"Kyproksen TV kertoi sunnuntaina, että turmakoneen ilmastointi- ja ilmanvaihtolaitteissa oli viime aikoina ollut vikoja, ja viimeksi niitä oli korjattu sunnuntaiaamupäivällä ennen turmalentoa. Samassa koneessa oli ollut kahdesti heinäkuussa vikaa ilmastointia ja ilmanpainetta säätelevissä laitteissa."
Ihme on jos ei ala päitä putoamaan kyseisen lentoyhtiön johdossa tai koneiden huollosta vastaavan henkilöstön joukossa. Jos koneessa on ollut ongelmia, aivan mitä tahansa, niin sen pitäisi jäädä kentälle. Ilmanvaihto on kuitenkin aika kriittinen tekijä lentämisessä sillä ilmatiiviiseen putkeen tukehdutaan ellei ilma vaihdu ja tämäkin on ollut lentoyhtiöllä tiedossa. Ilmeisesti on luotettu siihen että nämä "jeesusteippiä ja rautalankaa"-viritykset riittävät ja nyt siitä sitten maksetaan raskaimman mukaan. Suomessa en onneksi usko tuollaista tapahtuvan sillä täällä otetaan hieman enemmän varman päälle turvallisuusasioissa kuin esim. välimeren maissa. Kyllähän tuollainen välinpitämättömyys ja pihtaaminen vituttaa kun 121 ihmistä heittää veivinsä muutaman euron takia! Kukaanhan ei heitä voi tuoda takaisin mutta syylliset pitäisi saada vastuuseen jottei vastaavaa pääsisi enää tapahtumaan.
Joku spekuloi ylempänä että miksi koneen ohjaajat eivät tuoneet konetta alemmas jos/kun paineistus petti. Ilman paineistusta voidaan lentää noin 3000 metrissä aivan hyvin mutta matkustajakoneen tuominen nopeasti 7000m alemmas ei käy aivan nopeasti varsinkin kun oletetaan että paineistus häipyy kohtuullisen nopeasti. Näin ollen ohjaajat ovat kuolleet varmaankin melko nopeasti tai ainakin menettäneet tajuntansa. Se että matkustamossa ollaan oltu hereillä tarkoittanee sitä että paineistus on häipynyt pääasiassa ohjaamosta vaikka koneet suunnitellaankin yleensä niin että ohjaamon paineistus toimisi vaikka muualta häipyisikin paineet.
Vaikea tuosta on nyt tässä vaiheessa sanomaan mitään varmaa mutta vähän ajan päästä ollaan varmasti paljon viisaampia.
Ihme on jos ei ala päitä putoamaan kyseisen lentoyhtiön johdossa tai koneiden huollosta vastaavan henkilöstön joukossa. Jos koneessa on ollut ongelmia, aivan mitä tahansa, niin sen pitäisi jäädä kentälle. Ilmanvaihto on kuitenkin aika kriittinen tekijä lentämisessä sillä ilmatiiviiseen putkeen tukehdutaan ellei ilma vaihdu ja tämäkin on ollut lentoyhtiöllä tiedossa. Ilmeisesti on luotettu siihen että nämä "jeesusteippiä ja rautalankaa"-viritykset riittävät ja nyt siitä sitten maksetaan raskaimman mukaan. Suomessa en onneksi usko tuollaista tapahtuvan sillä täällä otetaan hieman enemmän varman päälle turvallisuusasioissa kuin esim. välimeren maissa. Kyllähän tuollainen välinpitämättömyys ja pihtaaminen vituttaa kun 121 ihmistä heittää veivinsä muutaman euron takia! Kukaanhan ei heitä voi tuoda takaisin mutta syylliset pitäisi saada vastuuseen jottei vastaavaa pääsisi enää tapahtumaan.
Joku spekuloi ylempänä että miksi koneen ohjaajat eivät tuoneet konetta alemmas jos/kun paineistus petti. Ilman paineistusta voidaan lentää noin 3000 metrissä aivan hyvin mutta matkustajakoneen tuominen nopeasti 7000m alemmas ei käy aivan nopeasti varsinkin kun oletetaan että paineistus häipyy kohtuullisen nopeasti. Näin ollen ohjaajat ovat kuolleet varmaankin melko nopeasti tai ainakin menettäneet tajuntansa. Se että matkustamossa ollaan oltu hereillä tarkoittanee sitä että paineistus on häipynyt pääasiassa ohjaamosta vaikka koneet suunnitellaankin yleensä niin että ohjaamon paineistus toimisi vaikka muualta häipyisikin paineet.
Vaikea tuosta on nyt tässä vaiheessa sanomaan mitään varmaa mutta vähän ajan päästä ollaan varmasti paljon viisaampia.