Toi linkkaamasi on juuri sitä mitä sanoit. Pelkitetty, vähäeleinen ja hauras. Ja kaunis myös. Ei oo vaan mun Finlandia. Liian anteeksipyytävä.Toki olen sitä mieltä, että Paula Vesalan ja Jori Sjöroosin uusinta Tuntematonta varten levyttämä Finlandia on tulkintana hyvin pelkistetty, vähäeleinen ja paikoin hyvin hauras - puhtaasti kauniilla tavalla . Samalla se on luonnollinen, eteerinen, ilmava, kirkas ja kuulaan kaunis. Ajatonkin. Ja Vesalan kaihoisa ääni sointuu mielestäni erittäin koskettavalla tavalla yksiin Sibeliuksen mestarillisen sävellyksen kanssa.
Vaihtakoot virolaiset, mikäli siltä heistä rupeaa tuntumaan. Funtsikaa jotain tärkeämpiä asioita.
Finladia ehdottomasti. Jotenkin vähän noloa jakaa sama viisu virolaisten kanssa.
Mutta Finlandia-hymnikin jaettaisiin, oliko se nyt Biafran kanssa. Kummat on nolompia, virolaiset vai jotkut neverheard afrikkalaiset?
Ymmärrän hyvin pointin, ja arvostan näkemystäsi.Toi linkkaamasi on juuri sitä mitä sanoit. Pelkitetty, vähäeleinen ja hauras. Ja kaunis myös. Ei oo vaan mun Finlandia. Liian anteeksipyytävä.
Mikäli Maamme-laulu ei olisi suomalaisuutta korostava, vaan siinä olisi merkkejä Ruotsin tai Venäjän valtaan, ymmärtäisin tällaisen vaihtopuheet, mutta millainen kansa vaihtaisi oman maansa identiteettiä kuvaavan sävellyksen ja sanoituksen johonkin toiseen, kun kysymyksessä ei ole enää aivan nuori valtio.
Kirjoitin näin kolme vuotta sitten, eikä ajatukseni ole muuttunut. Toivoisin, että tähän kysymykseen vastattaisiin vasta sen jälkeen, kun on lukenut Maamme-laulun historiasta Suomen itsenäistymisen jälkeen. Siinä tiivistyy tämän kansakunnan historia
Kansalaisaloitteen paikka tai vaihtoehtoisesti pitäisi järjestää koko perheen tilaisuus kansalaistorilla.Siitä kai olemme sentään yhtä mieltä, että laulun sanoja tulisi muokata vähemmän patriarkaalisiksi? "Maa kallis isien" on aika seksistinen lopetus säkeistölle. Lisäksi neljännessä säkeistössä puhutaan sotivista isistä, seitsemännessä "isänmaasta", ja kahdeksannessa säkeistössä mainitaan isäimme armas maa. Äideistä ei koko laulussa mainita mitään. Ei tällainen lyriikka minusta kuulu 2000-luvulle.
Kansalaisaloitteen paikka tai vaihtoehtoisesti pitäisi järjestää koko perheen tilaisuus kansalaistorilla.
Kohtuullista olisi, että molempia biologisia sukupuolia painotettaisiin kansallishymnissä populaation mukaisella painoarvolla. Lisäksi, hieman alle 10 % painotus pitäisi kohdistua homoihin, hermafrodiitteihin ja tykkänään sukupuolettomiin. Johonkin säkeistöön pitää ehdottomasti istuttaa jotakin homoa ja sukupuoleltaan sekavaa.Siitä kai olemme sentään yhtä mieltä, että laulun sanoja tulisi muokata vähemmän patriarkaalisiksi? "Maa kallis isien" on aika seksistinen lopetus säkeistölle. Lisäksi neljännessä säkeistössä puhutaan sotivista isistä, seitsemännessä "isänmaasta", ja kahdeksannessa säkeistössä mainitaan isäimme armas maa. Äideistä ei koko laulussa mainita mitään. Ei tällainen lyriikka minusta kuulu 2000-luvulle.