Kuinka usein syöt lihaa?

  • 7 232
  • 63

Kuinka usein syöt lihaa?

  • Päivittäin, tai lähes päivittäin.

    Ääniä: 141 81,0%
  • Muutaman kerran viikossa.

    Ääniä: 13 7,5%
  • Kerran viikossa, tai harvemmin.

    Ääniä: 5 2,9%
  • En syö lihaa.

    Ääniä: 15 8,6%

  • Äänestäjiä
    174

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Käytännössä jokainen ateria jonka syön sisältää lihaa.

E: eiku joo, syönhän mä kalaakin, vai lasketaanko se eri kategoriaan?

Minusta kala pitäisi laskea. Samoin puhe punaisesta lihasta on vähän turhaa, kyllähän esim. kananlihakin on lihaa, eläimen lihaa. En oikein näe eroa siinä, että syökö punaista lihaa, kananlihaa tai kalaa.

Minä siis syön niitä kaikkia, mutta osa ihmisistähän kokee erityistä tarvetta korostaa, ettei syö punaista lihaa mutta kala ja kana kyllä maistuvat.

Eläviä olentoja nekin ovat siinä missä naudat ja siatkin, ja broilerien tehotuotanto se vasta ikävää onkin, joten ei punaisen lihan välttelyllä ainakaan mitään moraalista ylemmyyttä luulisi saavan (tämmöistäkin asennetta olen välillä nähnyt ja kuullut).
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Minusta kala pitäisi laskea. Samoin puhe punaisesta lihasta on vähän turhaa, kyllähän esim. kananlihakin on lihaa, eläimen lihaa. En oikein näe eroa siinä, että syökö punaista lihaa, kananlihaa tai kalaa.

Minä siis syön niitä kaikkia, mutta osa ihmisistähän kokee erityistä tarvetta korostaa, ettei syö punaista lihaa mutta kala ja kana kyllä maistuvat.

Eläviä olentoja nekin ovat siinä missä naudat ja siatkin, ja broilerien tehotuotanto se vasta ikävää onkin, joten ei punaisen lihan välttelyllä ainakaan mitään moraalista ylemmyyttä luulisi saavan (tämmöistäkin asennetta olen välillä nähnyt ja kuullut).
Juurikin näin, eli siis itellä melkein kaikki proteiini on elävästä ja kaiketi jollain tasolla tiedostavasta otuksesta kotoisin.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eläviä olentoja nekin ovat siinä missä naudat ja siatkin, ja broilerien tehotuotanto se vasta ikävää onkin, joten ei punaisen lihan välttelyllä ainakaan mitään moraalista ylemmyyttä luulisi saavan (tämmöistäkin asennetta olen välillä nähnyt ja kuullut).

Toki jos asiaa lähestyy ravitsemuksellisesta tai ilmastollisesta näkökulmasta, on tuo erottelu ihan validi. Kaikkihan eivät vähennä lihansyöntiään tai kohdista sitä tiettyihin lihakategorioihin huolenaan eläinten tappaminen vaan esim. terveys tai ilmastonmuutos.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mä olen muuttanut vähän kuin huomaamatta tapoja punaisen lihan suhteen. Haluan kuitenkin korostaa tähän väliin että valitettavasti nautin edelleenkin hyvästä lihasta, mutta se maistuu paremmalta jos pitää muutaman päivän tauon ja puhutaan nyt nimenomaan punaisesta lihasta.

Mitä valitettavaa siinä on jos nauttii hyvästä (punaisesta) lihasta? Eihän sitä joka päivä tarvitse syödä - oletko muuten syömättä maun vuoksi - eli maistuu tauon jälkeen paremmalle - vai sen vuoksi, että punaisen lihan syöminen on erityisen epäeettistä? Liha on lihaa riippumatta mistä se tulee - "punaisen" lihan syömisessä on tiettyjä etujakin verrattuna "valkoisen" lihan syömiseen. Itse ainakin pyrin syömään molempia ja syömään ylipäätänsä vaihtelevasti - en siis kuitenkaan syö joka päivä lihaa, mutta tämä ei ole mitenkään tiedostettu päätös.

En myöskään koe maailmantuskaa vaikka nautinkin hyvästä ja hyvin valmistetusta "punaisesta" lihasta.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä siis syön niitä kaikkia, mutta osa ihmisistähän kokee erityistä tarvetta korostaa, ettei syö punaista lihaa mutta kala ja kana kyllä maistuvat.

Voin olla hyvinkin väärässä, mutta minulla on sellainen käsitys, että punaisen lihan välttelijät eivät niinkään tarkoita olevansa "parempia ihmisiä", vaan kertovat tuon lähinnä informaationa. Tämä tieto helpottaa esimerkiksi tuttavapiiriä, kun miettii vaikka yhteisissä illanistujaisissa tarjottavia ruokia. Itse tiedän muutaman punaisen lihan syönnin lopettaneen ihmisen, ja kukaan ei ole perustellut päätöstään eettisillä syillä, vaan taustalla on ihan sellaista, etteivät he pidä punaisesta lihasta, tai pitävät punaista lihaa terveydelleen haitallisena.

Jos miettii hiilijalanjälkeä, niin naudanliha on sellaista, että sitä kannattaisi välttää. Sianlihan tuotanto on ymmärtääkseni tässä mielessä suunnilleen yhtä kuormittavaa kuin kanan. Siksi ekologisessa mielessä tärkeintä olisi juuri tuo naudanlihan välttäminen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyhtökaurat ja härkikset on mun mielestä ihan syvältä, teennäisiä. Mieluummin käytän itse papuja, herneitä, raejuustoa, vaalea lihaa ja kalaa. Ainoa missä olen näistä uusista hömpötyksistä huomannut hyötyä on että niillä pystyy huijaamaan lapsia, mutta miksi huijata en aio heiltä kieltää lihaa vaan syödään mahdollisimman monipuolisesti ja silloin sitä punaista lihaakin on vain joka toinen päivä korkeintaan ja se on meille suomalaisille ihan hyvä suunta.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mikä tekee niistä mielestäsi teennäisiä? Sekö, että ne matkivat (ainakin joidenkin mielestä) lihaa?

Minusta on harmillista, että näitä kutsutaan arkikielessä lihankorvikkeiksi. Korvike itsessään tuo mieleen pula-ajan, ja hetket, jolloin aitoa elintarviketta ei ollut saatavilla. Sanaan itsessään liittyy jo negatiivinen kaiku.

Minusta nuo nyhtökaura ja härkis yms. pitäisi mieltää nimenomaan kasvisproteiiniksi. Se ei ole lihalle korvike, vaan se on oma tuotteensa, jota voidaan käyttää ruoanlaitossa hieman samalla tapaa kuin lihaa, joskin valmistunut ruoka on silloin omanlaistaan.

Minusta noiden tuotteiden voima on siinä, että ne ovat terveellisiä, helppoja käyttää ruoanlaitossa, suhteellisen edullisia ja lisäksi vielä maistuvat kohtuulliselle. Monesta tutusta arkiruoissa saa hyvän version vaihtamalla lihan noihin. Ei se tietenkään maistu samalta, mutta ei sen pidäkään.

Oma suosikkini on kuitenkin härkäpapurouhe. Siitä saa todella hyvän kastikkeen aikaiseksi. Härkis itsessään ei ole ollut niinkään makuuni.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minusta kala pitäisi laskea. Samoin puhe punaisesta lihasta on vähän turhaa, kyllähän esim. kananlihakin on lihaa, eläimen lihaa. En oikein näe eroa siinä, että syökö punaista lihaa, kananlihaa tai kalaa.

Minä siis syön niitä kaikkia, mutta osa ihmisistähän kokee erityistä tarvetta korostaa, ettei syö punaista lihaa mutta kala ja kana kyllä maistuvat.

Eläviä olentoja nekin ovat siinä missä naudat ja siatkin, ja broilerien tehotuotanto se vasta ikävää onkin, joten ei punaisen lihan välttelyllä ainakaan mitään moraalista ylemmyyttä luulisi saavan (tämmöistäkin asennetta olen välillä nähnyt ja kuullut).

Terveyden kannalta voipi ainakin olla eroa. Ilmastovaikutuksissa myös. Ymmärtääkseni naudanliha on ilmaston kannalta pahinta.

Terveyden kannalta punainen liha olisi haitallista paljon käytettynä, kalan syönti jopa hyväksi, ja siipikarja ei kauheasti vaikuta suuntaan tai toiseen.

Brasilialaista pihviä mussuttaessaan voi siis olla kolmesta syystä huono omatunto: oman terveytensä, ilmaston ja eettisten asioiden vuoksi.

Kalaruokaa syödessään ei välttämättä mistään, itsellä ei ainakaan ole. Riippuu vähän kalasta tietty, ja miten se on laitettu.

Edit: niin, eipä ole minulla vielä ollut puhtaita kasvisruokia ohjelmassa satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Eli joka päivän joka aterialla tuppaa olemaan lihaa, kalaa tai kanaa jossain muodossa. Aamiaisen olen kyllä välillä kuitannut banaanilla, että sikäli.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Seitsemänä päivänä viikossa. Päivän aikana 2-3 kertaa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa muutama vuosi sitten kokeilin osa-aikakasvissyöntiä. Eli maanantaista torstaihin useimmiten ilman lihaa ja sitten viikonloppuna ilman mitään rajoituksia.

Ehdotonta vegaaniutta en kyllä ymmärrä. Vaikeaksi menee jos pitää ruveta nirsoilemaan hunajan ja kananmunan ym kanssa.

Nykyäänkään en syö lihaa joka päivä, ehkä keskimäärin noin viitenä päivänä viikossa. Siihen ei liity sen kummempia arvovalintoja vaan syön sitä mikä on hyvää. Kasvisruoista kasvissosekeitot, salaatit, papuruoat tai pasta-annokset ovat hyviä. Nyhtikset ja härkikset tuntuvat vähän vierailta minulle. En halua korvata lihaa samantyyppisellä, mutta vähemmän maistuvalla korvikkeella.

Tätä viestiä kirjoittaessani minulla on nakki suussa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mikä tekee niistä mielestäsi teennäisiä? Sekö, että ne matkivat (ainakin joidenkin mielestä) lihaa?
Osut tässä oikeaan, teennäiseksi sen tekee juuri se jos ja kun niitä käytetään lihankorvikkeena ruoassa mikä on ennen ollut vahvasti lihan kautta tehtyä.
Nämä on tietysti vain mun mielipiteitä, ei tarvitse liikaa analysoida. Omasta mielestä hinta laatu ei kohtaa näissä yhtään, nythökaura ja härkis täysin ylihinnoteltua verrattuna vähärasvaiseen naudanjauhelihaan tai vaikkapa niihin perus papuihin ja herneisiin. Hinta määrää meidän perheessä paljon hankintoja.

Mitä valitettavaa siinä on jos nauttii hyvästä (punaisesta) lihasta?
No tämä nyt oli vain kommentti mielensäpahoittajille jotka näkevät punaista punaisen lihan syömisestä, itse suorastaaan rakastan hyvää chateubriandia tai mehukasta entrecotea grillistä. Mutta myönnän samalla että funtsin asioita kun näistä paljon mouhotaan, teen silti itsenäisesti päätöksiä, varsinkin arkeen mietin vaihtoehtoja, koska silloin toistetaan paljon asioita ja sillä vaikutetaan eniten isossa kuvassa. Mun vaihtoehdot ovat lisätä vaaleaa lihaa ja kasviproteiineja niiden originaalimuodossa.
Tähän perustuu koko hyvinvointiajattelu itsellä, se mitä toistan arjessa se näkyy hyvinvoinnissa, se jos syön satunnaisesti pihviä tai otan olutta niin se ei näy hyvinvoinnissa. Se jos meen kerran viikossa punttisalille tai juoksemaan ei toimi mulle, mutta jos joka päivä kävelen useita kilometrejä ja teen punnerruksia ja leukoja useamman kerran viikossa toimii mulle.

_
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
No tämä nyt oli vain kommentti mielensäpahoittajille jotka näkevät punaista punaisen lihan syömisestä, itse suorastaaan rakastan hyvää chateubriandia tai mehukasta entrecotea grillistä. Mutta myönnän samalla että funtsin asioita kun näistä paljon mouhotaan, teen silti itsenäisesti päätöksiä, varsinkin arkeen mietin vaihtoehtoja, koska silloin toistetaan paljon asioita ja sillä vaikutetaan eniten isossa kuvassa. Mun vaihtoehdot ovat lisätä vaaleaa lihaa ja kasviproteiineja niiden originaalimuodossa.
Tähän perustuu koko hyvinvointiajattelu itsellä, se mitä toistan arjessa se näkyy hyvinvoinnissa, se jos syön satunnaisesti pihviä tai otan olutta niin se ei näy hyvinvoinnissa. Se jos meen kerran viikossa punttisalille tai juoksemaan ei toimi mulle, mutta jos joka päivä kävelen useita kilometrejä ja teen punnerruksia ja leukoja useamman kerran viikossa toimii mulle.

Kokonaisuuden kannalta lieneekin parempi mikäli useampi ihminen muuttaisi tottumuksiaan jonkin verran / kohtuullisesti sen sijaan, että harvalukuisempi määrä ihmisiä menee äärimmäisyyksiin.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Syön yleensä kaksi lämmintä ateriaa päivässä + aamiasen ja tällä hetkellä on tavoiteena että vain kerran päivässä tulisi syötyä ruokaa jossa on lihaa mukana. Tossa kolme vuotta sitten vielä jokaisella aterialla oli vielä lihaa mukana ja rakastan grilliruokaa, joten sikäli muutos on jo omalla kohdalla todella suuri. Omalla kohdalla syy ruokavalion muutokseen on eetiset syyt, eli en oikeasti haluaisi syödä yhtään ruokaa joka tulee elukoista. Tykkään edelleen liharuuan mausta, mutta olen huomannut että välillä sen syöminen oikeasti jopa tökkii. Siksi en ihmettelisi jos tässä parin vuoden päästä olisi täysin kasvisruuan varassa.
 

lätkämies

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Columbus Blue Jackets
Itse syön lihaa lähes päivittäin, ja todennäköisesti tulen syömäänkin aina.

Eläinten syöminen ei hetkauta itseäni juurikaan yhtään, näin on aina ollut ja se on luonnollista. Lihan syöminen tulee luonnosta ja siksi luonnonkin eläimet syövät toisiaan ihminen mukaan lukien. Sen sijaan ilmastollisen huolen jaan, mutta väittäisin olen parantanut elämäntapojani ilmaston kannalta niin paljon, että harva pääsee noihin edes lihan syömisen lopettamalla. Itse en enää autolla ajele, ja toisaalta en ostele mitään ylimääräistä ja muutenkin hankinnat teen fiksusti harkiten.

Toki näitä lihan korvikkeita on tullut maisteltua ja härkis on tullut todettua hirveäksi, mutta nyhtökaurasta sen sijaan pidin ja sitä olen alkanut syömään muutoinkin. Lisäksi quorniakin olen jonkun verran syönyt, mutta tämä on välillä hyvää ja välillä paskaa. Toki näissä minua hieman mietityttää se, kuinka prosessoitua näiden valmistus on ja onko näinkin prosessoitu ruoka loppupeleissä edes kovin terveellistä.

Mielestäni lihansyönnistä ei ole perusteita luopua kokonaan missään tapauksessa, mutta mielestäni perusteita on luopua yleisestä liikasyömisestä. Lihansyöjiä syyllistetään mielestäni kohtuullisen paljon mutta ei samalla huomioida yleisiä elämäntapoja. Omasta mielestäni olisi mielenkiintoista nähdä tutkimus, jossa tutkittaisiin lihansyönnin lopettamista vs liikasyönnin lopettamista. Kuinkahan paljon luontoa säästyisi ja hiilidioksidi päästöjä vähenisi, jos jokainen ihminen söisi vain oman kulutuksensa verran. Kärjistäen omasta mielestäni jokin lihavuusvero olisi parempi kuin lihavero. Lihavuusverolla alasajettaisiin ruoan ylituotantoa ja hävikkiä ja toisaalta kaikki saisivat syödä mitä tahtovat ja mistä nauttivat. Toisaalta lihavuusvero pitäisi myös sairauksia kurissa ja alentaisi terveydenhuollonkin kustannuksia. Se olisi rohkea ja vastustusta herättävä vero, mutta mielestäni suuri ympäristöteko. Ruoassa omasta mielestäni tärkeintä on maku ja se että on tehnyt itse ruoan.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Olen vähentänyt punaisen lihan syöntiä merkittävästi. Kalan syöntiä olen sen sijaan lisännyt.

Kotona en punaista lihaa syö enää ollenkaan, mutta lounaalla saatan joskus tai jos menen illalla ulos syömään. Tai jos käyn vaikkapa vanhempiani moikkaamassa (en ala siellä määräilemään, että minulle pitää kokata jotakin muuta, kuin mitä muut syö). Kaikki perinteiset jauheliharuoat teen nykyään jauhelihan sijasta härkiksellä tai nyhtökauralla, ja usein kokkaan myös jotakin muuta kasvis- tai kalaruokaa.

Punaisen lihan syönnin radikaalille vähentämiselle syitä on kaksi: a) minulla on fyysisesti parempi fiilis ja b) ilmasto. Jälkimmäisen osalta on muitakin muutoksia elämäntapaan tullut tehtyä, joskaan ei vielä omasta mielestänikään riittävästi.

Minusta kala pitäisi laskea. Samoin puhe punaisesta lihasta on vähän turhaa, kyllähän esim. kananlihakin on lihaa, eläimen lihaa. En oikein näe eroa siinä, että syökö punaista lihaa, kananlihaa tai kalaa.

Minä siis syön niitä kaikkia, mutta osa ihmisistähän kokee erityistä tarvetta korostaa, ettei syö punaista lihaa mutta kala ja kana kyllä maistuvat.

Eläviä olentoja nekin ovat siinä missä naudat ja siatkin, ja broilerien tehotuotanto se vasta ikävää onkin, joten ei punaisen lihan välttelyllä ainakaan mitään moraalista ylemmyyttä luulisi saavan (tämmöistäkin asennetta olen välillä nähnyt ja kuullut).

Ilmastoa kalan ja kanan syöminen kuormittavat selvästi vähemmän, kuin sianlihan syöminen. Naudasta puhumattakaan.

"Moraalisesta ylemmyydestä" ei minun kohdallani ainakaan ole kyse.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HPK
Minusta kala pitäisi laskea. Samoin puhe punaisesta lihasta on vähän turhaa, kyllähän esim. kananlihakin on lihaa, eläimen lihaa. En oikein näe eroa siinä, että syökö punaista lihaa, kananlihaa tai kalaa.

Minä siis syön niitä kaikkia, mutta osa ihmisistähän kokee erityistä tarvetta korostaa, ettei syö punaista lihaa mutta kala ja kana kyllä maistuvat.

Eläviä olentoja nekin ovat siinä missä naudat ja siatkin, ja broilerien tehotuotanto se vasta ikävää onkin, joten ei punaisen lihan välttelyllä ainakaan mitään moraalista ylemmyyttä luulisi saavan (tämmöistäkin asennetta olen välillä nähnyt ja kuullut).

Tällaiset mielipiteet ja mutut ovat mielestäni isoin ongelma tässä keskustelussa. Varsinkin kun niitä esitetään jonain faktoina.

Esim vaihtamalla naudan kanaan, leikkaat hiilidioksidipäästöjä kolmannekseen nykyisestä, lähes sama vaikutus jos vaihtaa sikaan. Kalan päästöt verrattuna nautaan ovatkin sitten 1/10 osa, eli kyllä sillä on väliä. Tiedot täältä: Hillintä - Ilmasto-opas.fi

Myöskin tuo "moraalisesta ylemmyydestä" puhuminen on aivan saatanan tyhmää. Vai pitäisikö puhua myös "moraalisesta alemmuudesta" niille jotka ahtaavat lihaa naamariin niin paljon kuin kerkiävät? Ruokailu- ja kulutustottumusten muuttaminen kestävään suuntaan on helpoin ilmastoteko, minkä yksilö voi tehdä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Itse olen vähentänyt punaisen lihansyönnin minimiin, korkeintaan pari kertaa kuussa syön lihaa (joka johtuu lähinnä siitä, että syön lounasta paikassa, jossa ei ole lihatonta vaihtoehtoa tarjolla). Itselläni on sinänsä hyvin tilanne, että saan riistalihaa, jota syön mielelläni (oma lihattomuuteni johtuu vain ja ainoastaan ilmastonmuutoksellisista asioista). Olen sallinut itselleni kalan ja merenelävät, lisäksi kanaa koitan valkata aina jos lihatonta ei ole tarjolla tai ei ole muutakaan. Kotona sitten erilaisia lihakorvikkeita: nyhtökauraa, härkistä, soijarouhetta / suikaleita jne. Maitotuotteita käytän, eli juustoa leivän päällä ja ruoanlaitossa, lisäksi maitoa menee kahviin. Juustosta luopuminen on varmasti vaikeinta, kun vastaavaa makua tai koostumusta ei oikein muuten ruokaan saa. Maidon ja maitotuotteet voisin korvata esim kauravalmisteilla.

Vaikein korvattava on kuitenkin ollut leikkeleet leivän päälle. Löytyykö hyviä suosituksia? Vai pitäisikö vain vaihtaa kokonaan leivänpäälliset esim avokadoon tms.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osut tässä oikeaan, teennäiseksi sen tekee juuri se jos ja kun niitä käytetään lihankorvikkeena ruoassa mikä on ennen ollut vahvasti lihan kautta tehtyä.
Nämä on tietysti vain mun mielipiteitä, ei tarvitse liikaa analysoida. Omasta mielestä hinta laatu ei kohtaa näissä yhtään, nythökaura ja härkis täysin ylihinnoteltua verrattuna vähärasvaiseen naudanjauhelihaan tai vaikkapa niihin perus papuihin ja herneisiin. Hinta määrää meidän perheessä paljon hankintoja.

Juu, en minä analysoimaan pyritään, vaan kiinnosti ihan muuten, että mitä ajoit termillä takaa. Sinänsä jännä, että tuo asia jakaa voimakkaasti mielipiteitä. Toiset pitävät kyseenalaisena sitä, että kasvispohjainen tuote jäljittelee lihaa, kun taas toiset ovat tyytyväisiä siitä, että voivat valmistaa tuttuja ruokia toisinaan lihattomana vaihtamalla siihen kasvispohjaisen raaka-aineen...

Mitä tulee näiden makuun, niin en itsekään pidä tuosta Härkiksestä. Sen sijaan härkäpapurouheesta tulee minusta oikein hyvä kastike. Nyhtökaura maistuu taas minusta monta pykälää paremmalta, kun sen valmistaa ohjeen vastaisesti. Siis siten, että sen lisää kastikkeeseen jo alkuvaiheilla, ja antaa sen imeä itseensä riittävästi nestettä. Ja isoimmat palat pitää vielä painella hajalle, niin mikään kimpale ei jää sisältä kuivaksi. Liian kuivana nyhtökaura maistuu liikaa viljalle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Päivittäin tulee syötyä lihaa. Pääruoka voi olla jotain vöneriä tai nyhtökaurapullia tms. falafelia, mutta leikkeleet ovat sen verran helppoja proteiininlähteitä, että vaikeaa on korvata. Kalaa, kanaa ja näitä kasvisproteiinivalmisteita kyllä tykkään syödä, ei siinä mitään, mutta esim. burgerit teen kyllä jatkossakin ihan vain ja ainoastaan naudanlihasta.

Hauskaa, että eettisistä syistä on puhuttu lihansyönnissä jo pitkään, mutta teho oli nimellinen. Nyt sitten kun ihminen on vaarassa, alkaa laiva kääntyä hitaasti. No, parempi sekin tietysti. Itse olen parempi ihminen ja tiedostan kyllä, mutten tee. Eli olen siis tiedostavuudenkin yläpuolella.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lihan syöminen tulee luonnosta ja siksi luonnonkin eläimet syövät toisiaan ihminen mukaan lukien.
Tämä on vähän kehno argumentti. Ensinnäkin luonnossa esiintyy sekä kasvissyöjiä, lihansyöjiä että sekasyöjiä. Ihminen on sikäli muuntautumiskykyinen eläin, että se tulee toimeen hyvin monenlaisella ravinnolla.

Pääsääntöisesti ihminen on tullut toimeen kasvispitoisella ravinnolla. Liha ja muut eläintuotteet ovat sitten olleet se lisuke, jota on käytetty juhlaruokana tai äärimmäisissä olosuhteissa. Ihmislajin historiassa eläinperäisen ruoan merkitys on ollut sikäli suuri, että siitä on saanut hyviä rasvoja ja proteiineja. Lihansyönnin suurkulutus on kuitenkin ollut mahdollista lähinnä viimeisen 50 vuoden aikana.

Luonnollisuuteen viittaaminen on liki aina huono argumentti. Emmehän me tavoittele luonnollisuutta syöpähoitojen, suuhygienian tai liikkumisenkaan suhteen. Ihminen on aikaa sitten ylittänyt sen kynnyksen, että meidän tarvitsisi luovuttaa jokaista elämän aluetta ns. herran haltuun. Voimme tehdä järkeviä päätöksiä sen perusteella, mikä on hyväksi elinympäristölle, meille itsellemme ja muille lajeille.

Nykyisessä tehotuotannossa ei ole mitään luonnollista. Tanskan kokoisessa maassakin 10 miljoonaa possua, joiden elämän koko tarkoitus on elää epäluonnollisessa ympäristössä, kasvaa epäluonnolliseen elopainoon ja kohdata epäluonnollinen kuolema. Tämän jälkeen sian syö todennäköisesti henkilö, joka lihoo epäluonnolliseen painoon, käy läpi joukon epäluonnollisia sairaalahoitoja ja kuolee epäluonnolliseen sairauteen.

Sen sijaan ilmastollisen huolen jaan, mutta väittäisin olen parantanut elämäntapojani ilmaston kannalta niin paljon, että harva pääsee noihin edes lihan syömisen lopettamalla. Itse en enää autolla ajele, ja toisaalta en ostele mitään ylimääräistä ja muutenkin hankinnat teen fiksusti harkiten.
Tässähän ei ole sinällään kyse mistään kilpailusta. Ihmiset tekevät arkisia valintoja oman hyvinvoinnin ja itsekkäiden tarkoitusperien perusteella. Valtion tehtävänä on pyrkiä vaikuttamaan näihin valintoihin siinä määrin kun se on tarkoituksenmukaista ja mahdollista. Suurin osa sääntelystä tulee globaaleina virtauksina.

Toki näitä lihan korvikkeita on tullut maisteltua ja härkis on tullut todettua hirveäksi, mutta nyhtökaurasta sen sijaan pidin ja sitä olen alkanut syömään muutoinkin. Lisäksi quorniakin olen jonkun verran syönyt, mutta tämä on välillä hyvää ja välillä paskaa. Toki näissä minua hieman mietityttää se, kuinka prosessoitua näiden valmistus on ja onko näinkin prosessoitu ruoka loppupeleissä edes kovin terveellistä.
Osa on hyvää, osa paskaa ja suurin osa "ihan ok". Vaatii toki totuttelemista.

Nyhtökaura ja Härkis ovat ainakin äärimmäisen yksinkertaisia tuotteita. Nyhtökaurassa on muistaakseni veden, suolan ja kauran lisäksi vain jotain tavanomaisia säilönta-aineita. Monet eläinperäiset tuotteet ovat huomattavasti prosessoidumpia.

Kaupassa alkaa olemaan monia laadukkaita kasviproteiinituotteita, mutta ne eivät oikein ole suuren yleisön tiedossa. Itsekään en pidä monista kasvisperäisistä tuotteista, koska niiden koostumus on huono.

Mielestäni lihansyönnistä ei ole perusteita luopua kokonaan missään tapauksessa, mutta mielestäni perusteita on luopua yleisestä liikasyömisestä. Lihansyöjiä syyllistetään mielestäni kohtuullisen paljon mutta ei samalla huomioida yleisiä elämäntapoja.
Syyllistäminen on turhaa. Omasta mielestäni ongelmana ei ole syyllistäminen, vaan se, että omien tottumusten muuttamiseen herättely synnyttää ihmisissä kielteisen reaktion. Olemme laumaeläimiä, jotka pyrkivät rakentamaan erilaisia ryhmäidentiteettejä. Kun erilaiset identiteetit törmäävät, syntyy tarve vahvistaa oman porukan maailmankuvaa ja vastustaa muiden ryhmien kotkotuksia.

Tässä Hesarin vieraskynä-kirjoituksessa on kuvailtu ilmiötä erinomaisesti. Aiheena on toki laajemminkin ilmastoasiat, mutta samat säännöt pätevät hyvin tähän ruokakeskusteluunkin. Pari sitaattia aiheesta:

Käyttäytymistieteellisen tutkimuksen pohjalta tiedetään, että hyvistä aikeista huolimatta vain harvat onnistuvat pysyvästi yksilön valintoihin perustuvien elämäntottumusten muutoksissa.

(...)Nykyinen, pääasiassa yksilötason kulutusvalintoihin keskittyvä viestintä ei rohkaise ihmisiä puhumaan julkisesti ilmastotoimien tärkeydestä.

on ongelmallista, ettei yksilön valintoihin painottuvaan ilmastoviestintään ole perinteisesti kytketty tietoa yksilötason muutosten vaikeudesta. Näin psyykkinen fokus jää yksilöön: muutoksissa onnistuminen tai epäonnistuminen liitetään omaan itseen. Vähemmälle huomiolle jäävät kysymykset siitä, miten toimintaympäristö tukee tai ei tue ekologisia valintoja ja pitääkö ympäristölle kestämättömiä vaihtoehtoja edes olla tarjolla.


Omasta mielestäni olisi mielenkiintoista nähdä tutkimus, jossa tutkittaisiin lihansyönnin lopettamista vs liikasyönnin lopettamista. Kuinkahan paljon luontoa säästyisi ja hiilidioksidi päästöjä vähenisi, jos jokainen ihminen söisi vain oman kulutuksensa verran.
Lihansyönnin lopettaminen olisi merkittävästi suurempi teko. Kasvisruoan ilmastokuorma on monta kertaa pienempi kuin lihatuotteilla. Pelkästään siirtyminen punaisesta lihasta kanaan ja kalaan olisi massiivinen parannus.

Pahoittelut, jos kohdistin tämän viestin tarpeettomasti sinuun. Tarkoituksena oli kuitenkin käsitellä tätä ilmiötä laajempana meneillään olevana keskusteluna.
 

Grafix

Jäsen
Vaikein korvattava on kuitenkin ollut leikkeleet leivän päälle. Löytyykö hyviä suosituksia? Vai pitäisikö vain vaihtaa kokonaan leivänpäälliset esim avokadoon tms.

Avokadoon ei kannata ainakaan vaihtaa, se on kasvattamisen vaatiman vesimäärän vuoksi yksi ongelmallisimmista raaka-aineista nimenomaan ympäristön kannalta. Esim hummusta, savutofua ja seitanleikkeitä kannattaa kokeilla. Vegaanijuustot on järestään aivan todella kamalia, joitain semi-ok tuorejuustoja toki löytyy mm Oatlylta.

Itse lopetin juustojen ja leikkeleiden käytön siten, että lopetin myös leivän syömisen. Vaikka pääasiassa tulikin syötyä täysjyvä- tai ruisleipiä, niin leivän poisjättämisen jälkeen ainakin oma kroppa on kyllä kiitellyt. Leivän sijaan tulee vedettyä lähinnä hedelmiä ja marjoja.

Lihan syönnin lopettamisen jälkeen on jännä huomata, miten nopeasti kroppa tottuu siihenkin muutokseen. Alkuun oli hankalaa, koska hyvä liha maistuu...no hyvälle ja tuntui siltä, että ilman ei vaan pärjää. Nykyään kun lihaa syö sen muutaman kerran vuodessa, niin syönnin jälkeen tulee lähes aina helvetin huono fyysinen olo.
 

Ralph

Jäsen
Kyllä lihaa on mukana jokaisella päivän isolla aterialla. Välipalat erikseen, vaikka voihan niilläkin sitä löytyä. Mutta päivittäin.
 

Jeffrey

Jäsen
Kyllä lihaa tulee syötyä päivittäin vähintään kahdella aterialla, mahdollisesti sitten myös välipalaleipien päällä.

Itse kokatessa tulee suosittua kanaa, lounaalla käydessä kalaa tahi tarkemmin lohta. Itse olen huomannut, että oma aineenvaihdunta toimii paremmin säännöllisen punaisen lihan kanssa. Omasta lähialepasta en suosimaani saa niin kerta viikkoon tulee käveltyä vähän kauemmaksi markettiin. Punaista lihaa valmistan itse n. 800g viikossa, josta on minulle noin neljään annokseen. Kiloon pyrin, niin usein yksi lounas/viikko tulee valittua sellainen jossa saisi mahdollisimman laadukasta punaista lihaa.

Noin pääperiaatteena pyrin syömään 200g/annos lihaa. Annoksia viikossa 14, joten lihaa tulen syödyksi noin 2,8kg . Todellisuudessa luku lienee suurempi kun otetaan huomioon lounasrohmuilut ja välipala leikkeleet, sekä ajoittaiset muut sikailut esimerkiksi kanansiipien kanssa.
 
K

Kiekkokatsoja

Tällainen ketju löytyi. @Vanha Len tämäntapaista kysyi, toisessa ketjussa.
Itse vastasin että päivittäin tai lähes, sillä ainakin leivän päällä on lihaleikkele siivu. Melko usein on lämpimällä aterialla mukana broilerituotetta. Kai sekin lasketaan lihaksi?
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Menisköhän kuukauden ruokailut yleensä about tällä suhteella

30% jauhelihaa
30% broileri tai kalkkuna
25% kalaa
10% nauta/possu (jotain muuta kuin jauhelihaa)
5% kasvisruokaa, jossa ei mitään edellä mainittua

Leikkeleitä en pahemmin käytä. Paketti metwurstia yleensä kaapissa, mutta saattaa kestää pari kuukautta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös