Kuka suomipojan hyppimään saisi?

  • 7 998
  • 57

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Zombiekatsomossa on tunnelmaa.

Valitettavasti joudun ;) katsomaan pelejä jäähallin parhaalta paikalta (kirjaimellisesti!) eli Zombiekatsomon ytimessä ja tunnelma ko. katsomonosassa ei todellakaan ole kovin huikea.
Miksi näin on, johtuu luultavasti siitä että ihmiset eivät luovu kausikorttipaikoistaan meidän katsomossa muuten kuin aseella uhkaamalla. Esimerkiksi minäkin olen vasta toinen omistaja kausikorttipaikkalleni koko Jyväskylän jäähallin olemassaolon aikana ja minullakin ensi kausi on jo 12. kausi kyseisellä paikalla.
Tämän takia tunnelma on aika syvältä, kun veri ei vaihdu, ihmiset oppivat tuntemaan toisensa ja kukapa sitä nyt tuttujen edessä kehtaisi riehaantua (muuten kuin kännissä) ja sellaisia ihmisiä jotka tunnustavat väriä (= fanipaita, kaulaliina, lippalakki, fanilippu...) on minun lisäksi tässä meidän katsomossa vain muutama muu hassu.
Mutta se on vähän liikaa että tämä pukukansa katsoo minua kuin kylähullua ja hyvin harvoin saa perseensä ylös pehmeistä klubituoleista edes maalin jälkeen Perkele!

JK. Omasta klubituolistani en tule luopumaan, mutta playoff-pelit tulen tulevaisuudessakin katsomaan Fanikatsomossa jossa todellakin on sitä tunnelmaa!
 
Viimeksi muokattu:

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti tiamo
Kaikilla on oikeus seurata peliä niin kuin haluaa. "Älä seiso, mä en nää" tilanteiden vuoksi on luotu fanikatsomoita, jotka toivottavasti tulevaisuudessa suurenevat ja saavat näin olleen aikaan yhä kovempaa meteliä. Jossain vaiheessa tämä voi sitten jopa johtaa siihen, että joku nojatuolikannattaja astuu ulos kaapistaan tajutessaan, kuinka hyvä meininki fanikatsomojen sisällä vallitsee.

Tähän yhteyteen täytyy kertoa juttu kaveristani, joka kauden alussa hankki kausikortin fanikatsomosta, koska se oli varsin edullinen ja sisälsi myös TPS-fanipelipaidan. Näimme aina matsien erätauoilla ja jo ensimmäisen matsin toisella erätauolla kaveri kertoi, että oli melkein onnistunut hankkiutumaan tappeluun innokkaiden fanien kanssa. Aina TPS:n hyökätessä hänen eteensä oli noussut mustavalkoisten selkien meri, joka ehkäisi tehokkaasti näköyhteyden pelikentälle. Tästä epäkohdasta huomautettuaan hän joutui tiukkaan sanaharkkaan fanien kanssa, jotka ilmoittivat seisaallaan katselun olevan heidän selkeä oikeutensa. Ei auttanut muu kuin sopeutua ja nousta itsekin seisaalleen.

Nyt kauden lopulla juttelin kaverin kanssa ja hän kertoi jo tottuneensa fanikatsomoon. Kertoi samalla seuranneensa välillä yhden pelin ns. paremmilta paikoilta ja olikin nyt tuntenut itsensä täysin orvoksi.
Ilmoitti samalla, että aikoo ensi kautenakin hankkia kausikortin fanikatsomosta. Siellä kun on kuulemma parempi tunnelma.

Hyvät Sissiryhmäläiset, vaadin teitä edesvastuuseen tämän hyvän ystäväni turmelemisesta. Ennen normaalisti jörönä matsia seuranneesta miehestä on tullut teidän seurassanne fanipaitaan pukeutunut hihkuva ja pomppiva hörhö, josta en enää saa seuraa normaali-ihmisten paikoille :)
 

kosh

Jäsen
Suosikkijoukkue
F2- sekä O-katsomo
Olen pahoillani ystäväsi turmelemisesta. Voin korvaukseksi tarjota tuopin -tule vaan käymään B2:een.
Miten tämä nyt kuulostaakin käännytysyritykseltä :)
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti kosh
Olen pahoillani ystäväsi turmelemisesta. Voin korvaukseksi tarjota tuopin -tule vaan käymään B2:een.
Miten tämä nyt kuulostaakin käännytysyritykseltä :)

Heh heh, ehkäpä vielä joskus tulenkin.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Eteenpäin menoa katsomoissa

Katsomokulttuuri on ottamassa pikkuhiljaa lisää tuultaan alle myös Suomen kiekkokatsomoissa. Monella paikkakunnalla on tapahtunut eteenpäin menoa. Katsomoissa on alkanut olla entistä monipuolisempia ja samalla laadukkaampia kannatusporukoita. Seurasta riippumattomia aktiivisia kannatusporukoita on jo Helsingin molemmilla joukkueilla, Turussa ja Lahdessa. Samalla on myös havaittavissa, että muutenkin katsomoissa alkaa olla enemmän laulua ja heilutusliput ovat kasvaneet aika monella porukalla ja väriä tunnustetaan ja muullakin tavalla kuin pelkästään laittamalla oman joukkueen pelipaita päälle. Pikku hiljaa alkaa näyttää siltä, että ehkä joku päivä Suomessakin voisi olla ottelussa oikeasti hyvä tunnelma.
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaakko kirjoitti:
Katsomokulttuuri on ottamassa pikkuhiljaa lisää tuultaan alle myös Suomen kiekkokatsomoissa. Monella paikkakunnalla on tapahtunut eteenpäin menoa. Katsomoissa on alkanut olla entistä monipuolisempia ja samalla laadukkaampia kannatusporukoita. Seurasta riippumattomia aktiivisia kannatusporukoita on jo Helsingin molemmilla joukkueilla, Turussa ja Lahdessa. Samalla on myös havaittavissa, että muutenkin katsomoissa alkaa olla enemmän laulua ja heilutusliput ovat kasvaneet aika monella porukalla ja väriä tunnustetaan ja muullakin tavalla kuin pelkästään laittamalla oman joukkueen pelipaita päälle. Pikku hiljaa alkaa näyttää siltä, että ehkä joku päivä Suomessakin voisi olla ottelussa oikeasti hyvä tunnelma.
Mä olen vähän myöhäisherännäinen SM-liigan seuraaja, joten pari kysymystä askarruttaa mua. Onko se jokin Urpon ja SM-liigan päätös, että esim. seisomakatsomot on monessa paikassa alennustilassa, tai sitten niitä ei ole lainkaan? Tai kyllähän niitä seisomapaikkoja näyttää olevan, mutta onko ne kaikki Suomen halleissa läheskään oikeissa paikoissa.

Mitä muista maista olen nähnyt tai lukenut niin iso osa tunnelmasta näyttäisi syntyvän kannattajapäädyssa olevista seisomakatsomoista. Raumallakin on vielä tämän kauden remontin ajan seisomakatsomo siellä päädyssä, mutta lehtijuttujen mukaan ensi kaudeksi seisomaan pääsee jonnekin sivulle, eli ääntä pitävät kannattajat pyritään siivoamaan pois tieltä.

Ruotsissa nyt moni seura tekee itselleen uutta hallia ja lähes jokaisessa niissä tulee olemaan ISO seisomakatsomo päädyssä. Siis uusissa ja moderneissa halleissa. Täällä taas trendi näyttää olevan päinvastainen.

Tässä on kuva esim. Leksandin upouudesta hallista ja sen kannattajapäädystä
http://www.leksandstars.com/byggbilder/051003/slides/153_5388.html

Vai onko vain todettu, että suomalaiset on hiljaa, istuivat tai seisoivat. Ja sitten tehdään istumapaikkoja, jotta saadaan enemmän rahaa.
 

#76

Jäsen
Eiköhän Suomessa money talks and bullshit walks. Raha ratkaisee, eikä tunnelmalla ole ollut niin väliksi. Samasta syystä Suomessa ei ole tarvinnut pelin tasoon puuttua, kun kansa käy hallissa vaikka hinnat nostetaan mihin. Tosin kuinka moni on maksanut täyden hinnan lipustaa, kun mainostajille tarjotaan kausareita kuin leipää.
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
#76 kirjoitti:
Eiköhän Suomessa money talks and bullshit walks. Raha ratkaisee, eikä tunnelmalla ole ollut niin väliksi. Samasta syystä Suomessa ei ole tarvinnut pelin tasoon puuttua, kun kansa käy hallissa vaikka hinnat nostetaan mihin. Tosin kuinka moni on maksanut täyden hinnan lipustaa, kun mainostajille tarjotaan kausareita kuin leipää.
Kyllähän tuo ilmaisten lippujen jakaminen on aika kaksipiippuinen juttu. Toisaalta se parantaa yhteistyötä tukijoiden kanssa, joilta suuri osa rahasta tulee, mutta ei niitä lippuja käytetä edes niin paljon kuin jaetaan. Eli penkit on tyhjiä.

Se ei mua haittaa, jos hallissa on jotkin katsomonosat myös niitä varten, jotka ei niin kovia intoilijoita ole. Ei ne mun mielestä siellä ketään häiritse enkä usko, että kukaan häiritsee niitäkään. Ongelmia voisi syntyä sitten, jos sekaisin aletaan tunkea hc-faneja ja firmojen lipuilla istuvia.

Hieman kuitenkin varmaan aliarvioidaan esim. kannustuksen merkitystä joukkueen pelaamiseen. Esim. Ruotsissa tämä tajutaan paljon paremmin. Siellä on ne seisomakatsomot toisessa päädyssä. Ja ne on lähes aina täynnä ja meteliä löytyy.

Tuossa taitaa taas näkyä se, että monissa joukkueissa ei tajuta bisnestä tarpeeksi. Ne jotka maksa nykyisenkin hinnan istumapaikasta maksaa sen jatkossakin. Jos halutaan uusia katsojia niin sitten tarvitaan juuri niitä halpoja seisomapaikkoja. Niitä ostaa nuoret, opiskelijat ja pienempi tuloiset, jotka ei muute hallille edes tule. Näistä moni ei välttämättä ostaisi lippua istumapaikalle missää tapauksessa.

Tästä voi eri mieltäkin, mutta osa halleista on Suomessa myös liian isoja. Tämä on pieni maa ja täällä on pieniä kaupunkeja. Nykyään myös paljon useampi asia "kilpailee" ihmisten vapaa-ajasta kuin 20-30 vuotta sitten. Isossa hallissa on aina huono tunnelma, jos siellä on "vain" muutama tuhat katsojaa. 4000 ihmistä 8000 katsojan hallissa saa tunnelman aika alas. Puhumattakaan yli 13 000 katsojan hallista. Keinotekoiset 5000 kapastiteetin vaatimukset eivät mielestäni aina toimi. Ihan kuin keskiarvot nousisivat vain hallin katsojakapasiteettia suurentamalla. Kylle ne on ihan muut syyt, jotka sen tekee.

Kumma juttu, jos Ruotsissakin on aina saatu suhteellisesti pienemmät hallit suhteellisesti täydemmiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös