Kovimmat pelaajahankinnat 2022–2023

  • 136 721
  • 615

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Huvittava seurata sivusta tätä Lehterä-Kemppainen vääntöä. Lähinnä Kärppä kannattajat yrittävät löytää syitä siihen, miksi Kemppainen olisi parempi hankinta. Itse en näe mitään syytä, miksi en valitsisi Lehterää ennen Kemppaista omaan joukkueeseen. Suvereenisti parempi pelaaja.

Lukitsen vastauksen Tero Lehterä... Eikun Jori!
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Huvittava seurata sivusta tätä Lehterä-Kemppainen vääntöä. Lähinnä Kärppä kannattajat yrittävät löytää syitä siihen, miksi Kemppainen olisi parempi hankinta. Itse en näe mitään syytä, miksi en valitsisi Lehterää ennen Kemppaista omaan joukkueeseen. Suvereenisti parempi pelaaja.

Lukitsen vastauksen Tero Lehterä... Eikun Jori!
Onko keskustelu edennyt oikeasti noin? Ei minun mielestäni. Lehterä on on monen mielestä kovin siirto ja perustelutkin ovat hyvät. Kemppaista ei taida moni laittaa kovemmaksi siirroksi. Ainakin minulle se sopii mainiosti. Minä en vain henkilökohtaisesti osaa sanoa kumpi on parempi. Molemmat ovat juuri pelanneet suuren KHL-joukkueen ykkössentterinä hienon kauden. Molemmat ovat kookkaita ja monipuolisia senttereitä. Lehterä parempi hyökkäyssuuntaan, Kemppainen puolustussuuntaan. Se, että esimerkiksi sinä kerrot Lehterän olevan suvereenisti parempi pelaaja kuin Kemppainen, on pikkaisen huvittavaa.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Siis mitä helvettiä nyt taas? Miten kokaiinin käyttö vaarantaa sivullisia?

Aika paljonkin vaarantaa, jos menee katsomaan millaisissa oloissa sitä tehdään, tuotetaan, kaupataan tai kuljetetaan. Sen yhden viivan jonka vedät täällä, sen eteen on tapahtunut melko varmasti paljon pahaa. Toki siinä olet oikeassa, ettei sen käyttäminen sillä sekunilla ole haitaksi kuin ehkä itselleen.
 

Whirl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Odesan Kärpät
Kiva, että saat hupia näistä värilasiesi takaa. Minulla ei noita ole SaiPa kannattajana, vaan pystyn puolueettomaan arviointiin näitä kahta pelaajaa verrattaessani. Pysyn kannassani.
Puolueettomuus ei tarkoita, että olisi oikeassa. Arviointi? @Proffa_20:n arvio Kemppaisesta vakuutti minut ainakin siitä, ettei voi todellakaan sanoa kumpi näistä kahdesta vetää paremman kauden objektiivisesti. Ei kovimmalla hankinnalla ole todellakaan mitään väliä, vaan tittelillä pyritään epäsuorasti uskottelemaan toisille Jatkoajalla, että kumpi tulevalla kaudella pelaa paremmin. Eikä täällä kukaan ole perustellut sitä niin vakuuttavasti, että minä voisin uskoa toisen olevan selkeästi parempi pelaaja.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kiva, että saat hupia näistä värilasiesi takaa. Minulla ei noita ole SaiPa kannattajana, vaan pystyn puolueettomaan arviointiin näitä kahta pelaajaa verrattaessani. Pysyn kannassani.
Kaikilla meillä on jonkin väriset lasit joka asiaan. Kuitenkin, kuten nimimerkki @Whirl äsken hienosti sanoi, ei puolueettomuus takaa oikeassa olemista. Sinulla ei oikein edes mitään perusteluja ole ollut, vain toteat Lehterän olevan suvereenisti parempi pelaaja kuin Kemppainen.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Puolueettomuus ei tarkoita, että olisi oikeassa. Arviointi? @Proffa_20:n arvio Kemppaisesta vakuutti minut ainakin siitä, ettei voi todellakaan sanoa kumpi näistä kahdesta vetää paremman kauden objektiivisesti. Ei kovimmalla hankinnalla ole todellakaan mitään väliä, vaan tittelillä pyritään epäsuorasti uskottelemaan toisille Jatkoajalla, että kumpi tulevalla kaudella pelaa paremmin. Eikä täällä kukaan ole perustellut sitä niin vakuuttavasti, että minä voisin uskoa toisen olevan selkeästi parempi pelaaja.
Ensimmäinen Kärppä heti kimpussa! Hiertää näemmä siellä rotuaarin kupeessa kovasti!
 

Teme91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mestaruus on minun mielestäni ylivoimaisesti paras mittari. Kumpi johdattaa joukkueensa ykkössentterinä mestaruuteen.
Jokaisella saa olla omat mielipiteensä, että millainen mittari on paras mittari. Mutta jos saa sanoa, niin mielestäni mestaruus ei ole paras mittari.

Kun mestaruus voi tulla vaikka pelaaja epäonnistuisi. Kun tässä tapauksessa kumpikin on oletettavasti 1. ketjun keskellä, niin heiltä odotetaan myös tehoja.

Vertailuna Herra X vetää 21 playoff ottelun aikana tehot 0+2 ja voittaa finaalit ja Herra Y vetää 21 playoff ottelun aikana tehot 8+9. Niin kumpi on mielestäsi ollut parempi?

Toki on siinä muuttujia matkassa. Miten ketjukavereiden kanssa peli sujuu, vuotaako oma pää jne.

E: korjattu.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Mestaruus on minun mielestäni ylivoimaisesti paras mittari. Kumpi johdattaa joukkueensa ykkössentterinä mestaruuteen.
Jääkiekko on joukkuepeli ja siellä on valmentaja ja noin 25 muutakin pelaajaa, joten tuon kaltainen mittari yksittäisten pelaajien paremmuuksien vertailuun on kyllä todella surkea.

Kyllä pelaajien välinen paremmuus pystytään arvioimaan jo kauden aikana, eikä sitä varten tarvitse odottaa pudotuspelien loppuun. Mestaruus kun voi ratketa vaikka valmentajien välisiin taktisiin asioihin tai maalivahtien väliseen taistoon, tms.

Ja kyllä, minäkin olen sitä mieltä, että Kemppainen on loistava hankinta ja kova vahvistus, mutta Lehterä on odotusarvoltaan lähtökohtaisesti vielä kovempi.
 

Apheu

Jäsen
Mestaruus on minun mielestäni ylivoimaisesti paras mittari. Kumpi johdattaa joukkueensa ykkössentterinä mestaruuteen.

Tällä periaatteella Morley oli parempi kuin Pärssinen? Morley kevään peleissä 14 ott 1+5=6, Pärssinen 18 ott 4+8=12. Ei tuossa mittarissa nyt vain ole oikein järkeä yksittäisten pelaajien vertailussa. Yksi osa vertailua toki voi olla. Pärssinen johdatteli TPS:n yhdessä Nurmen kanssa hopealle. Morley voitti mestaruuden ykkössentterinä, mutta ei ollut mikään ratkaiseva palanen kevään peleissä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Teme91 ja @mirasane , jäin odottamaan teidän vaihtoehtoista mittaria. Rehellinen mielipiteeni on edelleen se, ettei järkevää mittaria ole olemassakaan lähtökohtaisesti näin tasaisten, mutta silti eri tyyppisten pelaajien paremmuuden arvioimiseksi. Toki jos jompikumpi floppaa ja pelaa pahasti alle aiemman tasonsa, saadaan helposti ero paremmuudesta aikaan. Muutoin mestaruus ratkaiskoon.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
@Teme91 ja @mirasane , jäin odottamaan teidän vaihtoehtoista mittaria. Rehellinen mielipiteeni on edelleen se, ettei järkevää mittaria ole olemassakaan lähtökohtaisesti näin tasaisten, mutta silti eri tyyppisten pelaajien paremmuuden arvioimiseksi. Toki jos jompikumpi floppaa ja pelaa pahasti alle aiemman tasonsa, saadaan helposti ero paremmuudesta aikaan. Muutoin mestaruus ratkaiskoon.

Antaa pelien näyttää. Yhtä mittaria on vaikea antaa. Lehterällä lienee kovempi pistepotentiaali, mutta jos kävisikin niin, että sen vastapainona nähtäisiin halutonta puolustuspelaamista ja selkä suoristuisi, olisi väärin tuijottaa pelkkiä pisteitäkään.

Uskon, että joulutaukoon mennessä ollaan jo paljon viisaampia. Silloin voidaan vaikka tehdä Jatkoajassa kysely näiden paremmuuksista ja rajata se niin, että Kärppien ja Tapparan fanit eivät saa äänestää.

Tarvitsetko ylipäätään jonkun noin selkeän yksittäisen mittarin? @Apheu tuossa avasikin hyvin, mikä ongelma tuossa mestaruudella mittaamisessa on? Oletko siis sitä mieltä, että Pavel Bure tai Paul Kariya olivat huonompia pelaajia kuin esimerkiksi Fredrik Modin tai Patrik Elias. Jälkimmäiset voittivat Stanley Cupin ykkösketjun laitureina, mutta Bure ja Kariya eivät?
 
Viimeksi muokattu:

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
@Teme91 ja @mirasane , jäin odottamaan teidän vaihtoehtoista mittaria. Rehellinen mielipiteeni on edelleen se, ettei järkevää mittaria ole olemassakaan lähtökohtaisesti näin tasaisten, mutta silti eri tyyppisten pelaajien paremmuuden arvioimiseksi. Toki jos jompikumpi floppaa ja pelaa pahasti alle aiemman tasonsa, saadaan helposti ero paremmuudesta aikaan. Muutoin mestaruus ratkaiskoon.
Lopetan osaltani keskustelun tähän, että kun esimerkiksi jääkiekkotoimittajat valitsevat vuoden pelaajaa Suomesssa, eivät hekään katso mitään yksittäistä mittaria, eli kuka on tehnyt eniten maaleja tai pisteitä tai kuka on ollut ykkössentteri tai ykköspakki mestarijoukkueessa. Uskon, että sinäkin ymmärrät tämän, ja nyt vaan enemmänkin vänkäät siitä harmituksesta, että suurin osa pitää Lehterää kovempana kuin Kemppaista.

Mutta kyllähän tämä on taattu kesän merkki, että McTorso on taas palstalla vauhdissa ja vastassaan muu liigamaailma. Edelleen on tuoreessa muistissa se, miten julistit Lauri Mikkolaa huippuvalmentajaksi jopa verrattuna muiden ykkösvalmentajiin ja perustelit sitä hänen näytöillään. Muut yrittivät kertoa, että ne näytöt olivat pikemminkin olemattomat, mutta pidit pääsi - ja kuinkas sitten kävikään.

Mutta ei siinä mitään, tällä palstalla saa tietenkin olla värilasit päässä.
 

Paksuerkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lehterän huumekokeilusta isomman asian tekee tuomitseminen ja leimaaminen. Joo-o huumeita ei pidä käyttää tai vähätellä lapsille mutta se mitä aikuinen ihminen tekee vapaa-ajallaan ei kuulu muille, etenkään kuin sivullisia ei ole kärsinyt. Melkosta lestailua. Maailma ei räjähdä tai elämä lopu jos ihmisellä on huumekokeilu tai käyttöä. Pääasia, että harjoittamansa ammatti ei kärsi
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tarvitsetko ylipäätään jonkun noin selkeän yksittäisen mittarin? @Apheu tuossa avasikin hyvin, mikä ongelma tuossa mestaruudella mittaamisessa on?
En tarvitse mitään mittaria, enkä moista edes halua. @Individual nimimerkki sellaista kyseli ja kun keskustelupalstalla ollaan, kerroin mielestäni parhaan. @Apheu unohti kokonaisuuden. Ei tietenkään kaikkien kohdalla voi mestaruuden perusteella paremmuutta mitata. Ihan hölmö ajatuskin moinen ja esimerkkejä on rajattomasti. Mielestäni tässä kaksinkamppailussa se tulisi ainakin lähtökohtaisesti kyseeseen.
 

Whirl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Odesan Kärpät
Ensimmäinen Kärppä heti kimpussa! Hiertää näemmä siellä rotuaarin kupeessa kovasti!
Miten voi paras kesävarustelu vuosiin hiertää? En missään vaiheessa yrittänytkään vihjailla Lehterän olevan huonompi? Pelaajan onnistumisen on monesta asiasta kiinni. Nyt eniten odotan miten koko joukkueella tulee onnistumaan kauden aloitus, kun lupaavat palaset hankittiin kesän aikana.

Tämä Kemppainen vs Lehterä on lisämauste tähän kauteen, ja tämänhetkinen bensan heittely liekkeihin ennustaa viihdyttävää kautta Liigassa ainakin tietyillä seuroilla. Parastahan olisi, että molemmilla pelaajilla sujuisi peli, koska siten saisimme median vertailun ja hehkutuksen kautta lisää pöhinää Liigan ympärille. Tai siis nimenomaan näillä kavereilla on niin suuri potentiaali ja joukkue tukena, että vain erittäin harmittava epäonnistuminen tämän kauden heiltä pilaisi. Ei jinxata sen enempää.

Toivon ja ennustan, että vasta pudotuspelivaiheessa pystymme päättelemään kauden kovimman hankinnan.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta kyllähän tämä on taattu kesän merkki, että McTorso on taas palstalla vauhdissa ja vastassaan muu liigamaailma.
Ei kai nyt sentään. En minä ole ketään vastaan, saati maailmaa.
Mutta ei siinä mitään, tällä palstalla saa tietenkin olla värilasit päässä.
Mikäs mulla on nyt niin pahasti värittynyttä tässä keskustelussa? Se, että pidän Lehterän ja Kemppaisen paremmuutta mielipidekysykyksenä, johon minulla ei edes mielipidettä?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Uskon, että sinäkin ymmärrät tämän, ja nyt vaan enemmänkin vänkäät siitä harmituksesta, että suurin osa pitää Lehterää kovempana kuin Kemppaista.
Ihan hölmö väite. Ei minua moinen asia harmita pätkääkään. Itseasiassa, tätä nykyä minua ei aidosti henkilökohtaisella tasolla harmita tällä palstalla mikään. Mukava keskustella, varsinkin asiasta. Nämä minun nimimerkkiini liittyvät keskustelut eivät ole niin innostavia, mutta kuuluvat ilmeisesti asiaan, eikä siinä mitään.
 
Ei kai nyt sentään. En minä ole ketään vastaan, saati maailmaa.

Mikäs mulla on nyt niin pahasti värittynyttä tässä keskustelussa? Se, että pidän Lehterän ja Kemppaisen paremmuutta mielipidekysykyksenä, johon minulla ei edes mielipidettä?
Viime syksynä arvioit näin:

"Kärpät on iskenyt epäilijöille luun kurkkuun. Räväkkä ja suoraviivainen alku uudella päävalmentajalla. Paljon läpimurtoja omista nuorista ja massiivisesti oululaisia tehoja. Lupaa hyvää. Arvioin sijoitusta 1-2

Alavireinen Tapola, ei kun Tappara. Paljon loukkaantumisia kuten Kärpillä. Jotenkin luotan koneen jyskyttävän lopulta kuuden joukkoon, vaikka hengettömältä vaikuttaakin. Materiaali on kova. Ennakoin sijoitusta 5-6."

Niinpä veikkaankin Lehterän olevan Kemppaista edellä tulevalla kaudella. Ei ehkä niin paljon kuin Tapola oli Mikkolaa, mutta riittävästi.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Varsin hedelmätöntä on ennakkoarviointi senttereiden Kemppainen ja Lehterä välillä ennen kauden alkua. Molempien vahvuudet ovat toki arvioitavissa etukäpälään, mutta vaikutus osasena oman joukkueensa suorittamiseen kaukalon puolella jää nähtäväksi.

Kokonaisvaikutus joukkueen suorittamiseen on paljolti riippuvainen pelaajista, joiden kanssa suoritetaan peliä nimeltä jääkiekko eli ketjukavereista. Harvassa ovat ne kiekkoilevat yksilöt, jotka pelkällä omalla suorittamisellaan dominoivat Liigan mittakaavassa. Toki pelitavalliset seikatkin vaikuttavat merkityksellisyyteen omille joukkueilleen.

Omissa kirjoissani Kemppainen ja Lehterä ovat tämän hetken varmistuneista Liiga-senttereistä molemmat kahden kärjessä. Kumpikin lääkärin määrämiä juuri niihin organisaatioihin, mihin nyt laskeutuivat. Joukkueiden pelitapa, kemia ketjun sisällä ja perimmäinen motivaatio auttaa joukkuettaan parhaimpaansa, vaikuttavat tähän vertailuun olennaisesti.

Edellä mainittuun perustaen on mahdotonta arvioida kyseisten keskushyökkääjien paremmuusjärjestystä näkemättä peliäkään tulevissa joukkueissaan. Joten omana lopputulemana pidän molempia yhtä hyvinä, kunnes toisin todistetaan.

Toki ymmärrän, että isommassa kuvassa merkityksetön ennakkovääntö voi antaa merkitystä yksittäiselle kannattajalle. Oman joukkueen pelurit ovat lähes poikkeuksetta parempia tai ainakin potentiaalisempia kuin vastapuolen, ainakin ennen kauden alkua. (Toki tähänkin löytyy poikkeuksia varsinkin ennakolta heikompien joukkueiden osalta). Ja onhan se hyvä että keskustellaan. Ei se väärin ole.

Konsensukseen päätyminen edes tulevan kauden jälkeen lienee mahdotonta perusteellisista argumenteista ja tilastoista huolimatta. Mielipide on nykymaailmassa faktaa vahvempi. Valitettavasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös