No johan pomppas. Voisin melkein varmasti sanoa, että tuollaisen ajatuksen kirjoittajalla ei ole muuta kosketuspintaa lajiin kuin katsojan rooli? Vai olenko ihan väärässä?
Itse näen kyllä asian niin, että valmentajalla on itsellään se pelisysteemi/pelikirja mukana. Se ei ole joukkueella valmiina. Identiteetti on taas sitten niitä seuran juttuja.
Olen kritisoinut aiheesta siitä asti, kun Virta vaihtui Tuokkolaan. Tuo asia on minun näkemyksen mukaan ollut myös KalPan päättäjillä hukassa.
Tuore esimerkki siitä nähtiin menneellä kaudella -> KalPan kertoi julkisuuteen, että "joukkue pelaa savolaista taitokiekkoa". Oli kyllä hiukkasen ristiriidassa sen kanssa, mitä kentällä nähtiin. Ja nyt en puhu vain tuloksesta, vaan pelillisistä asioista.
Pekka Virta sopii pelikirjaltaan tuohon seuran identiteettiin, mutta tässä kohtaa olis ollut tervetullut toteuttaa kunnon muutos. Vähän "väsynyt" valinta oli palata vanhaan. En kokonaan tuomitse valintaa, mutta olisin ilolla nähnyt UUDEN projektin alkavan.
En lähde keskusteluissa itse liikkeelle siitä että lähden arvioimaan kenenkään toisen henkilön näköalan tuntumaa jääkiekkoon tai sen pätevyyttä, kun nimenomaan kysymys on vain omasta tuntumasta ja katsantokannasta eikä mistään muusta. Ne ovat jokaisella erilaiset ja se tekee tästä julkisesta jutustelusta mielenkiintoista. Vaikkapa samaan suuntaan joukolla nyökyttely egyptiläisten hieroglyfien tapaan on esimerkkinä menneisyyttä jos mikä siinä kuin yhtälailla Virran paluun tekemisestä musta-valkokuvakysymys.
Jokaisella valmentajalla on oma pelikirja tullessaan ja nythän on vain kysymys sen soveltamisesta ja ajan riittävyydestä tilanteessa, jossa kaikki entinen on levällään ja hajallaan. KalPan pelitavan rakennus on ollut pitkäaikainen prosessi ja perustunut tiettyihin elementteihin ja näillä eväillä on saavutettu myös kohtuullisesti jo menestystä ennenkuin pelikirjan toteutus totaalisesti hajosi ja kehitys pysähtyi Laukkasen aikana lopullisesti. Seura haluaa jatkaa ja kehittää tätä samaa linjaa uudestaan alkuperäisen meiningin mukaan ja uskoo sen tuovan lopulta vielä parempia tuloksia. Ei siis haluta mennä taaksepäin niinkuin Virran tulo tulkitaan jossakin, vaan palauttaa alkuperäinen toimiva konsepti ja jatkaa siltä pohjalta eteenpäin. Kysymys on pelitavan pohjasta ja sen palauttamisesta sille linjalle, jossa tuloksia tuli.
Tietenkin voitaisiin ottaa joku kokonaan muu tekijä joka toisi uuden linjan rakentamisen alun tupaan mutta KalPan senempää taloudellinen kuin muukaan infrastruktuuri ei taida vain kestää sitä mahdollista epäonnistumista tässä kohtaa, eli Virta kirjoineen ja jo aikaisempine kokemuksineen ja tuloksineen muodostaa pienemmän riskin epäonnistua kuin kokonaan kaiken myllääminen uusiksi. Kokonaan uuden aloittamiselle on aikansa, joka ei välttämättä ole juuri nyt. Ja tällä ajankohdalla viittaan seurahallinnon tilaan ja sen hitaaseen reagointiin ja kehittymiseen, eteenpäin sielläkin mennään mutta ei ehkä ihan joukkueen tarvitsemien kellotusten mukaisesti. Virta on kieltämättä omalla laillaan vanha eväs, mutta siinä piileekin mahdollisuus uuteen alkuun. Ei auta jos tulee kokonaan uusi valmennuslinja pelikirjoineen jos se tapahtuu kokonaisvaltaisesti hieman väärässä ajankohdassa--väärässä siten ettei hallinnolla ole valmiuksia ottaa tarpeeksi uutta vastaan, vielä. Nykyinen sotku on ollut tajuta ja parantaa hallinnolle lähes ylivoimaista, ja Peksin näköinen lääke lienee helpoimmin siellä nieltävissä. Jos KalPan osakkeet ostaisi joku muu, voisi vaihtaa hallinnon ja uusia toimistoa. Sitä ei nyt taida ihan heti tapahtua.
Siinä olet täysin oikeassa ettei tällä joukkueella ole todellakaan valmiina pelikirjaa, siitä ei KalPalla ole kuin ne kannet enää jäljellä. KalPassa ei pyrittykään sorvaamaan uutta kirjaa Tuokkolan ja Laukkasen aikakausina vaan parantamaan Virran opetuksia siinä kuitenkaan onnistumatta. Virran seuraajat söivät eväskorin typötyhjäksi eikä kukaan tuonut lisää uudennäköistä tavaraa tilalle. "Normaalissa kriisissä" epäonnistuneinkin valmentaja lähtiessään yleensä jättää edes jotakin käyttökelpoista jälkeensä, mistä uusi valkku voi sitten rakentaa omaa juttuaan mutta meillä pöytä on nyt niin putipuhdas uutta alkua varten että pöytälevykin puuttuu, on vain jalantyngät joita ihmettelee lauma hallinnollisia ihmisiä, että kuispäin nää laitetaan vai työnnetäänkö sinne mihin päivä ei paista?
Sanottakoon lopuksi että jos olen täysin väärässä Virran paluun ja kehitys mahdollisuuksien suhteen näemme sen todella nopeasti syksyllä, tunnustan reilusti tilanteen silloin ja olleeni väärässä ja vaihdettakoon vaikka mihin jos sieltä oikeasti löytyy konsepti jolla homma käännetään niin nopeasti kuin KalPan kohdalla olisi tarvis. Koska epäilen tämän sauman onnistumista juuri tällähaavaa jo pelkästään seurahallinnon tekemien virheitten valossa (ja niiden edelleen vaikuttaessa) joka on pahasti sotkenut joukkueen suorittamista ,olen itse valmis katsomaan Pekka Virta- nimisen kortin uudestaan.
Itse koen seurahallinnon tilanteen sellaiseksi että Virta tuntiessaan sen jo entuudestaan ja tietäen sen viat parhaiten pärjää senkin kanssa joukkuetta luotsaessaan eli on kokonaisvaltaisesti juuri nyt kentältä hallintoon ja hallinnosta kentällepäin toimivin vaihtoehto. Ristiriitojakin varmasti vieläkin näemme, mutta ne ovat vanhalla kokemuksella ja tahdolla Peksin tiedossa ja sitäkautta myös hallinnassa ja hallinnollakin on kumppanina "vanha tuttu piru" minkä kanssa tulee toimeen eikä tarvitse heti julistaa luottamuspulaa kokonaan uusia tuulia kohtaan kun kuukausi on vaikkapa vasta pelattu eikä homma toimikaan. Toimistoa ymmärtää kyllä siinäsuhteessa että nyt halutaan kaiken kaaoksen jälkeen koota tuttu paketti josta tiedetään ainakin jo etukäteen miten se toimii, eli voidaan jo heti puhua saman toiminnan kehittämisestä eteenpäin, jota Virtakin taatusti itse haluaa. Vihoviimeinen asia mihin seura voisi joutua olisi sellainen täysin uusi päävalmentaja joka olisi pellolla kohta alun jälkeen, kriisiä lisää kriisin perään ja juuri tätä riskiä KalPa ei nyt halua yksinkertaisesti ottaa. Valinta on aika ymmärrettävä, kaiken haparoinnin jälkeen.
Tälläistä kriisiähän ei hallitsemattomasti synny jos hallinto on täysin kunnossa ja ajan tasalla, mitä saamme odottaa jonkin aikaa. Pakettia täytyy pitää koossa senaikaa että saadaan menestys taas kohtuulliseksi ja kokonaistilanne vakautettua.
Tämä oli siis vain minun yritykseni ymmärtää mitä hallintomme päässä liikkuu ja koetan tulkita näkemiäni merkkejä omilla käsityksilläni: Missä kukin, toveri Bondarev on lopulta oikeassa syksyllä paljastuu armottoman nopeasti. Kaikki varmasti toivovat yhtä asiaa nimittäin sitä että Päävalmentajalla olisi jatkossa oikeasti kaikki työrauha ja olipa siellä penkin takan kuka tahansa hän saisi tehdä kunnolla ja täysin valtuuksin työnsä.
Saamme nähdä, ensi kaudesta tulee todella mielenkiintoinen.