Kansallisten sarjojen joukkueiden (kiitoksia muistutuksesta että kiekkoa pelataan muuallakin kuin sm-liigassa) aktiivinen (tai fanaattinen) seuraaminen taitaa se joka erottaa lätkäfanin satunneisesta seuraajasta.
Vähän ongelmainen määrittely sikäli, että itse en ole koskaan mieltänyt itseäni suoranaisesti minkään joukkueen faniksi, mitä Suomen kansallisiin jengeihin tulee. Jypin otteita nyt nykyisen menestyksen aikana olen seuraillut tarkemmin, mutta myönnän olevani siinä mielessä gloryhuntter, että vielä muutama vuosi sitten lähinnä toivoin satunnaisia yllätyksiä, enkä sen kummemmin stressannut, vaikka pataan olisi tullut 10-0. Kun en liigapaikkakunnalta ole kotoisin, ei suurempia siteitä ole syntynyt senkään puolesta.
Lisäksi tuo määrittely ontuu, jos funtsitaan NHL-faneja. Onhan tälläkin palstalla paljon tyyppejä, joille Sm-Liiga ei paljoa merkkaa, vaan kiinnostus on keskittynyt rapakon taakse. Mullakin NHL on ykkösenä, vaikkei sieltäkään löydy mitään ehdotonta suosikkijengiä. Lätkää tulee kuitenkin seurattua kohtalaisen kattavasti, mitä nyt vain pystyy telkusta näkemään + netin koosteet.
Mun ykkönen on Leijonat, sille vain ei voi mitään. Lätkä kiinnostaa todella paljon, mutta seurasiteitä ei vain ole muodostunut, enkä osaa niitä lähteä väkisin muodostamaankaan. Leijoniin sen sijaan on voimakas tunneside. Ehkä se tulee lajin lisäksi keskimääräistä voimakkaammasta isänmaallisuudesta, tiedä häntä, vaikken leijonakoruksi itseäni tunnusta.
Olympialaiset ovat meikäläisen kliimaksi tunnetasolla. MM-lätkä tuo parhaimmillaan hienoja kokemuksia, mutta kyllä olympialaisten fiilis on omaa luokkaansa. Kuten edellä mainitsin, vieläkin ottaa päähän Torinon finaali. Vancouverin välierät meni mököttämällä, ja siitä sitten hieno nousu pronssille. Salt Lake ilman Koivua, missä menee Suomi-kiekko? Nagano. Calgary ja ikimuistoinen Blomqvistin tuuletus. Uhh, pitäisi varmaan tehdä joku fiilistelyvideo noista hetkistä.
Koskas Suomi on neljännesvälieriä pelannut MM-kiekossa? Itelläni ei ihan heti tule mieleen.
Meni neljännesfinaalit ja puolivälierät sekaisin.