kuinka vältän intin?

  • 42 428
  • 182

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Hiili
Miksi armeija pitäisi välttää? Suosittelen lämpimästi harmaisiin astumista, sillä se antoi ainakin meikäläiselle kokemuksia, muistoja, kavereita ja myös runsaasti puheenaiheita. Välillä kaikki oli ihan hanurista ja se loskassa ryömiminen vitutti ihan kotitarpeiksi, mutta hetkeäkään en vaihtaisi pois. Hienoa aikaa!

Niin, mutta mitä puheenaiheita? Näin siviilihenkilön näkökulmasta ei niitä jaarituksia jaksa kuunnella pätkän vertaa. Tosin ihmisethän orientoituvat (työstä kouluun) omaan ympäristöönsä niin vahvasti, että siitä tulee myös osa ajatuksenjuoksua luonnostaan ja sitä kautta siirtyy vapaa-aikaan ja puheisiin. Juttelin tuossa vähän aikaa sitten isomman kadettiporukan kanssa. Vapaailta meni heillä jauhaessa kaikkea mitä aitojen sisäpuolella tapahtuu enkä siitä luonnollisesti mitään ymmärtänyt, mutta hämmästyttävintä oli huomata muutaman henkilön persoonallisuuden muutos. "Minut on koulutettu tappajaksi, joten yritä ymmärtää näkemykseni maailmasta ja ihmisistä sitä kautta... En minä voi mitään rakastaa" Tuo lause sai hämmentyneeksi. Tai oikeammin, säälin häntä. Taitaa jäädä monta hienoa asiaa elämässä kokematta mikäli näkemys maailmasta lukkiutuu tuohon asentoon pitemmäksi aikaa.
 

Shane

Jäsen
Kuten moni on jo sanonutkin, ole mies ja käy se armeija. Kokemuksia, käytännön taitoja ja kavereita kertyy, ja esim. lomapuku päällä on mukava kulkea siviilissä (sotaveteraanit ja naiset katselevat ihaillen ja tulevat helposti juttelemaan). Aina ei ole kivaa, mutta ei ole siviilielämässäkään.

Armeijan kultainen sääntö: Älä ole ikinä ensimmäinen tai viimeinen, äläkä missään tilanteessa ilmoittaudu vapaaehtoiseksi.

Ja muista rento asenne, intin asoista/töistä ei kannata mitään turhia paineita ottaa.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Armeija on jälkikäteen ajateltuna hauska paikka. Tietysti yli kymmenen vuotta tuo tiettyä etäisyyttä asiaan. Aika kultaa muistot...

Tee kaikille (skappareille, ryhmänjohtajille ja muille esimiehille) heti alkuunsa selväksi, että haluat AUKkiin ja RuKkiin ja ties minne. Niitä tavoitehaastatteluja ja muita pidetään nimittäin ensimmäisten päivien aikana monia. Pääasia, että annat itsestäsi mahdollisimman positiivisen kuvan.

Sitten jos hommat alkavat tuntua raskailta tai ylivoimaisilta, ala valittaa penikkatautia (älä tietenkään nimeä sitä siksi). Sano, että jalkoja raastaa hirveä kipu juostessa. Sinut passitetaan lääkäriin ja penikkataudiksi ne sen toteavat. Saat kevennettyä palvelusta ja mitä lie. Muista koko ajan harmitella, että toivottavasti tämä ei vaikuta AUKkiin tai RUKkiin pääsemiseen. Kun tuota kevennettyä on tullut tarpeeksi ja jatkuvasti vaan valitat jaloista, mahdollisuutesi päästä AUKkiin menevät.

Olet kuitenkin osoittanut asenteellasi olevasi ns. hyvä tyyppi, joka olosuhteiden pakosta ja omasta tahdostaan riippumatta joutuu hylkäämän kenties uran armeija leivissä. Alokasajan jälkeen jaetaan hommia ja siinä vaiheessa omasta tahdostaan riippumatta AUKista pudonneet "hyvät tyypit" ovat kirjureiksi jne. nimettäessä vahvoilla. Ne tietävät, että sinusta ei ole metsässä mihinkään, joten kaikki osapuolet pääsevät helpommalla, kun antava sinulle siistejä toimistotöitä.

Avuksi on, jos sinulla on ennen armeijaa hankittu lääkärinlausunto penikkataudista. Sanot vaan, että halusit lähteä yrittämään, etkä halunnut tuoda esiin sitä penikkatautia ennen kuin homma kävi niin kivuliaaksi. Lääkärit saattavat kokeilla ovelasti "pohtien", että pitäisikö sinut vapauttaa palveluksesta. Sano silloin naama peruslukemilla, että haluat ehdottomasti jatkaa palvelusta. Jos annat pienelläkin toivonpilkahduksella ymmärtää, että jo vain kotiutus kelpaisi, löydät itsesi metsästä seuraavana päivänä. Ellet jo samaana.

Homma toimi minulla, tosin minun molemmat jalkani lopulta leikattiin armeija-aikana (vasta pitkälti alokasajan jälkeen). Eli penikkatauti oli todellinen ja on sitä edelleen, leikkauksesta huolimatta. Pääsin niin hyviin hommiin, että armeijan loppuaika tuntui jopa hienolta. Yksikkömme kapteeni piti asenteestani, sillä olin jo alussa ilmoittanut haluavani niin pitkälle kuin vain suinkin. Se sitten vaan ei onnistunut. Löytyi myös niitä, jotka ilmaisivat inhonsa armeijaa kohtaan alusta alkaen ja olivat puskissa loput armeijastaan. Kaikki on kinni siitä, miten asiansa hoitaa...

Edit: tuohon Shanen ohjeeseen "Älä ole ikinä ensimmäinen tai viimeinen, äläkä missään tilanteessa ilmoittaudu vapaaehtoiseksi." laittaisin lisämaininnan, että vapaaehtoiseksi voit ilmoittautua. Sen pitää vaan tapahtua älykkään tunnustelun jälkeen. Opit kyllä huomaamaan, mitkä hommat ovat paskoja ja mitkä hyviä. Oikeaan hommaan ilmoittautuessasi saat alikessuista ym. tarpeellisia tukihenkilöitä alokasajan jatkokuvioita setvittäessä.
 
Viimeksi muokattu:

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Sinä

veltto mato,tottakai sinä menet harmaisiin.Tunnen pahoinvointia,kun luin tuon säälittävän piiperryksesi.Sinä aivoton,selkärangaton pikku-piipertäjä...juuri sinä!!!!Sinun VELVOLLISUUTESI on KÄYDÄ,joko "harmaat",tai"moppi"muuten tulee kirjoituksillesi stoppi!:D

Lepo vaan........ ;)
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Suhonen on pelle ja paska äijä, ku se on saatanan sivari"

Käy intti jos haluat tai ole käymättä, ei kiinnosta pätkääkään. Nykyäänhän luultavasti riittää kun sanoo ettei halua mennä sinne. Ja pääseehän sieltä pois keskenkin.

Suosittelen kuitenkin lämpimästi armeijaa. Missä muualla oppii tuntemaan n. 300 uutta ihmistä vuoden aikana, osan heistä ollessa erittäin hyviä ystäviä vielä vuosia armeijan jälkeenkin. Ei se niin paha paikka ole.

Muistakaa kuitenkin myös tämä ketju kun haukutte Suhosta saatanan sivariksi.
 
G

Guest

selvennystä

kiitoksia niille jotka antoivat vinkkejä välttää intti
haluan tässä kertoa,että sodan syttyessä olen valmis puolustamaan kotimaatani,mutta inttiä en millään jaksaisi käydä,en siellä kuitenkaan mitään opi eikä minusta ole siellä kuin haittaa surkean asennoitumisen vuoksi,jos intti olisi täällä samanlainen kuin rakkaassa naapuri maassamme ruotsissa,eli aamulla palvelukseen ja illalla himaan niin en miettisi hetkeäkään,että menisinkö sinne,mikäs siinä,mutta kun tämä meidän järjestelmä sotkee siviilielämän täysin,ja sen vuoksi nämä minunkin bisnekset kaatuvat tuon kirotun laitoksen takia.
muutenkin olen sitä mieltä,että jos sota syttyy niin siinä ei suomipojalla ole paljon mahkuja,ku ryssät tulee,vaikka olisi käynyt 8-kertaa armeijassa.
olen kyllä pirun laiska ja mitään saamaton ihminen jos asia jota olen tekemässä ei minua kiinnosta,niin kuin intti ei kiinnosta,mutta jos teen jotain mielenkiintoista asiaa jossa on järkeä niin olen kyllä varsin ahkera ihminen
 
K

kangaroo

Viestin lähetti purinton
no niin olen saanut lykkäystä tohon inttiin pari kertaa,mut nyt pitäs ens kesänä sitten lähteä,ja haluaisinkin neuvoja että miten tuon vois välttää tai vetää läpi mahollisimman tuskattomasti,jos jollain on ideoita tai omia kokemuksia niin otan kaiken auliisti vastaan

Hankkiudu raskaaksi ja ota vielä hoitovapaata äitiysloman päälle, niin ei tarvitse murehtia intistä useampaan vuoteen.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Moukat

Näin kirjoitti laatokka: "Vai miten vältät intin? Ettei vaan tarvitsisi tehdä mitään velvollisuuksia. Häpeä!"

Tähän perustuvat lähes kaikki kriittiset huomautukset inttiin menosta. Miksi se on velvollisuus? Siksi, että toiset ihmiset toisesta arvomaailmasta käsin PAKOTTAVAT vähemmistöön jäävät tottelemaan. Tämä on perinteisin esimerkki demokratian mädännäisyydestä. Enemmistö voi aina orjuuttaa vähemmistöä - olkoonpa enemmistö kuinka väärässä tahansa.

Minä en koe inttiä velvollisuutena. En oikeutena. Koen sen minusta totaalisen erilaisella arvomaailmalla varustettujen patrioottipaskiaisten paskimpana keksintönä.

Miksi te patriootit, että polvistu joka päivä viidesti Mekkaan. Siksi, koska teillä on erilainen arvomaailma kuin muslimeilla. Miksi minä ja monet muut emme halua (tai olisi halunneet) inttiin? Koska meillä on erilainen arvomaailma.

Älkääkä ikinä selittäkö minulle mitään suomalaisuudesta tai isänmaallisuudesta ennen kuin tutustutte aiheeseen, sen historiaan ja perinteeseen. Minä olen tutustunut, enkä voi kuin halveksua niitä joitakin onnettomia ihmissieluja, jotka rinta röyhistellen kulkevat meuhkaamassa isänmaallisuuttaan.

Mikäli kansalaisuus edellyttää puolustushalukkuutta, niin olkaa hyvä ja ottakaa kansalaisuuteni pois. Se ei rakenna minun identiteettiäni, eikä näin muodoin ole minulle perimmäinen tai korvaamaton asia.

Ja milläkö sen intin voi välttää? Mene lääkäriin, valita henkistä heikkouttasi ja huonoa yleistä terveydentilaasi sekä taipumustasi masentua ja itkeä, kun sinua painostetaan. Vaihtoehto kaksi: mene sivariin. Vaihtoehto kolme: kieltäydy, käy linnareissu ja jatka elämääsi. Totaalikieltäytyjät eivät saa käsittääkseni rikosrekisteriä. Minusta totaalikieltäytyjät ovat mielipidevankeja - enkä ole ainoa viisas, joka näin ajattelee.
 

trivekku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, IFK
Re: Re: kuinka vältän intin?

Viestin lähetti Korak


Jos vain jostain saat legendaarisen Tabu-sarjan "Intti-haastattelu"-jakson, niin katso se, kyllä siitä varmasti muutaman jipon saa. Yritä myös saada about samanlainen "lookki" kuin Kari Heiskasella ;)

Tabussa oli kyllä aivan hervottomia juttuja, varsinkin se kun poliisit valtasivat rokkeri-poikien auton. "Olemme kyllästyneet alituiseen *ittuiluun ja siihen, että arvostuksemme on nollassa!"

Yövartijan tarina on myös aika legenda.
 

MrBluus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
JepJep. Sinne mäkin painan Tammikuussa. B miehenä tosin! Mul on se astma! Portinvartijaksi tai jotain!
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: selvennystä

Viestin lähetti purinton

muutenkin olen sitä mieltä,että jos sota syttyy niin siinä ei suomipojalla ole paljon mahkuja,ku ryssät tulee,vaikka olisi käynyt 8-kertaa armeijassa.

Ei varmasti Suomi ryssille pärjäisikään, mutta kun meillä on hyvin koulutettu ja sitkeä armeija ei Venäjän ole mitään järkeä hyökätä Suomeen koska saavutetut voitot ovat pieniä tappioihin verrattuna.
 
Suosikkijoukkue
ILVES
Miksi vältellä inttiä?

Itse olen tällä hetkellä Parolassa (1. PshPtri) ja alokas kausi oli niin suklaata kuin olla ja voi. Minua vitutti itseasiassa vain kerran alokasajan aikana ja sekin sen takia, etten päässyt viime viikolla valaan ja valalomalle, koska olen veksissä. Tietysti siinä vaiheessakin hieman otti päähän, kun sanottiin, että joutuu jäämään harmaisiin vuodeksi (luultavasti pääsen vaunukuskiksi), mutta siihen olen varautunut.

Muutama tyyppi on jättänyt meillä intin kesken. Yhdellä oli ainakin sormesta jänteet (vai oliko nivelet) niin paskana, että hän sai vapautuksen, toisella oli polvi paskana. Lisäksi yksi kinuski pistettiin maanantaina kotiin, koska hänellä oli niin paha astma. Hän oli alokasajan bemari, mutta joutui nyt kotiin. Entinen tupakaverini (siirtyi aukiin) sai astamakohtauksen leirillä ja hyvällä säkällä hän voi saada b:n paperit. Lisäksi, kun astma on "todettu" vasta intissä saatetaan hänet lähettää kotiin, sillä muuten valtio saattaisi joutua maksamaan hänelle jotain korvauksia (jotain sellaista hän selitteli).

Minulla itsellä on selkä todella huonossa kunnossa, mutta enpä ainakaan b:n papereita ole saanut. Vempassa tosin olin alokasajan aikana vain vaivaiset 14 päivää, mutta osa siitäkin oli pelkkää motivaatiovemppaa.

Suosittelen kumminkin harmaisiin menemistä, ei se ainakaan meikäläisen mielestä mikään paha paikka ole ollut.
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Ei tosiaan ole paha rasti olla intissä vähintään puoli vuotta. Se menee nopeasti ja sen jälkeen on sekin nähty. Mulla palvelusaika on 9kk ja pääsen pian pois, ylimääräiset kolme kuukautta ovat olleet ihan leppoisaa joskin melko turhaa aikaa, ollaan oltu suurimmaksi osaksi komennus-hommissa. Sosiaalinen puoli on armeijassa yksi hienoimmista jutuista, itse sain paljon uusia tuttuja joulun jälkeen kotiutuneista jääkäreistä ja nyt on tullut paljon mielenkiintoisia kavereita nuorista jääkäreistä.
 

TTTTT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo
Hienoa Oiva!

"Moukat
Näin kirjoitti laatokka: "Vai miten vältät intin? Ettei vaan tarvitsisi tehdä mitään velvollisuuksia. Häpeä!"

Tähän perustuvat lähes kaikki kriittiset huomautukset inttiin menosta. Miksi se on velvollisuus? Siksi, että toiset ihmiset toisesta arvomaailmasta käsin PAKOTTAVAT vähemmistöön jäävät tottelemaan. Tämä on perinteisin esimerkki demokratian mädännäisyydestä. Enemmistö voi aina orjuuttaa vähemmistöä - olkoonpa enemmistö kuinka väärässä tahansa. "

Minkä takia yhteisövastuun kannattajien pitää koko ajan puolustella näkemyksiään. Onko kyse siitä että vaikka kritisoijat (lue: sivarit) ovatkin varmasti monessa ihmisyyteen liittyvässä asiassa oikeassa niin realistit silti myöntävät että sotia on aina ollut ja tulee olemaan. Nimetkää Suomen historiasta 200 vuotta pidempi aika jolloin sotia ei ole ollut. Siinäse sivistys ja valistus punnitaan.

Omasta mielestä. Jos et halua armeijaaan niin älä mene.

Ja lopuksi. Molotov kommentoi toista maailmansotaa (Suomen osalta, lainaus Ilta-Sanomista) seuraavasti: "Olimme viisaita kun emme valloittaneet Suomea. Siitä olisi tullut vuotava haava ... Ihmiset siellä ovat hyvin itsepäisiä, hyvin itsepäisiä."

Teesien perustelu ei koskaan ole tuhonnut keskustelua!
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
hähää onpas!

Viestin lähetti pasil
Kerrot kohteliaasti olevasi ns. kovien huumeiden ystävä. LSD ainakin on sellainen "kama" että sen kanssa SA-INT ei riskeeraa. Mielestäni ei testauksia yms. turhanpäiväistä.

Kylläpäs vaan testataan! Meinaan, että meiän konna kolmosessa vietiin välillä ihan syyttäkin porukkaa testattvaksi, mutta muuten kyllä kannattaa vetästä parit tripit, niin eiköhän ne sitten näkyis siellä testeissä, kih, kih, kih...


Ite ehdottaisin, että menisit vaan ja lusmuisit siellä parhaas niinkuin kaikki muutkin on tehneet tähän mennessä. Ei ole läheskään niin paha paikka, jos vaan jaksaa vähän miettiä, että minkä syyn takia haluaa välttää palvelusta... Ole mies ja mene armeijaan!!! Sitten sinusta tulee takuuvarma turkulainen! Mulukku ja itsekäs...tämä on fakta...

Ja jos ei nämä kiinnosta niin sitten ei auta muu kuin galvanointi!!


täällä jossain....Masaman
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Täällä taitaa olla pari semmosta jotka haluaisivat puhua äidinkielenään venäjää. Itse en todellakaan. Inttiin vaan reippahasti ja voit olla ylpeä itsestäsi sen jälkeen.
 

jyp17

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP.
Hmm.
Naisnäkökulmasta.. sen verran, että taitaa aika laaja käsitys olla että armeijassa vasta tehdään pojista miehiä. Armeijan käyneen ja siitä laistaneen pystyy todella usein ihan näkemään. Askel on ihan erilainen.. ja selkäranka toinen.:) Ja puhuttelutapa.:)

Mut mulla oli aina tohon tammikuuhun asti semmonen olo et mua ei sais armeijaan kirveelläkään. No, kiittelin onneeni et olin syntynyt naispuoliseks, mut nyt oon tullu toisiin ajatuksiin. Tammikuussa tosiaan lähti isoveli armeijaan, ja siellä oli tämä vierailumahdollisuus siitä sitten jonkin ajan kuluttua. Lähin ihan uteliaisuuttani käväisemään myös paikan päällä ja kyllä muuttu mielikuva. Isoveli ja sen tupakaveri siinä naureskeli aivan järjettömille kessuille ja et huumorilla se on vedettävä läpi, ei siitä muuten selviä. Viikonloput on tullut naureskeltua vieläkin kessujen älyvapaille keksinnöille ja muuta.. En pidä siis ollenkaan mahdottomana että lähtisin armeijaan minäkin. Saa nyt nähdä.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Prk.!

Armeijaan vaan, siellä leivotaan miehiä! :D
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Tjaa... mullakin on alokasaika nyt takanapäin Porin prikaatissa. Ja viime perjantaina tuli muutto PstK:sta 3JK:hon, mikä vahvisti sen ettei minun tarvitse vanheta siinä laitoksessa enää kuin 124 hyvin pitkää päivää.
Itse pidän tätä aikaa elämäni paskinpana kokemuksena. Ehkä joskus ymmärrän, mutta nyt tuntuu että tämä on vain 6kk pois elämästäni. Jos nyt saisin valita uudelleen, menisin todennäköisesti sivariin.
Kyseessä on vammaisin järjestelmä, minkä maa päällään kantaa. Haluanko todella oppia tappamaan? En todellakaan. Tekeekö se minusta miehen jos opin kuinka voin riistää toisen hengen?
Armeija on todella lapsellinen ja vanhanaikainen systeemi ja se ei siitä miksikään tule muuttumaan. Mutta jos jollain on kova pätemisen tarve niin sinne vaan eikä koskaan pois. Sellaisille ihmisille tuo paikka on taivas.
En ole katkera, mutta kuitenkin...
5.7. odotellen...
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Jos helpolla haluaa päästä, niin menee ilmavoimiin ja alokasajan jälkeen(aivan naurettava) hakee johonkin erikoiskoulutukseen. Saat itsesi alikersantiksi tekemättä juuri mitään. Ainoa haitta(jos niin ajattelee) on se, että palvelusaika on 12 kk.....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös