Kuka suomipojan hyppimään saisi?

  • 7 998
  • 57

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Re: Re: Re: Kuka suomipojan hyppimään saisi?

Viestin lähetti Tarinankertoja
Seisomokatsomoista on luovuttu syystä. Ja syy oli, että ihmiset haluavat istumakatsomoihin. Yleisöä saadaaan paikalle istumapaikoilla. Tämä on ihan tutkittu juttu. Liiga tutki sitä mennävuosina.

Näin meillä Suomessa. En uskalla edes kuvitella kuinka hiljaista halleissa olisi ilman seisomapaikkoja, varsinkin jos vielä valvottaisiin sitä ettei istumapaikoilla saa seistä. Laiskoja peruskatsojia ja rahaa tolla saadaan mutta tunnelman kustannuksella.
 
Hyvä ketju! Itse olen miettinyt myös paljon miten saisi enemmän tunnelmaa katsomoon ja olen erittäin kateellinen Ruotsin ja Sveitsin fiilikselle. Sen tiedän, että pelaajat nauttivat enemmän pelata juuri hc faneille ja pelaajat arvostavat kunnon kannustusta. Seisomakatsomot olisi hyvä saada takas ja tietysti lipun hinnat sinne pitäisi olla alhaiset. Ylipäätänsä lippujen hintoja pitäisi laskea, tunnelmaa tietysti luo myös se että hallit ovat täynnä. Tps, kärpät, Jokerit, Ilves, Hifk saisi ainakin kehitettyä aika huikeat fanikatsomot jos olisi vain kunnon ihmiset järkkäämässä meininkiä. Kärppien meininkiä olen sen verran ihmetellyt, että miksi kärpillä ei ole kunnon fanikatsomoa kotipeleissä mutta vieraspeleissä heillä on fanit melkein aina yhdessä ja meno on sen mukaista "välillä". Itse henkilökohtaisesti toivoisin että faniporukat voisivat tavata ja kehitellä ideiota jolla kehittää katsomokulttuuria ja ottaa vähän vaikutteita toisiltaan ja muualta Euroopasta.

Sitten pitää vielä kehua Sport fanien meininkiä, melua löytyy ja meininki on asiallista.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Re: Re: Re: Re: Kuka suomipojan hyppimään saisi?

Viestin lähetti RV16
Näin meillä Suomessa. En uskalla edes kuvitella kuinka hiljaista halleissa olisi ilman seisomapaikkoja, varsinkin jos vielä valvottaisiin sitä ettei istumapaikoilla saa seistä. Laiskoja peruskatsojia ja rahaa tolla saadaan mutta tunnelman kustannuksella.

Tampereella seisomakatsomoja on enää kulmissa. Ja ei seisomakatsomoista meteliä lähde, vaan fanikatsomosta, joka on päädyssä istumakatsomossa. Pleijareissa fanit miehittivät (hinnan takia? ) seisomakatsomon toisessa päädyssä, mutta ei seisomakatsomoilla tunnelman kannalta ole ollut merkitystä enää pitkään aikaan hakametsässä. Itse muistan ajan, kun koko pääty oli seisomakatsomoa, ja muistan kerran olleeni hallissakin, kun paikalla oli 10200 katsojaa. Sitten kun seisomapaikkoja alettiin vähentää, nousivat myös yleisökeskiarvot, kun oli tarjolla enemmän hyviä istumapaikkoja. Lopuksi kaikki varsinaisessa katsomorakenteessa olevat paikat muutettiin seisomakatsomoiksi ja vain erillisrakenteella tehdyt "piippuhyllyt" jätettiin seisomakatsomon virkaa tekemään.

Pystyykö joku kaivamaan tietoa tehtiinkö piippuhyllyt jo 65 kisoihin vai myöhemmin? Man Hakametsäuran ajan ne ovat olleet siellä aina. Samanlaiset metallikehikot, jossa karvaset lankut...
 

Carlos

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Re: Kuka suomipojan hyppimään saisi?

Viestin lähetti Tarinankertoja
Tampereella seisomakatsomoja on enää kulmissa. Ja ei seisomakatsomoista meteliä lähde, vaan fanikatsomosta, joka on päädyssä istumakatsomossa.

Ainakin Nordiksella oli aikoinaan 2 "fanikatsomoa". Bee-kakkonen oli niinkuin nykyäänkin, mutta sieltä alkavaan kannustukseen lähti aina mukaan seisomakatsomo, josta lähti sitten sitä ääntä ja kunnolla. Oi niitä aikoja.

Nykyään homma ei ole enää itselläni rahasta kiinni, joten menisin muutenkin mieluummin istumaan, mutta varsinkin koululaisena/opiskelijana seisomakatsomo houkutteli myöskin sen alhaisen hinnan takia.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Viestin lähetti Tarinankertoja
Tampereella seisomakatsomoja on enää kulmissa. Ja ei seisomakatsomoista meteliä lähde, vaan fanikatsomosta, joka on päädyssä istumakatsomossa.

Niin kun ne seisomapaikat on tungettu johonkin hornan tuuttiin niin ei siellä kukaan myöskään kannustamaan rupea. Olen varma että Ipankin fanikatsomosta lähtisi paremmin ääntä tai ainakin fanikulttuuri lähtisi kehittymään jos seisomapaikat olisivat päädyssä hyvillä paikoilla. Siellä olisi sitten mahdollisuus temmeltää miten lystäävät. Tilastojen mukaan ehkä tulee paremmin katsojia istumapaikoilla, mutta seisomapaikkojen myötä paranisi tunnelma ja tunnelman ansiosta tulisi myös lisää katsojia. Numerot on numeroita ja fiilis eri juttu.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Kaikillahan ei ehkä ole tarvetta kuulua mihinkään porukkaan vaan halutaan enemmänkin seurata kiekkoa sen pelin jännittävyyden takia. Minusta se laulujen hoilaaminen sun muu foliointi on aika naurettavaa hommaa, mutta enpä tuomitse. Hyvä meininki ja mukavahan se on kun on meteliä. Vähän sama kuin, että mukava on kävellä lakaistulla kadulla, mutta enpä itse viitsi lakaista. Ainakaan selvinpäin en äidy elämöimään.

Sitten minusta on ok, että seisomapaikat ovat "hyvillä paikoilla" hallissa, jos fanifanit ovat valmiita maksamaan niistä enemmän. Minusta enemmän maksavalla istumapaikan ostajalla on täysi oikeus saada myös parhaat paikat. Siksi haluaisinkin SM-Liigahalleihin ring side paikkoja. Jostain syystä täysin aliarvostettuja Suomessa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Viestin lähetti RV16
. Tilastojen mukaan ehkä tulee paremmin katsojia istumapaikoilla, mutta seisomapaikkojen myötä paranisi tunnelma ja tunnelman ansiosta tulisi myös lisää katsojia. Numerot on numeroita ja fiilis eri juttu.

Ei ole eri juttu. 1000 intomielistä fania vai 6000 katsojaa. Valitsen jälkimmäisen. Seisomokatsomoilla ja fanikulttuurilla ei ole tekmistä toistensa kanssa, jos Ilveksen peleistä asiaa voisi päätellä. Fanikatsomon toimita ja yhtenäisyys on kasvanut vuosivuodelta ja se sijaistsee nimeomaan istumakatsomossa. aina hek. koht. pelkoni on, etä muuttavat fanmikatsomon takaisn D/B kulmaan, jossa oma vakipaikkani on. täytyisi näet muuttaa.

Ei NHL:ssäkään seisomapaikoilla väkeä kerätä, ei täällä eiroopassakaan. Seisomaktsomot ovat jäänteitä ajalta, jolloin ihmisillä ei ollut niin paljoa rahaa tuhlattavana, ja mukaavuuksien tarve ei muutenkaan häirinnyt urheilutapahtuman seuraamista. Vaan toiset ovat vaatimukset nykyään.

Hauska yksityikohta on, että kun Suomessa jääpalloa ei saa katsomaan ketään, koska on huonot oloshteet, ja Ruotsissa finaalissa oli 22000 henkeä... joten ollaanko me suomalaiset vaan liian "jenkkejä" ja mukavuuden halusia? No minä ainakin...
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Viestin lähetti Black Adder
[B Siksi haluaisinkin SM-Liigahalleihin ring side paikkoja. Jostain syystä täysin aliarvostettuja Suomessa. [/B]

Ring side paikalta ei saa käsitystä pelistä. Tampereellahan on "miltei" tälläiset sivuissa. Makunsa kullakin, mutta minua ei saa noille paikoille edes ilmaiseksi. Toisaalta näkymä olisi tällöin sama kuin pelaajilla, mutta minä olenkin katsoja....
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Viestin lähetti Tarinankertoja
1000 intomielistä fania vai 6000 katsojaa.

Ei se nyt ihan noin paljon vähennä yleisömäärää (jos on ylipäätään vähentääkseen, uskotaan nyt sitten kun on tutkimus tehty) vaikka päädyssä sellainen 1000:n paikan seisomakatsomo olisikin. Ja sitäpaitsi, jos koko halli olisi istumapaikkoja niin luulenpa että aika moni opiskelija/varusmies/eläkeläinen jättäisi mieluummin pelin käymättä kuin maksaisi jostain samasta kulmapaikasta tuplasti enemmän saaden vain sen että 60 min ajan saa istua. Kaikki katsojat ovat istumapaikoilla tasavertaisia vieden aina sen yhden jakkaran, mikä onkin niiden huonoin puoli.
Näyttää tässä asiassa tutkimuksineen päivineen että ne hienohelmaisimmat katsojat löytyvät nimenomaan sieltä istumakatsomosta ja niillä jotka tosissaan ovat mukana luomassa tunnelmaa ei ole mitään väliä.
Viestin lähetti Tarinankertoja

Ei NHL:ssäkään seisomapaikoilla väkeä kerätä, ei täällä eiroopassakaan.

Ihanko totta? Kumma vaan että Suomenkin ulkopuolella varmasti 90% halleista seisomapaikat löytyvät ja usein ihan hyviltä paikoilta eikä kulmassa/katonrajasta. Ja sitten kun muistetaan mitä se fanikulttuuri loppujen lopuksi siellä rapakon takana on verrattuna esim. K-Eurooppalaiseen.

Viestin lähetti Tarinankertoja

ollaanko me suomalaiset vaan liian "jenkkejä" ja mukavuuden halusia?

Siltä ainakin vaikuttaa, sen verran suuremmassa arvossa seisomakatsomot ovat ulkomailla. Ruotsissa kannattajat vaativat halliremonti yhteydessä seisomapaikkoja, ja ihan vain siksi että tietävät itsekin mikä merkitys niillä on tunnelman luomisessa, eikä se äänekäs seisova fanikatsomo ainakaan katsojia karkota. Ja taisipa se Raipekin puhua seisomapaikkojen puolesta, Ruotsissa kun on tullut pelattua, mutta kun en nyt tiedä mitä sen jätkän sana missään asiassa painaa niin jääköön se tältä erää.

Tai sitten tunnelmalla ei ole mitään väliä ja hallin katsomopaikat pitää määrätä vain sen mukaan millä saadaan lyötyä eniten rahaa, ehkä parempi niin...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Viestin lähetti RV16
Ei se nyt ihan noin paljon vähennä yleisömäärää (jos on ylipäätään vähentääkseen,

No eipä tietenkään.. kunhan liiottelin.


Ja sitäpaitsi, jos koko halli olisi istumapaikkoja niin luulenpa että aika moni opiskelija/varusmies/eläkeläinen jättäisi mieluummin pelin käymättä kuin maksaisi jostain samasta kulmapaikasta tuplasti enemmän saaden vain sen että 60 min ajan saa istua.

Kas Tampereella seisomaan ja istumaan on saman hintaista. Nimittäin E katsomo, joka siis sijaitsee B katsomon päälle rakennetussa lisäkatsomossa hinnat ovat samat kuin seisomaan. 1. rivi tässä katsomossa on yksi hallin parhaita paikkoja IMO. Omasta mielestäni myös piippuhyllyt voitaisiin muuttaa istumapaikoiksi, ja seisomapaikoiksi jätetäisiin ainastaa päätyjen yläkäytävät.
 

uljas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat, (HeKi-vainaa), Tinatuopit
Tämähän nyt ei varsinaisesti tänne kuulu mutta muistuupa tässä jokunen vuosi sitten II-divari playoffsit. Otteluparina oli HeKi-AaKoo (Anjalankoski) Ensimmäinen peli pelattii anjalankoskella jossa noin 200- päinen yleisö piti kuulemma mahdotonta älämölöä kaikilla kapistuksilla mitä käsiinsä saivat. Kaiken huippu oli se että joku vingutti katsomossa rälläkkää!!! Toinen osaottelu pelattiin sitten Heinolassa jonne saapui bussillinen AaKoo-fanaatikkoja. Katsojia oli tuhannenkuustoista ja tunnelma mahtava. Siinä oli sitä jotain kylätappelun tunnelmaa... Mutta niin saisi olla halleissa enemmän mökää ja fanikatsomot joka halliin! Eikä lopeteta sitä kannustusta vaikka ollaankin maalin, pari tappiolla =)
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tämän kauden HIFK-fan clubin järjestämä Megamatka Turkuun on ollut ehkä paras ottelu jonka olen katsonut paikanpäältä. Itse ottelusta en nyt muista paljon mitään, mutta se tunnelma, oi se tunnelma. Vaikka HIFK hävisi kyseisen ottelun, jäi matsista todella hyvät muistot käteen. Toivoisin lisää tälläisiä juttuja sm-liigan, sillä isot, kovaa kannustavat fani-ryhmät luovat hyvin tunnelmaa koko halliin. Ainut mikä ärsyttää ovat joidenkin fani-ryhmien käyttämät rummut, jotka peittävät kummankin puolen kannustukset alleen, mutta makunsa kullakin. Ne ihmiset joita kannustaminen häiritsee, voivat vaikka hankkia paikat kalliimmilta paikoilta, joilta voi seurata ottelua ihan hissukseen muita häiritsemättä. Itselle ainakin ottelun tunnelma on yksi osa peliä, josta tulee nautittua. Vaikka tunnelman loisivat vastustaja-joukkueen kannattajat.

- Tinke-80
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Peter Gabriel
...Ruotsin kulttuuri on erilainen kuin Suomen. Se vaikuttaa myös lätkäkatsomossa. Miksi meidän pitäisi muuttaa sitä väkisin, jos se ei tule luonnostaan? Tosin, sehän on varmin tie identiteettikriisiin. Ollaan rauhassa juroja ja ja kirotaan katsomossa perkeleesti. Ainakin olemma aitoja silloin....

Perimmäinen idea mikä on tämän viestin (Peter Gabriel) takana sopii omaan ajattelumalliini. Koko kannatuskulttuuri lähtee kaukaa yhteiskunnasta. Mitä ollaan koettu ja tehty menneinä vuosina. Terve uho, luonteenlaatu jne. sieltä se pulppuaa ilman potkimista. Massa käyttäytyy kuten keskimääräinen käyttäytyy. Jos se käyttäytyy toisin tuntuu se väärästi erilaiselta (olipas huonosti sanottu).

Henk. koht. minulle peli on tärkein. Taklaus, laukaus, syöttö, tappelu, maali ja torjunta. Tuollaiset asiat tulevat nähdyistä otteluista mieleen. En voi itseäni koskaan kuvitella ihmisenä, joka kävisi otteluissa aina kannustamassa, fiilistä hakemassa ja peliä katsomassa. Yritin sitä tämän kauden lopussa. Tunsin itseni eksyneeksi. Mitään ei jää itse tapahtumasta mieleen. Vain se tunnelma joka kylläkin oli loistava. Viestiäni aikaisemmin Tinke-80 kuvaa asiaa hyvin. Tunnelma.

Voin jo arvella etukäteen mitä teen mitallipeleissä jos joskus sinne Pata pääsee. Istun paikkaan jossa ei tuttuja lähellä korkeintaan yksi kaksi parasta ystävää mukana. Olen tylsä.
 

Orsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KÄRPÄT, RoPS, Maajoukkue, Hollanti, Gun`n`Roses
TUNNElmaa!

Nyt päästiin asiaan. Fanius,siihen liittyvät lieveilmiöt ja itse tapahtuma.

[Sisältää tilitystä,itse analyysia yms. yli 2000 merkkiä. Lukekoon ken jaksaa]

Voin avoimesti tunnustaa,että olen Fani. Olen useiden bändien ja artistien fani,erään pohjois-suomalaisen kiekkojoukkueen fani :=) ,Suomen maajoukkueiden fani.
Miksi sitten sanon itseäni Faniksi. Koska imen tietoa,sisältöä (kiekossa kiekkoa,musassa musiikkia ym.) ja haluan olla osana näitä ihailun kohteita. En kuitenkaan halua itse esille,vaikka kieltämättä usein oma nokka näkyy,jos tuttu naama jossain vilahtaa.
Minulle fanius on tunteiden virtaa. Raivoisaa ja suruisaa itsensä ilmaisua kohteiden kautta. Ihailun kohteet kanavoivat omia tunteitani esiin. Näin tapahtuu jääkiekkoa/jalkapalloa seuratessani sekä tietysti rock`n´roll konserteissa. Tämä on suurimpia syitä seurata tapahtumia. Tapahtumissa löysäilen venttiiliä. Paineiden purkamista.
Tunteita ilmaisen usein huutamalla. Usein tarpeettomalla riehumisella. Joskus myöskin rauhallisella ilmaisulla,käsien heiluttelulla ja epäselvällä mutinalla.
Ylilyöntejä varmasti tapahtuu. Yleensä ne tapahtuvat selvin päin,koska en yleensä juo juurikaan mennessäni seuraamaan itselleni tärkeää tapahtumaa.
EI pari olutta haittaa,mutta en halua lamaantua. Huomenna esim. Nordikselle en uskalla mennä kovassa kännissä,koska alastulot ovat liian kovia silloin. Nykyisin en seuraa kännissä yhtäkään Suomen MM-kisa peliä. Sohva on hajonnut jo selvinpäin.
Joku voisi varmasti sanoa etten osaa kontrolloida itseäni,mutta elämä on muuten niin kontrolloitua että tunnelmoidessani en edes sitä halua. Väkivalta ja muiden vahingoittaminen ei kuitenkaan kuulu tapoihin.
Tapahtumasta odotan tunnelmaa. Hyvää esitystä,yleisöltä osallistumista ja itseltäni osallistumista tunnelman luontiin. Näin ollen minun on hyvin vaikea ymmärtää täysin paikallaan istuvaa porukkaa,joka odottaa saavansa muttei ole valmis mitään antamaan.
Tunnelma on asia joka syntyy odotuksista,esityksestä ja positiivisten asioiden kohtaamisesta.
Jos jaksoit tänne asti,Kiitos!
Syy miksi kirjoitin tämän on,että yritän selventää näille jäyhille ihmisille omaa ja muiden käytöstä kiekkopeleissä yms. tapahtumissa.
Tunne on tärkein. Ainakin itselläni. En toki pyri kiistämään,että tunteita ei ole näillä "rauhallisilla". Kukin tapansa mukaan-aitouttahan minäkin arvostan-mutta minä näin.

Lisäys: Kirjoitus on lievä kärjistys.Totta kai seuraan tapahtumia myös tunteettomasti. Yleensä sitä kuitenkin jonkinlainen värähtely alkaa,kun jotain tapahtuu kentällä/lavalla tai jossain muualla.
 
Viimeksi muokattu:

Shearer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Re: TUNNElmaa!

Viestin lähetti Orsmo
Nyt päästiin asiaan. Fanius,siihen liittyvät lieveilmiöt ja itse tapahtuma.

Joo.. Tämä on vähän sama kuin väittelisi siitä kenellä on parhaat kannattajat. Kaikilla on varmaan oma tyylinsä katsoa jääkiekkoa ja olkoon niin. Itse ainakin olen vahvasti tunteella mukana ja seisomakatsomossa, en pysyisi penkillä istumakatsomossa. Faneja on monenlaisia, toiset huutaa ja hyppii, toiset istuu rauhassa.

Lieveilmiöistä sen verran, että Suomessa ei ole mitään mellakoita ja pahempia joukkotappeluitakaan onneksi ollut kannattajien välillä. Ainakaan muistaakseni. Toivottavasti ei tulekaan. Yksittäisiä ylilyöntejä tietysti on ollut. Sport kannattajiin liitetään usein Kokkolan jäähallin tapahtumat jossa maalituomari koki kovia.

Vaasassa onneksi seisomakatsomot ovat päädyissä ja heti pleksin takana, eikä missään hallin ylänurkassa. Omasta mielestäni seisomakatsomoja ei saisi hävittää halleista.
 

wade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp ,Maple Leafs ,Blackburn Rovers
Hyvä ketju siitä kiitos avaajalle!
Itse tunnustaudun ainoastaan KISS faniksi ja olen nähnyt molemmat hjallishallin keikat.
Täytyy sanoa ,että nuo olivat kertoja jolloin heittäydyin täysillä menoon mukaan ja vielä täysin selvinpäin!
Keikkojen jälkeen olikin ääni sitten täysin maassa ,korvissa vinkui ,ekan keikan jälkeen maskini oli hieman sotkeentunut ,mutta nuo olivat kyllä tähän mennessä elämäni kaksi parasta päivää.
Jyppiä ennemminkin kannatan esim. taputtamalla pelissä hyville suorituksille ja maalia tuulettamalla.
Itsellänikin on vakityö ,joten olisi varaa käydä peleissä istumassa ,mutta mieluummin menen seisomakatsomoon tosin en luomaan tunnelmaa vaan nauttimaan siitä.
Tosin se iso Jyp lakana ärsyttää ja nykyään olen jo oppinut pysymään pois sen alta.
Sumutorvia en kaipaa ja toivottavasti tuo kielto pysyy iät ja ajat!
Itse toivon ,että Hippoksen viimeinen seisomakatsomo säästetään ,koska ilman sitä en varmaankaan peleissä kävisi.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Itse menen katsomaan vain ja ainoastaan jääkiekkoa. Seuraan keskittyneesti ja tunteella peliä, mutta en erityisemmin hihku tai kannusta muuten kuin vähän silloin tällöin taputtamalla tai huutamalla omalle joukkueelle "yrittäkää edes" tai "peliä nyt s**tana" tyyppisiä kehotuksia. Vihoviimeiseksi haluaisin viereeni jonkun pökiön hakkaamaan rumpua 60 minuuttia korvan juuressa tai ulvottamaan sumutorvea.

Silti, tästä kaikesta huolimatta, kaipaan halliin ääntä ja tunnelmaa. Kunhan se tunnelma istuu jossain riittävän kaukana minusta, esimerkiksi omassa fanikatsomossa. Mielestäni Turussa asia on hoidettu erinomaisesti. TPS:n faneille on myyty kai jotain fanipakettia, johon kuuluu pelipaita ja kausikortti tiettyyn katsomonosaan. Yleensä vastustajan kannattajat ovat hallin vastakkaisessa päädyssä eli kun istun pitkällä sivulla, saan kokea tunnelmaa ihan stereona. Toisessa päädyssä ölisee Sissiryhmä ja toisessa vastapuolen älämölöporukat.

Kiitos tämä riittää ihan minulle.
 

Filosofem

Jäsen
Viestin lähetti Tinke-80
Ainut mikä ärsyttää ovat joidenkin fani-ryhmien käyttämät rummut, jotka peittävät kummankin puolen kannustukset alleen, mutta makunsa kullakin.

Olen jo omat mietteeni kirjoittanut ensimmäiselle sivulle, mutta tämä asia jäi huomioimatta. Omasta mielestäni rummut eivät kuulu kaukaloihin, ei helvetissä. Ehkä sitten jotkut vaimeat matalat bassoäänelliset (onko niitä), mutta esimerkiksi nämä mitä olen esimerkiksi jyväskyläläisillä ja Kärpillä nähnyt ja kuullut, niin ei kiitos. Jotenkin hommasta jää vain sellainen keinotekoinen tunnelma. Ehkä ilman rumpuja näistä ryhmistä ei sitten lähde mitään ääntä? Ja kuten Tinke-80 tuossa mainitsi, niin rummut myös peittävät muut äänet alleen jäähalleissa. Jalkopallokentille rummut ehdottomasti sopivat, se on selvä.
 

Orsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KÄRPÄT, RoPS, Maajoukkue, Hollanti, Gun`n`Roses
Re: Re: TUNNElmaa!

Viestin lähetti Shearer
Joo.. Tämä on vähän sama kuin väittelisi siitä kenellä on parhaat kannattajat. Kaikilla on varmaan oma tyylinsä katsoa jääkiekkoa ja olkoon niin. Itse ainakin olen vahvasti tunteella mukana ja seisomakatsomossa, en pysyisi penkillä istumakatsomossa. Faneja on monenlaisia, toiset huutaa ja hyppii, toiset istuu rauhassa.

Vaikka faneja on monenlaisia,totta kai. On myös olennaista joskus pohtia omaa faniutta tai sen kaltaista toimintaa. Jos tajuaa oman roolinsa ja hyväksyy sen on ehkä helpompi hyväksyä toisten mielipiteet. Pätee laajemminkin.

Liian syvällistä,taas.

Täältä tähän ja huomenna fanittamaan DDR-halliin.
 

Morgoth

Jäsen
Viestin lähetti Bast
Silti, tästä kaikesta huolimatta, kaipaan halliin ääntä ja tunnelmaa. Kunhan se tunnelma istuu jossain riittävän kaukana minusta, esimerkiksi omassa fanikatsomossa.

Aivan, eihän se fanikatsomo todellakaan sovi edes kaikille ja
olisin kieltämättä vähän huolestunut jos koko katsomossa olisi samanlaista menoa kuin fanikatsomossa.

Yksi asia mikä itseäni häiritsee ja pilaa on tunnelmaa on mm. hirveä mainosrumba pelin aikana. Innostu siinä nyt, kun jatkuvasti tulee "osta XXX shampoo"-tuubaa. Tietysti tuolle on vaikea tehdä mitään, kun rahasta kaikki on kiinni.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Viestin lähetti Tarinankertoja
Ring side paikalta ei saa käsitystä pelistä. Tampereellahan on "miltei" tälläiset sivuissa. Makunsa kullakin, mutta minua ei saa noille paikoille edes ilmaiseksi. Toisaalta näkymä olisi tällöin sama kuin pelaajilla, mutta minä olenkin katsoja....

Sehän riippuu siitä mitä lähtee katsomaan ja ehkä vähän "näkökyvystäkin". Oulussa on mahdollisuus mennä näille ring side paikoille seisomaan alakulmiin. Sieltä katsottuna näkee hyökkäyspään toiminnan aivan nenän vierstä, harhautukset, taklaukset, "voi v*ttu" huudot pelaajan huulilta jne. Toki toisen pään peli on vähän "tiirailua", mutta keskialueelta saakka homma on yhtä selkeää kuin ylempääkin. Henk.koht. kokonaisuus valottuu yhtä hyvin alhaaltakin.

Tällä hetkellä istun firman paikoilla hyökkäyspään laidalla, suoralla sivulla, n. rivin 10 paikkeilla. Tosi hyvä paikka seurata peliä, mutta ring sidella todellakin vieläkin tapahtumarikkaampaa.
 

TheBlade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kansas City Outlaws
Viestin lähetti Morgoth
Yksi asia mikä itseäni häiritsee ja pilaa on tunnelmaa on mm. hirveä mainosrumba pelin aikana. Innostu siinä nyt, kun jatkuvasti tulee "osta XXX shampoo"-tuubaa. Tietysti tuolle on vaikea tehdä mitään, kun rahasta kaikki on kiinni.
Yksi syy miksi olen iloinen, että Raumalla ei ole eikä tule mitään screenia/jumbotronia..onhan niitä tilanteiden uusintoja kiva katsella mutta kun musiikin sijasta pitääkin kuunnella Ruokavaraston mainosta niin ei kiitos..

Seisomakatsomo on ainakin Äijänsuolla elinehto ja Raumalla on se mainio tilanne, että haalariopiskelijat pääsee ilmaiseksi ja seisomakatsomon keskellä on vielä baarikin.. :) Itse en tykkää katsoa peliä istumakatsomosta..

Perkuleen liiga vaan kun kielsi isojen lippujen käytön..ne näytti aika hienoilta..
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Toivoisin itse, että Elysee Arenalle saataisiin kunnollinen seisomakatsomo eikä tuollaisia osittain käytävällä olevia kuin mitä siellä nyt on vaan, että esimerkiksi B-päädyssä 5 ylimmäistä riviä muutettaisiin seisomapaikoiksi, jos ei koko päätyä voida muuttaa.

Kuulun itse tähän ryhmään joka tykkää seistä, hyppiä, laulaa, huutaa ja tehdä tifoja ja toivon, että Suomessa saataisiin enemmän tätä toimintaa katsomoihin ja sillä ei ole mitään väliä minkä joukkueen fanien taholta sitä toimintaa tulee. Tietenkään kaikkien faniporukoiden ei pidä olla samanlaisia vaan jokainen porukka olkoon erillainen, sillä sehän on tämän homman yksi hienoista asioista, että on erillaista kannustusta ja jokaisella faniryhmällä on omat ominaispiirteensä.

Valitettavasti SM-Liiga vaikeuttaa asioita näillä kielloillaan ja varsinkin rajoittamalla lippukeppien pituuksia. Esimerkiksi meillä TPS-faneilla on 4 kappaletta noin 2½x3 metrisiä lippuja joita ei SM-Liigan sääntöjen mukaisilla kepeillä heilutella. Jos keppien enimmäis pituuden määräämiseen syynä on se että niitä voidaan käyttää lyömä aseena niin mielestäni tässä ei ole onnistuttu, koska ainakin minun mielestäni metrin pituisella kepillä on paljon parempi lyödä kuin 5 metriä pitkällä kepillä. Nämä jättiheilutusliput ovat erittäin näyttävän näköisiä olivat ne sitten TPS:n, Jokereiden tai jonkun muun joukkueen fanien. Myöskin tämä paperisilppu on todella hienon näköistä, kun sitä heitetään ilmaan maalin jälkeen, mutta sekin on suurimmassa osassa paikoista kiellettyä. Elyseellä se on ollut nyt jonkun aikaa kiellettyä, kun pelaajat itse pyysivät sitä ja syynä tähän oli, että sitä voi vahingossa lentää jäälle ja valkoista paperia on erittäin vaikea nähdä jäältä ja jokainen voi itse miettiä mitä tapahtuu, kun tällainen paperin pala jää luistimen terän alle lähellä laitaa.

Välillä ottaa todella paljon päähän, kun oma joukkue on maalin verran tappiolla ja tarvitsisi kovaa kannustusta niin viereisissä katsomoissa porukka istuu kädet ristissä tekemättä elettäkään kannustaakseen omiaan. Varmaankin he ajattelevat siellä, että ei se ole minun hommani kannustaa, kun en kuulu faniryhmään ja sitähän varten nuo tuolla fanikatsomossa ovat, että kannustavat ettei minun tarvitse kannustaa.

Viime vuonna tuli kateellisena MM-kisoissa seurattua sveitsiläisten fanikulttuuria, kun 10-60 vuotiaat sveitsiläiset kannustavat omiaan laulamalla ja huutamalla ja välillä hyppien ja erillaisilla tifoilla. Saksalaisten kannustusta tuli myöskin nähtyä näissä kisoissa ja se oli myös hienon näköistä ja kuuloista. Sellaista samanlaista haluaisin nähdä myös Suomessa jonain päivänä.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Emme ole lätkänörttejä, se on life choice

Viestin lähetti Black Adder
Kaikillahan ei ehkä ole tarvetta kuulua mihinkään porukkaan vaan halutaan enemmänkin seurata kiekkoa sen pelin jännittävyyden takia. Minusta se laulujen hoilaaminen sun muu foliointi on aika naurettavaa hommaa, mutta enpä tuomitse.

Sitten minusta on ok, että seisomapaikat ovat "hyvillä paikoilla" hallissa, jos fanifanit ovat valmiita maksamaan niistä enemmän.

Toi ensimmäinen on ihan ok, kyllähän itsekin olen sitä mieltä että hullun hommaahan tämä on, mutta olkoon kunhan sen tiedostaa. Hauskaa, muttei niin vakavaa kumminkaan, vaikka Aikuisten Oikeita tunteita lätkämenestys saa pintaan itse kussakin. Ja se on ihan okei...eh Fanittamalla saa voimakkaammat fiilikset aikaan, muualla pelitilanteiden seuranta on paaaljon parempaa.

Toi toinen taas meni IMO ihan väärin. Äänekkäiden kausikorttilaisten tulisi saada hyvitystä hinnan tai sijoittelun kautta siitä että pidetään tunnelmaa yllä. Pääty on ihan hyvä, mutta joku piippuhylly on selvää Haista Asiakas Pska -meininkiä. Nythän "parhailla paikoilla" istuvat firmalippulaiset tai vippivieraat* kobria ihmettelemässä. *Poislukien Lolat ja Jasminit jotka ovat siellä tavisten ja rahvaan seassa... Meillä on Seurassa mielestäni ihan ok tilanne. Kunhan ne shopissa tai prismassa muistaisivat kertoa että siellä B2:ssa seistään ja ollaan toisinaan ikävän äänekkäitä. "Rajallinen näkyvyys" kuten luki AC/DC:n keikkalipussa joskus vuonna '88.

"Rummut. Ne tulevat"
Hyvä matalaääninen rumpu olisi ok, mutta siinä vieressä en kyllä haluaisi itsekään istua/seistä.

Kysymys:
onko kentältä (!) eli pelaajilta tullut palautetta millaista kannustusta toivotaan? Joskus ainakin muistaakseni Tepsin pojat pitivät enemmän lauluista (vs. chanteista)? Pitäisikö buuata kaverin ylivoimaa vai kannustaa alivoimaa? 99% vastauksista on tietty sitä ulkoa opeteltua hyväkunonmeteliä jasekannustaatekemäänparhaimpansa mutta jossain faniristeilyllä onko tullut mitään aamuyön vuodatuksia kenellekään vastaan?
 

tiamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
giallorossot, 103:n paskasakki
Haluaisin uudestaan muistuttaa erityisesti kaikkia hiljaisempia katsojia siitä, että mainitsemani katsomokulttuurin muutos ei tarkoita mitään väkivaltaista vallankumousta, johon kaikki pakotetaan mukaan. Kyse on enemminkin siitä, että yhä useammat uskaltaisivat osallistua enemmäm kannustukseen ja päästää tunteensa valloilleen myös muullakin tavalla kuin tuomarille kiroamalla. Suurinta osaa yleisöstä ei koskaan saada laulamaan tai huutamaan, ainakaan täällä Suomessa. Kaikilla on oikeus seurata peliä niin kuin haluaa. "Älä seiso, mä en nää" tilanteiden vuoksi on luotu fanikatsomoita, jotka toivottavasti tulevaisuudessa suurenevat ja saavat näin olleen aikaan yhä kovempaa meteliä. Jossain vaiheessa tämä voi sitten jopa johtaa siihen, että joku nojatuolikannattaja astuu ulos kaapistaan tajutessaan, kuinka hyvä meininki fanikatsomojen sisällä vallitsee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös