Jaa-a. Itse en olisi ihan niin vakuuttunut Petri Matikaisesta KalPan ensi kauden valmentajana. Saatan olla väärässäkin, mutta mun mielikuvissa Matikaisen vahvuuksiin kuuluisi ehkä jonkinlainen pelaajien psyykkaaminen ja kannustaminen, ehkä myös nuorten pelaajien sisäänajo, joten siinä mielessä hänen voisi ajatella saavan pelaajista parasta irti. Pelkällä tsemppaamisella ei kuitenkaan kovin pitkälle pötkitä, pelitavan pitää myös olla toimiva ja tietysti isossa kuvassa istua yksiin sen kanssa mitä seurajohto sitten haluaakaan kentällä nähdä. Mulla ei tietenkään ole tuoretta käsitystä siitä millaista kiekkoa vaikkapa Matikaisen tän kauden joukkue Graz99ers on pelannut, mutta jotenkin vaan Kimmo Kapasen mainitsema ”taitokiekko” (tai KalPan ”perinteinen” peli-identiteetti) ja Petri Matikainen eivät noin ensi kuulemalta vaikuta ihan täydelliseltä yhdistelmältä. Matikaisen parhaat saavutukset valmentajana taitavat osua tuonne Bluesin vuosiin ja siellähän hänen apunaan tosiaan oli Lauri Marjamäki, joka taas vaikuttaa nimenomaan pelitavan päälle ymmärtävältä valmentajalta. Jos siis Matikainen KalPaan saapuisi, niin ehkäpä valmennustiimistä pitäisi sitten löytyä hänen lisäkseen joku asiansa osaava pelikirjamies.
Mutta olennaisempaa kuin mitä minä tästä tykkään tai kuvittelen, on kuitenkin se, mitä KalPan seurajohto haluaa ja kuvittelee. Jos siellä on joku selkeä näkemys, että KalPan pelaamista halutaan viedä johonkin tiettyyn suuntaan ja Matikaisen kanssa käydään riittävät keskustelut ja päästään yhteisymmärrykseen siitä, että hän on sekä halukas että kyvykäs viemään hommaa siihen haluttuun suuntaan, niin ok, asia sinällään kunnossa. Onnistumistahan se ei silti takaa, mutta on kuitenkin tehty tietoisia ratkaisuja asian suhteen. Jos taas ollaan vain valitsemassa täälläkin palstalla kaivattua ”uskottavaa” valmentajaa sillä logiikalla, että kyllä hän varmaan on hyvä valmentaja kun on kerran valmentanut ihan IFK:ssa ja ulkomailla asti, niin sitten ollaan melkoisella tuuliajolla. No pitää tietty uskoa ja luottaa, että niin heikosti asiat eivät oikeasti ole.
Se on tietty vielä todettava, että mitään satavarmaa ja ainoaa oikeaa ratkaisuahan ei ole olemassakaan. Olipa tuleva valmentaja kuka tahansa, niin varmaa menestystä tai menestymättömyyttä ei kukaan voi taata, jonkinlainen riski valintaan aina liittyy.