Kuinka usein syöt lihaa?

  • 7 210
  • 63

Kuinka usein syöt lihaa?

  • Päivittäin, tai lähes päivittäin.

    Ääniä: 141 81,0%
  • Muutaman kerran viikossa.

    Ääniä: 13 7,5%
  • Kerran viikossa, tai harvemmin.

    Ääniä: 5 2,9%
  • En syö lihaa.

    Ääniä: 15 8,6%

  • Äänestäjiä
    174

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minkäverran syöt lihaa, vai syötkö lihaa ollenkaan?

Parempi kysymys olisi ehkä ollut: kuinka paljon (grammoja) lihaa syöt viikossa. Jokuhan meistä voi nautiskella pienen nokareen vaikka joka päivä, mutta kokonaismäärä jää silti alle 500 g/viikko. Ja sitten tietenkin eri lihojen osuudet, noin keskimäärin.
 

Rankkari

Jäsen
Parempi kysymys olisi ehkä ollut: kuinka paljon (grammoja) lihaa syöt viikossa. Jokuhan meistä voi nautiskella pienen nokareen vaikka joka päivä, mutta kokonaismäärä jää silti alle 500 g/viikko. Ja sitten tietenkin eri lihojen osuudet, noin keskimäärin.
Totta. Mutta tälläkertaa tällainen yleiskysymys.
Otsikko olisi tullut olla, kuinka usein syöt lihaa? No en osaa tai saa enää muutettua sitä.
Ja toisaalta harva, kai grammojansa tietää..
 

tjj67

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Liverpool
Liian paljon, liha on hyvää!
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Päivittäin, koska yleensä leivän päällä on joku siivu leikkelettä tai metwurstia. Myös valtaosa aterioista sisältää lihaa, tosin määrä ja laatu vaihtelevat. Oletan, ettei tässä lasketa vain ns. punaista lihaa vaan myös kana lasketaan? Ja onhan kalakin lihaa, kalan lihaa.

Nytkin muhii karjalanpaisti uunissa tätä kirjoittaessa, on taatusti hyvää.

Syön minä tarvittaessa ja nykyisin ehkä aiempaa useammin myös kasvisruokia, esimerkiksi härkis-, mifu- tai vastaavia tuotteita jotka toimivat lihapullien ja jauhelihan korvikkeina. Syy tähän on se, että nykyisin nuo tuotteet sekä maistuvat hyviltä ja lihamaisemmilta että niiden hintataso on laskenut. Missään nimessä en korvaisi maukasta lihaa millään ylikalliilla, pahvin makuisella mössöllä, mutta jos/kun vaikka härkis- tai mustapaputuotteet vielä edullisemmiksi ja maukkaammiksi tulevat, niin hyvin luultavasti korvaan osan lihasta niillä.

Kokonaan en lihasta ajatellut luopua paitsi jos olisi pakko itse teurastaa eläimiä. Sen verran heikkohermoinen ja kaksinaismoralistinen olen, etten pystyisi tappamaan esim. sikaa, lehmää tai muutakaan isompaa nisäkästä. Lammaskin jäisi eloon. Kalan ja ehkä kanankin voisin jossain olosuhteissa päästää päiviltä.

En halua myöskään korvata isompia eläimiä pienten eläinten massoilla eli en todellakaan vaihda mihinkään hyönteisravintoon.

Tehotuotantolihasta voisin jossain vaiheessa luopua tai sitä reilusti vähentää, ennemmin luomulihaa vaikka sitten vähän harvemmin ja enemmän kasvispohjaisia lisukkeita.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Olen vegaani, eli en syö lihaa enkä käytä maitotuotteita.
Tehotuotantolihasta voisin jossain vaiheessa luopua tai sitä reilusti vähentää, ennemmin luomulihaa vaikka sitten vähän harvemmin ja enemmän kasvispohjaisia lisukkeita.
Nimenomaan tehotuotanto oli syy, miksi kymmenisen vuotta sitten lopetin ensin broilerinlihan syönnin, ja sittemmin eläinperäisten tuotteiden käytön kokonaan; mielestäni on eettisesti kestämätöntä, että eläville, tunteville olennoille aiheutetaan tietoisesti kärsimystä (Ross-hybridibroilerien tapauksessa suorastaan jalostettuina kärsimään) tuotantotaloudellisen tehokkuuden maksimoinnin nimissä - tai millään muullakaan perusteella.

En kuitenkaan huutele tai pidä meteliä omantunnon valinnastani, sillä pohjimmiltaan kaikki ruoka on puhdasta, ja jokainen tehköön itse valinnan, mitä syö tai on syömättä. Tästä syystä ymmärrän, kuten olen aiemminkin todennut, ihmisten ärsyyntymistä mediassa esiintyvää "vegaaniöyhötystä" kohtaan.

Samalla hämmästelen median suhtautumista esimerkiksi taannoiseen hevosenlihakohuun: kun romanialaista, alkuperäjäljittämätöntä hevosenlihaa oli tuotu Hollannin kautta Suomeen elintarvikekäyttöön EU-merkittynä naudanlihana, monet mediat uutisoivat, että suomalainen hevosenliha on hyvää. Näin varmasti on, mutta mitä takeita kukaan voi antaa siitä, missä oloissa romanialainen liha on tuotettu - tai mistä eläimestä se yleensäkään on valmistettu? Viimeisimmät vastaavat surulliset uutiset saatiin viikonloppuna Puolasta, jossa sairaita nautoja oli teurastettu elintarvikekäyttöön - ja tuotu Suomeen asti.

Ruoan osalta kuluttajaluottamus on poikkeuksellisen tärkeä sitouttava arvo, jota voi edistää vastuullisuudella, tuoteturvallisuudella, eettisyydellä ja avoimuudella. Näissä asioissa suomalainen elintarviketeollisuus ja viranomaisvalvonta ovat onneksi edelleenkin pääsääntöisesti Euroopan kärkiluokkaa.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Syön aina ja kaiken. Olisi epäkohteliasta jättää ja Afrikassakin on nälkä. En usko että olen ainakaan 15 vuoteen ollut päivääkään syömättä lihaa.
 
Viimeksi muokattu:

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Syön lähes jokapäivä. En vaan keksi mitään ruokaa mitä tekisi ilman lihaa tai "lihaa". Kana ja jauheliha on pääasiallinen, oli sitten makaronilaatikko tai kanapasta, keitoissa menee sitten näitä ruokamakkaroita. Siinäpä ne käyttämäni raaka-aineet.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyllä sitä päivittäin menee, kun leikkeleet (kalkkunaa ja poroa pääasiassa) tietysti lasketaan. Mutta kyllä oma lihansyönti on vähentynyt arviolta sellaset 30-40% viimeisen viiden vuoden aikana. Kalaa olen syönyt aina ja sitä menee edelleen, mutta nykyään uppoaa kasvisruuat ihan erilailla kun joskus aiemmin, ja voi mennä -noita leikkeleitä lukuunottamatta- montakin päivää, kun pääruoat ei sisällä lihaa.

Ja luomua suosin aina lihaa ostettaessa, ja toivon valikoiman lisääntyvän reilusti niissä. Nyt ovat vielä aika onnettomat kaupoissa, kun max sellanen 5% on lihasta on luomulihaa. Usein ei sitäkään.

Mutta vastaus on varmaankin että liikaa edelleen. Ei tässä ihmiskunnan lihansyönnin määrässä ole oikeen järkeä tässä määrin kuin se nykyiselläänkin vielä on.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Käytännössä jokainen ateria jonka syön sisältää lihaa.

E: eiku joo, syönhän mä kalaakin, vai lasketaanko se eri kategoriaan?
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
En syö lihaa ollenkaan. Kalaa olen joskus satunnaisesti muutamia kertoja vuodessa syönyt ja vähän maitotuotteita.

Samalla hämmästelen median suhtautumista esimerkiksi taannoiseen hevosenlihakohuun: kun romanialaista, alkuperäjäljittämätöntä hevosenlihaa oli tuotu Hollannin kautta Suomeen elintarvikekäyttöön EU-merkittynä naudanlihana, monet mediat uutisoivat, että suomalainen hevosenliha on hyvää. Näin varmasti on, mutta mitä takeita kukaan voi antaa siitä, missä oloissa romanialainen liha on tuotettu - tai mistä eläimestä se yleensäkään on valmistettu? Viimeisimmät vastaavat surulliset uutiset saatiin viikonloppuna Puolasta, jossa sairaita nautoja oli teurastettu elintarvikekäyttöön - ja tuotu Suomeen asti.

Itse lopetin lihan syönnin myös mainitsemistasi syistä, mutta eritoten ruokateollisuuden takia. Epäeettinen tehotuotanto (niin eläimiä kuin kuluttajia kohtaan) ei ole tehnyt ruoasta ainakaan terveellistä. Eihän Suomessa pitänyt olla esimerkiksi hullunlehmäntautiakaan, mutta toisin kävi. Vaikka kyse oli yksittäisestä tapauksesta, niin sekin on liikaa.

Mutta ei kasvissyöjänäkään voi olla varma, että saa terveellistä ruokaa. Mm. luomu -käsitekin alkaa olla nykyään jo jotain muuta kuin mitä sen on alunperin pitänyt olla. Tehotuotanto valtaa sitäkin alaa hyvällä vauhdilla.
 

Undrafted

Jäsen
Yhä harvempi ateriani sisältää lihaa. Ulkona syödessä liha on helppo ratkaisu mutta kotona joko pelkkiä kasviksia maitotuotteiden kera mahdollisesti lisukkeena jotain protskupitoisempaa. Jonkin verran jatkan lihavalmistetta eli jauhelihapaketti puoliksi ja lisukkeeksi soijarouhetta.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Saako moni teistä kasvissyöjistä oksennusrefleksin vaikkapa meetwurstin palasesta?

Syön lihaa miltei joka päivä. Varmaan on päiviäkin, jolloin en... no eipä varmaan kyllä olekaan. Vegaanius kuulostaa ainakin niin saatanan vaikealta, että vaikea ymmärtää ihmisiä jotka juottavat itselleen jotain soijamaitoa. Antaa kaikkien kukkien kukkia, mutta itselleni ei oikein moinen sovi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Lihaa syön käytännössä joka päivä, sillä ainakin aamiaisella laitan leivän päälle kunkkukinkkua. Tyypillisesti päivän ruuat sisältävät myös lihaa, siis ainakin jos kala ja kana lasketaan.

Se, mitä olen tässä suhteessa muuttanut, liittyy annoskokoihin. Juhlapäiviä lukuunottamatta syön n. 100-120 grammaa lihaa aterialla, sillä enempää ei esim. proteiinimielessä tarvitse vaikka mieli tekisikin. Samoin olen ollut tarkkana siitä, että ruokaa ei mene roskikseen.

Itse en missään olosuhteessa aio luopua liha- tai eläinperäisistä tuotteista ruokavaliossani. En ole täällä syömässä vai pysyäkseni hengissä, ja jos Vihreät saavat kiusaamistavoitteensa läpi esim. lihan saatavuuteen tai hintaan liittyen, muutan raskain mielin pois Suomesta. Ruokailu on kulttuuria ja ruokalajit sen kulttuurin tihentymiä.

Loppuun vielä lista liha- ja eläinperäisistä tuotteista, joita ilman ei ole mahdollista tehdä riittävää kirjoa herkullisia ruokia:
Voi
Kerma
Maito
Juusto
Liha-, kana- ja kalaliemet
Kalat
Äyriäiset
Nauta
Lammas
Sika
Kana
Fasaani
Kaikki riista
Kananmuna
Viiriäisenmuna
 
Suosikkijoukkue
HPK
Lopetin punaisen lihan syönnin lähes kokonaan viime kesänä. Yllättävän helposti on mennyt. Kalaa on tullut tosin syötyä niin paljon, että kohta alkaa kidukset kasvamaan.

Yllättävän hyviä safkoja saa valmistettua noista lihankorvikkeista. Isoin yllätys oli tuo Vöner, joka maistuu mielestäni paremmalta kuin perus kebbe.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saako moni teistä kasvissyöjistä oksennusrefleksin vaikkapa meetwurstin palasesta?
Ei saa. Tai joku voi saada, mutta itselleni ei synny minkäänlaista reaktiota. Liha on mielestäni hyvänmakuista: rasvan ja suolan lisäksi siinä on pääsääntöisesti miellyttävä koostumus. Olen myös kasvanut suomalaiseen ruokakulttuuriin, jossa lihalla on merkittävä rooli proteiininlähteenä.

Lopetin kuitenkin lihatuotteiden käytön pari vuotta sitten. Alkuun joutui opettelemaan uusien raaka-aineiden käyttöä, mutta aika nopeasti sitä tottui tofun, soijan, linssien, papujen ja erilaisten kaurajalosteiden makuun.

Vegaanius kuulostaa ainakin niin saatanan vaikealta, että vaikea ymmärtää ihmisiä jotka juottavat itselleen jotain soijamaitoa. Antaa kaikkien kukkien kukkia, mutta itselleni ei oikein moinen sovi.
Aika helppoa se on loppujen lopuksi. Vaikeudet syntyvät silloin, kun joutuu ruokailemaan "muiden ehdoilla" eli valitsemaan rajatusta valikoimasta. Tällöin moni tekee kompromisseja, koska kylläiseksi tuleminen ja makunautinnot ylittävät eettiset periaatteet.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jyyd

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meinasin aluksi vastata, että muutaman kerran viikossa, mutta leivälle itseasiassa laitan lähes joka aamiaisella kinkkua.

Muuten lihansyönti on vähentynyt meidän taloudessa noin 30-40% viimeisen vuoden aikana. Pääasiallisesti sen takia, että on löytynyt helppoja ja hyviä ruokia kuten linssikeitto tai kasvissosekeitto ja naudanlihan vaikutus suolistoon huolestuttaa pienissä määrin.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Vaikeudet syntyvät silloin, kun joutuu ruokailemaan "muiden ehdoilla" eli valitsemaan rajatusta valikoimasta. Tällöin moni tekee kompromisseja, koska kylläiseksi tuleminen ja makunautinnot ylittävät eettiset periaatteet.

Tämä on myös itselleni ollut se isoin haaste.

Jos esim. vierailen vanhemmillani ja he tekevät koko perheelle ruokaa joka sisältää lihaa, niin en minä ala erikseen vaatimaan, että minulle tehtäisiin omaa ruokaa. Samoin jos käy vähän paremmin syömässä esim. isomman menun joka sisältää sen noin 10 ruokalajia, niin en ala vänkäämään sitä yhtä-kahta annosta pois jotka sisältävät lihaa.

Olen alkanut suhtautumaan lihaan eräänlaisena nautintoaineena, verrattavissa vaikka samppanjaan. Nautin vain erityistapauksissa. Ehdottomuuteen en ala.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos esim. vierailen vanhemmillani ja he tekevät koko perheelle ruokaa joka sisältää lihaa, niin en minä ala erikseen vaatimaan, että minulle tehtäisiin omaa ruokaa. Samoin jos käy vähän paremmin syömässä esim. isomman menun joka sisältää sen noin 10 ruokalajia, niin en ala vänkäämään sitä yhtä-kahta annosta pois jotka sisältävät lihaa.
Kukin toimii tavallaan. Sen olen kuitenkin huomannut, että ihmiset ovat yllättävän muuntautumiskykyisiä. Eivät kaikki, mutta etenkin nuorista suurin osa. Jos on oma-aloitteinen eikä tee ruokavaliosta numeroa, aika monet ihmiset hyväksyvät sen ja ottavat sen jopa huomioon tarjoiluissa.

Jos ei kykene noudattamaan jotain ruokavaliota, niin sekin on ihan ok. Realistiset tavoitteet ja odotukset toteutuvat todennäköisemmin kuin ehdottomat vaatimukset.

Olen alkanut suhtautumaan lihaan eräänlaisena nautintoaineena, verrattavissa vaikka samppanjaan. Nautin vain erityistapauksissa. Ehdottomuuteen en ala.
Tällaisen linjan soisi yleistyvän.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joudun vastaamaan, että päivittäin. On kuitenkin päiviä, jolloin lihaa tulee syötyä vain leivän päällä leikkeleen muidossa. Varsinaisilla aterioilla syötävän lihan määrä on vähentynyt taloudessamme melko reippaasti, mistä iso kiitos näille lihankorvikkeille. Niiden kanssa kokkaaminen on varsin helppoa, ja reseptit pysyvät lähes samanlaisina, kuin lihaa raaka-aineena käytettäessä.

Toinen hyvä tapa lihan määrän vähentämisessä on korvata esim. kastikkeissa tai pataruoissa osa lihasta linsseillä tai joillain muilla palkokasveilla. Hyvää tulee niinkin, jos sallii itselleen reseptien muokkaamisen ja keittiökokeilut.

Kyläillessä syön aina sitä, mitä on tarjolla. Ravintoloissa syön sitä, mikä maistuu hyvälle, eli usein joku liharuoka päätyy lautaselle. Kokonaisuuden kannalta tärkeimpiä päätöksiä ovat kuitenkin juurikin nuo arkeen liittyvät. Ja kun arkiruoissa onnistuu vähentämään lihan kulutusta, on sillä kokonaisuuden kannalta isoin merkitys. Itselleni sopii parhaiten tällainen "kevyempi" vähennys.

Kalaa meillä ei allergiani takia kokkailla. Eikä nautaa, koska avovaimo ei pidä siitä. Noita syömme sitten käytännössä ainoastaan ravintolassa. Tai siis, minä syön nautaa, avovaimo mereneläviä.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Syön lihaa paljon ja ehkä liikaakin. Toisaalta olen tarkka siitä, että syön ainoastaan jo teurastettua lihaa, joten takiani ei yksikään lihakarjaeläin menetä henkeään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mä olen muuttanut vähän kuin huomaamatta tapoja punaisen lihan suhteen. Haluan kuitenkin korostaa tähän väliin että valitettavasti nautin edelleenkin hyvästä lihasta, mutta se maistuu paremmalta jos pitää muutaman päivän tauon ja puhutaan nyt nimenomaan punaisesta lihasta.
Lapsiperheessä jauheliha on ykkösjuttu, sitä on aina kaapissa, nautaa 10% rasvalla. Leikkeleitäkin, mutta itse teen lihattomia valintoja usein.
Tässä esimerkkejä kulutustottumuksien muuttamisesta. Rasva on jäänyt leiviltä veks jo noin 5 vuotta sitten, nyt lähivuosina leikkele jos se on bulkkia eli pääasiassa vain juustoa leivälle. Mun herkkuleivät on vaikkapa kauraleipä, avocadoa, salaattia, juustoa, pari suola/maustekurkkuviipaletta ja kananmunaa. Ei mitään kevyttä mutta en tarvitse sitä prosessoitua kinkkua.

Broiskua pari kertaa viikossa punaisen lihan sijasta.

Muutaman päivän pääruoka on salaatti, joten siitä jää helposti punainen liha veks. Protskut on mm kanaa, tonnikalaa, pähkinää, juustoa.

Suosikki fisu on tuoreet silakat, halpaa ja hyvää, kevyt leivitys ja paisto, ei tarvitse lisukkeita. Ja yleensä lisukkeiksi höyrystelen kasviksia.

Nyhtökaurat ja härkikset on mun mielestä ihan syvältä, teennäisiä. Mieluummin käytän itse papuja, herneitä, raejuustoa, vaalea lihaa ja kalaa. Ainoa missä olen näistä uusista hömpötyksistä huomannut hyötyä on että niillä pystyy huijaamaan lapsia, mutta miksi huijata en aio heiltä kieltää lihaa vaan syödään mahdollisimman monipuolisesti ja silloin sitä punaista lihaakin on vain joka toinen päivä korkeintaan ja se on meille suomalaisille ihan hyvä suunta.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös