Mainos

Kummittelu

• 138 077
  • 388

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Mulle tulee tästä ketjusta mieleen, että Suomessa olisi tilausta edesmenneen Perttu Häkkisen kaltaiselle ihmiselle. Perttu osasi loistavasti kuunnella ihmisiä, joiden kokemukset ja maailmankuva poikkesi valtavirrasta.
Aivan ehdottomasti samaa mieltä! Juuri kuuntelin tämän podcastin:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aivan ehdottomasti samaa mieltä! Juuri kuuntelin tämän podcastin:

Tuossakin jaksossa (kuten kaikissa Pertuissa) on parasta kun ei osoiteta minkäänlaista asenteellisuutta haastateltavaa kohtaan, vaikka puhuisi miten "outoja" tahansa. Ihminen kohdataan aina tasavertaisena ihmisenä.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Tuossakin jaksossa (kuten kaikissa Pertuissa) on parasta kun ei osoiteta minkäänlaista asenteellisuutta haastateltavaa kohtaan, vaikka puhuisi miten "outoja" tahansa. Ihminen kohdataan aina tasavertaisena ihmisenä.
Kyllä ja tuskin on tämä Heikki Tikkala tutkinut poltergeist-ilmiötä suunnilleen 50 vuotta aivan lämpimikseen ja tehnyt vielä lopputyönkin aiheesta!

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Jos minun asunnostani tulisi jotain selittämätöntä pahaa hajua, niin lähtisin kyllä selvittämään hajun lähdettä esim. rakenteita purkamalla enkä mistään Wikipedian poltergeist-sivustolta. Tai jos vaikka avaisi ihan ensimmäiseksi hajulukon ja puhdistaisi sen.

Aiheesta liipaten. Asunnossa voi tapahtua mitä vaan. Mun Kangasalan kämpässä kun menin parvekkeelle ja laitoin oven kiinni niin en saanut auki sitä enään ulkopuolelta kun joku oli lukinnut sen sisältä. Kämpässä ei ollu muita. Huhuilin sitten parvekeelta ohikulkijoille että viittiskö he soittaa huoltomiehelle että tulis päästään mut pois täältä. Huoltomies sitte tuli siihen alas ja kyseli että mikä hätä?

Sanoin että voisitko tulla päästään mut sisälle kun on sisältäpäin lukossa? Ja hauska yhteensattuma oli että mulla ei ollut avaimia eikä puhelinta kun menin parvekkeelle jotka olisivat ehkä helpottaneet tilannetta. Kummituksia? Ehkä mutta muutin aika pian pois siitä sen jälkeen.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Aiheesta liipaten. Asunnossa voi tapahtua mitä vaan. Mun Kangasalan kämpässä kun menin parvekkeelle ja laitoin oven kiinni niin en saanut auki sitä enään ulkopuolelta kun joku oli lukinnut sen sisältä. Kämpässä ei ollu muita. Huhuilin sitten parvekeelta ohikulkijoille että viittiskö he soittaa huoltomiehelle että tulis päästään mut pois täältä. Huoltomies sitte tuli siihen alas ja kyseli että mikä hätä?

Sanoin että voisitko tulla päästään mut sisälle kun on sisältäpäin lukossa? Ja hauska yhteensattuma oli että mulla ei ollut avaimia eikä puhelinta kun menin parvekkeelle jotka olisivat ehkä helpottaneet tilannetta. Kummituksia? Ehkä mutta muutin aika pian pois siitä sen jälkeen.
Voi olla poltergeist kyseessä, pystyvät nimittäin avaamaan sekä sulkemaan lukkoja myös. Voi kuulostaa aivan hullulta, mutta näistäkin on raportoitu! Tällä kineettisellä ja näkymättömällä energialla todellakin on älyä. Voihan toki olla myös se, että lukko on mennyt ihme vikatilaan, mutta vähäsen vaikea uskoa tähän...

Viimeksi muokattu:

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Poltergeist kyseessä todennäköisesti, pystyvät nimittäin avaamaan sekä sulkemaan lukkoja myös. Voi kuulostaa aivan hullulta, mutta näistäkin on raportoitu! Tällä kineettisellä ja näkymättömällä energialla todellakin on älyä. Voihan toki olla myös se, että lukko on mennyt ihme vikatilaan, mutta vähäsen vaikea uskoa tähän...

Taloyhtiössä oli tehty ikkunaremontti ja myös ovet oli vaihdettu. Se vipu oli aika jäykkä mistä sen sai sisältä lukkoon. Oli kolmannen kerroksen huoneisto joten sitä ei olisi edes tarvittu. Joten syy miksi meni lukkoon sisäpuolelta on mulle mysteeri. Eli ei voinu mennä löystymisen takia.

Toinen joka mua hirvitti oli mutsin puheet aamukahvipöydässä nuorena että häneltä putosi unessa hampaita niin se merkkas että joku perheelle sukulainen oli kuollut. Tämä tapahtui useamman kerran ja unessa mutsille sattui mikäli kyseessä oli lähisukulainen. Kun sanoi että kukahan nyt on kuollut? Samana tai seuraavana päivänä tuli soitto tutulta että näin on käynyt.

Mulle itselle on käynyt pari juttua joista toinen oli tämä parveke juttu joka pistää miettiin että mitä ihmettä.

Toinen kerta oli että mun silmälasit oli hukassa vuorokauden. Kun laiton ne aikoinaan tiettyyn paikkaan kun menin nukkumaan niin en nähnyt niitä aamulla. Otin varalasit ja päivä niillä, sitten siivosin koko kämpän ja etsin laseja enkä löytänyt. Seuraavana aamuna kun heräsin niin nämä kadossa olleet silmälasit näkyi mulle heti. En edellispäivänä näitä nähnyt. Nämä ovat ne kaksi asiaa mihin mulla ei ole selitystä.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Toinen kerta oli että mun silmälasit oli hukassa vuorokauden. Kun laiton ne aikoinaan tiettyyn paikkaan kun menin nukkumaan niin en nähnyt niitä aamulla. Otin varalasit ja päivä niillä, sitten siivosin koko kämpän ja etsin laseja enkä löytänyt. Seuraavana aamuna kun heräsin niin nämä kadossa olleet silmälasit näkyi mulle heti. En edellispäivänä näitä nähnyt. Nämä ovat ne kaksi asiaa mihin mulla ei ole selitystä.
Poltergeistit tykkäävät tehdä myös juuri tätä eli esineitä katoaa ja sitten mystisesti joko ilmestyvät takaisin myöhemmin tai löytyvät aivan ihme paikasta tyyliin kotiavaimet vaatekaapin päältä. Oliko asunnossa mitään erikoisia hajuja tai ihme koputtelua läheltä tai kaukaa tai muita ihme ääniä tai ihme ongelmia sähkölaitteiden kanssa?

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa

Tai sitten lukko oli vain jäänyt ns. huulille eli ei ollut kokokaan auki asennossa vaan siinä välillä. Ovea kiinni laittaessa lukko tärähti sen verran, että lukon kieli napsahti helpoimpaan suuntaan eli lukkoasentoon.

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mulla äsken kaatui tästä tietokoneeltani Teams, ja sitten se käynnistyi uudelleen. Oliko kyseessä poltergeist? Todennäköisesti oli!

Eilen kun lähdin ulos, laitoin muistaakseni oven lukkoon. Kun tulin takaisin kotiin, ovi ei kuitenkaan ollut lukossa. POLTERGEIST ISKI JÄLLEEN!!

Jokunen aamu sitten herätyskello ei soinut, vaikka muistaakseni olin sen laittanut illalla päälle niinku normaalisti aina teen. Täysin mahdotonta että olisin vain sillä kertaa unohtanut, ei, kyllä yöllä poltergeist tuli ja laittoi herätyskelloni pois, se sika varmaan vei peukalonikin siihen puhelimen tunnistusjuttuun tai sitten se on vaan olkapääni takaa kurkkinut mikä mun tunnusluku on. POLTERGEIST SINÄ SENKIN VEIJARI!!

Kaupassa kun kävin, niin en muistanutkaan ostaa hammastahnaa, saatanan poltergeistit kun ne tämmöstäkin tekevät!

Eikä siitäkään kauaa ole, kun löin varpaani ulko-oven kynnykseen, ja ihan vaan koska poltergeist niin halusi tehdä. Tämä on niin väärin kun minua syytöntä ja virheetöntä ihmistä näin kiusataan!

Ensi kerralla kun ajan ylinopeutta niin sanon poliisille että et sinä tästä minulle voi sakkoa kirjoittaa, sinun täytyy kirjoittaa se tuolle minua kiusaavalla poltergeistille joka pakotti auton kulkemaan näin lujaa. Jos et tottele niin olet itsekin poltergeist.

Rospuutto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alasarjat
Toinen joka mua hirvitti oli mutsin puheet aamukahvipöydässä nuorena että häneltä putosi unessa hampaita niin se merkkas että joku perheelle sukulainen oli kuollut. Tämä tapahtui useamman kerran ja unessa mutsille sattui mikäli kyseessä oli lähisukulainen. Kun sanoi että kukahan nyt on kuollut? Samana tai seuraavana päivänä tuli soitto tutulta että näin on käynyt.
Minulla on täti joka näkee aina tiettyä unta, kun joku tuttu kuolee. Välillä hän näkee unessa jopa henkilönkin joka kyseessä. Tämä selvisi minulle aikoinaan isäni kuoltua, jolloin äitini kysyi tältä siskoltaan, että näitkö sinä tästä unta.
On karmea tilanne, kun näet tämän unen ja sitten seuraavana päivänä vaan odotat, että puhelin soi.

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Siis täällä jengi uskoo että ihmiset osaavat ennustaa toisen kuolemisen? Eikä kukaan ole koskaan tätä tietoa käyttänyt estääkseen toisen kuoleman? Jännä sattuma.
Ei kai sitä oikein voi estää jos toinen on jo kuollut. Niin kuin ymmärsin edellisestä postauksesta.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No luulisi että tarkastaa tilanteen tai ottaa yhteyttä omaisiin. Nyt vaan ”sattumalta” kerrotaan aina vasta ”myöhemmin” että näin joo unta.
Kyllä mä usein (sukuvika varmaan) sorrun ajattelemaan tyyliin ”tätä se mun uneni tiesi”. Todellisuudessa näissä käy niin, että silloin, kun tuleva sattuu sopimaan yhteen oman ”enteen” kanssa niin se muistetaan, mutta kun moni asia menee toisin niin kuka niitä muistelee, että sekin uni tai enne ei pitänyt alkuunkaan paikkaansa.

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tai sitten lukko oli vain jäänyt ns. huulille eli ei ollut kokokaan auki asennossa vaan siinä välillä. Ovea kiinni laittaessa lukko tärähti sen verran, että lukon kieli napsahti helpoimpaan suuntaan eli lukkoasentoon.

Tämä on järkevä selitys. Tosin lukkoon sitä ei ollut tarvinnut laittaa sisältä kun asuin kolmannessa kerroksessa kun sitä varten oli sellainen namiska. Mutta sinänsä ei paniikkia tullu kun kymmenessä minuutissa tuli huoltomies kun oli arkena virka-aikaan.

Rospuutto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alasarjat
Siis täällä jengi uskoo että ihmiset osaavat ennustaa toisen kuolemisen? Eikä kukaan ole koskaan tätä tietoa käyttänyt estääkseen toisen kuoleman? Jännä sattuma.
Minun ei tarvitse tätini sanoja epäillä. Hän on jo iäkäs ihminen ja tajunnut, että ihmiset kuolevat ja sille vaan ei voi mitään. Osa lähtee aikaisemmin ja osa myöhemmin. Niin monta arkkua itsekin jo kantanut, että olen hyvin sinut jo kuoleman kanssa.
Yhtään tapaturmaista kuolemaa en suvustani muista eli kaikki olleet sairauden tai muuten luonnollisia ja äkillisiä kuolemia. Eli näissä tilanteissako olisi parempi soittaa ja vaikka meidän tapauksessa kertoa, että miehesi kuolee tänään tai soittaa minulle, että isäsi kuolee tänään.
Itse näen tätini kanssa asian niin, että viisaampi vaieta, kun et voi tietää parannatko vai luultavammin vaan pahennat vaan tilannetta.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Eli näissä tilanteissako olisi parempi soittaa ja vaikka meidän tapauksessa kertoa, että miehesi kuolee tänään tai soittaa minulle, että isäsi kuolee tänään.

Ja uskottavaa on sitten se että kuoleman jälkeen kertoo että mä muuten tiesin tämän, samalla käyttäen tragediaa nostaakseen esiin omaa ”erikoisosaamistaan”.

Surtr

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikea kyllä uskoa näin älyttömään teoriaan. Varsinkaan kun tarjolla on huomattavasti loogisempi selitys, eli poltergeist.

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Muksuna luin tarinoita, missä jossain kämpässä oli kaikki kellot pysähtyneet samaan aikaan, ja sitten myöhemmin kävi ilmi että juuri tuohon kellonaikaan joku kämpässä asuvan sukulainen oli kuollut. Ja sitten oli jotain semmosia että oli vaikka menossa nukkumaan, ja oli näkevinään että ei hitto oliko mummi tossa ikkunan takana, mutta ei siellä sitten ketään ollutkaan. Ja sitten seuraavana aamuna oli tullut tieto että mummi oli kuollut. Minäkin kauheesti halusin uskoa että jotain tämmöstä vois tapahtua, mutta ei meillä oo kyllä vielä kellot pysähdelleet, eikä haamut tulleet käymään, kun joku jossain on kuollut.

Poltergeistin syytä tämäkin, se on varma.

Se oli kyllä jännä tarina, mikä taisi tässä ketjussa olla, missä joku kertoi että pikkusisko oli muistaakseni saunasta tullessaan jotenkin hätääntyneenä sanonut nähneensä jonkun pelottavan hahmon, joka sanoi että nyt on sinun vuorosi. Ei sitä hahmoa muut olleet sitten nähneet enää, mutta seuraavana päivänä tämä tyttö oli ajanut pulkalla auton alle ja kuollut. Se oli hurja tarina. Täytyypä etsiä se täältä.

EDIT: Tämä se oli.

Vuonna 1974 asuimme kaupparakennuksen siivessä. Suihkut ja sauna löytyivät pääosan kolmannesta kerroksesta. Oli sunnuntai ilta ja vanhempani kantoivat minua (alle 1v) alas kotiimme siskoni vielä jäädessä pukemaan. Kotiimme piti kävellä ulkokautta noin 7 metrin matkan. Kun minä ja vanhempani olimme tulleet sisälle kuului huutoa ja siskoni juoksi valkoisena sisälle. " rappusten alapäässä oli joku mustiin pukeutunut nainen, joka viittoi minua luokseen. se oli todella pelottavan näköinen" oli siskoni itkien sanonut. Isäni lähti juoksujalkaa katsomaan, että kuka tuo oli. Hän ei ollut löytänyt ketään ja ajatteli mielikuvituksen tehneen lapselle tepposensa. Sisällä siskoltani vielä kysyttiin, että sanoiko tuo jotain. Vastaus oli, että " tule, on aika lähteä".
Seuraavana aamuna oli minulla aika neuvolassa ja siskoni tuli kaverinsa kanssa mukaan. Olin äitini kanssa neuvolassa, kun siskoni laski pulkalla auton alle ja menehtyi.

Viimeksi muokattu:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Muksuna luin tarinoita, missä jossain kämpässä oli kaikki kellot pysähtyneet samaan aikaan, ja sitten myöhemmin kävi ilmi että juuri tuohon kellonaikaan joku kämpässä asuvan sukulainen oli kuollut. Ja sitten oli jotain semmosia että oli vaikka menossa nukkumaan, ja oli näkevinään että ei hitto oliko mummi tossa ikkunan takana, mutta ei siellä sitten ketään ollutkaan. Ja sitten seuraavana aamuna oli tullut tieto että mummi oli kuollut. Minäkin kauheesti halusin uskoa että jotain tämmöstä vois tapahtua, mutta ei meillä oo kyllä vielä kellot pysähdelleet, eikä haamut tulleet käymään, kun joku jossain on kuollut.

Se oli kyllä jännä tarina, mikä taisi tässä ketjussa olla, missä joku kertoi että pikkusisko oli muistaakseni saunasta tullessaan jotenkin hätääntyneenä sanonut nähneensä jonkun pelottavan hahmon, joka sanoi että nyt on sinun vuorosi. Ei sitä hahmoa muut olleet sitten nähneet enää, mutta seuraavana päivänä tämä tyttö oli ajanut pulkalla auton alle ja kuollut. Se oli hurja tarina. Täytyypä etsiä se täältä.

Karmea tarina tuo jonka palstan syövereistä kaivoot, mutta todennäköisesti kyseessä vain lapsen vilkas mielikuvitus + sattuma. Sikäli mikäli että tarina on tosi. Yleensä tylsin selitys on todennäköisin.

Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Tuo tarina mummista kuuluu mielestäni niihin lohdullisiin tunteisiin ja uskomuksiin, joista voi ajatella, että joku läheinen ihminen kävi moikkaamassa lähtiessään.

En ole koskaan pelännyt kummituksia ja mulla on kuolleista läheisistä ajatus, että ei pelota jos kuolemansa jälkeen näyttäytyisivät jollakin tavalla. Ajattelen, että huolehtimassa tms. he silloin olisivat, että ei ole mitään pelättävää. Isänkin olen nähnyt ajoittain unessani, mutta yleensä olen tiennyt, että unta se vain on. Ei hän muuten ole näyttänyt niin tuskin kukaan muukaan näyttäytyy.

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Kaksi kertaa on pelottanut kummitusjutut. Ensimmäinen kerta oli lapsena, kun katselin Manaajan ja toisen kerran hämmentävästi hetken aikaa aikuisena, kun katselin It Followsin. Ei ole silti omalle kohdalle osunut mitään selittämättömiä asioita, jos ei ankaria krapuloita, tai kohtuullisia rännejä lasketa.

Rospuutto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alasarjat
Ja uskottavaa on sitten se että kuoleman jälkeen kertoo että mä muuten tiesin tämän, samalla käyttäen tragediaa nostaakseen esiin omaa ”erikoisosaamistaan”.
Ennemin näkisin karmeana taakkana tämän kuin minään erikoisosaamisena.
Eikä tätä hänet tuntevista edes monikaan tiedä ja näin on ilmeisen hyvä.

Monta kertaa itse pohtinut, että miksi hänelle kyseinen taakka annettu kannettavaksi. Kyseessä todella empaattinen ja lämmin ihminen, mutta ehkä jokin on katsonut, että hän jaksaa tämän kantaa.
Mutta sepä siitä.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen varmaan kertonut tämän anekdootin aiemminkin, mutta kun asuin millenniumin tienoilla Dublinissa niin yksi ystävistäni oli "herkkä" ja vaistosi yhteisten kaveriemme aika vanhasta kaupunkiasunnosta tosi pahoja juttuja, etenkin portaissa oli kuulemma tapahtunut jotain kauheaa. No, päädyin sitten talonvahdiksi sinne yhtenä viikonloppuna ja olisi ollut tosi otollista kokea jotakin, kun kuitenkin ihan vilkas mielikuvitus eikä edes pubi kauheasti kutsunut, taisi olla tammikuuta pyhien jälkeen. Vaan ei yhtään mitään. Itse mietin että suurin osa näistä kokemuksista on sinänsä täysin aitoja - aivotoiminnan ilmiöitä. Mutta toki on runsaasti ihan uskottavan kuuloisia kertomuksia vaan jostain syystä ei käytännössä yhtään mitään tieteellisiä todisteita...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy