erture kirjoitti:
Itse en maksa lennoista normaaleja hintoja joten en joudu käyttämään halpalentoyhtiöiden "palveluja", mutta suosittelen muitakin maksamaan laadusta. Ainoa ns. halpalentoyhtiö jota olen käyttänyt on ollut Blue1 mutta sekin on SAS:n omistama ja valvoma joten laadun ja turvallisuuden pitäisi olla kohdillaan.
Itse en pidä Blue1:a varsinaisena halpalentoyhtiönä, jollaiseksi kutsutaan ns. no-frills carrierejä, jotka toimivat oikeastaan ns. point-to-point markkinoilla. Blue1 on SAS:sin ja sitä kautta Star Alliancen feeder, jota kutsuisin regional airlineksi samalla tavalla kuin mitä esim. Lufthansa Cityline, Augsburg Airways ja moni muu on.
Varsinaisia halpalentoyhtiöitä ovat esim. Southwest, easyJet, Ryanair tai vaikkapa ruotsalainen FlyMe. Halpalentoyrittäjäksi on helppo ryhtyä, koska alalletulon esteet ovat erittäin alhaiset, varsinkin nyt kun käytettyjä koneita on saatavilla pilkkahintaan, mutta toisaalta myöskin jyvät erottuvat akanoista. Edellä mainitut ovat kaikki kunniallisia firmoja, joilla on todellinen panostus turvallisuuteen olennaisena osana toimintaa. Southwest on yksi maailman menestyksekkäimmistä lentoyhtiöistä ja esim. easyJetillä alkaa olla ihan bränikkä laivue käytettävissään. FlyMe on Pohjoismainen esimerkki vakavasti otettavasta halpalentoyhtiöstä, jolla on toki käytettynä hankitut koneet (737), mutta eivät ne juuri Finnairin tai SASsin vastaavilla reiteillä käytössä olevista koneista juurikaan ainakaan iässä häpeä.
Halpalentoyhtiöiden osuus lentomatkailusta tulee kasvamaan koko ajan tarjoten samalla yhä useammalle ihmiselle mahdollisuuden lentää. Toki joukossa on yhtä lailla huithapelifirmoja kuin kaikessa muussakin liiketoiminnassa, mutta on myöskin omalla toimialallaan erittäin laadukkaita yrityksiä kuten juuri joku Southwest tai easyJet ovat. Liiketoiminnassa on lukuisia kohtia, minkä vuoksi heidän kustannustasonsa on alhaisempi kuin network carriereilla, eikä siinä tarvitse turvallisuudesta tinkiä.
Pitää myös muistaa charter lentoyhtiöt. Jos tilaa matkan seuramatkatoimistosta niin kannattaisi kiinnittää hieman huomiota millä koneilla seuramatka lennetään, sillä aina se ei ole Finnair, AirFinland tai joku muu ihan asiallinen charterlentoyhtiö, vaan voi olla hyvinkin hazardifirma, jonka toiminnassa on puutteita moneen lähtöön.
EDIT: Aivan kuten Ruotsin valtio, käytän itsekin hyvin paljon FlyMe halpalentoyhtiötä. Se tuo kapasiteettia ja hintakilpailua Helsingin sekä Tukholman välille, puhumattakaan joustavuutta lippuasioissa. Itselläni on toimisto myös Tukholmassa ja jos nyt vaikka ilmenee, että pitää aamulla liipaista Tukholmaan yhdeksi päiväksi niin suoraan sanottuna vituttaa maksaa omasta taskusta 500 egeä Finnairilla. FlyMella pääsee aika usein halvemmalla ja itse asiassa joku 129e per suunta on aika maksimia mitä joutuu maksamaan. Jos aikaisemmin tietäisi lentotarpeen niin vielä halvemmalla irtoisi (toki myöskin Blue 1:lla voi olla edullista, jos tietää väh. viikko etukäteen).