Mainos

Kulutustottumukset ja rahan käyttö

• 4 045
  • 42

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Henkilökohtaisesti olen miettinyt paljonkin tulevaisuutta. En siis lähisellaista, vaan aikaa, jolloin on aika heittää hyvästit työelämälle. On mielenkiintoista tuumailla, miten on silloin pullat uunissa.

Eniten minua huolestuttaa Euroopan väkiluvun kehitys. Tämä ei anna mitään syytä uskoa, että tämä päivän järjestelmämme takaisi meille laadukkaan vanhuuden, pikemminkin päinvastoin.

Jokaisen eurooppalaisen naisen tulisi tehdä 2.1 lasta per nenä, jotta väestön kasvu pysyisi tasaisena. Tähän on tosi pitkä matka, tilanne on tällä hetkellä 1.47 lasta per nainen.

Euroopasta löytyy vuonna 2050 hädin tuskin 2 aikuista ihmistä per yli 65 ikäinen. Nämä kaksi pystyvät tuskin takaamaan vanhuksille mukavia eläkepäiviä.

Vaihtoehtona on tietenkin lähteä Amerikkaan. 17 syyskuuta Amerikan väkiluku ylitti 300 miljoonaa. Eurooppalaisten hikotellessa Afrikkalaisten venepakolaisten kanssa. Viimeisen 9 vuoden aikana Amerikkaan saapui 16 miljoonaa siirtolaista ja Amerikan väkiluku tulee ylittämään tällä vauhdilla 400 miljoonaa jo vuonn 2043.
Amerikasta tulee löytymään 3 yhtä yli 65 vuotiasta kohti. Amerikka tulee siis olemaan huomattavasti turvallisempi paikka vanhuksille 50 vuoden kuluttua.

Mutta lienee realistisempaa keskittyä omaan rahankäyttöön täällä kotona ja hommaan kuuluu ehdottomasti jonkinlainen suunnitelma oman vanhuutensa varalle, oli sitten 20 vuotias, tai vanhempi. Tämän päivän järjestelmien mukaan tämä on välttämätöntä, muussa tapauksessa löytää itsensä koukussa navetan takaa, omasta ryytimaasta, kun ei ole muuhun varaa.

Itselläni on ollut eläkevakuutus 20 vuotta. Vuosien aikana on tullut myös napattua muitakin vakuutuksia, lähinnä ammattiliittojen ja työnantajien kautta. Ruotsalaisethan ovat olleet kovasti näiden rahastojen ja vakuutuksien perään viime vuosina, taatakseen jokaiselle vanhuuden turvan. Oma ennustukseni onkin tällä hetkellä, että kuukausituloni tulevat ylittämään tämän päivän tuloni, jos jaksan paahtaa 65 vuotiaaksi. Itse olen päättänyt tosin pyrkiä iloiseksi eläkeläiseksi jo kymmenen vuotta aikaisemmin.

On aina helppo sanoa, että pääasia, että nauttii elämästä. Tämä ei toimi, sillä elämästä voi nauttia täsmälleen samalla tavalla, vaikka säästäisikin jossain muodossa. Jokainen ihminen luo itse omat menonsa. Tyhmä luo sellaiset menot, jotka ovat yhtä suuret, tai suuremmat kuin menot.

Jaa jaa.. mitä sä rahalla teet eläkeläisenä... tämäkin on kuultu monta kertaa. Mutta jokainen tuntee varmasti eläkeläisiä, jotka hoitaneet homman kotiin tavalla, joka sallii heille vapauksia vanhuuden päivillä. Itse näen setäni esikuvana. Hän teki vaimonsa kanssa kovasti töitä aikoinaan, mutta mielessä oli aina myös tulevat eläkepäivät. Sitten kun se aika koitti, he panivat talon sileäksi ja ostivat hienon kaksion keskustasta ja samalanlaisen Espanjasta. Elikkä kesäkuukaudet Suomessa ja talvikuukaudet Espanjassa. Molemmat ovat terveitä. Takana on 10 mukavaa eläkevuotta ja edessä vähintään yhtä monta. Pari nauttii nyt elämästä todella paljon, kun ei tarvitse ajatella töitä ym. turhuuksia...

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihan mielenkiintoinen aihe. Itse käyn tällä hetkellä koulutustaustaani vasten melko hyvässä työssä, josta saan usein ihan kelpo summan euroja kuussa. Tai no, teille isoille ja aikuisille nuo summat varmaankin olisivat järkytys, mutta itse pärjään ja olen oikeinkin tyytyväinen. Raha ei ole minulle meriitti tai todellakaan mikään tärkein arvo elämässä, mutta kieltämättä nautin siitä, että en juurikaan joudu venyttämään penniä. Pystyn maksamaan asuin- ja elinkustannukset ja vielä jää rahaa käytettäväksi.

Tykkään kuitenkin säästää. Tai oikeammin voisi kai sanoa, että minua ahdistaa, jos säästötilin saldo tipahtaa kovin alas. Pyrin laittamaan joka kuukausi rahaa tilille, tietenkin aina lasku-, meno-, ja matkustilanteesta riippuen. Välillä ostelen melko huolettomasti kaikkia "kivoja juttuja", jolloin säästöön menee vähemmän, välillä taas kiristelen kukkaronnyörejä. Kausittaista meininkiä. Tällä hetkellä koitan taas keskittyä säästämiseen, etenkin, kun tiedän, että keväällä on tiedossa todellinen superrahareikä.

Uskoisin, että säästämishaluni pohjautuu siihen, että olen joutunut aika pienestä pitäen pärjäämään omillani. Siis niin rahallisesti, kuin muutoinkin. Vanhemmat eivät todellakaan ole olleet mitään rahakoneita. Pieni pesämuna rahan muodossa luo kummasti turvallisuuden tunnetta itselleni. Tiedän, että jos jotain yllättävää tapahtuu, en joudu taloudelliseen ahdinkoon ja kerjäämään ainakaan ihan heti. Haluan selviytyä yksin, ja kynnys pyytää on välillä aika korkea. Opintolainaakaan en tulevaisuudessa halua ottaa ellei sitten ole jossain vaiheessa aivan pakko. Ennemmin teen vaikka silloin tällöin työvuoron toivottavasti samassa yrityksessä kuin missä nytkin olen. Senkin kun tiedän, että täysin kädestä suusta eläminen ei välttämättä maistuisi, etenkään, kun nyt on päässyt vähän leveämmän elämän makuun. Lainarahalla eläminen tuntuu kuitenkin ainakin nyt todella inhottavalta ajatukselta. Haluan, että se, mikä minulla on käsissäni, todellakin on minun ilman mitään korkoja tai maksueriä. Tuokin luo turvaa, ainakin hahmottaa oman todellisen tilanteen eikä tarvitse murehtia, elääkö lainarahojen kanssa yli varojensa. Itse asiassa mm. opintojakin varten tällä hetkellä rahapottia kerään.

Vaikka säästän, en koe joutuvani luopumaan mistään, mitä todella haluaisin. Kyseenalaistan vain erilaisia ostoksia jonkun verran: mietin, tarvitsenko todella ja jos en, niin jätän kauppaan. Toki välillä teen sitten heräteostoksia ja ostan mielijohteesta. Isojakin summia saattaa mennä. Kuitenkin esimerkiksi vaatekaappini on takuulla paljon pienempi moniin kavereihini verrattuna. Eikä se silti tarkoita sitä, että kulkisin jossain ikivanhoissa ryysyissä - en vain koe tarvitsevani joka viikko uutta paitaa tai toppia. Olenkin ehkä ennemmin valmis laittamaan rahaa erilaisiin kokemuksiin materian sijasta. Matkoilla en pihtaile ja vaikkapa nyt kesällä ostin muutamat ihan mukavan hintaiset festariliput. Tykkään tehdä erilaisia reissuja myös Suomen sisällä poikakaverin ja ystävien kanssa. Jos vaikka päätän lähteä toiseen kaupunkiin shoppailemaan tai haluan järjestää itselleni ja ystävälleni laatuillan tarjoiluineen, niin sitten kyllä olen valmis rahaa menettämään. Panostan mielelläni kaikkeen mukavaan ja antoisaan, sanoisinko jopa, että omasta mielestäni laatuun. Siinä missä ystäväni yöpyi pääsykokeiden aikana edullisessa hostellissa, olin itse kunnon hotellissa ja otin ilon irti. Välillä kirpaisee enemmän maksaa jostain vaatteesta 40e kuin hotelliyöstä 80e.

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Aika mielenkiintoisen kuvan saa omista kulutustottumuksistaan tällä testillä, jolla voi mitata summittaisesti oman ekologisen jalanjälkensä suuruuden. Surulliselta tuntuu ajatus, että minunkin - lentomatkailua ja yksityisautoilua parhaansa mukaan välttelevän kasvissyöjän - jalanjälki on niin suuri, että jos kaikki eläisivät kuten minä, maapalloja tarvittaisiin reilut kaksi...

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
eh kirjoitti:
Surulliselta tuntuu ajatus, että minunkin - lentomatkailua ja yksityisautoilua parhaansa mukaan välttelevän kasvissyöjän - jalanjälki on niin suuri, että jos kaikki eläisivät kuten minä, maapalloja tarvittaisiin reilut kaksi...
Olen kyllä samaa mieltä, itse asiassa kaikki kehitysapu Afrikkaan tulisi lopettaa välittömästi, etteivät ala elelemään herroiksi siellä. Muuten saattaisin joutua säätämään penkinlämmittimenikin astetta pienemmälle.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
eh kirjoitti:
Surulliselta tuntuu ajatus, että minunkin - lentomatkailua ja yksityisautoilua parhaansa mukaan välttelevän kasvissyöjän - jalanjälki on niin suuri, että jos kaikki eläisivät kuten minä, maapalloja tarvittaisiin reilut kaksi...

Minun, kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä suosivan, jalanjälki on niin suuri, että joska kaikki eläisivät kuten minä niin maapalloja tarvittaisi kolmin kappalein. Pitäisiköhän katsoa peiliin...

vlad.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hupaisa testi. Vaikka vastaa kaikkiin kysymyksiin mahdollisimman ekologisesti niin silti tarvittaisiin 1,9 maapalloa. Siis valmiiksi niuhotettu. No, minusta onkin aina tuntunut että meitä on täällä liikaa...

Muutenkin kyseenalastaisin, siis jos tällä testillä olisi ylipäänsä mitään merkitystä, laskentaperusteet. Miten esim. jokamiehenoikeuksien tunteminen vaikuttaa asiaan?

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ja 4,5 maapalloa tarvittaisiin jos kaikki eläisivät kuin minä.
Mutta onneksi jotkut elävät Afrikassa niin tämä tasottaa tilannetta.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kilgore Trout kirjoitti:
Muutenkin kyseenalastaisin, siis jos tällä testillä olisi ylipäänsä mitään merkitystä, laskentaperusteet. Miten esim. jokamiehenoikeuksien tunteminen vaikuttaa asiaan?

Ainoa oikea perusteleva syy mikä mieleeni tulee on se, että tuntemalla jokamiehen oikeudet ihminen tietää oikeutensa käyttää luonnonantimia hyödykseen (metsän marjat ja sienet tms.) jolloin turvaudutaan "lähiruokaan" mistä taasen seuraa se, että ruoan ekologisesti kuluttava tuotanto laskee toisaalla.

Tosin eipä tällä jokamiehen oikeuksien tuntemisella kovin suurta hyötyä ole kun kaikkialla maapallolla ei tällaisia oikeuksia ole olemassa vaan sääntely voi olla tiukkaakin. Suomen tilanteessa sillä nyt kohtuullinen merkitys kuitenkin on kun huomattava osa marjasadosta ja sienistä jää metsiin poimimatta, sen sijaan, että syötäisi etelästä tuotuja hedelmiä voisimme pientä vaivaa nähden mennä poimipaan talven marjasadon metsistä.

vlad.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tuo "montako maapalloa ihmiskunta tarvitsisi jos jokainen ihminen kuluttaisi saman verran kuin sinä" vertaus on kohtuu naurettava. Meillä ei ole kuin tämä yksi maapallo ja sillä meidän on elettävä. Ja toiseksi tuossa laskennassa ei oteta huomioon sitä tosiseikkaa että maapallon tuotanto ei ole missään nimessä ns tehostettua. Esim suomessa pystyttäisiin lisäämään ruokatuotantoa erittäin paljon rajoituksia poistamalla ja maanviljelyksen tukea lisäämällä. Mutta tässä ei olisi mitään järkeä sillä jo nyt suomessa on ylituotantoa maanviljelyksen piirissä.

Kehitysmaiden tilannetta voitaisiin parantaa helposti vaihtamalla kahvi ja tupakkaviljelmät ruoka-aineita tuottaviksi viljelmiksi. Tämä voitaisiin toteuttaa maailmanpankin tuella. Nälänhätä voitaisiin poistaa maailmasta 10 vuodessa jos riittävää tahtoa maailmasta siihen löytyisi. Itse en usko että nälänhätä katoaa maailmasta seuraavien 100 vuoden aikana sillä riittävää tahtoa ei ihmiskunnasta löydy.

- tinke.80

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Tommy kirjoitti:
Ja 4,5 maapalloa tarvittaisiin jos kaikki eläisivät kuin minä.
Mutta onneksi jotkut elävät Afrikassa niin tämä tasottaa tilannetta.

Perhana, 4,4 vaan itselläni. No sama homma kuin eilenkin, yhdellä turpaan...

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
* Ekologisen jalanjälkesi koko on 9,1 hehtaaria
* Kulutat noin 13 jalkapallokentän suuruisen alueen ekologisesti tuottavaa maata vuodessa.
* 1,8 hehtaarin henkilökohtainen ekologinen jalanjälki vastaa yhden maapallon laajuista kulutusta globaalisti ajatellen. Jos kaikki eläisivät, kuten sinä, tarvitsisimme 5 maapalloa.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Olen siitä onnellisessa tilanteessa, ettei suuremmin tarvitse miettiä, miten rahansa sijoittaisi. Kun kolme ihmistä elää yhden palkalla, niin kyllä ne sijoituskohteet on ruoka, vaatteet ja muut pakolliset menot. Siitä ei sitten juuri mitään yli jääkään. En valita, koska taloutemme tulot voivat tästä vain nousta ja tämä taas selittyy siten, että henkilökohtaisesti ei ole juuri ollenkaan vaaraa jäädä työttömäksi. Mistään maailmanympärimatkoista tässä on turha kuitenkaan edes haaveilla.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
vlad kirjoitti:
Suomen tilanteessa sillä nyt kohtuullinen merkitys kuitenkin on kun huomattava osa marjasadosta ja sienistä jää metsiin poimimatta, sen sijaan, että syötäisi etelästä tuotuja hedelmiä voisimme pientä vaivaa nähden mennä poimipaan talven marjasadon metsistä.

vlad.

Tuo on toki totta mutta kiitos kansa/peruskoulun kaikki (tai ainakin luulisin?) tuntevat jokamiehenoikeudet. Meikä sienestää innokkaasti vaikka marjastus ei maistu - siitä kiitos lapsuuden pakkoretkille. Mutta ekologinen jalanjälki on varmaan aika suuri kun ajelen autolla parhaille paikoille.

Palatakseni otsikkoon niin olen aina keskittynyt siihen että rahaa tulee, en sen miettimiseen miten sitä voisi säästää. Näin vanhemmiten se vaikuttaa kokemuksen perusteella toimivalta strategialta.

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Tuli tuossa tuhlailtua/kulutettua rahaa aika julmetusti, ja nyt kun katsoo lompakkoon ja pankkitilille, ei paljoa hymyilytä. Tuli käytyä lätkä -ja korispeleissä, ostettua MacGyverin 2. kauden jne. Asun kuitenkin vielä kotona ja kuukausiraha 30 euroa. No, itseppähän kulutin.

Nyt on siis mainio tilaisuus ruveta säästämään, kunhan olen käynyt ensin huomisessa HIFK-Ässät pelissä ja Hämeenlinnassa 25.11. Macin 3. kausikin olisi kiva saada.

Kun palkkaa alan saamaan (ja sitäkin ennen), aloitan välittömästi säästämisen. Olen aika kauaskantoinen ihminen ja aika paljon on suunnitteilla. Satuin joskus katsomaan Dr. Philliä ja hän sanoi, että rahat kannattaa jakaa seuraavasti:

50 %: Pakolliset menot
30 %: Muut menot (harrastukset ym.)
20 %: Säästöön

Tiedä sitten kuinka toimiva tuo on. Itse sitten voisin joskus kokeilla tuota, mutta joku asiasta paremmin perillä oleva voisi kommentoida asiaa.

Eläkepäiviä en ihan vielä mieti, mutta toisaalta, eihän se elämä silloin vielä lopu, joten kivahan se olisi jos silloinkin jotain olisi vielä säästössä.

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Tulee tuhlattua aika lailla kaikki mitä tienaa. Vähän enemmänkin paikoitellen. Palkka ei ole mikään maailman suurin, mutta tulonlähteitä on useita muitakin.

(Ennakko)Perinnöt ja vanhemmilta saadut rahat menee isompiin investointeihin tai säästöön. Jotkut tietenkin halveksuvat sellaista elämää, ettei olla muka itsenäisiä ja eletä vain omalla rahalla. Mun mielestä on silti ihan sama mitä muut ajattelevat, toimin mielestäni rationaalisesti ja mm. vero- ja perintösuunnittelun vuoksi niitä rahoja on pieni pakko ottaa, ellei halua verottajan vievän suurimpaa osaa tulevasta raha/omaisuusvirrasta.

Tosin viime vuoden puolella tuli realisoitua koko osakesalkku cashiksi. Nyt on vain korkorahastoissa rahaa.

Itse rahankäyttö on aikalailla "pomppivaa", tosin en osta ikinä mitään ns. halpaa. Ihan sama onko kyse sukasta, tietokoneen näytöstä, ruuasta, tai takista, ostan aina sen kalliimman tai kalleimman vaihtoehdon. Sillä usein laatu kulkee käsi kädessä hinnan kanssa. Käytän hyväkseni myös TM:n ja muiden lehtin vertailuja ja katson sieltä mitä on kehuttu ja miksi.

En kyllä ostele mitään yltiökallista design-paskaa. Noh, kahvinkeitin on Siemensin "design F.A. Porsche" mutta kuitenkin, se on mielestäni funktionaalisempi ja laadukkaampi kuin mocca masterit.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy