Jos näin olisi niin voisi kuvitella, että pelkän päävalmentajan panoksella saadaan mestaruuksia haalittua. Kannattaa muistaa, että siellä taustalla on ollut Tapparalla organisaatio joka on tehnyt laadukasta työtä mestaruuksien eteen jo vuodesta 2012. En siksi usko, että Grönborg olisi meille sitä mestaruutta tuonut. Villellä olisi ollut parempi mahdollisuus mestaruuteen Tapparan kanssa kuin Grönborgilla IFK:n kanssa.
Itse on seurannut Peltosen valmentajan uraa alusta lähtien ja nämä vertauskuvat harjoittelijaan on oikeastaan huvittavia. Peltonen ensin opiskeli valmentamista useamman vuoden ennen kuin edes suostui valmentamaan lähtemään ja opintojen jälkeenkin meni vielä hakemaan oppia Kari Jaloselta. Olin siinä vaiheessa varma ettei Peltosta nähdä vuosiin liigassa. Kun koki olevan valmis siirtymään seuraavaan haasteeseen, otti päävalmentajan position Lausannesta. Peltonen on tehnyt määrätietoista työtä valmentajauransa kanssa samaan tapaan kuin teki pelaajaurallaan.
En pitänyt Peltosen IFK:hon tulemista kovin hyvänä vaihtoehtona aikanaan eikä asia johtunut siitä, että olisin pitänyt Peltosta huonon valmentajana vaan siitä ettei meillä ollut, eikä ole vieläkään, organisaationa kaikki kunnossa jotta on kaikki edellytykset menestyä. Peltonen otti ison ammatillisen riskin kun myös tarjolla oli jatkaa Euroopassa. Nyt Peltosen on myös pakko menestyä IFK:ssa tai vaikuttaa olennaisesti statukseen päävalmentajana. Tämä ei ole hyvä asia.
Ketjun aiheeseen taas minulla ei toistaiseksi ole mielipidettä. Niminä Kautonen, Kortelainen ja Bergenheim pyörinyt niin kyllä itse suosisin Kautosta. Kautosella ymmärrys mitä ja minkälaisia pelaajatyyppejä NHL organisaatio etsii ja IFK:n pelityyli pitäisi perustua juurien mukaan Pohjois-amerikkalaiseen mentaliteettiin. Tällä hetkellä Tappara pelaa enemmän Pohjois-amerikkalaisella tavalla kuin IFK. Bergenheimillä samanlaista tuntumaa saattaa olla NHLPA:n kautta, mutta jos on ollut jonkinlainen jääkiekon lähettiläs niin ei välttämättä ole tehnyt kovin syvällistä työtä siihen nähden mitä olettaisi IFK: urheilujohtajan tehtävän vaativan.
Loppuun vielä hyvää tekstiä Raimo Summaselta pelitavallisista asioista.
Raimo Summanen perkaa, miksi Tappara oli tälläkin kaudella ylivoimainen.
www.aamulehti.fi