Aivan ehdottomasti samaa mieltä! Juuri kuuntelin tämän podcastin:Mulle tulee tästä ketjusta mieleen, että Suomessa olisi tilausta edesmenneen Perttu Häkkisen kaltaiselle ihmiselle. Perttu osasi loistavasti kuunnella ihmisiä, joiden kokemukset ja maailmankuva poikkesi valtavirrasta.
Tuossakin jaksossa (kuten kaikissa Pertuissa) on parasta kun ei osoiteta minkäänlaista asenteellisuutta haastateltavaa kohtaan, vaikka puhuisi miten "outoja" tahansa. Ihminen kohdataan aina tasavertaisena ihmisenä.Aivan ehdottomasti samaa mieltä! Juuri kuuntelin tämän podcastin:
Perttu Häkkinen: Suomalainen poltergeist | Perttu Häkkinen
Suomalainen poltergeist. Millaisia ovat suomalaiset räyhähenget? Studiovieraana on räyhähenkiperinnettä arkistoissa ja torpissa 1970-luvulla tutkinut Heikki Tikkala. Luvassa on ennenkuulematonta arkistomateriaalia Lahden poltergeistista vuodelta 1974. Lisäksi Ghost Investigations Finlandin...areena.yle.fi
Kyllä ja tuskin on tämä Heikki Tikkala tutkinut poltergeist-ilmiötä suunnilleen 50 vuotta aivan lämpimikseen ja tehnyt vielä lopputyönkin aiheesta!Tuossakin jaksossa (kuten kaikissa Pertuissa) on parasta kun ei osoiteta minkäänlaista asenteellisuutta haastateltavaa kohtaan, vaikka puhuisi miten "outoja" tahansa. Ihminen kohdataan aina tasavertaisena ihmisenä.
Jos minun asunnostani tulisi jotain selittämätöntä pahaa hajua, niin lähtisin kyllä selvittämään hajun lähdettä esim. rakenteita purkamalla enkä mistään Wikipedian poltergeist-sivustolta. Tai jos vaikka avaisi ihan ensimmäiseksi hajulukon ja puhdistaisi sen.
Voi olla poltergeist kyseessä, pystyvät nimittäin avaamaan sekä sulkemaan lukkoja myös. Voi kuulostaa aivan hullulta, mutta näistäkin on raportoitu! Tällä kineettisellä ja näkymättömällä energialla todellakin on älyä. Voihan toki olla myös se, että lukko on mennyt ihme vikatilaan, mutta vähäsen vaikea uskoa tähän...Aiheesta liipaten. Asunnossa voi tapahtua mitä vaan. Mun Kangasalan kämpässä kun menin parvekkeelle ja laitoin oven kiinni niin en saanut auki sitä enään ulkopuolelta kun joku oli lukinnut sen sisältä. Kämpässä ei ollu muita. Huhuilin sitten parvekeelta ohikulkijoille että viittiskö he soittaa huoltomiehelle että tulis päästään mut pois täältä. Huoltomies sitte tuli siihen alas ja kyseli että mikä hätä?
Sanoin että voisitko tulla päästään mut sisälle kun on sisältäpäin lukossa? Ja hauska yhteensattuma oli että mulla ei ollut avaimia eikä puhelinta kun menin parvekkeelle jotka olisivat ehkä helpottaneet tilannetta. Kummituksia? Ehkä mutta muutin aika pian pois siitä sen jälkeen.
Poltergeist kyseessä todennäköisesti, pystyvät nimittäin avaamaan sekä sulkemaan lukkoja myös. Voi kuulostaa aivan hullulta, mutta näistäkin on raportoitu! Tällä kineettisellä ja näkymättömällä energialla todellakin on älyä. Voihan toki olla myös se, että lukko on mennyt ihme vikatilaan, mutta vähäsen vaikea uskoa tähän...
Poltergeistit tykkäävät tehdä myös juuri tätä eli esineitä katoaa ja sitten mystisesti joko ilmestyvät takaisin myöhemmin tai löytyvät aivan ihme paikasta tyyliin kotiavaimet vaatekaapin päältä. Oliko asunnossa mitään erikoisia hajuja tai ihme koputtelua läheltä tai kaukaa tai muita ihme ääniä tai ihme ongelmia sähkölaitteiden kanssa?Toinen kerta oli että mun silmälasit oli hukassa vuorokauden. Kun laiton ne aikoinaan tiettyyn paikkaan kun menin nukkumaan niin en nähnyt niitä aamulla. Otin varalasit ja päivä niillä, sitten siivosin koko kämpän ja etsin laseja enkä löytänyt. Seuraavana aamuna kun heräsin niin nämä kadossa olleet silmälasit näkyi mulle heti. En edellispäivänä näitä nähnyt. Nämä ovat ne kaksi asiaa mihin mulla ei ole selitystä.
Tai sitten lukko oli vain jäänyt ns. huulille eli ei ollut kokokaan auki asennossa vaan siinä välillä. Ovea kiinni laittaessa lukko tärähti sen verran, että lukon kieli napsahti helpoimpaan suuntaan eli lukkoasentoon.Aiheesta liipaten. Asunnossa voi tapahtua mitä vaan. Mun Kangasalan kämpässä kun menin parvekkeelle ja laitoin oven kiinni niin en saanut auki sitä enään ulkopuolelta kun joku oli lukinnut sen sisältä. Kämpässä ei ollu muita. Huhuilin sitten parvekeelta ohikulkijoille että viittiskö he soittaa huoltomiehelle että tulis päästään mut pois täältä. Huoltomies sitte tuli siihen alas ja kyseli että mikä hätä?
Sanoin että voisitko tulla päästään mut sisälle kun on sisältäpäin lukossa? Ja hauska yhteensattuma oli että mulla ei ollut avaimia eikä puhelinta kun menin parvekkeelle jotka olisivat ehkä helpottaneet tilannetta. Kummituksia? Ehkä mutta muutin aika pian pois siitä sen jälkeen.
Minulla on täti joka näkee aina tiettyä unta, kun joku tuttu kuolee. Välillä hän näkee unessa jopa henkilönkin joka kyseessä. Tämä selvisi minulle aikoinaan isäni kuoltua, jolloin äitini kysyi tältä siskoltaan, että näitkö sinä tästä unta.Toinen joka mua hirvitti oli mutsin puheet aamukahvipöydässä nuorena että häneltä putosi unessa hampaita niin se merkkas että joku perheelle sukulainen oli kuollut. Tämä tapahtui useamman kerran ja unessa mutsille sattui mikäli kyseessä oli lähisukulainen. Kun sanoi että kukahan nyt on kuollut? Samana tai seuraavana päivänä tuli soitto tutulta että näin on käynyt.
Ei kai sitä oikein voi estää jos toinen on jo kuollut. Niin kuin ymmärsin edellisestä postauksesta.Siis täällä jengi uskoo että ihmiset osaavat ennustaa toisen kuolemisen? Eikä kukaan ole koskaan tätä tietoa käyttänyt estääkseen toisen kuoleman? Jännä sattuma.
Ei kai sitä oikein voi estää jos toinen on jo kuollut. Niin kuin ymmärsin edellisestä postauksesta.
Kyllä mä usein (sukuvika varmaan) sorrun ajattelemaan tyyliin ”tätä se mun uneni tiesi”. Todellisuudessa näissä käy niin, että silloin, kun tuleva sattuu sopimaan yhteen oman ”enteen” kanssa niin se muistetaan, mutta kun moni asia menee toisin niin kuka niitä muistelee, että sekin uni tai enne ei pitänyt alkuunkaan paikkaansa.No luulisi että tarkastaa tilanteen tai ottaa yhteyttä omaisiin. Nyt vaan ”sattumalta” kerrotaan aina vasta ”myöhemmin” että näin joo unta.
Tai sitten lukko oli vain jäänyt ns. huulille eli ei ollut kokokaan auki asennossa vaan siinä välillä. Ovea kiinni laittaessa lukko tärähti sen verran, että lukon kieli napsahti helpoimpaan suuntaan eli lukkoasentoon.
Minun ei tarvitse tätini sanoja epäillä. Hän on jo iäkäs ihminen ja tajunnut, että ihmiset kuolevat ja sille vaan ei voi mitään. Osa lähtee aikaisemmin ja osa myöhemmin. Niin monta arkkua itsekin jo kantanut, että olen hyvin sinut jo kuoleman kanssa.Siis täällä jengi uskoo että ihmiset osaavat ennustaa toisen kuolemisen? Eikä kukaan ole koskaan tätä tietoa käyttänyt estääkseen toisen kuoleman? Jännä sattuma.
Eli näissä tilanteissako olisi parempi soittaa ja vaikka meidän tapauksessa kertoa, että miehesi kuolee tänään tai soittaa minulle, että isäsi kuolee tänään.
Vaikea kyllä uskoa näin älyttömään teoriaan. Varsinkaan kun tarjolla on huomattavasti loogisempi selitys, eli poltergeist.Tai sitten lukko oli vain jäänyt ns. huulille eli ei ollut kokokaan auki asennossa vaan siinä välillä. Ovea kiinni laittaessa lukko tärähti sen verran, että lukon kieli napsahti helpoimpaan suuntaan eli lukkoasentoon.
Vuonna 1974 asuimme kaupparakennuksen siivessä. Suihkut ja sauna löytyivät pääosan kolmannesta kerroksesta. Oli sunnuntai ilta ja vanhempani kantoivat minua (alle 1v) alas kotiimme siskoni vielä jäädessä pukemaan. Kotiimme piti kävellä ulkokautta noin 7 metrin matkan. Kun minä ja vanhempani olimme tulleet sisälle kuului huutoa ja siskoni juoksi valkoisena sisälle. " rappusten alapäässä oli joku mustiin pukeutunut nainen, joka viittoi minua luokseen. se oli todella pelottavan näköinen" oli siskoni itkien sanonut. Isäni lähti juoksujalkaa katsomaan, että kuka tuo oli. Hän ei ollut löytänyt ketään ja ajatteli mielikuvituksen tehneen lapselle tepposensa. Sisällä siskoltani vielä kysyttiin, että sanoiko tuo jotain. Vastaus oli, että " tule, on aika lähteä".
Seuraavana aamuna oli minulla aika neuvolassa ja siskoni tuli kaverinsa kanssa mukaan. Olin äitini kanssa neuvolassa, kun siskoni laski pulkalla auton alle ja menehtyi.
Karmea tarina tuo jonka palstan syövereistä kaivoot, mutta todennäköisesti kyseessä vain lapsen vilkas mielikuvitus + sattuma. Sikäli mikäli että tarina on tosi. Yleensä tylsin selitys on todennäköisin.Muksuna luin tarinoita, missä jossain kämpässä oli kaikki kellot pysähtyneet samaan aikaan, ja sitten myöhemmin kävi ilmi että juuri tuohon kellonaikaan joku kämpässä asuvan sukulainen oli kuollut. Ja sitten oli jotain semmosia että oli vaikka menossa nukkumaan, ja oli näkevinään että ei hitto oliko mummi tossa ikkunan takana, mutta ei siellä sitten ketään ollutkaan. Ja sitten seuraavana aamuna oli tullut tieto että mummi oli kuollut. Minäkin kauheesti halusin uskoa että jotain tämmöstä vois tapahtua, mutta ei meillä oo kyllä vielä kellot pysähdelleet, eikä haamut tulleet käymään, kun joku jossain on kuollut.
Poltergeistin syytä tämäkin, se on varma.
Se oli kyllä jännä tarina, mikä taisi tässä ketjussa olla, missä joku kertoi että pikkusisko oli muistaakseni saunasta tullessaan jotenkin hätääntyneenä sanonut nähneensä jonkun pelottavan hahmon, joka sanoi että nyt on sinun vuorosi. Ei sitä hahmoa muut olleet sitten nähneet enää, mutta seuraavana päivänä tämä tyttö oli ajanut pulkalla auton alle ja kuollut. Se oli hurja tarina. Täytyypä etsiä se täältä.
EDIT: Tämä se oli.
Tuo tarina mummista kuuluu mielestäni niihin lohdullisiin tunteisiin ja uskomuksiin, joista voi ajatella, että joku läheinen ihminen kävi moikkaamassa lähtiessään.Muksuna luin tarinoita, missä jossain kämpässä oli kaikki kellot pysähtyneet samaan aikaan, ja sitten myöhemmin kävi ilmi että juuri tuohon kellonaikaan joku kämpässä asuvan sukulainen oli kuollut. Ja sitten oli jotain semmosia että oli vaikka menossa nukkumaan, ja oli näkevinään että ei hitto oliko mummi tossa ikkunan takana, mutta ei siellä sitten ketään ollutkaan. Ja sitten seuraavana aamuna oli tullut tieto että mummi oli kuollut. Minäkin kauheesti halusin uskoa että jotain tämmöstä vois tapahtua, mutta ei meillä oo kyllä vielä kellot pysähdelleet, eikä haamut tulleet käymään, kun joku jossain on kuollut.
Poltergeistin syytä tämäkin, se on varma.
Se oli kyllä jännä tarina, mikä taisi tässä ketjussa olla, missä joku kertoi että pikkusisko oli muistaakseni saunasta tullessaan jotenkin hätääntyneenä sanonut nähneensä jonkun pelottavan hahmon, joka sanoi että nyt on sinun vuorosi. Ei sitä hahmoa muut olleet sitten nähneet enää, mutta seuraavana päivänä tämä tyttö oli ajanut pulkalla auton alle ja kuollut. Se oli hurja tarina. Täytyypä etsiä se täältä.
EDIT: Tämä se oli.
Ennemin näkisin karmeana taakkana tämän kuin minään erikoisosaamisena.Ja uskottavaa on sitten se että kuoleman jälkeen kertoo että mä muuten tiesin tämän, samalla käyttäen tragediaa nostaakseen esiin omaa ”erikoisosaamistaan”.