En oikein tiedä mihin ketjuun olisin kirjoittanut tämän purkauksen. Laitoin sitten tähän, koska valmennus on iso osa tätä juttua.
Pääsyy kirjoitukselle on se, että olen hyvin huolestunut kannattamani joukkueen tilasta. Syksy on ollut katastrofaalinen. Sen lisäksi en näe valoa tunnelin päässä. Olen menettänyt uskoni nykyvalmennukseen siltä osin, että se saisi joukkueen suunnan muuttumaan. Alakerran miesvajaus parantunee vuoden vaihteen jälkeen, mutta muuttaako se lopulta mitään? Uusikin maalivahti on voi tulla, mutta onko se vain yhden osan korjaus? Suurin ongelma on nyt se, että joukkue pelaa pahasti alle taitojensa joka osa-alueella. Tai tietyn osa-aluen alennustila vaikuttaa muihinkin. On valmennuksen tehtävä saada peli parantumaan siltä osin kuin se on huonoa, mutta näin ei ole käynyt, vaikka aikaa on ollut.
Miksi näin ei ole tapahtunut? Suurimmaksi osaksi varmaan siksi, että valmennuksen ammattitaito ei riitä. Tiedetään mikä ei toimi ja missä on vika, mutta korjaavat toimenpiteet eivät silti paranna peliä. Oma aavistukseni on, että pelaajien ja valmennuksen välillä on tällä hetkellä iso luottamuspula. Asia ei itse asiassa ei jää vain aavistukseksi, sillä "kentältä" on viime aikoina tihkunut tästä tasaisesti tietoa. Kirjoitukset valmennuksen ja pelaajien ystävyyssuhteista ovat tällä hetkellä omissa papereissa täyttä puuppia. Asia voi olla juuri päinvastoin. Toveruussuhteet ovat mennyttä jne.
Asia on kaikkien tiedossa. Silti keskustelu on jäänyt muutamaan toimitusjohtajan kommenttiin Pohjalaisessa. Valmennus myöntää lehdistössä pelilliset puutteet tappioiden jälkeen, mutta mitään ei tapahdu. Sport on tällä hetkellä täysin pysähtyneessä tilassa, siis itse pelin osalta. Haluaisin tietää missä mennään? Onko tämä kausi jo ns. pelattu? Katseet on niin vahvasti tulevaisuudessa, että ajatustakaan ei uhrata nykytilanteelle? Jos näin on, tulisi se sanoa ääneen. Siinä tilanteessa varmasti moni kannataja jäisi kotiin, koska jatkuva tappioiden katselu ja joukkueen potentiaalin murhaaminen syö miestä.
Totuushan on se, että Kari Heikkilän lähdön jälkeen Sport on mennyt pelillisesti kriisistä toiseen. Ihan sama ketä on ollut koutsina, Juhani Tammisesta lähtien. Ykkösfakta Sportin menestymättömyydelle on se, että meillä ei ole ollut tarvittavan hyvää valmentajaa. Materiaalin perusteella Sportin olisi pitänyt voittaa Mestis jo useampana vuotena. Kutsuisinkin Sportin toimintaa Heikkilön jälkeen pelaajamateriaalin tuhlaamiseksi. Hyviä pelaajia on ollut paljon, mutta hyöty on heikon valmennuksen vuoksi jäänyt vähäiseksi.
Oma tuotanto on myös yksi haaskauksen kohde. Junior-Sport on paremmassa kunnossa kuin koskaan. Pelaajia on alkanut tulla edustuksen ja A:n käyttöön. On ikävää, että Junior-Sportin hyvän valmennuksen jälkeen pelaaja tipahtaa heikkoon valmennukseen. Pitää muistaa, että Junior-Sportin valmentajat koutsaa talkoilla, Sport saa ne hankittua rahalla.
Miksi sitten Sport ei hommaa kunnon valmentajaa? Jaa-a. Oma fiilikseni on, että seurajohdon osaaminen ei ole tässä suhteessa riittänyt. On kuviteltu, että materiaali riittää. Tässä on oltu karusti väärässä. Täytyy toki muistaa, että tällä järjestelyllä ollaan säästetty paljon rahaa ja saatu hyviä pelaajia. Nimekäs ja hyvä koutsi maksaa. Silti olen sitä mieltä, että rakenne on ollut väärä. Manner onnistui viime kauden runkosarjassa ja tämä varmasti sokeutti seurajohtoa entisestään.
Jos palataan pari kappaletta aiemmin olleeseen aiheeseen eli pysähtyneisyyden tilaan. Tämä huolettaa minua eniten. Sport-kannattajat alkavat olla hiljaa, tappiodenkin hetkelle. Tähän paskaan turtuu ja kiinnostus alkaa hiipua. Se on pahinta mitä voi tapahtua. Samaan aikaan seurajohto on hipi hiljaa. Onko taustalla joku mästerplääni, jonka julkistamista nyt pantataan? Onko Sportiin tulossa uusi valmentaja jo tällä kaudella, mutta ei vielä? Ollaanko tämä kausi pelaamassa loppuun mentaliteetilla "minimoidaan tappiot"? Missä mennään?
Tämä kausi on vielä pelastettavissa. Hommataan uusi valmentaja, joka saa joukkueen pelaamaan lähempänä potentiaaliaan kuin mitä Manner. Tämän luulisi onnistuvan. Hommataan mitat täyttävä ykköskassari. Jo se tiivistäisi alakertaa. Tällä hetkellä siitä huokuu epäluottamus maalivahteja kohtaan ja omissa soi. Alakerta parantaa otteitaan myös Pernaan ja Immosen paluun myötä. Hyökkäys on materiaaliltaan sarjan aatelia jo nyt.
Kysymys kuuluukin tuleeko korjaus maksamaan niin paljon, että riskiä ei haluta ottaa? Jos nyt vain mennään näillä niin pitkälle kuin päästään, otetaan kuokkaan ja toivotaan parasta.?
Voisi kuvitella, että joku kova signaus - nimenomaan penkin taakse - olisi omiaan buustamaan käynnissä olevaa osakeantia. Pelillinen rämpiminen sitä ei ainakaan tee.
Saisiko jostain vastauksia?