätkän (ja Pelicansin) seuraamiselle. Ne fanit, jotka ovat tulleet vaan seuraamaan lätkää voivat tehdä sen helposti kotisohvaltaan vastaanottimen kautta. Pelicans ei mitenkään voi laskea lippujen hintoja näitä streamauspalveluita vastaavalle tasolle, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää tarjota kattavampi elämys isommalla rahalla. Enkä siis tietenkään yritä väittää, että tämä olisi helppo homma toteuttaa, sillä oikeasti mielenkiintoisen ja mieluusti vielä uudenlaisen sisällön tuottaminen ei olekaan mikään helppo juttu. Otteluiden jälkeiset klubi-osuudet ovat varmasti askel oikeaan suuntaan samoin kuin esimerkiksi äänentoiston uusiminen, josta muistaakseni oli puhetta ennen kauden alkua. Satuin tällä viikolla käymään katsomassa Happeen matsia Jyväskylässä kaverini pelattua kyseisessä ottelussa. Salibandyä varsin vähän seuraavana ihmisenä ja kumpaakaan joukkuetta kannattamattomana henkilönä nautin kumminkin kyseisestä tapahtumasta pienten yhteenkuuluvuutta ja yhteisöllisyyttä tukeneiden aktiviteettien kautta. Kyseisissä kotimatseissa oli tapana seisaaltaan kannustaa joukkueita ensimmäisen 30 sekunnin ajan rytmikkäästi taputtaen, joka loi heti lisää tunnelmaa pieneen halliin. Tällaisetkin pienet seikat vaikuttivat ainakin omassa tapauksessani positiivisesti mielenkiinnon lisäämiseen. Toisaalta tällaisten traditioiden luominen tyhjästä voi saada aika nihkeän vastaanoton jäyhässä suomalaisessa kulttuurissa, jossa näkymättömyys ja kuulumattomuus luo ihmiselle mukavuuden ja turvallisuuden tunnetta.

Tietyissä yhteyksissä osa palstalaisistakin on nostanut esille organisaation haluttomuuden kysellä faniryhmän mielipiteitä erinäisistä asioista. Olisikohan harkitsemisen arvoista toteuttaa yleistä asiakaskyselyä Pelicansin ottelutapahtumista ja niiden mielyttävyydestä? Samalla saataisiin autenttista dataa sen suhteen, mitä otteluissa kävijät ja potentiaaliset sellaiset haluaisivat ottelutapahtumilta, ja millainen oheistoiminta saisi houkuteltua ihmisiä paikalle. Sattumanvarainen arvailu ja kokeilu ylimääräisen viihteen osalta voi toki tuottaa tulosta, mutta pahimmillaan se jää resurssien haaskaamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Lahesta
Toimitusjohtaja Kaarna arvioi seuran selviävän katsojakadosta pienin kolhuin. Pelicans ei paini ongelman kanssa yksin, sillä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta muutkin Liigaseurat ovat samassa veneessä.

-Täytyy tarkastella toimintaa kriittisesti. On varmasti monta aluetta, joista löytyy varaa karsia.
Ne täytyy käydä läpi ensi kauttakin ajatellen. On selvää, että ensi kauden budjetti tulee pienenemään,
kuten tapahtuu useimmilla muillakin seuroilla
, Kaarna sanoo.

Koko juttu Etlarin verkkolehessä: http://www.ess.fi/urheilu/urheilu-u...utiset-section-textlist-latestCurrent-default
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat ja muut jotka eivät voita
Nämä ehdotukset lippujen hintojen radikaalista alentamisesta ja ilmaisista peleistä kannattaa esittää, anteeksi nyt vain, niille jotka sitä valoakin yrittävät säkeillä kantaa ulkoa tupaan. Laskelmia saa tehdä ja niitä pitää tehdä, etenkin jos alkaa Pelicansin seurajohtoa haukkumaan jostain tekemättä jätetyistä ilmaiskampanjoista. Esim. joka 5-6 peli ilmaiseksi---->tuota vakiokatsojien kauden aikana saamien ilmaispelien jättämää lipputulovajetta ei paikata millään--->taloudellisesti täysin järjetöntä--->seuraus: Kun kampanja joudutaan päättämään, mahdollisesti nämä ilmaisia lahjoja saaneet vakiokatsojatkin harmistuvat ja seurauksena on yleisömäärän putoaminen entisestään. Eiköhän se nähty jo entisessä mahtinaapurissa, mihin sosialisointi johtaa, toki ymmärrän että Suomessa syvään juurtunut kommunismi ei ota ihan heti hellittääkseen.

Monet täällä toivovat lisäksi, että Vain Elämää -show tulisi osaksi jääkiekkopeliä tai Cheek tai edes AC/DC vetäisi pelin jälkeen keikan, jonka ansiosta joku "ylimääräinen" katsoja saattaisi ostaa peliinkin lipun--->perhana jäähallissa jääkiekkoiltana pelataan jääkiekkoa, jos tuollaista pelleilyä hallissa lisätään, mitä esim. mainostauot Icegirlseineen ovat, niin tiedän ainakin yhden kiekon seuraajan, joka ei enää jaksa hallilla itse peliä odottaa, näin kärjistettynä.
 

BaronFIN

Jäsen
Pelicans-ilmiö joutuu nyt ensimmäistä kertaa todelliseen testiin. Yrityssaneeraus ja keikkuminen konkurssin kynnyksellä ja siitä täpärä pelastautuminen ja lahtelaistuminen Nurmisen johdolla ja omien poikien (Santavuori, Saarinen, Jantunen etc....) johdolla tehty noususuuntainen kehittäminen Aravirran johdolla saivat aikaan lahtelaisessa palloilukulttuurissa poikkeuksellisen vahvan yhteisöllisyyden tunteen, joka päättyi sensaatiohopeaan, joka puhalsi pois vuosikymmenien taakan ja tuskan lahtelaisen kiekkoilun harteilta. Sen jälkeen ollaan tultu jälkiliukkailla ja nyt nykyisissä ongelmissa testataan Kolun osaaminen markkinointipäällikkönä.

Tähän saakka se oli suorastaan helppoa. Lahtelaista hockeya oli helppo markkinoida lahtelaisena lätkäjätkänä ja hopean jälkeen pystyi menemään pari kautta suht muovisella ja pinnallisena pintaliidolla, mutta se ei toimi enää mitenkään ja en ollenkaan valitettavasti usko, että Kolu olisi se entinen lätkäjätkä joka sen lahtelaisuuden ytimen tuohon porukkaan takoo. Toki taloudellinen tilanne yleisesti on nätisti sanottuna perseestä, keskiluokan ostovoima on tiukilla ja kuluttajat joutuvat todella tarkkaan laskemaan eurojaan, joten paha nyt Pelsujen toimistoakaan on yksinään syyttää.

Saattaa olla, että tämä kausi on syklissä se pakollinen pannukakku ja nyt sisäänajettavat nuoret ovat se (halpa) tulevaisuuden lahtelaisuus joukkueessa, jonka varaan on hyvä rakentaa tuleva nousu. Kärsivällisyyttä se vaatii näiltä uuden polven Pelicans faneilta, mutta se onkin lahtelaisen kiekkofaniuden ydin.
 

Calé

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pelicans-ilmiö joutuu nyt ensimmäistä kertaa todelliseen testiin. Yrityssaneeraus ja keikkuminen konkurssin kynnyksellä ja siitä täpärä pelastautuminen ja lahtelaistuminen Nurmisen johdolla ja omien poikien (Santavuori, Saarinen, Jantunen etc....) johdolla tehty noususuuntainen kehittäminen Aravirran johdolla saivat aikaan lahtelaisessa palloilukulttuurissa poikkeuksellisen vahvan yhteisöllisyyden tunteen, joka päättyi sensaatiohopeaan, joka puhalsi pois vuosikymmenien taakan ja tuskan lahtelaisen kiekkoilun harteilta. Sen jälkeen ollaan tultu jälkiliukkailla ja nyt nykyisissä ongelmissa testataan Kolun osaaminen markkinointipäällikkönä.

Tähän saakka se oli suorastaan helppoa. Lahtelaista hockeya oli helppo markkinoida lahtelaisena lätkäjätkänä ja hopean jälkeen pystyi menemään pari kautta suht muovisella ja pinnallisena pintaliidolla, mutta se ei toimi enää mitenkään ja en ollenkaan valitettavasti usko, että Kolu olisi se entinen lätkäjätkä joka sen lahtelaisuuden ytimen tuohon porukkaan takoo. Toki taloudellinen tilanne yleisesti on nätisti sanottuna perseestä, keskiluokan ostovoima on tiukilla ja kuluttajat joutuvat todella tarkkaan laskemaan eurojaan, joten paha nyt Pelsujen toimistoakaan on yksinään syyttää.

Saattaa olla, että tämä kausi on syklissä se pakollinen pannukakku ja nyt sisäänajettavat nuoret ovat se (halpa) tulevaisuuden lahtelaisuus joukkueessa, jonka varaan on hyvä rakentaa tuleva nousu. Kärsivällisyyttä se vaatii näiltä uuden polven Pelicans faneilta, mutta se onkin lahtelaisen kiekkofaniuden ydin.

Ehkäpä tämä on sitten uuden aikakauden alku, johon se yhteisöllisyys pitää saada mukaan. Nyt uudenlaista Pelicansia luomaan ja uutta aikakautta joka lopulta huipentuu siihen mestaruuteen. Nyt tarvittaisiin joku tekijämies joka paaluttaa Pelicansin takaisin Lahtelaisten ja Päijät-Hämäläisten huulille. Viimeksi se oli Nurminen, kuka se on tällä kertaa?
.
 

play_on

Jäsen
Suosikkijoukkue
dirty dozen
keskiluokan ostovoima on tiukilla ja kuluttajat joutuvat todella tarkkaan laskemaan eurojaan



Keskiluokan ja nimenomaa. Tässä on se villakoiran ydin, jota monen isin tytön ja äidin oman pullamössön lienee vaikea hahmottaa.

Keskiluokan...
 

play_on

Jäsen
Suosikkijoukkue
dirty dozen
Nyt tarvittaisiin joku tekijämies joka paaluttaa Pelicansin takaisin Lahtelaisten ja Päijät-Hämäläisten huulille. Viimeksi se oli Nurminen, kuka se on tällä kertaa?
.


Onneksi meillä on tarkan-markan Kaarna.

Onneksi.

Todellakin.
 

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Muutamia asioita joita itse näkisin osasyiksi yleisökatoon. Kaikki ovat varmaan jo aiemmin mainittu, mutta vaikkapa kertauksen vuoksi.

- näitä hopeavuoden jälkeisiä "välikausia" alkaa olemaan liian monta putkeen.

- Npronextra kanavat

- joukkueesta puuttuu The Se, jota ihmiset räntäsateesta ja tummista pilvistä huolimatta haluavat mennä marraskuussakin katsomaan.

- lippujen hintojen nostaminen joka vuosi vaikka edelliskauden menestyminen ei välttämättä siihen aihetta olisi antanut. Vaikka hintojen nostaminen olisikin maltillista se on kuitenkin aika monelle riittävä.

Paljon hyvääkin ja kehuttavaakin organisaatio on tehnyt ja tekee. Viimeisimpänä tämä kampanja jossa autetaan ikäihmisiä ostosten kantamisessa. Vähän vieroksun kuitenkin sitä, että halutaan piiloutua sen taakse että yleisömäärien vähäisyys on liigassa yleinen trendi. Asialle on halutessaan jotakin tehtävissä. Kädet pois verkkareiden taskusta.
 
Viimeksi muokattu:

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
- joukkueesta puuttuu The Se, jota ihmiset räntäsateesta ja tummista pilvistä huolimatta haluavat mennä marraskuussakin katsomaan.

- lippujen hintojen nostaminen joka vuosi vaikka edelliskauden menestyminen ei välttämättä siihen aihetta olisi antanut. Vaikka hintojen nostaminen olisikin maltillista se on kuitenkin aika monelle riittävä.
Kaksi kohtaa jotka menee luokkaan: Paskanjauhantaa.

A) Pelicans hankki Michal Repikin joka oli lähtökohtaisesti yksi kovimpia hankintoja tähän Liigaan. Pelicansin resursseilla ei hankita 400 tuhannella yhtä pelaajaa. Menestystä ei tule ainakaan jos mennään perse edellä puuhun ja rakennetaan joukkuetta yhden pelaajan ympärille joka vie budjetista yksin vajaan viidenneksen.

B) Pitäskö ottaa ensin faktoista selvää? Lipun hinnat on pysynyt ainakin kaudesta 2012-2013 samoina pl. uuden päädyn huikeaa 1 euron hinnannousua ja Klubin 4 euroa. Euron nosto ei päädyn täyttöasteeseen vaikuta, tuskin klubillakaan. Seisoma- ja pääkatsomohinnat on pysyneet täysin samoina ja sieltä se väki on puuttunut.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Ja sitten taas, kun meillä kerran yksi The Smolenak oli, niin porukka oli loppujen lopuksi ihan tyytyväinen, että saatiin se kaupattua pois pilaamasta joukkuepelaamista.
 

Spike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kaksi kohtaa jotka menee luokkaan: Paskanjauhantaa.

A) Pelicans hankki Michal Repikin joka oli lähtökohtaisesti yksi kovimpia hankintoja tähän Liigaan. Pelicansin resursseilla ei hankita 400 tuhannella yhtä pelaajaa. Menestystä ei tule ainakaan jos mennään perse edellä puuhun ja rakennetaan joukkuetta yhden pelaajan ympärille joka vie budjetista yksin vajaan viidenneksen.

B) Pitäskö ottaa ensin faktoista selvää? Lipun hinnat on pysynyt ainakin kaudesta 2012-2013 samoina pl. uuden päädyn huikeaa 1 euron hinnannousua ja Klubin 4 euroa. Euron nosto ei päädyn täyttöasteeseen vaikuta, tuskin klubillakaan. Seisoma- ja pääkatsomohinnat on pysyneet täysin samoina ja sieltä se väki on puuttunut.
Totta, että Repik oli kova nimi jääkiekkoa seuraavien keskuudessa. MUTTA, kun samaan aikaan Tepsi vei Pelicansin nenän edestä Laschin ja Smolenakin, jotka oli tuttuja ja kovia nimiä, niin suuri yleisö näki sen imagotappiona ja tavalla että Pelicans joutui tyytymään Repikiin. Nyt kun Repik ei ole myöskään vakuuttanut pisteiden valossa, niin ei se suuri yleisö tule katsomaan miestä hallille, koska Repik nähdään tavallisena rivimiehenä. Lasch ja/tai Smolenak olisivat jo pelkkinä niminä tuoneet alkukauden peleihin lisäkatsojia ja koska hopeakausi, niin heitä tultaisiin katsomaan jatkossakin. Ja 400k pelaajasta puhuminen on melko turhaa Smolenakin kohdalla kun mies ei saa edes 300k, niin se siitä.

Ei tässä yleisökadossa ole kyse mistään lippujen hintojen noususta. Ongelma on siinä kun mattijärvinen perheineen päättää lähteä peliin ja joutuu pulittamaan yhdestä pelistä oheistuotteineen perheen viikon ruokien verran rahaa, niin kyllä sitä tarkkaan mietitään tässä talouden tilanteessa. Sen lisäksi kun Liiga ei tuotteena tällä hetkellä kivasti sanottuna ole kunnossa, niin valinta lienee suht helppo.

Tähän kun lisätään se, että Pelicans ei näy tällä hetkellä Lahden katukuvassa millään tavalla, niin turha odottaa yksittäisiin peleihin niitä satunnaiskatsojia kun he eivät välttämättä edes tiedä koska pelejä on. Otetaan taas esimerkki jalkapallon puolelta. Fc Lahdella oli jokaisena kotipelipäivänä ympäri Lahtea niitä "pelipäivä"-viirejä. Halpaa, mutta todella tehokasta markkinointia.

Kuten on moneen kertaan täälläkin jo todettu, niin tällä hetkellä Pelicansin organisaatio on sellaisen haasteen edessä, josta ei selvitä toimistolla kahvia juoden ja parasta toivoen.
 

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
Koko teksti.
Kiitos. Tuossa oli tiivistys kaikesta siitä, mistä itsekin olen paasannut.

Laschista ja Smonakista voidaan vääntää vaikka eläkkeelle asti, että kuinka paljon heille oisi pitänyt maksaa. Molemmille tarjottiin, mutta kummallakaan ei ollut intressejä tulla Lahteen. Sinänsä on turha itkeä perään tai syytellä Kaarnaa kun pelaaja ei yksinkertaisesti halua tulla, minkäs siinä seurajohtajana teet?

Tähän päivään takaisin. Nyt kun tuota jalkautumista on pienessä määrin tapahtumassa, niin kuinkahan Pelicansin talous kestäisi ihan liiketilan vuokraamista keskustaan. Näkyvälle paikalle fanishopin muodossa, mahdollisuuden ostaa lippuja peleihin ja järkätä kaikennäköistä pientä häppeninkiä, pelaajatapaamisia sun muita. Tuntuisi ainakin pirun hyvältä näin lyhyesti ajateltuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös