Kuka on vaarallinen liikenteessä?

  • 6 487
  • 53

Kuka on vaarallinen liikenteessä?


  • Äänestäjiä
    246

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Vitutusketjun innoittamana avoin äänestysketjun siitä, kuka vaarantaa mielestäsi liikenteessä toisten turvallisuuden.

Itse annan ääneni vanhoille mummoille ja papparaisille. Voit siis äänestää useampaa vaihtoehtoa.

Äänestyskohdassa on myös kaksi ruutua jätetty sille oletko itse vaarantanut liikennettä joskus. Vastaa myös tähän. Tunnustan, että muutaman kerran olen ollut varomaton ja aiheuttanut vaaratilanteen.
 

tutzba

Jäsen
Vaarallisin on ihminen, joka pelkää liikaa. Sukupuolella ei ole niinkään väliä.

Tosin uskaltamattomuus on helppo poistaa sillä, että harrastaa autoilua enemmän. Kokemuksen kautta itseluottamus kasvaa, eikä ratin takana tarvitse pelätä koko aikaa.
 

TML

Jäsen
Sen mitä itse lasken "mummoiksi", eivät kyllä juurikaan ajele autolla. Todella todella harvoin näkee ihan mummoja ratissa.

Itse äänesti että naiset ja papparaiset ja tähän perusteluna sattuu olemaan vain omat kokemukset.
Turha kuitenkaan yleistää sillä varmaan kaikista vaihtoehdoista niitä huonoja ja miellyttäviä kuskeja löytyy.
 

tutzba

Jäsen
Jossakin kohtaa pitää kyllä vanhuksilta ottaa kortti pois, kuten seuraavat tarinat osoittavat.

80-vuotias pappa oli kova pyöräilemään, ja oli lähdössä yhtenä päivänä normaalille pyöräreissulleen. 90-vuotias mummo tuli ja pamautti päiten, pappa kuoli myöhemmin sairaalassa. Voidaan siis vain kysyä, miksi ihmeessä 90-vuotias mummo saa vielä ajaa autoa?

Toisenlainen tarina löytyy ihan omasta pikkukylästä. Eräs vanhemman puoleinen herrasmies sai pitää ajokorttinsa, vaikka hänellä oli jokin sairaus, jonka takia hänen kätensä tärisivät jatkuvasti. Hauska (?) yksityiskohta on se, että miehen vaimo vaihteli kuskin puolesta vaihteita. Olikohan mies oikeasti pätevä ajamaan autoa?

Eli jossakin kohtaa pitäisi kylmästi sanoa, että ei, sinä et saa enää ajokorttia.
 

Teddy_H

Jäsen
Suosikkijoukkue
T-73, Pantserfaust
Mun mielestäni tässä annetut vastausvaihtoehdot ovat varsin erikoisia - huonoja jopa. Ei "vaarallisuus" mitenkään ratkea sukupuolen tai iän mukaan. Se ratkeaa sen perusteella että keneltä puuttuu yksikin kolmesta: ymmärrys liikennesäännöistä, kyky hallita ajoneuvoa ja kunnioitus muita liikenteessä liikkujia kohtaan. Kenties tuossa voisi olla vielä yhtenä "kyky pysyä rauhallisena kaikissa tilanteissa", mutta jääköön nyt pois.

Itse olen ollut hyvin lähellä kolaritilannetta viitisen kertaa sen jälkeen kun kortin sain vuonna 2000. Jokaisella kerralla syyllinen on ollut mieskuljettaja, joka on aiheuttanut vaaratilanteen ylikovalla tilannenopeudella tai aivan älyttömällä ohitusyrityksellä. Mistä päästäänkin suosikkiaiheeseeni suomalaisessa liikennekulttuurissa: miksi Suomessa on niin valtavan paljon kuljettajia, jotka eivät yksinkertaisesti osaa ohittaa toista autoa aiheuttamatta vaaratilannetta?
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
sukupuoleen tai ikään en ota kantaa

1. Rattijuopot (/huumekuskit)
2. Törkeää ylinopeutta ajavat (taajamissa +20kmh ja muualla +40kmh ylinopeus)
3. Jalankulkijat ilman heijastinta (pimeässä)
4. Prätkät ja mopot
5. Muut kamikaze-kävelijät/pyöräilijät

edit...tu ku osaan taas kirjottaa
 

-RVL-

Jäsen
En sanoisi että naiset ovat liikenteessä sen vaarallisempia kuin miehetkään/toisin päin. Vaarallisimpina pidän omien ja muiden mielipiteiden mukaan sellaisia jotka eivät tykkää ajaa autolla sitten ollenkaan, jopa pelkäävät sitä. Olen ollut muutaman tuollaiset kyydissä (ikähaarukka 18-lähes 60 v) ja ei ollut suuri nautinto; turhia jarrutuksia risteysten kohdalla - kun muilla väistämismerkit, nopeuden suuri heittely, jännityksen vuoksi liikenteen huono huomioiminen jne...äänestin kuitenkin vanhoja ihmisiä.

Melkein olisi vitutus-ketjuun aihetta oman ajotavan kanssa silloin tällöin. Ei mitään puskurissa roikkumista ja sellaista vaan turha kaahailu ja kiihdyttely. Toivottavasti osaan lopettaa ennen kuin käy mtn. jäänyt lähes tavaksi muutaman kympin ylinopeus + 60 teillä ja jopa kaupungeissa turha kiihdyttely. Idiootin hommaa mutta sitä tuntuu olevan veressä. Olen aiheuttanut vaaratilanteita pari kertaa. Ja lähes joka päivä niitä näkee muiden toimesta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mun mielestäni tässä annetut vastausvaihtoehdot ovat varsin erikoisia - huonoja jopa. Ei "vaarallisuus" mitenkään ratkea sukupuolen tai iän mukaan. Se ratkeaa sen perusteella että keneltä puuttuu yksikin kolmesta: ymmärrys liikennesäännöistä, kyky hallita ajoneuvoa ja kunnioitus muita liikenteessä liikkujia kohtaan. Kenties tuossa voisi olla vielä yhtenä "kyky pysyä rauhallisena kaikissa tilanteissa", mutta jääköön nyt pois.

Vaarallisuuden itsestäänselvyyksiä ovat juuri nuo mainitsemasi asiat kuten ernestipostinkin listaamat asiat.

Se mistä yleisellä tasolla puhutaan kiukkuisena kahvipöydissä ovat juurikin iän tai sukupuolen mukaan lokeroidut kuskit. Tarkoitus on nimenomaan nyt lokeroida ja kärjistää. Kuten tuossa avausviestissäni kerroin niin pistin äänestyksen pystyyn vitutusketjun innoittamana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juuri kortin saaneista (miehistä) ei tarvinne edes keskustella, taitaa olla erinäisissä tutkimuksissa todettu suurimmaksi riskiryhmäksi. Puhdasta mutua sen sijaan on se, että papparaiset ovat toinen vaarallinen ryhmä. Lähinnä perustan tämän omiin sukulaisiini ja useisiin sivusta seurattuihin tilanteisiin. Naiset eivät ehkä koe autoa vastaavanlaiseksi osaksi identiteettiään kuin miehet ja varsinkin ammattiautoilijat. Papalleni (rauha hänen muistolleen) oli todella kova paikka, kun hän ei saanut uusittua enää korttia jokunen vuosi sitten. Rekkakuski ja autokorjaamon pitäjä, joten autot olivat merkittävä osa elämää tavalla tai toisella. Kyvyt heikkenivät, mutta sitä on vaikea itselleen myöntää, eikä pappani ole varmastikaan ainoa lajiaan.

Vaaratilanteita olen valitettavasti aiheuttanut. Tai jokainen on, se nyt on aivan selvä, riippuu tietysti, minkä kukin käsittää vaaratilanteeksi. Myönnän kyllä senkin, että olen koheltanut puhtaasti omaa tyhmyyttäni pari selkeää vaaratilannetta, mutta toisaalta myös kyennyt oikean välimatkan ja reagoinnin turvin välttämään pari muiden aiheuttamaa kolaritilannetta. Nyt kun oikein mietin, en isäksi tulemisen jälkeen ainakaan muista mitään vakavia tilanteita. Ikä ja vastuu kasvattaa, kai.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Jos ei rattijuoppoja oteta lukuun, niin vanhukset, juuri kortin saaneet sekä eritoten kaikki moottoripyöräilijät. Liian vanhat ihmiset ja moottoripyöräilijät kun saataisiin kitkettyä pois liikenteestä, olisi kaikilla mukavampaa. Juuri kortin saaneita voikin sitten olla vähän hankalampi pitää aisoissa.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tähän löytyy kyllä helppo vastaus, Vanha Lenin tyyliset kuljettajat ovat kaikista pahimpia, heh. No ei tosissaan, hyvinhän se sujuu, vaikka Hervanta vähän liian suureksi kaupungiksi osoittautuikin.

Itse äänestin "Juuri kortin saaneet", "papparaiset" ja "mummot", sekä "olen itsekin aiheuttanut vaaratilanteita", tosin ei niitä nyt liukuhihnalta tule.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Taksikuskit. Mutta ei saa yleistää.

Oikeastaan kaikki ammattiautoilijat joita vaivaa Tapani Kansa -syndrooma, eli logiikka jolla sääntöjä voi rikkoa koska ajaa niin paljon että pystyy ottamaan "hallittuja riskejä". Jalankulkijana ja pyöräilijänä olen pariinkin otteeseen joutunut tekemään hätäjarrutuksen kun joku vitun mersusuhari on kiilannut eteen suoja- tai pyörätiellä. Ja siis tilanteissa joissa autoilijalla oli väistämisvelvollisuus. No, siperia opettaa ja omakin varovaisuuteni on lisääntynyt. Katson nykyään myös varmuuden vuoksi kuljettajaa ollaanko siellä läsnä vai onko menossa joku vitun tärkeä pisnespuhelu vai onko meikkaaminen vähän kesken. Meillä päin on lisäksi näitä keltaisella kiihdyttäjiä nähtävissä joka aamuruhkan aikaan mitkä sieppaavat ihan kybällä. Ilmeisesti on päästävä odottamaan muita niin seuraaviin punaisiin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Nainen ratissa, vaara liikenteessä.

Niin, ja ajokortin ehdottomaksi yläikärajaksi pitäisi säätää 70 vuotta, tai jopa 65.
 
Huonot vaihtoehdot. Ei voi sanoa että miehet tai naiset yleisesti. Vitutusketjuun laitoinkin oman mielipiteeni noista autollaan egoilijoista. Yleensä ne on miehiä. Toki se liian varovainen ajotapa voi aiheuttaa vaaraa myös, mutta aika harvoin sellaista tapahtuu. Puolisokeat ja kuurot papat/mummot on myös toki se oma lukunsa.
Itse olen aiheuttanut vaaratilanteita joitakin kertoja. En tietenkään tahallani. Välillä etenkin töissä ne pienet henkilöautot saattaa jäädä johonkin katveeseen ja niitä ei huomaa kuin viime hetkellä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nuoret ja kokemattomat kuskit sekä tehokkaat autot ovat vaarallinen yhdistelmä, varsinkin jos alkomahoolia on mukana. Eikä tarvi olla edes kuskin päissään vaan riittää kun juopunut kaveri vähän yllyttää. Toinen vaarallinen ryhmä on puolisokeat mummot ja papat, jotka ovat jo unohtaneet liikennesäännöt ja elävät aikaa, jolloin heillä oli kylän ainoa auto. Tielle tullaan turhia sivuille vilkuilematta.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei mitenkään pahalla, mutta naiset ovat pääsääntöisesti todella huonoja kuskeja. Huonoja kuskeja on toki miehissäkin, mutta eivät ne liikenteessä niin erotu.

Tilaa kaistanvaihtoon ei anneta, eikä sitä osata pyytää. Vilkun funktio on naiskuskeille monesti täysin tuntematon. Moni naiskuski on niin keskittynyt siihen omaan touhuunsa, ettei ymmärrä että ajaa liikenteessä muiden kanssa. Kyse ei varmaankaan ole epäkohteliasuudesta, ennemminkin kyvyttömyydestä hahmottaa liikennetilannetta.
 

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Vastasin reilusti että kaikki liikenteessä olevat ovat potentiaalisesti yhtä vaarallisia toisille tielläliikkujille. Oli sitten kyse nuoresta/vanhasta miehestä/naisesta, väitteeni perustan lähinnä siihen että mikäli kuskilta puuttuu pelisilmää liikenteen suhteen, niin se on aivan sama mulle mikä on sukupuoli ikä tai sosiaalinen status. Ei se vaaratilannetta sillä hetkellä muuta mihinkään suuntaan.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Juuri kortin saaneet, Naiset, Papparaiset ja Mummot. Ehkäpä pahin yhdistelmä, mitä olen nähnyt, on nuori nainen joka on juuri saanut kortin (luultavasti) ja meikkaa ajaessaan.
Mutta ei nyt kuitenkaan lähdetä yleistämään ollenkaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kaikki minua lukuunottamatta.

Jos aloitetaan listaus vaareista, niin pitäisihän kortti ottaa 65-vuotiaana pois. Mikäli oikein poikkeuksellisen erikoinen tapaus, niin poikkeusluvalla saisi ajaa seitsemänkymppiseksi.

Vasta kortin saaneille ei saisi antaa korttia, koska eiväthän ne osaa. Kortin saamista lykättävä hamaan tulevaisuuteen, koska vaarallisiahan ne ovat kortin saatuaan, parempi kun ei anneta ollenkaan.

Naisille ei myöskään korttia, ellei ole harvinaisen pätevä ajuri. Niitä ei montaa ole, muutamia kylläkin. Joutavat siis istua kyydissä, sinkkunaiset saavat kävellä. Ei sitä miestä auton ratissa löydä kuitenkaan.

Enkä ole koskaan itse aiheuttanut vaaratilannetta, koska olen täydellinen autonkuljettaja. Ei vaan ihan vakavissaan en muista koskaan olleeni edes läheltä piti -tilanteessa.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Puhdasta mutua sen sijaan on se, että papparaiset ovat toinen vaarallinen ryhmä. Lähinnä perustan tämän omiin sukulaisiini ja useisiin sivusta seurattuihin tilanteisiin.

Minä taas perustan tuon ihan omakohtaisiin kokemuksiin, kun yksi sellainen päätti ajaa ylitseni eräänä kauniina kesäpäivänä about 9 vuotta sitten, tuloksena, pohjeluun murtuma kahdesta kohtaa, mikä ei näkynyt kunnolla kuvauksissa ja kyseinen luu katkesi ihan kunnolla vasta taisteluleirillä Vanhankylänmaan saaristossa, tiedustelutehtävän vesistönylityksen yhteydessä.

Hauskinta tässä oli se, että se pappa ei itse edes tajunut pysäyttää laadaansa, vaan vastaantullut pyöräilijä pysäytti auton abouta sata metriä tapahtuneen jälkeen...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Isoisäni, nyt jo vainaa, antoi aikanaan yhden vinkin kun sain kortin:
"varo liikenteessä kaikkia naiskuskeja, 80-lätkäläisiä, hattupäisiä miehiä ja ladakuskeja"
Tuo on ollut pettämätön vinkki.
 

lihaani

Jäsen
Tilastot eivät tue naisten vaarallisuutta vaan päinvastoin. Naiset ovat varsin vähän kuolemaan tai vakaviin vammautumisiiin johtuvien kolareiden syyllisenä osapuolena. Peltivahinkoja naisille taas sattuu varsin paljon. Lähinnä pysäköidessä ahtaisiin ruutuihin.

Samoin yli 65-vuotiaat eivät aiheuta juurikaan keskivertoa enempää onnettomuuksia. Vaikka kuinka pappa tai mummi vituttaa auton ratissa, niin eivät tilastot siitä muuksi muutu. Yli 75-vuotiaat kuljettajat alkavat olla jo todellinen vaara liikenteelle.

Ylivoimaisesti vaarallisimpia ovat rattijuopot. Kuolemankolareista noin 1/4 on juoppojen aikaansaannosta. Vaikka osuus tieliikenteestä on varmasti alle 1%.

Toinen onnettumuuksissa yliedustettu ryhmä ovat nuoret juuri kortin saaneet miehet. Kun lähdetään testosteroonin hyrrätessä ajamaan pillurallia niin järki heitetään narikkaan.

Täältä löytyy liikenneonnettumuksista varsin paljon faktaa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tilastot eivät tue naisten vaarallisuutta vaan päinvastoin. Naiset ovat varsin vähän kuolemaan tai vakaviin vammautumisiiin johtuvien kolareiden syyllisenä osapuolena. Peltivahinkoja naisille taas sattuu varsin paljon. Lähinnä pysäköidessä ahtaisiin ruutuihin.

Samoin yli 65-vuotiaat eivät aiheuta juurikaan keskivertoa enempää onnettomuuksia. Vaikka kuinka pappa tai mummi vituttaa auton ratissa, niin eivät tilastot siitä muuksi muutu. Yli 75-vuotiaat kuljettajat alkavat olla jo todellinen vaara liikenteelle.

Ylivoimaisesti vaarallisimpia ovat rattijuopot. Kuolemankolareista noin 1/4 on juoppojen aikaansaannosta. Vaikka osuus tieliikenteestä on varmasti alle 1%.

Toinen onnettumuuksissa yliedustettu ryhmä ovat nuoret juuri kortin saaneet miehet. Kun lähdetään testosteroonin hyrrätessä ajamaan pillurallia niin järki heitetään narikkaan.

Täältä löytyy liikenneonnettumuksista varsin paljon faktaa.

Vale, emäväle, tilasto.
Osin totta varmaan mitä kirjoitit, mutta ohitustilanteet ovat myös yksi suuria kolarien aiheuttajia. Moniko kolari on välillisesti aiheutunut esim jonkun 65-v sunnuntaikuskin ajaessa 100 rajoituksella 75 melkein keskellä tietä? Jono kasvaa, venyy, kunnes joku lähetee ohittamaan ehkä huonossa paikassa ja aiheutuu kolari jossa tämä tientukko ei itse ole mukana?? Samoin aina silloin tällöin näkee kaupungissa näitä ylivarovaisia kuskeja jotka välillisesti saattavat aiheuttaa kolareita/vaaratilanteita käyttäytymällä liikenteessä täysin järjettömästi, kuten lukkojarrutus risteyksen keskelle kun itsellä on etuajo-oikeus ym ym.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös