Kuka suomipojan hyppimään saisi?

  • 7 996
  • 57

tiamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
giallorossot, 103:n paskasakki
Taas ollaan päästy pudotuspelien jännittävään maailmaan. Taas on kuitenkin myös törmätty siihen, että hallit eivät ole yksittäisiä pelejä lukuun ottamatta revenneet liitoksistaan yleisön ryntäyksen vuoksi. Syitä pyöritellään niin täällä Jatkoajan keskustelupalstalla kuin mediassakin: yleisö on kyllästynyt pelimäärään, säälipleijareihin, väkivaltaan ja kahvaamiseen. Haluaisinkin nyt kysyä voitaisiinko mielenkiintoa nostaa katsomokulttuuria muuttamalla ja parantamalla. Muutosta on viime aikoina ollut toki jo ilmassa, kun fanikatsomot ovat yleistyneet ja tuoneet mukanaan suuria lippuja ja kaulahuiveja. Tällaista oli vaikea kuvitella kymmenen vuotta sitten. Muutoksen on kuitenkin jatkuttava. Suomi elänyt ohi suurimman lätkäbuuminsa ja MM-kulta voitettiin lähes vuosikymmen sitten. Varsinkaan nuorten parissa jääkiekko ei kuulu enää kaikkein muodikkaimpiin ilmiöihin puhumattakaan katsomossa hyppimisestä ja huutamisesta.

Jokerikannattajana tuon tekstissä esille pariin otteeseen jokerifanit. Olen kuitenkin varma, että kaikilta paikkakunnilta löytyy samanlaisia tapauksia ja samanlaista ajattelutapaa kuin itselläni. Missään tapauksessa tarkoitus ei ole aloittaa väittelyä siitä kenellä on valtakunnan parhaat kannattajat.

Uskoa suomalaisen katsomokulttuurin muuttumiseen antaa länsinaapurin esimerkki. Toki Ruotsissakin hienoin kulttuuri liittyy jalkapalloon mutta yleensäkin puhe siitä, että jäähalliin ei voi luoda jalkapallosta tuttua tunnelmaa on pelkkää roskaa. Jääkiekko on kuulemma liian "nopea" peli sellaisiin. Silti Euroopassa tunnelman luominen onnistuu eri lailla kuin meillä suomalaisilla niin koripallo, lentopallo kuin jääkiekkopeleissäkin.
Sveitsiläinen jääkiekkokatsomokultturi on osalle tuttua ja hyvä esimerkki siitä mihin mekin voisimme alkaa pyrkiä(http://www.zona-bianconera.com/mig-1.3.8/index.php?pageType=folder&currDir=./Supporters). En usko, että kukaan suomalainen häpeäisi, jos omalla joukkueella olisi tuollaiset kannattajat.

Toisaalta näin ei taida olla. Katsomokulttuurin muuttumisen suurin vastavoima tuntuu nimittäin löytyvän muista katsojista. Kaikki uusi tuomitaan saman tien. Pari viikkoa sitten jokerifanit toteuttivat Areenalla Suomessa kovin harvinaisen mosaiikkitifon(http://www.jokerifanit.net/n/?m=galleries&a=image&t=9513&id=19&pid=0). Kommentit ottelun jälkeen olivat vähäiset, Jatkoajassa tästä tuskin tiesi kukaan. Yleinen mielipide tuntui olevan, mitä se esitti, en oikein tajunnut, mitä hienoa tossa nyt oli? Turussa TPS-kannattajat toteuttivat hieman samantyylisen tifon aikaisemmin tällä kaudella. Silloin ihmiset kyselivät oliko kyseessä kenties kondomimainos. Yleensäkin Suomessa muiden joukkueiden kannattajat ovat kovin tarmokkaita vähättelemään ja haukkumaan muiden edesottamuksia. Vieläkin vakavampaa on mielestäni se, että kun ihmiset yrittivät pitää katsomossa hauskaa, tuomitaan se täysin naurettavaksi pelleilyksi. Näin kävi Turussa kun jokerikannattajat halusivat tuoda lisää väriä katsomoon muutaman sadan ilmapallon voimalla. Vaikka tärkein osa katsomokulttuuria on omien raivoisa kannustus, kuuluu siihen olennaisena osana myös hauskanpito ja hyvä tunnelma katsomossa.

Omalta osaltaan jarrua painavat myös SM-liiga ja media. Lehdistö tai televisio ei ole reagoinut mitenkään tifotempauksiin. Ymmärrän toki, että vaarana on puolueelliseksi leimautuminen. Esimerkiksi jalkapallon maalikimaroiden yhteydessä on kuitenkin kovin yleistä näyttää alussa yleisöä ja sen järjestämiä tempauksia. En usko kuvat värikkäistä jääkiekkokatsomoista ainakaan vähentevät halliin saapuvien määrää. SM-liiga puolestaan on osaltaan jo ehtinyt kieltää sumutorvet katsomoissa. Miksi? Aiheuttavatko ne liian kovaa ääntä? Pahinta ovat kuitenkin liigan lippuja kohtaan väliaikaisesti antamat määräykset. Yli metrin pituinen ja peukkua paksumpi varsi on kielletty. Tällaisilla säännöillä ei yksinkertaisesti millään lailla voida edistää katsomokulttuuria.

On vaikeaa kuvitella suomalainen jääkiekkoyleisö vellovana massana yleisön hyppiessä ja laulaessa samaan aikaan. Tämä ei tunnu suomalaisilta onnistuvan. Ehkä sellainen ei ole luonnollista toimintaa jurolle suomipojalle. Itse olen tajunnut tämän joskus pelin tiimellyksessä hyppimään ryhtyessäni. Vilkaisu ympärille paljastaa karun todellisuuden, olen ainoita, jotka hyppivät. Kärppien Etelä-Suomen kannatusporukan olen nähnyt toisinaan Areenalla tällaista hyppelyä harrastavan, mutta tuskinpa vaan Raksilassa juurikaan hypitään. Tällä hetkellä tällainen yleisökäyttäytyminen Suomessa kuulostaa mahdottamolta mutta toisaalta juuri siinä piilee ongelman ydin. Niin kauan kuin yleisesti näin ajatellaan ja muutoksia vieroksutaan ei muutosta voi tapahtua.

Kuitenkin on muistettava, että kaikilla on oikeus mielipiteeseen. Toiset eivät halua muutoksia. Heillä on oikeus tähän mielipiteeseen. Toiset eivät pidä rummuista, toiset pitävät. Ymmärrettäviä mielipiteitä molemmat. Tämän vuoksi myöskään katsomokulttuurin muutosta ja ihmisten ilonpitoa ei saa tuomita. Miksi katsojilla ei saisi olla hauskaa? Henkilökohtaisesti pidän hyvää tunnelmaa vähintään yhtä tärkeänä kuin itse peliä, joskus jopa tärkeämpänä. Enkä varmasti ole yksin.

Kaikilla jääkiekkojoukkueilla on hyvät kannattajat mutta älkää tyytykö siihen mitä olette nyt. Muutetaan katsomot sellaisiksi kuin ne pitäisivät Suomessakin olla.
 

Kössi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti tiamo
On vaikeaa kuvitella suomalainen jääkiekkoyleisö vellovana massana yleisön hyppiessä ja laulaessa samaan aikaan. Tämä ei tunnu suomalaisilta onnistuvan. Ehkä sellainen ei ole luonnollista toimintaa jurolle suomipojalle. Itse olen tajunnut tämän joskus pelin tiimellyksessä hyppimään ryhtyessäni. Vilkaisu ympärille paljastaa karun todellisuuden, olen ainoita, jotka hyppivät.
Nykyisillä lipunhinnoilla ei oikein naurata, jos katsomossa eteen sattuu tuommoisia hyppijöitä. En tiedä muista, mutta ainakin minulle tärkeintä on saada seurata peliä kunnolla, ilman ylimääräisiä häiriötekijöitä. Häiriötekijöinä en pidä normaalia kannustusta ja huutelua.

Jos tällaisia "hyppyheikkejä" katsomoihin kuitenkin halutaan, niin heillehän voisi varata vaikka kokonaan oman katsomonsa. Siellä saisi sitten rauhassa temmeltää ja antaa muiden seurata peliä (vrt. lapsiparkki). Tämä ei olisi ongelma ainakaan Areenalla, koska osa katsomoista on kuitenkin suljettuina normaaleissa peleissä.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Itsekin olen manaillut tätä suomalaista katsomokulttuuria. Pelkästään vierailu lahden toiselle puolelle katsomaan Tukholmaan jalkapalloa kertoo sen tosiasian, että Suomessa katsomokulttuuri on säälittävän alhaisella tasolla. Tällä kaudella Sissiryhmä on Turussa ja vierasreissuilla yrittänyt luoda normaalista Suomalaisesta menosta poikkeavaa kannatusta. Suurimmaksi osaksi palautteet ovat olleet positiivisia. Edelleenkin kyllä lähinnä ollaan tyydytty taputtelemaan olalle, mutta sen vertaa ei ole kansalaisrohkeutta löytynyt, että olisi väki mukaan sankoin joukoin tullut. Pientä kasvamista on ollut kuitenkin havaittavissa.

Laulaminen ja muu metelöinti on huomattavasti hauskempaa kuin pelkästään yhtä tai kahta eri huutoa toistaminen. Tosin toistaiseksi vielä taitaa suomessa olla liikaa kynnystä siihen, että ihmiset lähtisivät mukaan hoilaamaan ilman kuningas alkoholia.

Sitä paitsi Suomessa ei ole edes jääkiekon puolella kunnon kannattajaryhmiä kuin muutama, siis sellaisia, joita oikeasti kiinnostaa kannustaminen. Eteenpäin menoa on viimeaikoina ollut viime aikoina nähtävissä. Tällaiset porukat saa tunnelmaa juuri luotua.

Tifoja kuten tuossa Tiamon Sveitsiläisessä linkissä oli, ei Suomessa vielä oikein ymmärretä. Tulevat varmasti yleistymään vuosien saatossa. Lähinnä niitä on nähty Suomessa Jokerien ja TPS:n kannattajilla. Olisihan se hienoa, että täälläkin kannattajat kilpailisivat kenellä on hienoimmat tifot.

Mitä hyötyä sitten Suomessa olisi katsomokulttuurin kehittymisestä? Nykyään valtaosa katsojista tulee katsomaan ottelua analyyttisesti eivätkä juurikaan viitsi eväänsä liikuttaa kannustamiseksi. Nämä kyllä viihtyvät ottelussa paremmin, jos tunnelmaa on, mutta eivät kyllä sitä itse sinne luo. Parempi tunnelma tuo jatkossa enemmän katsojia halliin. Minusta ainakin kannustaminen on hauskaa. Maalista ja voitosta saa huomattavasti enemmän itse irti, jos on tehnyt töitä sen eteen(siis kannustanut) Pitäisi saada sellaista porukkaa enemmän, jotka tulisivat matseihin pitämään hauskaa.

PS. ennen kuin kukaan vetää hernettä nenään jostakin, niin ilmoitan että minusta kaikenlaisia katsojia tarvitaan. Ei Rooman olympia stadionillakaan sivukatsomoissa ihmiset laulaneet ja huutaneet. Siellä ne puvut päällä peliä ihmettelivät ja ottelussa oli paras tunnelma missä minä olen ollut. Suuret SEISOMAkatsomot jokaisen hallin päätyyn, niin alkaa tunnelma kasvaa.
 

Juha Salminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Re: Kuka suomipojan hyppimään saisi?

Viestin lähetti Kössi
Nykyisillä lipunhinnoilla ei oikein naurata, jos katsomossa eteen sattuu tuommoisia hyppijöitä. En tiedä muista, mutta ainakin minulle tärkeintä on saada seurata peliä kunnolla, ilman ylimääräisiä häiriötekijöitä. Häiriötekijöinä en pidä normaalia kannustusta ja huutelua.

Jos tällaisia "hyppyheikkejä" katsomoihin kuitenkin halutaan, niin heillehän voisi varata vaikka kokonaan oman katsomonsa. Siellä saisi sitten rauhassa temmeltää ja antaa muiden seurata peliä (vrt. lapsiparkki). Tämä ei olisi ongelma ainakaan Areenalla, koska osa katsomoista on kuitenkin suljettuina normaaleissa peleissä.

Juuri sen takia on fani- tai seisomakatsomot, joissa on vapaampi meno.

Itsekin yritän kovasti Turussa puuhaa kehittää sen minkä pystyn. Jotkut sisäänpäinsuuntautuneet eivät ymmärrä, mutta ei anneta sen häiritä. Tehdään näitä vaikka väkisin, kyllä ne kehutkin sieltä tulevat!
 

Filosofem

Jäsen
Itse kuulun myös siihen joukkoon, joka kadehtii Keski-Euroopan kannattajakulttuuria. Joku tuossa ylempänä sanoi kokevansa nämä hyppimiset, laulamiset, tifot yms. omalta kannaltaan häiriötekijöiksi. Pitää kuitenkin muistaa, että nämä asiat ovat käytännössä joukkueen faniryhmän ytimen toimia, eli ne tapahtuvat lähinnä omissa katsomoissaan (kuten Jokereilla siis katsomot 103-104). Nykyisin monelta faniryhmältä löytyy jo tuo jättimäinen lakana (jättimäisellä mainoksella, huoh), joka avataan peittämään katsomo maalin ajaksi ja monet ovat ottaneet erilaisia lauluja kannatustapoihinsa. Hyvä alku, mutta lapsenkengissähän tämä touhu vielä on.

Näyttävyyttä ja väriä katsomoihin, niin luulisi tämänkin seikan tekevän jääkiekko-ottelun mielekkäämmäksi katsojan kannalta. Tietenkään nuo seikat eivät ole huutamisesta taikka taputuksesta pois. Tärkeintä olisi tietenkin saada porukkaa näihin toimiin mukaan. Tämä tuntuu olevan kohtalaisen vaikeaa, kun yleisömäärät ovat muutenkin ikävästi laskussa. Voitaisiin myös puhua vastustajan anti-kannattamisesta eli buuauksista, viheltämisistä yms. Olen huomannut, että Suomessa näihin suhtaudutaan yllättävän paheksuvasti. Tietenkin on mautonta buuata loukkaantuneelle tai hienon taklauksen esittäneelle vastustajalle, mutta muuten en näe pahaa anti-kannatuksessa vastustajan pitäessä kiekkoa, tullessa jäälle tms. Tämähän myös psyykkaa vastustajan faniryhmää, jolloin myös katsomoissakin alkaa olla tunnetta ja tunnelmaa.

Viestin lähetti Jaakko
Minusta ainakin kannustaminen on hauskaa.

Tässä tämä on tiivistettynä. Ei se kannattaminen ole väkisin tehtyä eikä häpeällistä, se on loppujen lopuksi hauskaa. Kenenkään ei ole pakko tulla mukaan, mutta jos kokee haluavansa meluta oman joukkueensa puolesta, niin totta helvetissä mukaan vain. Kaikissa Suomen faniryhmissä on kuitenkin hyvä ja terve henki.
 

Alabama Song

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Filosofem
Ei se kannattaminen ole väkisin tehtyä eikä häpeällistä, se on loppujen lopuksi hauskaa. Kenenkään ei ole pakko tulla mukaan, mutta jos kokee haluavansa meluta oman joukkueensa puolesta, niin totta helvetissä mukaan vain. Kaikissa Suomen faniryhmissä on kuitenkin hyvä ja terve henki.
Itse ainakin käyn jääkiekko-otteluissa hauskan takia. Jonkinlaista karnevaalitunnelmaa on aistittavissa SM-liigan finaaleissa tai ainakin viimeisessä sellaisessa. Mutta ajatelkaapa "riehaantumista" puolityhjässä hallissa joskus marraskuun pilipalimatsissa jotakin liigan rupusakkia vastaan. Minusta katsomokulttuurin kehittyminen on sidoksissa suomalaisen jääkiekon tilanteeseenkin. Eli jos pelejä olisi vähemmän ja laadukkaampia niin katsomossakin olisi hauskempaa ja enempi väkeä. Tietysti voihan sitä laulaa ja mekastaa vaikka kentällä on tylsäkin matsi menossa, mutta ei sellainen oikein innosta. Katsomokulttuurin kehittyminen on monisyinen asia. Monet meistä varmasti kaipaavat keski-euroopplaista menoa jääkiekkokatsomoihin, mutta toisaalta taas sitten ei uskalleta laulaa eikä edes huutaa.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jaakko
Olisihan se hienoa, että täälläkin kannattajat kilpailisivat kenellä on hienoimmat tifot.

Selitääkääpäs tädille nyt tifon syvin olemus. Omat kokemukseni kansainvälisestä katsomokulttuurista löytyvät Brittein saarilta, ja siellä olen lähinnä luikkinut katutappeluita karkuun, mm. Glasgow'ssa puoli kaupunkia otti yhteen Rangers-Celtic -matsin jälkeen. Minkälaisia tifoja on Pohjois-Amerikassa, vai onko kyseessä vain keskieurooppalainen ilmiö? Onko tämä asia, josta kannattaisi kertoa jotain enemmänkin, vaiko pelkästään huokaisten todeta, että ei löydy Suomesta tätä, ei?
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä ketjunavaus. Perusongelma on tietysti tämä murjottava ja kyräilevä kansanluonteemme ja sitähän ei ihan helpolla muuteta. Teppo Tusinafani kun ei myöskään siviilielämässään hymyile, kannusta, laulele saati riehaannu ilman >4.5 promillea ja silloinkin vasta juuri ennen virkavallan paikalle saapumista.

Kaikki Tifo-toiminta on erittäin tervetullutta. Jos ei siitä pidä tai se ei tunnu omalta niin voisi ainakin jättää nurisematta, että "nyt ne hyppii mun tiellä"... Kuinka moni oikeasti haluaisi, että kaikki kannustus loppuisi kokonaan? Vai onko kyse perinteisestä NIMBY (Not In My BackYard)-syndroomasta - eli halutaan kannustuksen tulevan jostain kaukaa, sopivana ja tasaisena, niin ettei se häiritse omaa harrasta mielentilaa? Vinkkinä: Telkkarista saa äänen kokonaan pois.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Viestin lähetti tant gredulin
Selitääkääpäs tädille nyt tifon syvin olemus. Omat kokemukseni kansainvälisestä katsomokulttuurista löytyvät Brittein saarilta, ja siellä olen lähinnä luikkinut katutappeluita karkuun, mm. Glasgow'ssa puoli kaupunkia otti yhteen Rangers-Celtic -matsin jälkeen. Minkälaisia tifoja on Pohjois-Amerikassa, vai onko kyseessä vain keskieurooppalainen ilmiö? Onko tämä asia, josta kannattaisi kertoa jotain enemmänkin, vaiko pelkästään huokaisten todeta, että ei löydy Suomesta tätä, ei?

Tifon syvin olemus. Lyhyt oppimäärä. Tifot on ehkä helpoin määritellä visuaaliseksi kannustamiseksi, tosin ei tämäkään aivan aukoton määritelmä ole. Tarkoitus on saada kannustamisesta näyttävää ja samalla viestitettyä pelaajille, että kannattajatkin yrittävät, niin yrittäkää tekin. Tifot eivät ole kovin suuressa Suosiossa Pohjois-Amerikassa, koska ei siellä edes liene kovinkaan paljon kannattajaporukoita, jotain vastaavia seuran järjestämiä voi olla. Tifoihin kannattaa tutustua ja niistä löytää parhaiten tietoa googlen avulla kun kirjoittaa sanan tifo hakuruutuun.
 

Rocco

Jäsen
Tervetuloa Vaasaan ja Mestikseen.

Sportin peleissä liput liehuu ja sumutorvet soivat, ja mikä parasta: Laulu raikaa. Tunnelma on katossa (lue allekirjoitukset) Sportin kotipeleissä ja tottakai Kokkolassa, kun Hermeksen peleihin mennään.

Red Armylla on nopeasti laskettuna noin kymmenen erilaista laulua, joista käytetään viittä joka pelissä ja usein. Ja toki meilläkin on ne tutut Sportti *klap* *klap* *klap* yms. muut tutut jutut, mutta niitä ei kovinkaan usein käytetä.

Laitan kuvia mukaan tähän jatkeeksi, heti kun vaan ne jostakin aiheesta löydän...

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/photo/jippii.fi/J/a/Jaska85kuvat/1078859651928.jpeg

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/photo/jippii.fi/J/a/Jaska85kuvat/1079126133715.jpeg

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/photo/jippii.fi/J/a/Jaska85kuvat/1079126170831.jpeg

Ääntä ei ole kuvissa mukana, pahoittelen.

EDIT: Vaasassa saa torvet soida, mutta muualle mennessämme ne kyllä aina kielletään... Kokkolassa sentään saa soittaa, koska he ovat tottuneet meihin ja tietävät että niistä ei tule ongelmia. Sumutorvet ovat kiellettyjä katsomoissa samasta syystä kuin pillit. Ettei pelaajat vahingossa luule (tai ei luule) että peli on poikki. Meidän kuuluisa "Ahvensaaren Alppitorvi" soittaa sävelmää ja sitäkään ei soiteta pelin ollessa käynnissä.
 
Viimeksi muokattu:

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Se on tuollasten eteläeurooppalaisten puolimakaroonien vouhottamista tuo ylenmääränen hyppiminen ja mesoaminen. Tuuletan maalia!
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jaakko
Tifot on ehkä helpoin määritellä visuaaliseksi kannustamiseksi, tosin ei tämäkään aivan aukoton määritelmä ole. Tarkoitus on saada kannustamisesta näyttävää ja samalla viestitettyä pelaajille, että kannattajatkin yrittävät, niin yrittäkää tekin.

Tämä lyhyt versio riitti aivan hyvin, kiitos. Olen siis tifo, vaikka tämän sanan olen yhdistänyt ihan toisiin punaisiin :)
 

tiamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
giallorossot, 103:n paskasakki
Viestin lähetti Black Adder
Se on tuollasten eteläeurooppalaisten puolimakaroonien vouhottamista tuo ylenmääränen hyppiminen ja mesoaminen. Tuuletan maalia!

Tässä näkyy aika hyvin monien suomalaisten asenne katsomokäyttäytymisestä puhuttaessa. Eikä tämä asenne muuta muotoaan ennen kuin tuoppeja on kaadettu vähintään kuusi. Tarvittaisiin siis jatkoaika joka ottelussa. Mutta kuten kirjoitin jokaisella on oikeus mielipiteeseen enkä missään nimessä yritä sanoa, että Euroopan jalkapallo katsomoissa 60 000 ihmistä hoilaa laulujaan ja hyppii läpi ottelun. Kyllähän sielläkin on kyse kaikkein fanaattisimmista kannattajista metelöinnistä puhuttaessa. Muilla katsojille lienee kuitenkin fanaatikkoja kohtaan hieman eri asenne kuin Black Adderilla.
Suomalaisten kyky paljastaa intohimonsa katsomossa ei vain ole kovin korkealla tasolla. Itse olen ainakin lopeen kyllästynyt suomalaiseen "Hei me taputetaan!"- kulttuuriin. Tässä hyvinvoivassa kulttuurissa olennaisin osa perseen liimaaminen kiinni penkkiin. Olennaista ovat myös ylivoimapelin aikana rytmikkäät taputusliikkeet. Hurjimmassa tilanteessa tämä tyylin edustaja nousee penkistään pikaisesti huomatakseen että on seisonut jo kahden sekuntin ajan ja ottaa taas liimatuubin esiin.
Silloin tällöin tämä kultturi-ihme päästää suustaan myös vihamielisiä huudahduksia tuomaria kohtaan tajutakseen kuinka huonosti ihminen voikaan käyttäytyä.

Suomalaisten pitäisi oppia ymmärtämään että kannattamisessa ei ole mitään noloa ja kuten tässä ketjussa pariin kertaan on onneksi jo todettu se on hauskanpitoa. Karnevaalitunnelma, jossa ihmiset juhlivat tappionkin jälkeen kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, onkin sitten jo eri asia. Tappion sureminen on osa intohimon näyttämistä.
 

Peter Gabriel

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kannattaminen kannattamisen itsensä vuoksi on teennäistä. Vain aito kannattaminen, joka tulee sydämestä, kestää. IS -Veikkaajan artikkeli Jokeri -"Hypestä" osui oikeaan. Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Markkinointipelleily vetää wannabe faneja, jotka katoavat heti kun uutuudenviehätys katoaa. En tiedä sitten, mutta mielestäni myös lätkässä kannattaisi keskittyä ns. kestävään kehitykseen. Nyt ollaan leikitty niin bisnesmiestä että vallan... Juice leksistä lainatakseni:Lätkästä on koetettu tehdä laji ihmisille jotka eivät pidä lätkästä.

Miksi lätkän pitäisi olla Suomen suurin juttu? Miksi runnoa väkisin? Jos haluaa rahaa tehdä, se onnistuu paremmin ihan oiekan bisneksen kautta. Jos haluaa urheilullista menestystä, se onnistuu vaan pitkäjänteisyyden kautta. Nyt SM-Liiga haluaa kaiken ja heti. Kuinka paljon SM-Liiga haluaisi katsojia halleihin ennenkuin seolisi tyytyväinen? Jatkuva kasvu on yhtälönä mahdoton.

Lätkän ydin on se joka ratkaisee.

Ja miksi suomalaisten pitäisi olla katsomoissa äänekkäämpiä? Koska ruotsalaisetkin ovat? Onko tämä muka jokin kilpailu? Onko itsetunto edelleen niin pohjassa että automatik kuvitellaan että muut ovat parempia vaan koska ne ovat erilaisia?

Ruotsin kulttuuri on erilainen kuin Suomen. Se vaikuttaa myös lätkäkatsomossa. Miksi meidän pitäisi muuttaa sitä väkisin, jos se ei tule luonnostaan? Tosin, sehän on varmin tie identiteettikriisiin. Ollaan rauhassa juroja ja ja kirotaan katsomossa perkeleesti. Ainakin olemma aitoja silloin. Katsomossa kannattaminen kannattamisen itsensä vuoksi on teennäistä ja säälittävää. Ikäänkuin päätetään että "Hei, nyt olemme riehakkaita!" Itsepetosta sanon minä.

Ja maamme -laulu lätkäpeleistä pois!!! Okei, NHL:ssä se lauletaan, mutta Jenkit eivät menettäneetkään 20% väestöstään puoli vuosisataa sitten taistellessaan itsenäisyydestään. Kansallislaululla on PIKKUISEN eri merkitys suomalaisille kuin amerikkalaisille.

Muutenkin NHL:n apinointi vaan alleviivaa sitä faktaa että kotimainen kulttuuri lätkän suhteen on kovin nuorta ja ohutta. Miksi voida tehdä niin kuin MEISTÄ, suomalaiselta jääkiekkoväeltä parhaalta tuntuu, ja vitut välitettäisiin muista.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Viestin lähetti tiamo
Suomalaisten pitäisi oppia ymmärtämään että kannattamisessa ei ole mitään noloa ja kuten tässä ketjussa pariin kertaan on onneksi jo todettu se on hauskanpitoa. Karnevaalitunnelma, jossa ihmiset juhlivat tappionkin jälkeen kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, onkin sitten jo eri asia. Tappion sureminen on osa intohimon näyttämistä.

Elikkä siinäkö on jotain hävettävää, että edustaa suomalaista taputuskulttuuria? Tai, että muistuttaa tuomaria hänen virheistään ja kiroaa alimpaan helvettiin vastustajan pelaajat? Minusta se se vasta onkin suomalaista!

Itse sain tuta vahingonilosta riemuitsemisen seuraukset, kun Kärpät pudottivat Jokerit. Jotenkin ko. parista on itselle tullut jo lähes legendaarinen kaikkien divariin tiputtamisten ja useiden play off sarjojen jälkeen. Olin vilpittömän vahingoniloinen ja käänsin puukkoa Jokeri-folioiden haavoissa ko. otteluja käsittelevissä ketjuissa. Seuraukseksi sain viikon pannaa! Eletään kuitenkin pleijareita, Kiekon mielenkiintoisinta aikaa. Tuomarilinjaa vois ehkä hiukan höllätä jumala-modetkin täällä JA:ssakin.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Jotenkin ruotsalaiset ja vaikkapa sveitsiläiset tuntuvat muutenkin ihmisiltä jotka katsovat peliä eri tavalla. Heille sopii sellainen luontainen rentous, jossa pelin lopputuloksella ei ole niinkään väliä ja katsomoon tullaan lauleskelemaan ja pitämään hauskaa.

Suomalaisille se ei vain sovi. Suomalainen vetäytyy ennemmin katsomaan peliä hiljaa ja jännittämään omien puolesta, eikä uskalla käydä hyppimään ja laulamaan. Tuntuu että tämä "hyvä fanikulttuuri" vain sopii joihinkin maihin ja joihinkin ei. Tuskinpa jossain Venäjän liigan ottelussakaan on tuollaista iloista hejaheja-meininkiä?

Tosin on Suomessakin muutamia hyviä faniporukoita. Esimerkiksi TPS:llä, Jokereilla ja HIFK:lla on fanijoukkoja joilla on aika hyvä meininki. Suuret massat vain tuskin ikinä lähtevät kovinkaan kovaan metelöintiin mukaan.
 

Kössi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti #12
Kaikki Tifo-toiminta on erittäin tervetullutta. Jos ei siitä pidä tai se ei tunnu omalta niin voisi ainakin jättää nurisematta, että "nyt ne hyppii mun tiellä"
Miksi ihmeessä monesti yli 20 rahaa istumapaikastaan maksaneen ihmisen tulisi hyväksyä mukisematta se, että hänen edessään hyppii ihmisiä ja että hänen näkyvyytensä kentälle estyy tuon tuosta. Seisoma- ja fanikatsomoissa tilanne on tietenkin toinen.

Ja tarkennukseksi vielä: Minulla ei ole mitään kannustamista vastaan, mutta en myöskään halua, että yli-innokas kannustaminen estää minua nauttimasta täysipainoisesti jääkiekko-ottelusta.
 

tiamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
giallorossot, 103:n paskasakki
Viestin lähetti Peter Gabriel
Kannattaminen kannattamisen itsensä vuoksi on teennäistä. Vain aito kannattaminen, joka tulee sydämestä, kestää. IS -Veikkaajan artikkeli Jokeri -"Hypestä" osui oikeaan. Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Markkinointipelleily vetää wannabe faneja, jotka katoavat heti kun uutuudenviehätys katoaa. En tiedä sitten, mutta mielestäni myös lätkässä kannattaisi keskittyä ns. kestävään kehitykseen. Nyt ollaan leikitty niin bisnesmiestä että vallan... Juice leksistä lainatakseni:Lätkästä on koetettu tehdä laji ihmisille jotka eivät pidä lätkästä.

Miksi lätkän pitäisi olla Suomen suurin juttu? Miksi runnoa väkisin? Jos haluaa rahaa tehdä, se onnistuu paremmin ihan oiekan bisneksen kautta. Jos haluaa urheilullista menestystä, se onnistuu vaan pitkäjänteisyyden kautta. Nyt SM-Liiga haluaa kaiken ja heti. Kuinka paljon SM-Liiga haluaisi katsojia halleihin ennenkuin seolisi tyytyväinen? Jatkuva kasvu on yhtälönä mahdoton.

En todellakaan kannata Jokereita sen takia, että Jokerit olisi jotain muodikasta. Tuollaisella asenteella tekisi Stadissa itsensä ainoastaan naurunalaiseksi. Hyvä tunnelma on oleellinen osa urheilua. Tuskin kukaan nauttii istua hiljaisessa hallissa. Jokerikannattajana olen myös sen joutunut kokemaan. Sitä paitsi totta kai kannatus lähtee siitä, että tuntee intohimoja joukkuettaan kohtaan.
Kannattaminen kannattamisen takia kuulostaa aika ontolta. Kannattaminen voi olla paljon mukavampaa kuin pelkkä pelin seuraaminen. Sitä paitsi henkilökohtaisesti en tunne huijaavani itseäni, jos hypin ottelussa, vaikka se olisikin epäsuomalaista. Taidan asua väärässä maassa.

Bisnes ja show pelleily eivät liity mitenkään kannatuskulttuurin muuttamiseen. Niillä ei ole luoda pohjaa millekään muulle kuin hetkittäiselle rahanteolle. Muutokseen täytyy tulla katsojista itsestään. Jos joku ei tätä juttua tunne omakseen, niin se on hänen mielipiteensä. En vain jaksa uskoa väitettä siitä, että me suomalaiset olisimme jotenkin erilaisia kannattamisen osalta kuin muut.

Ja NHL. Siitä ja haaveilemastani kannatuskultturista ei voi puhua ääneen samassa lauseessa.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Viestin lähetti Peter Gabriel

Ja miksi suomalaisten pitäisi olla katsomoissa äänekkäämpiä? Koska ruotsalaisetkin ovat? Onko tämä muka jokin kilpailu? Onko itsetunto edelleen niin pohjassa että automatik kuvitellaan että muut ovat parempia vaan koska ne ovat erilaisia?

Minusta laulut ja tifot sun muut lisäävät viihtyvyyttä katsomoissa, niin niiden jotka siihen osallistuvat ja niiden jotka sitä tekevät. Luulen, että jos Suomessa meno olisi samanlaista kuin Sveitsissä täällä olisi isommat katsojamäärät kuin nykyään ja tähtiäkin kentällä enemmän.

Viestin lähetti Bauer
Jotenkin ruotsalaiset ja vaikkapa sveitsiläiset tuntuvat muutenkin ihmisiltä jotka katsovat peliä eri tavalla. Heille sopii sellainen luontainen rentous, jossa pelin lopputuloksella ei ole niinkään väliä ja katsomoon tullaan lauleskelemaan ja pitämään hauskaa.

Mistä olet päätellyt, että ruotsalaisille ja sveitsiläisille ei ole lopputuloksella väliä? On totta, että joillekin kannattajaporukoille voi olla huutokilpailun voittaminen itse lopputulosta tärkeämpää, mutta silti veikkaisin, että sveitsiläisiä vituttaa yhtä paljon kuin suomalaisia tappion jälkeen. Se, että siellä katsomossa laulaa ja pitää menoa yllä ei suinkaan sulje sitä pois, että seuraa myös peliä. Se on vaan lisä siihen
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Viestin lähetti Kössi
Miksi ihmeessä monesti yli 20 rahaa istumapaikastaan maksaneen ihmisen tulisi hyväksyä mukisematta se, että hänen edessään hyppii ihmisiä ja että hänen näkyvyytensä kentälle estyy tuon tuosta. Seisoma- ja fanikatsomoissa tilanne on tietenkin toinen.

Kannattajaporukat pysyvät omissa paikkoissaan, joten lipun voi ostaa sinne, missä itse haluaa rauhassa peliä katsoa. Tämän takia ei mitään ristiriitaa ole. Ei ole pakko ostaa lippua juuri keskeltä fanikatsomoa. Tuskimpa pukutyypit yleensä hirveästi pitkillä sivuilla hyppelee missään päin maailmaa.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Bauer
Jotenkin ruotsalaiset ja vaikkapa sveitsiläiset tuntuvat muutenkin ihmisiltä jotka katsovat peliä eri tavalla. Heille sopii sellainen luontainen rentous, jossa pelin lopputuloksella ei ole niinkään väliä ja katsomoon tullaan lauleskelemaan ja pitämään hauskaa.

Tämä näkyy varsinkin täällä Sveitsissä erittäin selkeästi. Esim. juuri hiljattain pelatussa kuudennessa välierämatsissa ZSC Lions-Lugano, molempien joukkueiden kannattajat olivat matsin jälkeen niin juhlatuulella, että paikalle tarvittiin vain poliisi+vesitykkejä+kumiluoteja rauhoittelemaan meininkiä. ;-)

(Lugano voitti siis vieraissa jatkoajalla 3-4, tasoitettuaan pelin viimeisellä minuutilla)
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Ensimmäisenä pitäisi tietenkin saada seisomapaikat halleihin ja nimenomaan päätyyn, eikä tungettuna johonkin kulmaan piippuhyllylle. Toisekseen nämä liigan naurettavat säännöt ja rajoitukset ovat omiaan jos ei estämään niin ainakin kovasti hidastamaan fanikulttuurin leviämistä ja kehittymistä. Siinä on sitten liigan päättäjien turha itkeä kun yleisömäärät vähenevät ja tunnelma on kuin kirjastossa.

(Sääntöjen mukaan) pitkävartisia isoja lippuja tai lakanoita ei saa heilutella, jotta katsomo saadaan pidettyä mahdollisimman harmaana toppatakkien ja yksittäisten fanipaitojen merenä. Tässäkään ei olla taas ajateltu hitustakaan sitä että kukaan aivoilla varustettu fani ei niitä lippuja pelin aikana hirveästi heiluttele muiden näköesteenä. Paineilmatorvetkin tuovat ärsyttävästi ääntä halliin ja onhan siinä ainakin promillen mahdollisuus että jonkun kuulo siinä menee. Sportin kannattajat kun tuntuvat kovin innokkailta niin olkaa ystävällisiä ja lähettäkää liigalle joku kirjelmä miksi paineilmatorvet tulisi sallia.

EDIT: Niin, toisaalla sanotaan että torvet on kielletty kovan äänen takia ja toisalla taas pelaajien häiritsemisen takia. Joka tapauksessa kumpikaan ei edes ole mikään kunnollinen syy, vaan junttipäättäjien ylivarovaisuutta. Tässäkin näkyy se kun ei ole isoja fanijoukkoja ei myöskään uskota että fanit osaavat näissä asioissa järkeään käyttää.
 
Viimeksi muokattu:

Kössi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti RV16
(Sääntöjen mukaan) pitkävartisia isoja lippuja tai lakanoita ei saa heilutella, jotta katsomo saadaan pidettyä mahdollisimman harmaana toppatakkien ja yksittäisten fanipaitojen merenä. Tässäkään ei olla taas ajateltu hitustakaan sitä että kukaan aivoilla varustettu fani ei niitä lippuja pelin aikana hirveästi heiluttele muiden näköesteenä.
Tuskin siinä epäilläänkään normaalien ihmisten ajatustenjuoksun sujuvuutta, vaan tämä sääntö on juurikin niitä varten, jotka eivät ajattele lainkaan muita katsojia. Tiedäthän sanonnan "Yksi mokaa, kaikkia rangaistaan".

Paineilmatorvetkin tuovat ärsyttävästi ääntä halliin ja onhan siinä ainakin promillen mahdollisuus että jonkun kuulo siinä menee. Sportin kannattajat kun tuntuvat kovin innokkailta niin olkaa ystävällisiä ja lähettäkää liigalle joku kirjelmä miksi paineilmatorvet tulisi sallia.
Sanavalintasi oli tosiaankin oivallinen, nimenomaan ÄRSYTTÄVÄ on juuri oikea sana kuvaamaan sitä torven monotonista pörinää. Eihän se silloin toki haittaa, jos se on hallin toisella puolella, mutta silloinkin se on varmasti jonkun korvan vieressä. Kun sen ääni lisäksi sijoittuu vielä sellaisille taajuuksille, että ihmisen kuuloelin ei siitä oikein tykkää, on paineilmatorvien kieltäminen halleisa mielestäni täysin oikea ratkaisu. Lisäksi, jos on edes promillenkaan mahdollisuus sille, että jonkun kuulo menee on kielto enemmän kuin oikeutettu.

Jos torville keksitään edes jokin järkevä peruste, olen kyllä valmis tarkistamaan mielipiteitäni niistä. Järkevänä perusteena en kuitenkaan pidä väitettä niiden tunnelmaa lisäävästä vaikutuksesta, koska sitä ne eivät mielestäni tee.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Viestin lähetti Kössi
Tuskin siinä epäilläänkään normaalien ihmisten ajatustenjuoksun sujuvuutta, vaan tämä sääntö on juurikin niitä varten, jotka eivät ajattele lainkaan muita katsojia. Tiedäthän sanonnan "Yksi mokaa, kaikkia rangaistaan".

Peruskatsojat kuitenkaan eivät mitään 4-5 metrisillä varsilla varustettuja lippuja peleihin tuo vaan ne sijoittuvat nimenomaan sinne fanikatsomoon jossa meininki ja ajattelu on vähän erilaista. Pelicans on näköjään liigan taholta jätetty jo ulkopuolelle kun mitään sääntöjä näistä mitoista ei Lahteen asti ole kantautunut, joten täällä onneksi saadaan isoja lippuja heiluttaa, mutta muuten tuo varsien määritteleminen on täyttä puppua. Ja nuo isot liput ovat ainoat millä jotain todellista näköhaittaa saattaa syntyä.

Viestin lähetti Kössi
Kun sen ääni lisäksi sijoittuu vielä sellaisille taajuuksille, että ihmisen kuuloelin ei siitä oikein tykkää, on paineilmatorvien kieltäminen halleisa mielestäni täysin oikea ratkaisu. Lisäksi, jos on edes promillenkaan mahdollisuus sille, että jonkun kuulo menee on kielto enemmän kuin oikeutettu.

Kummasti ne ulkomaalaiset vaan kestää ääntä paremmin kun niitä torvia paljon meidän ikioman Kekkoslandian ulkopuolella käytetään. Eiköhän ne sielläkin olisi jo kielletty mikäli jonkun kuulo siitä olisi mennyt, mutta kun eivät ole. Eikä siinä ainakaan isoa eroa ole jos vaikka komean torjunnan jälkeen taputusten seassa torvea vähän töräytetään kuin että joku paukuttaa vieressä virvelirumpua 60min.

Viestin lähetti Kössi
Jos torville keksitään edes jokin järkevä peruste, olen kyllä valmis tarkistamaan mielipiteitäni niistä. Järkevänä perusteena en kuitenkaan pidä väitettä niiden tunnelmaa lisäävästä vaikutuksesta, koska sitä ne eivät mielestäni tee.

No tästä voidaan olla montaa mieltä. Suosittelen tutustumisreissua Ruotsiin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Re: Re: Kuka suomipojan hyppimään saisi?

Viestin lähetti Kössi
. En tiedä muista, mutta ainakin minulle tärkeintä on saada seurata peliä kunnolla, ilman ylimääräisiä häiriötekijöitä. Häiriötekijöinä en pidä normaalia kannustusta ja huutelua.

Juuri näin. Minä menen nauttimaan jääkiekkopelistä. Seuraamaan peliä, en "fiilisteleen tunnelmaa". Tunnelmaa syntyy jos peli on värikästä. se tulee automattisesti. Kaikella ylimääräisellä häsläämisellä (laulu, tanssi jne) jää itse ottelu seuraamatta. Ne jotka haluavat "kokea tunnelmia" voivat olla fanikatsomoissa, ja hyvä niin. Siinä vaiheessa kun näitä aktiivisia faniryhmiä riittää joka katsomoon, niin taidan itse jäädä kotiin. Tällöin voin paremmin seurata peliä radiosta.

Kukin tyylillän, mutta mielestäni jääkiekko-ottelu on urheilutapahtuma ei karnevaalit. Toisaalta eipä minulla mitään karnevaalejakaan vastaan ole, mutta halliin menen seuraamaan urheilutapahtumaa. Jos osa tulee viettämään karnevaaljea, se on OK, niin kauan kun se ei häiritse "meidän" pelin seuraamista

Viestin lähetti Jaakko
Suuret SEISOMAkatsomot jokaisen hallin päätyyn, niin alkaa tunnelma kasvaa.

Seisomokatsomoista on luovuttu syystä. Ja syy oli, että ihmiset haluavat istumakatsomoihin. Yleisöä saadaaan paikalle istumapaikoilla. Tämä on ihan tutkittu juttu. Liiga tutki sitä mennävuosina. Muistan itsekkin osallistuneeni kyselyyn.

Jotta ei ihan "hämäläiseksi" menisi, niin kyllä fanikatsomo tunnelmaa luo peleissä , joissa muuten ei meinaa mitään tapahtua. Mutta itse en sinne menisi istumaan/seisomaa
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös