Kulutustottumukset ja rahan käyttö

  • 4 014
  • 42

ipaz

Jäsen
Tämä asia on varmasti tabu asia monelle, sillä ainakin itse tiedän paljon ihmisiä joille raha on yhtä tärkeä yksityinen asia kuin vaikkapa uskonto. Itselleni raha on vain yksi osa tätä taivallusta täällä maan päällä ja tuli mieleen avata ketju, jossa jokainen voi purkaa tuntojaan omista kulutustottumuksistaan ja ehkäpä lähinnä niistä morkkiksista mihin rahaa on tullut (turhaan) laitettua.

Itsehän olen elänyt viimeiset kaksi vuotta hyvinkin kädestä suuhun tyyliin. Vaikka palkka on noussut ihan kivasti viimeisen kahden vuoden sisällä, niin silti säästöön ei tunnu kertyvän juurikaan mitään. Ja jos kertyy niin aina niille löytyy jotain "perkeleen tärkeää" käyttöä. Ja tuo tärkeä ei todellakaan ole ollut mitään tulevaan elämään tms. säästöön laittamista.

Itsessäni olen huomannut että opiskeluaikojen ankeuden jälkeen kun on vihdoinkin päässyt ns.rahoiksi, niin kaikki ylimääräinen mitä jää menee joko ulkona syömiseen, matkusteluun tai muuhun itseensä sijoittamiseen. 31-vuotiaana monella saattaa olla jo oma (tai siis pankin) asunto, auto, plasma tv, sekä osa omaisuudesta rahastoissa tms. muissa sijoituskohteissa. Mä en ole pitänyt kiirettä tuollaisten toissijaisten asioiden kanssa, vaan olen pirun tyytyväinen siihen että saan elää ja olla juuri niin kuin itse haluan. Ja että mulla on varaa siihen.

Miten on Jatkoaikalaiset? Onko kulutustottumuksenne itseenne ja läheistenne tulevaisuuteen tähtäävää, vai elättekö niin sanotusti viimeistä päivää - kaikki tänne mulle heti - tyyliin?
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tuntuu että kaikki menee mitä tulee niin pieni vinkki. Pistä automaattiveloituksena lähtemään tilipäivänä vaikkapa 200e eri tilille.
Vuodessa kertyy kivat 2400e.
Peliveto olisi pistää rahastoihin jatkuvalla säästösopimuksella.

Itse en elä kädestä suuhun, vaan suhteutan kulutustottumuksen tulotason mukaan. Opiskelijana tämä tarkoittaa n. 500-600e kk-budjettia.

Toki töissä käyvänä olen tehnyt suurempiakin hankintoja, mutta kädestä suuhun eläminen ei omassa arvomaailmassani ole pitkän tähtäimen suunnitelmana kovin järkevä. Mutta kukin tavallaan.
 

pavenro8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham, Englanti.
Kaikki tuhlataan mitä saadaan, mielellään vähän ylikin. Valitettavasti ei vain ole kovin runsaasti tuhlattavaksi. Että ei toistaikseksi ihan hirveästi ulkomailla matkustella, mutta katsotaan nyt sitten kun pääsee ihan oikeisiin töihin vihdoinkin. Kivitalot ja osakkeet yms. jätän suosiolla muille, en oikein usko että se voittaa jolla on kuollessaan eniten leluja.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
pavenro8 kirjoitti:
Kivitalot ja osakkeet yms. jätän suosiolla muille, en oikein usko että se voittaa jolla on kuollessaan eniten leluja.
Ei elämä ole kilpailu, mutta eläkepäiviä se varallisuus kummasti turvaa puhumattakaan siitä että voi mahdollisille lapsilleen antaa valinnan vapauden esimerkiksi asuinpaikan, opiskelupaikan ja elintason osalta.
 

lavos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eipä oo pahemmin tullu säästeltyä rahaa. Tärkeintä et nauttii elämästä. Jos se vaatii etelänmatkan tai käynnin ravintolassa niin sit vaatii. Meikä elää nyt eikä sit kun valmistun joskus muutaman vuoden päästä.
 

pavenro8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham, Englanti.
bisnesman kirjoitti:
Ei elämä ole kilpailu, mutta eläkepäiviä se varallisuus kummasti turvaa puhumattakaan siitä että voi mahdollisille lapsilleen antaa valinnan vapauden esimerkiksi asuinpaikan, opiskelupaikan ja elintason osalta.

Niin, katsotaan nyt sitten kun kasvaa niin isoksi että alkaa jo seksin harrastuspuuhiin vastakkaisen sukupuolen kanssa. Eipä tässä kiirettä ole vielä toukkien tulevaisuutta turvaamaan.
 

lavos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
bisnesman kirjoitti:
Ei elämä ole kilpailu, mutta eläkepäiviä se varallisuus kummasti turvaa puhumattakaan siitä että voi mahdollisille lapsilleen antaa valinnan vapauden esimerkiksi asuinpaikan, opiskelupaikan ja elintason osalta.

Eiköhän valtio aika hyvin jo anna valinnan vapautta asuinpaikan, opiskelupaikan ja elintason suhteen :)

EDIT: tietty jos tarkotit ulkomailla opiskelua ni sit..
 

ipaz

Jäsen
bisnesman kirjoitti:
Jos tuntuu että kaikki menee mitä tulee niin pieni vinkki. Pistä automaattiveloituksena lähtemään tilipäivänä vaikkapa 200e eri tilille.
Vuodessa kertyy kivat 2400e..

Kyllä mullakin joka tilistä lähtee tietty summa automaattisesti säästötilille. Mutta kun sieltä säästötililtä saa nostaa kaksi tai kolme kertaa vuodessa ilman veloitusta, niin kyllähän sen arvaa, ettei ne siellä liian kauaa vanhene.

Omat vanhempani ovat säästeliäisyyden koulukirjaesimerkkejä. He eivät laita rahaa mihinkään turhaan eli autoon, matkailuun tai ulkona syömiseen. Ymmärrän heitä hyvin, koska he ovat eläneet nuoruutensa 60 ja 70-luvulla jolloin oli vielä tiukkaa. Ja muutenkin kasvatuksensa ovat varsin säästeliäisyyteen pyrkivää.

Aina kotona käydessäni ihailen heidän vaatimatonta ja tasapainoista elämäntyyliään, mutta samalla moitin heitä siitä etteivät he anna itselleen sitä mitä ansaitsevat kaikkien näiden työvuosien jälkeen. Jos mulla olisi sama raha käytössä kuin vanhemmillani, niin saattaisin hankkia hieman erilaisen auton millä isäni ajelee. Mutta kuten monesti todettua- jokainen taplaa tyylillään.
 
Viimeksi muokattu:

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen kuulemma pihi. Kaiholla muistelen aikoja kun asustelin hyväpalkkaisen tyttöystäväni kanssa pienellä vuokralla kahdestaan keskustassa ilman autoa. Omatkin palkkani tuntuivat vain kerääntyvän pankkiin, vaikka matkusteltiin ja ulkona syötiin enemmänkuin kotona jne. Sitten kävi niin kuin laulussakin sanotaan: "on autot ja asuntolainat, on koira ja kakarat" Kummasti on tuota pankkitilin saldoa nykyään joutunut enemmän tarkkailemaan..

Ja oikeesti, kyllä tämä nykyihmisten vauhtisokeus näissä jättimäisissä asunto- ym. lainoissa pistää miettimään, miten helvetissä tavalliset demarit niitä ikinä maksaa takaisin. Nykypäivän nuorillapareilla tuntuu olevan aika kova vaatimustaso mm. asumisen ym. asioiden suhteen tuloihin nähden.

En tiedä, ehkä 90-luvun alun lama teki meikäläisestä hieman ylivarovaisen raha-asioissa. Taidan olla kalkkis.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
lavos kirjoitti:
Eipä oo pahemmin tullu säästeltyä rahaa. Tärkeintä et nauttii elämästä. Jos se vaatii etelänmatkan tai käynnin ravintolassa niin sit vaatii. Meikä elää nyt eikä sit kun valmistun joskus muutaman vuoden päästä.

Säästämällä vaan pääsee nauttimaan elämästä kaksin verroin. Saa esimerkiksi pidemmän matkan ja kauemmaksi. Mutta tietysti hauskaahan se on varmaan Bulgariassakin.
 

scholl

Jäsen
Itse en usko millään tavalla säästämiseen. Enkä yksityistaloudessa edes budjetointiin. Se rajoittaa elämää ja ennenkaikkea Euron panoksella ei mitään saavuteta. Kannattaa satsata itsensäkehittämiseen ja elämänlaatuun. Jossain vaiheessa sen pystyy rahastamaan ja jos ei pysty niin so what, oli ainakin hyvä elämä.

Toki joillain voi olla erilainen mentaliteetti, joka on enemmän riskiä karttava. Ja jotkut voivat olla kokeneet niukempia aikoja, joten se on voinut vaikuttaa käyttäytymiseen, mutta itse muistuttaisin, että ei kannata ainakaan säästää sillä mentaliteetilla 90% tuloistaan, että aletaan elää sitten kuuskymppisenä. Silloin päällä voi olla jo pari metriä multaa tai muuten ei jalka nouse enää yhtä hyvin kuin tänään.

Säästämisellä kertyy niin pieniä summia, ettei niillä loppujen lopuksi ole mitään merkitystä kuitenkaan ja raha ei ole tärkeintä maailmassa. Pääasia, että sitä on riittävästi.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Snakster kirjoitti:
Säästämällä vaan pääsee nauttimaan elämästä kaksin verroin. Saa esimerkiksi pidemmän matkan ja kauemmaksi. Mutta tietysti hauskaahan se on varmaan Bulgariassakin.
Nimenomaan.
Ja moni unohtaa tuhlausvimmassaan sen, että järkevästi sijoitettu 200e/kk poikii parin vuosikymmenen aikana keskimääräisellä (10%) osaketuotolla rapiat 153 000 e.
Ylimääräinen asunto perheelle, tai vaikkapa kodittomille kissoille. Tai sitten viiden vuoden sapattivapaa ilman että oma elintaso kärsii kovinkaan konkreettisesti.
Mutta kukin tavallaan.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Itse en usko millään tavalla säästämiseen.

Sinulla tilanne onkin se, että sitä rahaa on ja tulee jatkossakin tarpeeksi. Silloin ongelmaa ei ole. Tavallisella palkansaajalla ei aiemmat sukupolvet ole katsoneet tarpeelliseksi/pystyneet luomaan jälkipolvilleen jättimäistä omaisuutta. Siinä on aivan eri tilanne.

Kuluttaminen sinällään on kansantalouden toiminnan elinehto. Mutta se on asia erikseen :)
 

scholl

Jäsen
bisnesman kirjoitti:
Toki töissä käyvänä olen tehnyt suurempiakin hankintoja, mutta kädestä suuhun eläminen ei omassa arvomaailmassani ole pitkän tähtäimen suunnitelmana kovin järkevä. Mutta kukin tavallaan.

Erikoinen bisnesmies, jos ei liiketoimintaansa tuon enempää usko. Kyllähän sitä satsaa kaikki rahat ja vähän enemmänkin, jos luottaa siihen, mitä tekee. Harvoin businessmiehet säästötilimiehiä ovat.

bisnesman kirjoitti:
voi mahdollisille lapsilleen antaa valinnan vapauden esimerkiksi asuinpaikan, opiskelupaikan ja elintason osalta.

Niin lapsuuden elintason ja asuinpaikan, mutta onnistuuko se säästämällä? Jos säästää silloin, kun on lapsia niin toteutuuko edellämainittu yhtälö, jos varallisuutta ei ole ennestään? Aikuisiällä sen sijaan jokainen sukupolvi pystyy kyllä tekemään omat rahansa.
 

ipaz

Jäsen
bisnesman kirjoitti:
Nimenomaan.
Ja moni unohtaa tuhlausvimmassaan sen, että järkevästi sijoitettu 200e/kk poikii parin vuosikymmenen aikana keskimääräisellä (10%) osaketuotolla rapiat 153 000 e.
Ylimääräinen asunto perheelle, tai vaikkapa kodittomille kissoille. Tai sitten viiden vuoden sapattivapaa ilman että oma elintaso kärsii kovinkaan konkreettisesti.
Mutta kukin tavallaan.

Ja tässä tullaan siihen ajatusmaailmaan, että toiset (kuten minä) eivät ajattele sitä missä ovat kymmenen tai kahdenkymmen vuoden kuluttua. Ja toiset taas satsaavat nykyhetkessään paljon perheelleen ja tulevaan elintasoon.

Olisi hienoa jos tietäisi että kaikki on todella paljon paremmin sekä itsellä että mahdollisella perheelläni silloin viiden-kymmenen vuoden päästä, mutta oma ajatusmaailmani rakentuu tällä hetkellä siihen todellisuuteen että huominen päivä saataa olla se viimeinen.

Olisihan se varmasti hienoa jos tilillä olisi 20v kuluttua 153 000 euroa rahaa, jolla voisi ostaa vaikka kämpän Floridasta. Mutta kuka OIKEASTI ajattelee 20 vuoden päähän?
 

scholl

Jäsen
bisnesman kirjoitti:
Tavallisella palkansaajalla ei aiemmat sukupolvet ole katsoneet tarpeelliseksi/pystyneet luomaan jälkipolvilleen jättimäistä omaisuutta.

Tiedän kyllä ihmisiä, joilla on jättimäisiä omaisuuksia. Itselläni ei ole niin, mutta voi sitä hyvin toimeen tulla, vaikkei olisikaan kymmeniä tai satoja miljoonia. Kysehän on myöskin tuloista, eikä pelkästä varallisuudesta. Eikä kohtuuelintaso Suomessa vaadi mitään jättimäistä omaisuutta.
 

scholl

Jäsen
ipaz kirjoitti:
Mutta kuka OIKEASTI ajattelee 20 vuoden päähän?

Saahan sitä ajatella kunhan ei unohda elää nyt. Tärkeämpää on tehdä nyt mielenkiintoisia asioita. Itseäni kyllä kauhistuttaisi se ajatus, että olisi 20 vuoden päästä 153000e. Mielummin sitä elää sellaista elämää, että vaikka osa vuosista olisivat tuloksellisesti tappiollisia niin välillä pystyy tekemään moninkertaisesti tuon summan tulosta.

Muutenhan sillä ei ole mitään arvoa, mitä tekee, jos ei ole mahdollisuutta tavallaan saavuttaa palkintoa.

Tietysti se riippuu asenteesta ja miten on kasvanut rahaa arvostamaan. Itse teen joskus päivässä tuon verran katetta (edit. toki poikkeuksellista), mutta toisaalta yhtälailla olen saattanut sitä edeltävinä kuukausia investoida jopa enemmän saavuttaakseeni sen katteen. Ja nimenomaan niin, ettei kyse ole muiden rahoista, vaan ns. oma perse tulessa, eikä varmuutta siitä, että milloin ja kuinka paljon menestystä tulee. Sitä kutsutaan liiketoiminnaksi.
 
Viimeksi muokattu:

ipaz

Jäsen
scholl kirjoitti:
Tietysti se riippuu asenteesta ja miten on kasvanut rahaa arvostamaan. Itse teen joskus päivässä tuon verran katetta, mutta toisaalta yhtälailla olen saattanut sitä edeltävinä kuukausia investoida jopa enemmän saavuttaakseeni sen katteen. Ja nimenomaan niin, ettei kyse ole muiden rahoista, vaan ns. oma perse tulessa, eikä varmuutta siitä, että milloin ja kuinka paljon menestystä tulee. Sitä kutsutaan liiketoiminnaksi.

Tästähän juuri on kysymys. Köyhänä opiskelijappoikana saatoin kantaa pankista odottavalle työnantajalleni lähes 100 000 USD käteistä työntekijöiden palkkarahoja, mutta ikinä ei tullut edes mieleeni että se raha voisi olla kivaa itselleenkin. Sulla ilmeisesti on aina oma perse tulessa, mutta eihän se pelaa joka pelkää. Toiset satsaa euron, toiset miljoonan. Propsit sulle.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kädestä suuhun tässä elellään eikä ainakaan vielä harmita. Jos on matka tulossa, suunnitellaan se n. 9kk- puoli vuotta etukäteen ja säästetään reissuun. Yleensä ei mistään ole tarvinnut tinkiä vaikka on lähdetty kalliimmallekin reissulle.

Tulevaisuudessa kun/jos perhettä pukkaa niin toivottavasti kädestä suuhun eläminen jatkuu. Lasta varten nyt voi esim. ajokorttia tms. varten pistää rahaa syrjään (tosin senkin yleensä hoitaa kummit), mutta muuten rahaa pistetään jemmaan vain tarpeen vaatiessa.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
bisnesman kirjoitti:
Nimenomaan.
Ja moni unohtaa tuhlausvimmassaan sen, että järkevästi sijoitettu 200e/kk poikii parin vuosikymmenen aikana keskimääräisellä (10%) osaketuotolla rapiat 153 000 e.
Ylimääräinen asunto perheelle, tai vaikkapa kodittomille kissoille. Tai sitten viiden vuoden sapattivapaa ilman että oma elintaso kärsii kovinkaan konkreettisesti.
Mutta kukin tavallaan.

Kahdeksan vuotta säästettyäsi huumeissa autoileva nuori ajaa päällesi ja pääset nauttimaan rahoistasi tuonpuoleiseen. Ainiin.. eihän siellä rahalla tee yhtään mitään.

Rahan säästäminen on ihan fiksua mutta 20 vuoden päähän säästäminen on jo itsensä kiusaamista. Kuka meistä oikeasti tietää millainen maailma on 20 vuoden kuluttua? Sinunkin pankillesi voi käydä kuin elannon säästökassalle ja ihmettelet mihin rahat katosivat. Etelänmatkan sijaan tappelet byrokraatteja vastaan saadaksesi omasi takaisin.

Elä nyt - mieti myöhemmin.
 

lavos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Snakster kirjoitti:
Säästämällä vaan pääsee nauttimaan elämästä kaksin verroin. Saa esimerkiksi pidemmän matkan ja kauemmaksi. Mutta tietysti hauskaahan se on varmaan Bulgariassakin.

Kyl meikälle riittää Aasia ja Etelä-Amerikka. Ei tarvii kauemmas lentää. Meikä ny ajattelee sillä periaatteella et lähtö voi koittaa milloin vaan et turhan kauas ei uskalla suunnitelmia lykätä. Ei ehkä hirveen taloudellista, mut omapa on murheeni :)
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse olen pihi raha-asioissa. Mietin tarkkaan parhaan vaihtoehdon, pitää saada vastinetta rahoille. Yleensä olenkin lähes aina "kerralla hyvä" -periaatteella liikkeellä. Helposti voin satsata kalliimpaan tuotteeseen kun tiedän, että siitä on minulle enemmän iloa ja hyötyä kuin halvasta p*skasta, jonka kanssa saa tapella koko ajan. On myös mielenkiintoista huomata omat "prioriteetit" kulutuksen suhteen; Saatan vaikka miettiä että söisinkö ravintolassa? En, saan itse tehtyä maittavan ja edullisen ruoan ja tässä säästän esim. 20€. Sitten poltan vaikka 2000€ uuteen kitaraan eikä tunnu pahalta.

Olen myös säästäjä. Osakkeet ja rahastot tuovat rahaa mutta sitä harvmmin tulee käytettyä. Siinä sitten iskee se ahneus: kun sijoitan ne harvat voitot, niin saadaan taas enemmän tuottoa, voittoa voitolle.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
lavos kirjoitti:
Kyl meikälle riittää Aasia ja Etelä-Amerikka. Ei tarvii kauemmas lentää. Meikä ny ajattelee sillä periaatteella et lähtö voi koittaa milloin vaan et turhan kauas ei uskalla suunnitelmia lykätä. Ei ehkä hirveen taloudellista, mut omapa on murheeni :)

Niin riittää minullekin, mutta minun liksoillani ja asuntolainat niskassa ei Aasiaan tai Etelä-Amerikkaan lennetä ilman, että ensin jonkun aikaa pistäisi rahaa säästöön. Parin vuoden välein on toki tullut sitten käytyä hassaamassa säästöt eri mantereella.
 

lavos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Snakster kirjoitti:
Niin riittää minullekin, mutta minun liksoillani ja asuntolainat niskassa ei Aasiaan tai Etelä-Amerikkaan lennetä ilman, että ensin jonkun aikaa pistäisi rahaa säästöön. Parin vuoden välein on toki tullut sitten käytyä hassaamassa säästöt eri mantereella.

Juu, en tarkoittanut että viikon varoituksella lähtisin matkaan, vaan just joku 6-8kk. Muutenkin nyt nuorempana tulee lähdettyä helpommin, kun työelämään upottua se lähteminen on sitten hiukan vaikeampaa (tietty ittestähän se on kiinni, ei ketään pakota töitä paiskimaan 12h päivässä). Summa summarum: jos kiinnostaa tehdä jotain, harvemmin jätän tekemättä vaan yritän keksiä keinoja jolla saisin mahdollisimman nopeasti toteutettua suunnitelmat.
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Itse sijoittaisin ylimääräiset rahat metsään. "Nää on mun maita" -mentaliteetissa on jotain kiehtovaa. Vaikka sitten jatkaisikin, että " mutta tervetuloo vaan". Kysyisinkin, että kuinka syvälle alaspäin maan omistusoikeus ulottuu. Mikäli keskipisteeseen asti, niin se olis pojat saatanallinen määrä kiveä pikkurahalla.

Säästää voi mm. keräilemällä maasta omenoita ja laittamalla veden ja hiivan sekaan. Tuossa monitorin alla lattialla on aiheesta malliesimerkki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös