Tää on taas tätä F1-vertausta. Meillä on huipputalli(fyrkkaa ja mainetta), eliittiluokan kuskit(kattokaa tota rosteria helvetti sentään) ja silti kynnetään syvällä paskassa. Muilla talleilla ei ole aivan sitä parasta konetta, ehkä heidän kuskinsa eivät ole aivan sarjan parhaita, mutta siellä ollaan perkele hereillä ja pelataan jokaista kisaa kuin kyse olisi maailmanmestaruuden ratkaiseva tapaus. Tsiigataan miten toiset ajaa, miten rata soveltuu omille kuskeille ja miten saadaan paras mahdollinen irti omista vekottimista.
Meidän tallijohtaja Nokka ei suostu vetämään kuin yhdellä tai kahdella eri taktiikalla. Joko se kaasu laitetaan pohjaan heti startista ja ajetaan talla pohjassa joka mutkaan(menee katsojiin, välillä pelti rytisee mutta pääasiallisesti sopii tallille ja eritoten kuskeille). Toinen vaihtoehto on lähteä jossain vaiheessa(kauheinta kun tekevät sen heti startista alkaen) ajelemaan varovasti, ettei vahingossakaan tule tiukkoja jarrutuksia tai ohitustilanteita. Kytätään niin sanotusti hyviä asemia, jos vaikka päästäisiin iskemään joskus. Huippukuskimme ovat surullisen näköisiä katsomoon kun joutuvat ajamaan puolikaasulla.
Annas olla jos vastustajat muuttavat taktiikkaansa kisan aikana. Jos vaikka sattuu olemaan sadetta(paskat dumarit), vastustaja saattaa käyttää tätä hyväkseen. HIFK-talli ei muuten näihin lähde. On turha odottaa, että meidän kuskit saisivat luvan hieman sikailla tiukoissa paikoissa. Katsomossa odotetaan jos vaikka varikkoaition edessä tulisi vähän ruuhkaa ja sitä kautta tunnetta. Vaan ei.
HIFK-tallille on myös ominaista tallijohtaja Nokan aikana hullunkuriset satsaukset kuskien aika-ajon mukaan. Hyviin lähtöasetelmiin itsensä ajanut kuski saakin kuulla, että kolmas testikuski on tänään se keneen luotetaan ja huippujäbä saa nyt lepäillä varikolla. Eihän sitä nyt tällä tasolla sama kuski jaksa ajaa kahta kisaa peräkkäin, saatika sitten kolmea. Ties vaikka sen selkä tulee kipeäksi. Testikuski on kyllä ollut uskollinen, on tullut aina Unkarin kakkosdivarista kun huipputalli on kutsunut ajamaaan ykkösiä. Välillä sillä on ollut hyviä kausia, yleensä ne ajoittuvat syksylle kun muilla talleilla vielä viritellään konetta kuntoon. Kevään ratkaisukisoissa tämä testikuski valitettavasti ei enää riitä, vaikka eräät katsomofanit vannovat kaverin olevan senna+prost yhdessä paketissa ja että vika on aina ollut muissa tiimin jäsenissä.
Kun kausi sitten keväällä päättyy taas aivan liian aikaisin, tallijohtaja tulee julkisuuteen toteamaan että tulee vielä aika jolloin talli menestyy. Tällä kertaa talli ei ollut valmis voittamaan, tallissa oli ehkä joku mätäpaise ja että projekti jatkuu. Tähtäimessä on siis menestys mutta ajallisesti sitä ei ääneen sanota. Todetaan vain että eteenpäin on menty.
Vitun vittu.