Vanhoja Kouvola-muisteloita tuli tuolla Suomen rumin kaupunki-ketjussa. Muistelin juuri esimerkiksi Pohjola-taloa, joka on yksi lukuisista modernin arkkitehtuurin helmistä Kouvolassa.
Muistaako joku, miten monta kerrosta Pohjola-taloon alun perin suunniteltiin? Nythän siinä on 12 kerrosta, tosin siinä ovat maanalaisetkin mukana. Kaksi ylintä ovat pienen välin jälkeen. Siihen ylös oli tarkoitus rakentaa reilusti enemmän kuin kaksi kerrosta. En uskalla väittää, että tuplat olisi vedetty, mutta aika lähelle sitä kuitenkin. Ehkä suunnitelmissa oli kuusi lisää. Olen lukenut näistä, mutta en muista nyt lähteitä.
Kuva Pohjola-talosta.
Jos täällä on muita vanhoja kouvolalaisia, ja etenkin minua vanhempia, niin lisätieto otetaan kiitollisena vastaan.
Ja tuo Kouvolan 70-luvun suuruudenhullu meininki pitää ymmärtää sitä taustaa vasten, että Kouvola oli tuona aikana yksi maan rikkaimpia kaupunkeja. Hallintokaupunki, jonka ympärillä oli suuret paperitehtaat. Ja moni ei muista varmaan sitäkään, että tuolloin Kouvolassa oli Stockmannin tavaratalo. Siellä pieni nummenkalliokin pyöri vanhempiensa kanssa ja halusi aina yläkerran jätskibaariin. Go-in taisi olla nimi, "kouvinniksi" minä sitä kuulemma sanoin.
Nämä ovat lapsuusmuistoja, joiden jälkeen on tapahtunut valtavasti, mutta hirveän kiva kuva jäi tuon ajan Kouvolasta. Sellaisena näen kaupungin vieläkin, vaikka koko ajan olen siellä käynyt ja kymmenen vuotta takaperin viimeksi pidempään siellä majaillut (=töissä).
Vaikea sanoa, palaanko Kouvolaan koskaan pysyvästi takaisin, mutta mahdollista se on, ja kaupunki pysyy mielessäni aina. Usein siellä ainakin pistäydyn, ja aina kun on mahdollista, käyn myös katsomassa lapsuudenkotini Sarapolulla: millaista jengiä talossa nyt asuu?