Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Kreikassa pudonnut 121 hengen matkustajakone - kaappausyritystä epäillään

  • 10 873
  • 97

bunghole

Jäsen
vlad kirjoitti:
Tämä Aeroflotin asiallinen kalusta taitaa liikennöidä pääasiassa ulkomaisille reiteille, tosin se ei välttämättä vielä paljoa pelasta kun miehistön taso saattaa vaihdella huomattavastikin yhtiön sisällä, muistuu vaan mieleen se onnettomuus 90-luvun puolella jolloin uusi Airbus (?) syöksyi ulkomaan lennolla jonnekin itä-Siperiaan kun lentäjä oli päästänyt koneen ohjaimiin poikansa ja tämä sai koneen sitten hallitsemattomaan syöksyyn mikä päätyi sen lennon kohtaloksi - kuolleita taisi olla lähes 200.

Sanotaan, että uudemmalla ulkomaan reittiliikenteeseen tarkoitetulla kalustolla uskaltaisin ehkäpä matkustaa Moskovaan mutta, kuten sinä, en minäkään Moskovaa idemmäksi Aeroflotin kotimaan reittiliikenteen koneilla uskaltaisi matkustaa. Vielä vähemmin sitten uskaltaisin turvautua Aeroflotista pilkottuihin pienyhtiöihin, joilla yhdessä vaiheessa sattui onnettomuuksia tavan takaa.

vlad.

Ja kuka tietää raportoidaanko noita kaikkia turmia edes ulkomaille. Venäjän media nyt kun on valtiosta riippuvainen niin voi olla ettei kaikkia turmia katsota aiheellisiksi raportoida ellei kyseessä ole ulkomaille lentävä kone tai jos turmassa kuolee vain Venäläisiä. Tämä ei siis ole pelkkää spekulointia vaan tällaisia epäilyjä on esitetty vuosien aikana enemmänkin. Varmoja tietoja ei siis ole kenelläkään.

Niin ja käytössä olevia konetyyppejä Aeroflotilla on ainakin Boeing 767-300ER, Аirbus A310-300 ja Ilyushin Il-96-300. Mahdollisesti muitakin mutta nuo löysin nyt tähän hätään.

Itse en kuitenkaan Venäjälle usein joudu matkustamaan joten en sinne huvikseni lähde lentelemään.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
VENÄJÄLLÄ PUDONNUT TÄNÄÄN KAKSI HELIKOPTERIA ERI PAIKOISSA

MTV3
Neljä kuollut helikopteriturmassa Venäjällä
18.08.2005 21:28

Tuhoisa maahansyöksy sattui Siperiassa.

Neljä ihmistä on kuollut ja kaksi loukkaantunut helikopterionnettomuudessa Venäjällä. Kopteri syöksyi maahan läntisessä Siperiassa.


Aiemmin päivällä Venäjän ilmavoimien päällikkö keskeytti toistaiseksi armeijan Mi-8-koptereiden lennot Habarovskin lähellä sattuneen onnettomuuden takia. Helikopteri putosi alas ollessaan kuljettamassa laskuvarjojääkäreitä. Kolme sotilasta loukkaantui.

Laskuvarjojääkärit ehtivät hypätä kopterista ennen sen tippumista maahan.


Ei voi kun kysyä että mitä v***ua. Kohtahan se on uutinen jos tulee päivä ettei missään tipu matkustajakonetta tai helikopteria.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuntuu nyt jokainen ilmailuonnettomuus ja läheltä piti-tilanne saavan reilusti palstatilaa ja media-aikaa.

Tämähän sitten ruokkii kivasti tätä joko taas-ilmiötä.

Yllä oleva tapaus liittynee tänään alkaneeseen Venäjä-Kiina sotaharjoitukseen.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
OneBigRed kirjoitti:
Tuntuu nyt jokainen ilmailuonnettomuus ja läheltä piti-tilanne saavan reilusti palstatilaa ja media-aikaa.

Viikon sisään on pudonnut kaksi isoa matkustajakonetta ja viisi helikopteria. Läheltä piti-tilanteita?

Ja oli sitten sotaharjoitus tai ei niin alas tulivat. En tarkoittanutkaan että tässä pitäisi mitään yliluonnollista tai terroria epäillä mutta harmittavan huonosti on lentokalusto kestänyt ilmassa viimeisen viikon aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Tobias

Jäsen
InSideHockey kirjoitti:
VENÄJÄLLÄ PUDONNUT TÄNÄÄN KAKSI HELIKOPTERIA ERI PAIKOISSA

Ei voi kun kysyä että mitä v***ua. Kohtahan se on uutinen jos tulee päivä ettei missään tipu matkustajakonetta tai helikopteria.

Hysteriahakuinen paskamedia pitää huolen, että nyt uutisoidaan jokainen lento-onnettomuudelta haikahtavakin case kissankokoisin kirjaimin. Ei tässä muusta ole kyse. Saattaa olla, että tilastollisesti viime aikoina on sattunut enemmän onnettomuuksia kuin keskimäärin, mutta eiköhän lentoturvallisuus ole koko ajan parantunut yleisesti ottaen. Ei tässä mistään yliluonnollisesta ole kyse. Väillä käy paska tuuri, välillä sitten taas parempi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin, eihän sitä tosiaankaan tiedä kuinka tarkasti Venäjän sisäisen liikenteen onnettomuuden raportoidaan kansainväliselle tai sisäiselle medialle. Ennen Fligh Internationalissa oli kattavat tilastoinnit kaikista vuosittain tapahtuvista lento-onnettomuuksista siviilipuolella - Venäjäkin oli näissä tilastoissa hyvin edustettuna mutta kuinka on tilanne tänä päivänä jolloin media (eivätkä muutkaan tahot) ei enää saa toimia Venäjällä niin vapaasti kuin ennen.

erture kirjoitti:
Niin ja käytössä olevia konetyyppejä Aeroflotilla on ainakin Boeing 767-300ER, Аirbus A310-300 ja Ilyushin Il-96-300. Mahdollisesti muitakin mutta nuo löysin nyt tähän hätään.

Aeroflotin lentokalustoon pääsee tutustumaan yhtiön omilla kotisivuilla, eipä ole enää kalusto suuren suuri:

http://www.aeroflot.com/eng/company.asp?ob_no=741

Sivuilla ei ole näemmä mainittu Aeroflotin rahtikalustoa - mikä käsittänee nykyään joukon Il-76 -rahtikoneita.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
InSideHockey kirjoitti:
Viikon sisään on pudonnut kaksi isoa matkustajakonetta ja 3 helikopteria. Läheltä piti-tilanteita?

Itseasiassa helikoptereita on tullut alas enemmänkin, Afganistanissa tuli alas aiemmin mainittujen lisäksi kaksi espanjalaisia sotilaita kuljettanutta helikopteria, kuolleita vajaat 20. Kopterit törmäsivät ilmeisesti harjoituksissa toisiinsa.

vlad.
 

bunghole

Jäsen
vlad kirjoitti:
Aeroflotin lentokalustoon pääsee tutustumaan yhtiön omilla kotisivuilla, eipä ole enää kalusto suuren suuri:

http://www.aeroflot.com/eng/company.asp?ob_no=741

Nuo mainitsemani koneet olivat kaikki pidemmille matkoille tarkoitettuja ja ulkomaille lentäviä. Lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla näyttäisi olevan aivan hyviäkin koneita kuten A320 ja A321 jotka ovat käytössä Finskilläkin. Suomeen lentää kuitenkin lähes kaikkia noita koneita. Itse olen tullut laskuun Rovaniemellä Flotin Tu-134:n edellä ja kyseinen kone oli tulossa Murmanskista. Eli Venäjälle lentävä saa siis varautua kaikenlaisiin koneisiin eikä pelkästään länsimaisiin.
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Palataan keskustelun aiheeseen, jos itse tapaus sattuu vielä jotakuta kiinnostamaan.

Viimeisten tietojen mukaan lentokoneen ohjaamossa nähdyt kaksi henkilöä. matkustaja ja lentoemäntä, olisivat yrittäneet saada pariinkin otteeseen koneen laskeutumaan Ateenan lentokentälle. Lennonjohto oli yrittänyt opastaa heitä laskeutumisessa, sillä radioyhteydet olivat kuulemma poikki vain koneesta ulospäin. Lähde: Ateenalainen Sky Radio.

Herää vain kysymys, että miten lennonjohto osasi yrittää opastaa kahta lentotaidotonta (?) ihmistä laskeutumaan, kun yhteydetkin menivät poikki jo silloin kun koneen oikeat pilotit olivat vielä puikoissa?
Ja miksi tämä tieto ei tullut julkisuuteen heti onnettomuuden jälkeen, vaikka muut tiedot radioliikenteestä tuli heti julkisuuteen (mm. lentäjien raportoimat ongelmat ilmastoinnissa)? Alkoiko lennonjohto summissa antamaan taviksille lento-ohjeita koneen radion mykistyttyä, ihan vaan siltä varalta että koneen puikoissa sattuisi olemaan vaikka matkustajia? Vaikuttaa samanlaiselta "tiedolta" kuin huijaukseksi paljastunut tekstiviestikin.

Päivää ennen onnettomuutta muuten erään Helioksen koneen laskeutuminen viivästyi puolella tunnilla laippaongelmien vuoksi. Laskeutuminen sujui kuitenkin loppujen lopuksi ilman ongelmia. Helioksen edustajan mukaan yhdessä laipassa oli vikaa, joka korjattiin.
Tänään yksi Helioksen kone laskeutui Lutonin sijasta Stanstediin, koska pilotti epäili laippavikaa. Tämäkin lasku sujui ongelmitta. Jo toisen kerran lyhyen ajan sisällä Helioksen koneesta "korjattu" vika uusiutuu melkein heti.

Nyt kaksi Helioksen koneista lähetetään Ruotsiin tutkittavaksi. Ehkä onkin parempi etteivät koita huoltaa niitä enää itse.

edit: väärää tietoa korjattu

edit2: Aikaisemmin pois editoimani "väärä tieto" ei ollutkaan ihan tuulesta temmattu. Eli Kyproksen radion mukaan Helios tosiaan keskeyttää lentotoimintansa. Tosin Helioksen edustaja kiistää tämän tiedon - ainakin toistaiseksi.
Vaikeaksi tuo lentotoiminta kyllä lähitulevaisuudessa menee, kun neljästä koneesta yksi on pudonnut ja kaksi lähetetään Ruotsiin tarkastettavaksi.
 
Viimeksi muokattu:

bunghole

Jäsen
Tiistain Kalevasta bongattua, löytynee varmasti muualtakin.

Lentoturvallisuus rempallaan

Ranska julkaisi maanantaina listan lentoyhtiöistä, joiden koneiden ei ole lupa laskeutua Ranskan maaperälle.

Lentokoneiden liikennöinti Ranskassa kiellettiin turvallisuussyistä.

Listalla on viisi yhtiötä: pohjoiskorealainen Air Koryo, yhdysvaltalainen Air Saint Thomas, liberialainen International Air Service, thaimaalainen Phuket Airlines ja mosambikilainen Air Mozambique sekä sen tytäryhtiö Transairways.

Britannia, Sveitsi ja Yhdysvallat ovat jo aiemmin julkaisseet listan lentoyhtiöistä tai maista, joiden lentoturvallisuudessa olisi niiden mielestä parantamisen varaa.

Niinikään Belgia julkaisi maanantaina verkkosivullaan listan pannaan joutuneista lentoyhtiöistä.

Listalle päätyivät: Africa Lines (Keski-Afrikan tasavalta), Air Memphis (Egypti), Air Van Airlines (Armenia), Central Air Express (Kongo), I.C.T.T.P.W. (Libya), International Air Tours (Nigeria), Johnsons Air. Ltd (Ghana), Silverback Cargo Freighters (Ruanda) ja South Airlines (Ukraina).

EU aikoo julkaista kaikkien jäsenmaidensa lentokieltoon asettamista yhtiöistä kootun listan myöhemmin.


Tuollaisia yhtiöitä löytyy enemmänkin mutta tuossa jo jonkin verran. Aiemminkin jotain listoja on tehty mutta nyt vasta kerätään yhteistä listaa näistä hazardiyhtiöistä.

Lopuksi vielä lista jutussa mainituista lentoyhtiöistä:

Air Koryo (P-Korea)
Air Saint Thomas (USA)
International Air Service (Liberia)
Phuket Airlines (Thaimaa)
Air Mozambique (Mosambik)
Transairways (Mosambik)
Africa Lines (Keski-Afrikan tasavalta)
Air Memphis (Egypti)
Air Van Airlines (Armenia)
Central Air Express (Kongo)
I.C.T.T.P.W. (Libya)
International Air Tours (Nigeria)
Johnsons Air. Ltd (Ghana)
Silverback Cargo Freighters (Ruanda)
South Airlines (Ukraina).

EDIT: Linkki juttuun http://www.kaleva.fi/html/JTpage504327.html
 

scholl

Jäsen
Carlos kirjoitti:
Itseäni pisti silmään konetyyppi, taas Boeing 737. Onhan toki ko. kone maailman eniten käytetty konetyyppi, mutta silti...

Itseäni pistää silmään se, että kyseessä on -200 eli jokatapauksessa vanha rousku, eikä Indonesia, Mandala Airlines jne. seikatkaan ole missään tapauksessa vahvempia argumentteja turvallisuuden puolesta kuin Boeing 737 konetyyppi, joita taitaa olla joka hetki ilmassa toista tuhatta ja joilla tehdään nousu joka viides sekunti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juupa. Taas rysähti. On oikein mukava lähteä lentoon tässä ihan lähiaikoina...

Noh, ei tässä pelätä. Suomessa kun rysähtää niin harvoin. Eri asia on sitten, miten käy tuolla kohdemaassa, mutta... pidetään peukaloita.

Tuossa onnettomuudessa oli kyllä todella paskaa säkää. Suoraan asuntoalueelle...

Mitenkähän muuten on... eivätkös lentokentät yleensä suunniteltu siten, että jos nousussa tai laskussa rysähtää, niin koneet mitä todennäköisimmiin putoavat asumattomalle alueelle? Toki tuolla tiheään asutulla seudulla näistä on jouduttu tinkimään.
 

scholl

Jäsen
Sistis kirjoitti:
Mitenkähän muuten on... eivätkös lentokentät yleensä suunniteltu siten, että jos nousussa tai laskussa rysähtää, niin koneet mitä todennäköisimmiin putoavat asumattomalle alueelle? Toki tuolla tiheään asutulla seudulla näistä on jouduttu tinkimään.

Täytyy muistaa myöskin se, että kun kaupungit laajenevat niin asutusta tulee yhä lähemmäksi lentoasemaa, vaikka se olisikin alunperin sijoitettu keskelle chileä.
 

bunghole

Jäsen
Sistis kirjoitti:
Juupa. Taas rysähti. On oikein mukava lähteä lentoon tässä ihan lähiaikoina...

Noh, ei tässä pelätä. Suomessa kun rysähtää niin harvoin. Eri asia on sitten, miten käy tuolla kohdemaassa, mutta... pidetään peukaloita.

Riippuen toki lentoyhtiöistä joiden koneilla lennät, mutta suurempaan huoleen ei ole aihetta. Jos lennät esim Finnairilla niin voit olla lähes 100% varma ettei mitään tule tapahtumaan. Toki ikinä ei voi sanoa varmasti mutta todennäköisyys tällaiselle on huikeasti pienempi kuin vaikka näillä hasardiyhtiöillä. Lentäminen on edelleen turvallisin matkustusmuoto maailmassa eikä siihen ole tulossa muutosta lähitulevaisuudessa.

scholl kirjoitti:
Täytyy muistaa myöskin se, että kun kaupungit laajenevat niin asutusta tulee yhä lähemmäksi lentoasemaa, vaikka se olisikin alunperin sijoitettu keskelle chileä.

Tällaiset asuin alueet ovat tosin yleensä köyhien asuinalueita sillä lentomelu vilkkaimpien kenttien läheisyydessä on sitä luokkaa, varsinkin jos koneet nousevat ja laskevat yli, ettei asunnoista ja tonteista voida kauheita hintoja pyytää. Näin ollen onnettomuuden sattuessa kuolee siis köyhiä ja mahdollisesti paljon kun alla on tiheää asutusta. Kovin korkeita rakennuksia lähestymisalueille ja varsinkaan kenttien loppuosille ei saa rakentaa.

scholl kirjoitti:
Itseäni pistää silmään se, että kyseessä on -200 eli jokatapauksessa vanha rousku, eikä Indonesia, Mandala Airlines jne. seikatkaan ole missään tapauksessa vahvempia argumentteja turvallisuuden puolesta kuin Boeing 737 konetyyppi, joita taitaa olla joka hetki ilmassa toista tuhatta ja joilla tehdään nousu joka viides sekunti.

Kyseistä konetyyppiä eli 737-200 on valmistettu yhteensä 1114 kappaletta 60-luvun lopusta lähtien. Niistä oli tämän vuoden alussa käytössä noin puolet eli 550 kappaletta. Kaikkiaan 737-perheeseen kuuluvia koneita on tilattu jo yli 5200 kappaletta mikä tekee siitä maailman suosituimman siviilikoneen.

Alla olevasta linkistä löytyy kyseiselle koneelle onnettomuustilastot kuten monille muillekkin koneille. Alempaa sivulta saa onnettomuustilastot lentoyhtiöittäinkin.

http://www.airsafe.com/events/models/rate_mod.htm
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
bunghole kirjoitti:
Riippuen toki lentoyhtiöistä joiden koneilla lennät, mutta suurempaan huoleen ei ole aihetta. Jos lennät esim Finnairilla niin voit olla lähes 100% varma ettei mitään tule tapahtumaan. Toki ikinä ei voi sanoa varmasti mutta todennäköisyys tällaiselle on huikeasti pienempi kuin vaikka näillä hasardiyhtiöillä. Lentäminen on edelleen turvallisin matkustusmuoto maailmassa eikä siihen ole tulossa muutosta lähitulevaisuudessa.

Ryan Airilla olisi tarkoitus lentää. Käsittääkseni kyseessä on varsin hyvämaineinen lentoyhtiö niin ikään, vaikka halpalentoyhtiö onkin. Eipä sillä, en minä lentämistä pelkää. Totta kai nämä nyt sattuneet lento-onnettomuudet pistävät aina miettimään, varsinkin kun lentomatka lähestyy. Mutta sitten kun istuu mukavaan matkustamon tuoliin ja G-voimat jylläävät, niin se on vaan hubaa.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Monet täällä kirjoittelevat että nyt media vaan ruokkii tätä pelkoa kirjoittamalla kaikista lentoturmista, mutta kyllä minun mielestäni lentokoneonnettomuus, vaikka siinä ei kuolisi henkeäkään, on aina ollut isosti uutisoitu uutinen. Johtuen juuri siitä, että lentoliikennettä pidetään kuitenkin turvallisimpana (ja onhan se sitä edelleenkin) matkustusmuotoa, jolloin aina lentokoneen putoaminen on iso uutinen. Ei tällaisia yli sadan hengen kuolemisia olla ennenkään maton alle lakaistu.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
girlzilla kirjoitti:
Monet täällä kirjoittelevat että nyt media vaan ruokkii tätä pelkoa kirjoittamalla kaikista lentoturmista, mutta kyllä minun mielestäni lentokoneonnettomuus, vaikka siinä ei kuolisi henkeäkään, on aina ollut isosti uutisoitu uutinen. Johtuen juuri siitä, että lentoliikennettä pidetään kuitenkin turvallisimpana (ja onhan se sitä edelleenkin) matkustusmuotoa, jolloin aina lentokoneen putoaminen on iso uutinen. Ei tällaisia yli sadan hengen kuolemisia olla ennenkään maton alle lakaistu.

Itseasiassa olettamuksesi menee metsään. Länsimaissa tapahtuneita suuronnettomuuksia tai onnettomuuksia joissa on kuollut sata tai enemmin matkustajia ei juurikaan ole lakaistu maton alle piiloon, sen sijaan kehitysmaiden lento-onnettomuuksia ei aiempina vuosina uutisoitu niin voimakkaasti kuin nyt 2000-luvun puolelle päästyämme. Tämän voi tarkistaa tutustumalla Fligh Internationalin vuosittaisiin lento-onnettomuustilastoihin (niihin on tilastoitu kaikki tietoon tulleet onnettomuudet) ja vertaamalla näitä tilastoja median julkaisemiin uutisointeihin esim. vaikkapa juuri länsimaissa, niin 90-luvulla Flight Internationalin julkaisemilla tilastoilla ja median julkaisemilla uutisilla oli selkeää eroa, mediaa ei tuolloin juurikaan kiinnostanut keskisuuret tai pienemmät lento-onnettomuudet joita kehitysmaissa tapahtui. Vasta nykyään uutisoinnissa huomioidaanentistä tarkemmin kaikkialla maailmassa tapahtuneet hivenenkin suuremmat onnettomuudet, kuten nyt voidaan havaita tapahtuneen - se on sitten eri asia kuinka kauan tämä median kiinnostuneisuus kaikkia lento-onnettomuuksia kohtaan kestää vai tuleeko jossain vaiheessa vastaan kyllästyminen ja ryhdytään jälleen uutisoinnissa perinteisemmälle linjalle jossa vain omaa napaa lähinnä olleet onnettomuudet julkaistaan.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös