Pelicans on kertonut niin vähän ulospäin mitään lukuja, että kaikki päätelmät ovat pääosin arvaamista. Esimerkiksi ei tiedetä minkälaiseen tulokseen on tähdätty tälä kaudella ja 3600 katsojan keskiarvolla. Eikä sitä, paljon rahaa on tavoiteltu sisään tuolla määrällä. Käytännössähän 3000 katsojaa per peli voisi tuoda saman määrän tuloja, kuin mitä 3600 katsojalle per peli on budjetoitu. Ja jos budjettiin on laitettu viivan alle +300 000, niin aika paljon tavoiteltua pienempi saa yleisökeskiarvo olla, että sen osuus veisi homman tappiolle. Mutta voihan budjetoitu tulostavoite olla myös vaikka -200 000.
Onko Pelicans budjetoinut pleijarituottoja, ja kuinka paljon? Jos on, niin siitä saa turskaa sitten hyvin, jos jäädään ulos. Jos samaan aikaan yleisötuotot, oheismyynti, sponsorimyynti ja muu ravintolatoiminta sakkaavat, niin sitten on todella isot ongelmat edessä.
Oma mutuni, että talousongelmia pukkaa, juontuu viimeisistä kausista, jolloin on ollut maksuvaikeuksia, ja on avattu hiukan millä homma pelastettiin, mm. ne kalliit pleijariliput. Ja tuolloin puhuttiin siitäkin että kun pelien tuotot eivät ole olleet odotusten mukaiset, on maksuvalmius heikentynyt. Kun tuo maksaminen muutenkin on etupainotteista tuloihin nähden.
@NuuskaHP mietti toisessa ketjussa, että jos seuralla on rahoittajia. Niitä on sponsorit ja yleisö. Pelicansilla ei ole aiemmin ainakaan ollut sellaista "RTK tai Halttunen kuittaa velat" kummisetää. Jos kassavaje olisi esimerkiksi 500 000, niin jotain pitäisi tehdä. Vaihtoehtoja on paljon. Pari kautta sitten oli tuo "b-osakkeiden" eli tyhjän myynti ihmisille, kansalaiskeräys suomennettuna. Yhtenä on osakeanti, eli omistuspohjaa laajennetaan, ja haetaan uutta pääomaa tulevilta uusilta omistajilta. Se että kiinnostuuko joku, niin takeita ei ole. Myös sponsoreilta voisi pyytää apua, ja antaa tulevia mainoksia yms. näkyvyyttä sitten ikäänkuin lainan maksuna. Ja samalla pudottaa seuraava pelaajabudjetti vaikka 1.5 miljoonaan, kun sponsorirahat on syöty etukäteen. Joskus on kai sponsorit antaneet ihan "tyhjää" rahaakin, ilman suurempia vaatimuksia. Pelaajiahan ne ovat kustantaneet, saaden sitten näkyvyyttä, eli oikeastaan perus mainosmyyntiä. Eli vaikka tulisi paljonkin Tappiota, niin tapoja yrittää pelastua on monenlaisia. Perus periaate kuitenkin on, että myynnin pitäisi kattaa kulut, eikä uudet omistajat halua tulla mukaan toimintaan, jonka tietävät olevan ongelmissa taas heti, kun heidän tuomansa pääoma on syöty.
Mutta konkurssista ei voi puhua, kuin heittona, synonyymina talousvaikeuksille, kun ei tiedetä mikä plan b Pelicansilla pahan päivän varalle on, vai onko mitään. Ja viimeistään siinä kohtaa, kun on hätä, katsotaan saisiko sellaisen jostain. Joten eihän se konkurssia heti tarkoita, jos huonosti menee. Osallistumista se tarkoittaa kyllä aika äkkiä.