Kuka uudeksi urheilutoimenjohtajaksi?

  • 47 459
  • 260
Suosikkijoukkue
Jokipojat, HIFK, Montreal Canadiens, Liverpool.
Mitään tunnistettavaa pelitapaa ei ole kolmessa vuodessa muodostunut.
Yleensä osaavalla valmentajalla peli paranee merkittävästi kaudesta kauteen etenkin juuri pelitavan osalta. Peltosella on ollut kolme kautta aikaa kehittää pelitapaa aina vain paremmalla rosterilla ja erittäin hämmentävää on, että peli oli loppujen lopuksi surkeinta tällä valmennusjakson kolmannella kaudella, jolloin rosteriin satsattiin enemmän kuin hyvin pitkään aikaan. Mitä se kertoo päävalmentajan osaamisesta? Niinpä.
 
Viimeksi muokattu:

C2 huutelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mulla ei ole mitään tunnesidettä Villeen. Edelleenkään. Mutta silti sä jankutat tätä samaa levyä uudelleen ja uudelleen. Mä puolustan epäoikeudenmukaista käytöstä, jos koen jonkun sellaista kohtaavan. Mulle TOP4 on aina minimitavoite, mutta olen myös sanonut, että haluan aina myös katsoa kaikki pelit ennen kuin dumaan kauden topiksi tai flopiksi. Mä näen tässä kaudessa myös hyviä asioita, vaikka urheilullinen menestys olikin floppi. Mulla riittää kärsivällisyys ja siksi en suhtaudu kovin suureella tunteella.

Tämä nyt on väärä ketju Villen käsittelyyn, mutta näen Villessä todella paljon samaa kuin Kojossa. Hän on kyennyt tiimeineen joka kausi tuomaan pelaamiseen jotain uutta, joten uskon, että näin tapahtuu jatkossakin. Vaikea perustella omia mielipiteitä, kun osa näkemyksistä on kiellettyjen asioiden listalla, mutta mulla ei ole mitään syytä uskoa, että HIFK ei voisi Ville Peltosen alaisuudessa mestaruutta voittaa. Mutta kukaan ei voita mestaruutta yksin, joten apuja tarvitaan myös muualta.

Optimismisi on ihailtavaa. Diggaan.

Kuitenkin tää on tulosurheilua ja Peltonen ei ole kolmeen kauteen tuonut meille edes mitalia. Sanassa ajassa Niemelä toi pari hopeaa Lahteen pienemmän budjetin jengeillä.

Me ei olla kolmen vuoden aikana saatu ajettua Kaskimäkeä lukuunottamatta yhtään junnua merkittävään rooliin, joten ensi kausikin menee siinä ostellen uusia palkkasotureita.

Pelissä ei musta ole juuri mitään jatkuvuutta ja tuntuu, et joka syksy lähetään keksimään sitä pyörää uudelleen.

Ei mulla Villeä vastaan ole, mutta just nyt mä en näe mitään hyvää tässä kuluneessa kolmessa kaudessa eikä Ville jatkaisi penkillä jos nimi ei olisi Peltonen.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voit toki olla sitä mieltä, mutta ainakaan omalla kohdallani tunteella ei sinänsä ole mitään merkitystä. Ja tiedostan kyllä, mitä olen maininnut sinulle siitä, että Peltosen kanssa palkinto on normaalia suurempi. Mutta se ei ole määrävin tekijä. Ja varmaan suurimmassa osassa ihmisistä asuu tietty urheiluromantikko eikä siinä sinänsä ole musta mitään väärää. Mutta mä nyt vain satun ihan aidosti uskomaan, että Peltosen kanssa tehdään sellaista työtä, joka kantaa hedelmää tulevaisuudessa. Sitä en tietenkään voi luvata, että se tapahtuu Peltosen kanssa, mutta toki sitä toivon.

Mä olen itse niin loputtoman kyllästynyt siihen, että HIFK:ssa mentiin vuosikymmenet ihan fiilispohjalta vailla sen suurempia suunnitelmia. Olen itse halunnut siihen muutosta, joten nyt kun se muutos on tapahtunut, nyt täytyy vain malttaa odottaa. Ja minähän maltan.
OK. Mutta koska tällä jatkolla ei voi olla mitään tekemistä myöskään sen järjen kanssa, niin mietin, että mikä motiivi sitten oikeastaan jatkolle jää? Sellainen mukava pieni mukavudenhalu kenties? Rasittaa ehkä liikaa tehdä näin isoja päätöksiä, ja etsiä uusi meritoitunut valmentaja?
Huoli kenties Villen tulevaisuudesta, että kuoleeko mahdollisesti perhe nälkään, tai kenties tyttären ura saa kolauksenko? Tehdään siis mittaluokaltaan täysin järjenvastainen sopimus, ja muuten kertoillaan, että rahat on lopussa, ja/tai markkinat korpun kuivina.
Mä en oikein keksi itse, että mikä se motiivi jatkolle näillä näytöin on, mutta hyvä kun joku tietää. Ehkä IFK:ssa vaan pelaajta ovat vähän hitaampia; siis muutoinkin kuin liikkeeltään, ja siksi tarvitaan kymmenen vuoden soppari villelle mahdollisesti.
 
Viimeksi muokattu:

sixpack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähänkin ketjuun palaan kun tiedetään kuka tulee uudeksi Kalifiksi. Aivan sama onko oma poika vai vieraan poika kunhan homma alkaa sujumaan.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähänkin ketjuun palaan kun tiedetään kuka tulee uudeksi Kalifiksi. Aivan sama onko oma poika vai vieraan poika kunhan homma alkaa sujumaan.
Unohtamatta sitä, että ensi kauden rosteri lie jo valmis tai lähes valmis.

En taaskaan epäile, etteikö rosteri olisi viime kauden lailla kilpailukykyinen. Sitä puolestani epäilen, mitä hyvää valmennus saa sillä aikaan, jos vanhat suolapatsaat jatkavat. Kyllähän nyt hallituksella on näytön paikka, ettei yksin Salmelaisen lähtö ole mikään ratkaisu sellaiseen uuteen suuntaan, jota kaikki toivoo. Todellinen näytön paikka.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähänkin ketjuun palaan kun tiedetään kuka tulee uudeksi Kalifiksi. Aivan sama onko oma poika vai vieraan poika kunhan homma alkaa sujumaan.
Saadaan tästä kalifin vaihdosta kuitenkin meriselitykset seuraavan vuoden menestymättömyydelle. Ei mene Peltosen piikkiin, vaikka sijoitus tulisi olemaan kuinka alhaalla tahansa.

Toivottavasti edes tämä homma on hoidettu jotenkin hallitusti.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Unohtamatta sitä, että ensi kauden rosteri lie jo valmis tai lähes valmis.

En taaskaan epäile, etteikö rosteri olisi viime kauden lailla kilpailukykyinen. Sitä puolestani epäilen, mitä hyvää valmennus saa sillä aikaan, jos vanhat suolapatsaat jatkavat. Kyllähän nyt hallituksella on näytön paikka, ettei yksin Salmelaisen lähtö ole mikään ratkaisu sellaiseen uuteen suuntaan, jota kaikki toivoo. Todellinen näytön paikka.
Niin, en näe oikein että viime kausi olisi tosiaankaan yksinomaan Salmelaiseen kaatunut, vaikka ei nytkään ihan kaikki palikat paikoilleen osuneetkaan niin enemmän olisi pitänyt irti joukkkueesta saada.
Mitä tulee muka hassutteluun, niin jos siellä seurassa pidetään kannattajiakin täysinä ääliöinä, vääntämällä koko kausi tuota samaa laadukasta arkea, staffia, sitkeyttä ym., niin oikein hyvin voi kestää nyt sitä mukahassuttelua ilman että siitä pahastuu.

Mielummin sitten nauraa (ainkin matkallaan pankkiin), ja tekee hommat toisin. Kyllä tästä jatkuvasta paskasta pitää ihabn kaikki huumori irti saada, vaikka sitten sen mukahassuttelun muodossa, ja ihan ilman että ne "korkeamman moraalin" edustajat tulee asiasta valistamaan.

Mukahassuttelu nyt kuitenkin on parempi keino, kuin vaikkapa nähty uhkailu tai kadulla huutelu, saati sitten täysin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin meneminen, ja siten vielä kaukana kiusaamisesta. Mutta kai wokemaailmassa nyt ihan kaikki huumori on kohta kielletty, ja täytyy tosiaankin ihmetellä, että osaavatko ihmiset kohta enää nauraa edes itselleen. Muille kun ei ainakaan uskalla, ettei tule "seurauksia".
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Ei HIFK ole kaatunut yhteen mieheen, paitsi joskus ehkä maalivahteihin (ainakin Vokoun), mutta mihin se kaatuu on seuran urheilullinen johtaminen kokonaisuutena. Sieltä on puuttunut selkeä ajatus jo todella pitkään ja suoneniskut, ovat olleet yksittäisten ulkopuolelta tulleiden henkilöiden aikaansaamia piristysruiskeita. Salmelainen teki kohtuullisen hyvää työtä, mutta eihän hänenkään osaaminen täysin riittänyt ja nimenomaan se kauden aikainen reagointi jäi tälläkin kertaa vajaaksi.

Olen todennut kerran jo, että nyt mielenkiinto koko kiekkoa ja samalla HIFK:ta kohtaan on lähellä nollatasoa ja uskoa ei todellakaan ole mihinkään menestykseen, koska sille uskolle ei ole enää tässä iässä mitään perusteita. Joulupukkiinkin lopetin uskomasta jo pitkälti yli 50 vuotta sitten ja sen jälkeen niin moneen asiaan, joihin voisi periaatteessa uskoa. HIFK ei enää kuulu niihin. Sieltä voi joku kausi tulla yksi suonenveto jälleen, mutta mitään pysyvää ei taatusti synny, koska kun ei ole mitään oikeaa kulttuuria olemassa.
 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei HIFK ole kaatunut yhteen mieheen, paitsi joskus ehkä maalivahteihin (ainakin Vokoun), mutta mihin se kaatuu on seuran urheilullinen johtaminen kokonaisuutena. Sieltä on puuttunut selkeä ajatus jo todella pitkään ja suoneniskut, ovat olleet yksittäisten ulkopuolelta tulleiden henkilöiden aikaansaamia piristysruiskeita. Salmelainen teki kohtuullisen hyvää työtä, mutta eihän hänenkään osaaminen täysin riittänyt ja nimenomaan se kauden aikainen reagointi jäi tälläkin kertaa vajaaksi.

Olen todennut kerran jo, että nyt mielenkiinto koko kiekkoa ja samalla HIFK:ta kohtaan on lähellä nollatasoa ja uskoa ei todellakaan ole mihinkään menestykseen, koska sille uskolle ei ole enää tässä iässä mitään perusteita. Joulupukkiinkin lopetin uskomasta jo pitkälti yli 50 vuotta sitten ja sen jälkeen niin moneen asiaan, joihin voisi periaatteessa uskoa. HIFK ei enää kuulu niihin. Sieltä voi joku kausi tulla yksi suonenveto jälleen, mutta mitään pysyvää ei taatusti synny, koska kun ei ole mitään oikeaa kulttuuria olemassa.
Kulttuuria ja kulttuuria kyllä sitä on sitä oikeatakin. Miksi sitten mestaruudet kiertävät meitä. Otetaan ensin ajatusleikki. Miten mielestänne olisi käynyt jos Grönberg olisi valmentanut meillä ja Ville Tapparaa. Joukkueet olisivat olleet nykyiset. Väitän että olisimme nyt mestareita ja Tappara kuudes runkosarjassa. Joten suurin syy miksi näin on mielestäni se että emme satsaa kaikkea mahdollista taloudellisesti koska vähemmänkin pitäisi riittää. Riittäisikin jos valmentajallamme olisi voittava pelitapa hallussaan ja vielä osaisi opettaa pelaajille kuinka sitä pelataan. Nyt näin ei ole. Ville on vielä niin jääräpää ettei edes yritä pelitapaansa korjata. Vielä pahempi on että hallitus joka kyllä varmasti näkee mistä kiikastaa pitää yhtä jääräpäisesti kiinni ajatuksestaan että Ville tuo mestaruuden meille. Nykyinen ajatustapa muuttuu vasta kun narrit pelaa liigassa.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Kulttuuria ja kulttuuria kyllä sitä on sitä oikeatakin. Miksi sitten mestaruudet kiertävät meitä. Otetaan ensin ajatusleikki. Miten mielestänne olisi käynyt jos Grönberg olisi valmentanut meillä ja Ville Tapparaa. Joukkueet olisivat olleet nykyiset. Väitän että olisimme nyt mestareita ja Tappara kuudes runkosarjassa. Joten suurin syy miksi näin on mielestäni se että emme satsaa kaikkea mahdollista taloudellisesti koska vähemmänkin pitäisi riittää. Riittäisikin jos valmentajallamme olisi voittava pelitapa hallussaan ja vielä osaisi opettaa pelaajille kuinka sitä pelataan. Nyt näin ei ole. Ville on vielä niin jääräpää ettei edes yritä pelitapaansa korjata. Vielä pahempi on että hallitus joka kyllä varmasti näkee mistä kiikastaa pitää yhtä jääräpäisesti kiinni ajatuksestaan että Ville tuo mestaruuden meille. Nykyinen ajatustapa muuttuu vasta kun narrit pelaa liigassa.

Jos näin olisi niin voisi kuvitella, että pelkän päävalmentajan panoksella saadaan mestaruuksia haalittua. Kannattaa muistaa, että siellä taustalla on ollut Tapparalla organisaatio joka on tehnyt laadukasta työtä mestaruuksien eteen jo vuodesta 2012. En siksi usko, että Grönborg olisi meille sitä mestaruutta tuonut. Villellä olisi ollut parempi mahdollisuus mestaruuteen Tapparan kanssa kuin Grönborgilla IFK:n kanssa.

Itse on seurannut Peltosen valmentajan uraa alusta lähtien ja nämä vertauskuvat harjoittelijaan on oikeastaan huvittavia. Peltonen ensin opiskeli valmentamista useamman vuoden ennen kuin edes suostui valmentamaan lähtemään ja opintojen jälkeenkin meni vielä hakemaan oppia Kari Jaloselta. Olin siinä vaiheessa varma ettei Peltosta nähdä vuosiin liigassa. Kun koki olevan valmis siirtymään seuraavaan haasteeseen, otti päävalmentajan position Lausannesta. Peltonen on tehnyt määrätietoista työtä valmentajauransa kanssa samaan tapaan kuin teki pelaajaurallaan.

En pitänyt Peltosen IFK:hon tulemista kovin hyvänä vaihtoehtona aikanaan eikä asia johtunut siitä, että olisin pitänyt Peltosta huonon valmentajana vaan siitä ettei meillä ollut, eikä ole vieläkään, organisaationa kaikki kunnossa jotta on kaikki edellytykset menestyä. Peltonen otti ison ammatillisen riskin kun myös tarjolla oli jatkaa Euroopassa. Nyt Peltosen on myös pakko menestyä IFK:ssa tai vaikuttaa olennaisesti statukseen päävalmentajana. Tämä ei ole hyvä asia.

Ketjun aiheeseen taas minulla ei toistaiseksi ole mielipidettä. Niminä Kautonen, Kortelainen ja Bergenheim pyörinyt niin kyllä itse suosisin Kautosta. Kautosella ymmärrys mitä ja minkälaisia pelaajatyyppejä NHL organisaatio etsii ja IFK:n pelityyli pitäisi perustua juurien mukaan Pohjois-amerikkalaiseen mentaliteettiin. Tällä hetkellä Tappara pelaa enemmän Pohjois-amerikkalaisella tavalla kuin IFK. Bergenheimillä samanlaista tuntumaa saattaa olla NHLPA:n kautta, mutta jos on ollut jonkinlainen jääkiekon lähettiläs niin ei välttämättä ole tehnyt kovin syvällistä työtä siihen nähden mitä olettaisi IFK: urheilujohtajan tehtävän vaativan.

Loppuun vielä hyvää tekstiä Raimo Summaselta pelitavallisista asioista.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös