Kummola ”rakentaa” Tampereelle jäähallin -seurantaketju

  • 1 294 228
  • 3 967

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siitä vaan, tosin liian myöhään. Kunhan Hämeenlinnassa moottoritie on katettu ja festaripelto rakennettu, niin tuossa on se kaupungin seuraava suurhanke.

Hämeenlinna todellakin par'aikaa rakentaa kattoa noin 100- metrin matkalle moottoritien päälle.

Rakennustyöt ovat edenneet vilkkaasti,- ja valtio on saanut runsaasti lisätuloja, sakottamalla autoilijoita, jotka eivät malta ajaa työmaanopeutta, eli 50 km/h tässä tapauksessa.

No, ehkä tuolla uudella Prismalla, vai mikä Kesko siihen on tulossa, ei pääkaupunkistatusta kannata vielä hakea. Plussapisteet kuitenkin kaupungin kehittämiselle.

Em. isänmaallisten ruokakauppojen väitetään olevan lähemmissä, kuin kilpailuyhteyksissä,- ja niitä yhteyksiä jotkut nimittävät kartelliksi.

Siksi juuri Kansallisen Kokoomuksen Ilkka Kanerva on leivättömän pöydän ääressä, kun parhaita paikkoja kustannuksista välittämättä aina osuu samoille tekijöille,- ja- jopa saman katon alle.

Ilkka Kanerva olikin juuri linnan juhlissa, joka minua hieman myötähävetti.
Kun hän astelee toiseen linnaan, jossa ovet suljetaan takana, ei minua yhtään hävetä.........Ehkä hymyillyttää. No, oikeus ainakin toteutuu.

Tampere on pääkaupunkiseudun jälkeen selkeä kakkonen kasvukeskuksena,- ja ottaa huimaa vauhtia kiinni eteläisintä Suomea.

Se on luonnollista, koska pääkaupunkiseudun pääelinkeino on kierrättää kaikkien Suomalaisten (5.3- miljoonaa) tienaamat rahat itsensä kautta riippumatta, ovatko ne tulonsiirtoja, tai rehellisesti hankittuja.

Sillä se elää, eikä sillä muuta elinkeinoa olekaan. Vai, voiko joku sanoa, missä se on omavarainen?............
Ei missään. Kaiken mitä se syö,- tai kuluttaa, on muun Suomen/ globaalien raaka-ainevarastojen varassa.

Tampere sen sijaan on hyvinkin omavarainen peruselämiseen liittyvän elinkeinorakenteen,- ja infrastruktuurin kanssa. Tiet on rakennettu,- ja Tampereen ohi ajetaan huomattavan suuri määrä ruokaa mm. Helsinkiin,- ja ilman tuota reittirakennelmaa pääkaupunkiseutu olisi kusessa,- eli tällaisessa yhteydessä nälässä.

Ei kai moottoritietä olisi rakennettu näiden kaupunkien välille, ellei Helsingin valtapiireissä olisi tajuttu, että peruna,- ja maito jää muuten tulematta.

Hämeenlinnan kaupunki, joka itseasiassa on vankila, eikä kaupunki, hyötyy puolivahingossa näiden kahden kaupungin välissä sijaitessaan.
Jos se sijaitsisi vähänkin sivussa, se ei ikinä saisi nauttia nelikaistaisesta tiestä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Puheena olleesta Hämeenlinnan hankkeesta löytyy tietoa tuon kehittyvän kaupungin nettisivuilta, ja tässä linkki hankkeen etusivulle: Moottoritien kate - Hämeenlinnan kaupunki

Onhan tuostakin hankkeesta valitettu, muttei läheskään yhtä pontevasti kuin Tampereen hallihankkeesta, tai oikeastaan yhtään mistään Tampereella tapahtuvasta hankkeesta.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Millehän taholle se olisi uhka, jos kenttä kasvaisi ja kehittyisi...

Finavialle? VR:lle? Vantaalle?

Alla olevan linkin takana juttu vuoden 2007 Talouselämästä. Mitenkäs esimerkiksi nämä ovat edenneet?
Tampere tavoittelee taivaita

Kuten aiemmin on todettu, vastaava halli on saatu aikaan mm. Turkuun, jopa ennen Helsinkiä ja sopivasti vuoden 1991 kiekon kotikisoihin. Ettei olisi Turku, tuo Tampereen ikuinen kilpailija, joka tässä heittelee kapuloita rattaisiin? Wizzairkin meni sinne eikä Pirkkalaan.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tänään radiosta kuultuna hallin rakennustöiden aloitusta tavoirellaan keväälle 2013 ja suunniteltu valmistumisaika olisi syyskuussa 2014. Kaikki oli kuitenkin tuossa radiojutussa sen verran epämääräistä, että en tuota aikataulua kovin varmana pidä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tänään radiosta kuultuna hallin rakennustöiden aloitusta tavoirellaan keväälle 2013 ja suunniteltu valmistumisaika olisi syyskuussa 2014. Kaikki oli kuitenkin tuossa radiojutussa sen verran epämääräistä, että en tuota aikataulua kovin varmana pidä.

Kuulit väärin. Rakentaminen aloitetaan 2013 ja valmista syksyllä 2015.

Rakentaminen kestää 2 vuotta, ja koska voidaan alkaa vain keväisin, ei ilmeisesti tänä keväänä ehditä, kun hallinto-oikeuden päätös tulee vasta maaliskuun lopussa.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämän päivän Aamulehdessä 14.12.2011 hankkeen vetäjä Rikard Bjurström kertoo rakennustöiden aloittamisesta heti, kun valitukset on käsitelty,- ja hylätty.

Työt alkaisivat aikaisintaan maaliskuussa 2012 eli muutaman kuukauden kuluttua.

En löytänyt nettiversiota jutusta, mutta paperilehdessä se on sivulla B19

Jutun otsikko: Keskusareenaan ei taida tulla taidetta?

No, tarkennetaan, että hän sanoi: " Rakennustyöt saattavat käynnistyä pian sen jälkeen."
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
No, tarkennetaan, että hän sanoi: " Rakennustyöt saattavat käynnistyä pian sen jälkeen."

jos päätös tulee HO:sta maaliskuun lopussa, niin onko VR tehnyt jo kesäaikataulunsa vai odottaako VR tätä päätöstä? Entäs jos valitus menee vielä eteenpäin? Ihan en usko, että kevällä vielä lapiot ratapihan santaan iskisivät... 2013 keväällä veikkaan ma (olen mielelläni väärässä tässä)
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaupunginhallitus hyväksyi eilen kiinteistökaupan NCC-rakennusyhtiön kanssa. Kauanko sitten vielä menee ennen kuin rakentaminen pääsee alkuun? no se nähdään joskus. Asiasta uutisoi Aamulehti.

Aamulehti
 

Keyman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal FC
Hanke nytkähti taas askeleen eteenpäin.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus hylkäsi eilen kaikki valitukset Tampereen kaupunginvaltuuston tekemästä päätöksestä, jolla kaupunginvaltuusto hyväksyi Keskusareena -hankkeen asemakaavaehdotuksen.

Päätöksestä oli valittanut seitsemän yksityishenkilöä, Pirkanmaan Perinnepoliittinen yhdistys ja Asunto Oy Sorinahde.

Ei muuta kuin kaivurit töihin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ei muuta kuin kaivurit töihin.

Oiskohan VR:llä viä mahkuja muokata kesän aikatauluja? Se on este töiden viivstymiselle ens kevääseen... täh? Kai siä nyt Mestisäkin voi pelata ;-)

Ainoastaan Asunto Oy Sorinahdeen valituksessa oli jotain pointtia, mut oli huhaata imo
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mikä se pointti oli? Mistä asuntoyhtiöstä on kyse ja mikä sitä vaivasi tässä hankkeessa?

valituslinkki
http://punakyna.net/media/attachments/343278_2.pdf

Mutta siis vanhan matalan tiili/puu talon jääminen korkeusasemaltaan kannen korkeiden rakennusten "varjoon" on asuinympäristöä heikentävä, mutta kuten hallinto-oikeus toteaa, on asunto-osakeyhtiö kaavamuutosalueen ulkopuolella, joten pii pii...
 

Koke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Philadelphia Flyers
valituslinkki
http://punakyna.net/media/attachments/343278_2.pdf

Mutta siis vanhan matalan tiili/puu talon jääminen korkeusasemaltaan kannen korkeiden rakennusten "varjoon" on asuinympäristöä heikentävä, mutta kuten hallinto-oikeus toteaa, on asunto-osakeyhtiö kaavamuutosalueen ulkopuolella, joten pii pii...
Ottamatta kantaa hallinto-oikeuden päätökseen, ko. asunto-osakeyhtiön pointit olivat ihan hyviä. Toki mielestäni ulkoapäin talo näyttää sellaiselta rähjältä, joka pitäisi muutenkin purkaa. Lisäksi kun se sijaitsee vilkkaan risteyksen vieressä, tuskin on kovin viihtyisä asuinpaikka muutenkaan.
 

Noma

Jäsen
Valitettavasti mahdollisuus hallin rakentamisen aloittamiseen tänä kesänä menivät jo, sillä kannen rakentaminen vaatisi kiskojen siirtämistä, sen voi tehdä vain sulan maan aikana ja siitä pitäisi ilmoittaa VR:lle 6kk ennen töiden aloittamista. Deadline tälle käsittääkseni oli 1.3. Eli 2013 kesällä sitten.
 

Fordél

Jäsen
valituslinkki
http://punakyna.net/media/attachments/343278_2.pdf

Mutta siis vanhan matalan tiili/puu talon jääminen korkeusasemaltaan kannen korkeiden rakennusten "varjoon" on asuinympäristöä heikentävä, mutta kuten hallinto-oikeus toteaa, on asunto-osakeyhtiö kaavamuutosalueen ulkopuolella, joten pii pii...

Oolsprait eli kyse oli tosta tönöstä. Itse olin siinä käsityksessä, että kyseinen tönö on todella heikossa hapessa, mutta liekö sitä sitten parin viime vuoden aikana rempattu, kuten valituksessa todetaan. Ihan aiheellinen valitushan tuo on, sillä itekään ei tullut ajatelleeksi, että tämä kansi ja sen rakennukset tulee noin lähelle tätäkin rakennusta. Tosta tönöstä ja uusista rakennuksista & hallista tulee melkosen hauska yhdistelmä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
aamulehti kertoo että bjuuströmmi on lähtenyt kalaan ja koettaa saada naarattua koukkuun sijoittajan joka laittaisi 30 milliä tähän projektiin. Sijoittaja on kuulemma suomesta tai ulkomailta.... No eipä noita suomessa kovin montaa kaveria ole joka voisi laittaa 30 milliä tosta vaan kiinni tähän projektiin ?

Niin ja rakentamaan päästäisiin vasta 2014 ? Itse veikkaan että valituksia tulee vielä lisää ja lisää. Hyvällä tuurilla se halli on vuonna 2020 :D

Muuten millainen valitus oli aikoinaan kun Jaffalaa alettiin tekemään Helsinkiin, muistaako kukaan ? Eikös siitä paikalta purettu joku omakotitalo ? Paljonkohan jantteri on saanut siitä että torpan tilalle tulee iso jäähalli ?
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aamiaslehti kertoo, että rakentamisen alkaminen siirtyy 2014 kevääseen.

Sama lehti kertoo olevan mahdollista, että tulevat valitukset käsitellään nopeutetusti.

Nuo kaksi asiaa pitää linkittää toisiinsa, koska ne ovat oleelliset.

Rahoitus on hyvin epävarmassa tilassa, siksi viivästys,- ja valtuskäsittelyä ei ole tarvinnut kiirehtiä.

Kun Harkimo alkoi suunnittelemaan aiv-säiliötään, myös siitä valitettiin, mutta ne valitukset käsiteltiin erittäin nopeassa aikataulussa, miksi?

Siksi, että oli olemassa visio, että valmista piti olla mm-kisoihin mennessä,-ja se tärkein. Sille hallille oli rahoitus valmiina jo suunnitteluvaiheessa.

Siksi se myös valmistui ajoissa, koska sille oli olemassa rahat, jolla se pystytetään.

Tampereen Keskusareena olisi saanut saman pikaisen käsittelyn valituksista,- ja kaikki valitukset olisi jo käsitelty aikoja sitten,- ja halli olisi ehkä jo harjakorkeudessaan, mutta.........Se, iso mutta.

...Ne rahat, ne rahat...
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hanke nytkähti taas askeleen eteenpäin.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus hylkäsi eilen kaikki valitukset Tampereen kaupunginvaltuuston tekemästä päätöksestä, jolla kaupunginvaltuusto hyväksyi Keskusareena -hankkeen asemakaavaehdotuksen.

Päätöksestä oli valittanut seitsemän yksityishenkilöä, Pirkanmaan Perinnepoliittinen yhdistys ja Asunto Oy Sorinahde.

Ei muuta kuin kaivurit töihin.


Tuosta päätöksestä Hämeen Alueuutisten (Yle Tv2) mukaan on valittanut kolme henkilöä.
Valitusaikaa on sunnuntaihin asti.

Kaikki valitusportaat käytetään siis.

En usko, että valittajilla on usko valitustensa läpimenemiseen. Valittajat valittavat vain hidastamalla projektia. Ne (3, seitsemästä) tietävät, että ei mene läpi, mutta kun on vaikeaksi luonteeksi syntynyt, niin minkäs teet.

Luulenpa, ettei heidän lähipiirillään ole helppoa elämää. Jos on valittamisen addiktio, niin sitä tapahtuu kotioloissakin varmaan rasittavassa määrässä...
 

holvius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,Red Wings
Alkaa olemaan henkitoreissaan tämä hanke. Kuinka kauan on rahoitusta yritetty saada kasaan ja ei tunnu onnistuvan ?

Yllättynyt olen jos joskus todella rakentaminen alkaa.
 

chris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aamulehdessä oli mainintaa Tampereen kaupungin budjetin alijäämästä. Keskusteluissa on hankintojen lykkääminen, yhtenä vaihtoehtona Kansi- ja keskusareenahanke, tosin jutun mukaan oppositio ja hallitus ovat eri linjoilla tämän suhteen. Linkki Aamulehden juttuun: klik
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Aamulehdessä oli mainintaa Tampereen kaupungin budjetin alijäämästä. Keskusteluissa on hankintojen lykkääminen, yhtenä vaihtoehtona Kansi- ja keskusareenahanke, tosin jutun mukaan oppositio ja hallitus ovat eri linjoilla tämän suhteen. Linkki Aamulehden juttuun: klik

Menee vähän OT:ta, mutta uskomatonta että tuota tunnelia ne väkisin pukkaa, vaikka sen edut on ihan minimaaliset. Sen tarvekkin koskee päivässä paria tuntia, eli aamulla aamuruuhkaa ja iltapäivällä iltapäiväruuhkaa. Maksimissaan siis paria tuntia ja silloinkin ruuhka on oikeasti vain "ruuhka". Sitten jotain koulurakennuksien remontteja voidaan kyllä jättää tekemättä, vaikka ois homepesäkkeitä, kunhan herrat saa tunnelinsa.

Topicciin palatakseni niin aivan yhtä hyvin voisi tuon hallin ja kannenkin jättää rakentamatta. Jos ei löydy yksityistä rahaa kunnolla, niin turha kaupungin on tuollaisiin lähteä mukaan, kun kaupungin hyöty noissa on hyvinkin kyseenalaista.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Menee vähän OT:ta, mutta uskomatonta että tuota tunnelia ne väkisin pukkaa, vaikka sen edut on ihan minimaaliset. Sen tarvekkin koskee päivässä paria tuntia, eli aamulla aamuruuhkaa ja iltapäivällä iltapäiväruuhkaa.

Offtopic, mutta tunnelihan rakennetaan vain ja ainoastaan siksi, että saadaan rantaväylä poistettua rakennuksien alta. Siinä on aika hyvää paikkaa kerrostaloille ym. Liian kallista maata pidettäväksi liikenteen käytettävänä.

Todennäköisesti laskevat, että maasta saadaan isommat hillot mitä menee tunnelin rakentamiseen. Voittoa nääs.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös