Itsellä on onneksi lyömättömänä tekosyynä tuo jumalaton etäisyys, mutta siitä huolimatta lisätään tähän keskusteluun yksi katsantokanta. Olkoonkin sitten väärin kannatettu tai ei, mutta tuskin olen silti yksin.
Itse pidän jääkiekosta ja jääkiekon katselusta, mutta en käytännössä käy missään peleissä sen tunnelman, tukemisen tai kannatuksen vuoksi. Siihen tarpeeseen, joka itsellä jääkiekkoa kohtaa on, soveltuu televisio itseasiassa huomattavasti paremmin. Tietysti, se tunnelma on ihan kiva lisä, sen kerran pari vuodessa, kun haluaa jotain muuta, kuin vain sen jääkiekkopelin.
Kotona voi löhötä omalla sohvalla, kelata hidastuksia halutessaan edestakaisin, syödä parempaa ruokaa ja juoda juuri sitä juotavaa kun huvittaa, ei tarvi matkustaa ja nukkumaankin voi mennä vaikka kesken pelin jos siltä sattuu tuntumaan. Ja mikä parasta, siihen peliin voi keskittyä ihan pelinä, jos se nyt sattuu kiinnostamaan, ilman "häiritseviä" sivutekijöitä.
Hallille mennessä taas saa räntäsateen, kylmän kelin, ärsyttävät kommentoijat viereen istumaan (itsehän olen tietenkin aina oikeassa, joten omia juttuja pitäisi kyllä kaikkien kestää) ja keski-euroopassa useimmin sen järjettömän metelin seuraamista häiritsemään, tai ainakin korvatulpat.
Se vaan on niin, että kaikki eivät jääkiekkoakaan halua samalla tavalla seurata, tai edes kannustaa omaa seuraansa. Eikä se sen kummallisempaa ole keski-euroopassakaan. Siellä ehkä suhdeluku on eri ja monin paikoin katsojakunta on paljon laajempi kuin vaikkapa jossain Lahessa, mutta samalla tavalla sieltä löytyy ihmisiä jotka mieluummin katselevat vaan telkkaria.
Itse olen ostanut "säännöllisesti" sitten jotain tuotteita, mutta ei sillä mitään miljoonien joukkuetta pyöritetä, se on selvä. Mutta tässäpä vaan painitaan sen ongelman kanssa mikä urheilulla ylipäänsä on nyky-yhteiskunnassa. Jostain pitäisi saada rahaa, mutta kaikille ei vaan uppoa se sama tuote, joka lähtee oletuksesta hallilla käymisestä.