Kouvola on parempi kuin Lappeenranta

  • 131 792
  • 873
Suosikkijoukkue
KK
@karate Mauri taisi unohtaa Kouvolan kuntaliitoksen. Meillä on hyvin lyhyen matkan päässä Kouvolan keskustasta Pohjois-Valkeassa todella hieno luonnonpuisto. Kymijoki on mukava vaikka sen potentiaalia ei ole käytetty juurikaan hyväksi. Toki Saimaa pesee Kymijoen, mutta meidän Repoveden kansallispuisto on kyllä kokemisen arvoinen elämys.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Annataan rautatieristeyksen kauppalalle vielä kolmas luontopiste upealle Vekaranjärvellekin. Siellä olisi silmä levännyt vaikka useammankin vuoden.
 

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
^Todellakin. Jättömaa on uniikkiudessaan huikea tapahtuma. Väitän, että ainakaan Suomessa et pääse lähemmäs Woodstockia muualla kuin Jättömaassa.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen opiskellut Lappeenrannassa noin puoli vuotta. Tuona aikana kaupungista tehdyt havainnot:
- Yhtään hyvää lätkämatsia en ole nähnyt Lappeenrannassa. Ainakin kaksi kävin katsomassa.
- Lappeenrannan tytöt eivät olleet niin muodokkaita kuin nyt esimerkiksi Kouvolassa.
- Lappeenrannassa en saanut


Olen asunut Kouvolassa ja nykyisin Kouvolaksi katsottavalla alueella noin kuusi vuotta. Havainnot tuosta ajasta:
- Kouvola on värikäs kesäkaupunki (linkki kuvaan huumorisivustolla)
- En muuten ole Kouvolassakaan nähnyt yhtään hyvää lätkämatsia. Kaksi taisin nähdä sielläkin.
- Kouvolassa olen saanut

Kai sitä voisi tuon perusteella sanoa Kouvolan vievän pisteen, mutta perseestä sekin paikka on silti. Onneksi työura on kuljettanut toisaalle ainakin vähäksi aikaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vanhoja Kouvola-muisteloita tuli tuolla Suomen rumin kaupunki-ketjussa. Muistelin juuri esimerkiksi Pohjola-taloa, joka on yksi lukuisista modernin arkkitehtuurin helmistä Kouvolassa.

Muistaako joku, miten monta kerrosta Pohjola-taloon alun perin suunniteltiin? Nythän siinä on 12 kerrosta, tosin siinä ovat maanalaisetkin mukana. Kaksi ylintä ovat pienen välin jälkeen. Siihen ylös oli tarkoitus rakentaa reilusti enemmän kuin kaksi kerrosta. En uskalla väittää, että tuplat olisi vedetty, mutta aika lähelle sitä kuitenkin. Ehkä suunnitelmissa oli kuusi lisää. Olen lukenut näistä, mutta en muista nyt lähteitä.

Kuva Pohjola-talosta.

Jos täällä on muita vanhoja kouvolalaisia, ja etenkin minua vanhempia, niin lisätieto otetaan kiitollisena vastaan.

Ja tuo Kouvolan 70-luvun suuruudenhullu meininki pitää ymmärtää sitä taustaa vasten, että Kouvola oli tuona aikana yksi maan rikkaimpia kaupunkeja. Hallintokaupunki, jonka ympärillä oli suuret paperitehtaat. Ja moni ei muista varmaan sitäkään, että tuolloin Kouvolassa oli Stockmannin tavaratalo. Siellä pieni nummenkalliokin pyöri vanhempiensa kanssa ja halusi aina yläkerran jätskibaariin. Go-in taisi olla nimi, "kouvinniksi" minä sitä kuulemma sanoin.

Nämä ovat lapsuusmuistoja, joiden jälkeen on tapahtunut valtavasti, mutta hirveän kiva kuva jäi tuon ajan Kouvolasta. Sellaisena näen kaupungin vieläkin, vaikka koko ajan olen siellä käynyt ja kymmenen vuotta takaperin viimeksi pidempään siellä majaillut (=töissä).

Vaikea sanoa, palaanko Kouvolaan koskaan pysyvästi takaisin, mutta mahdollista se on, ja kaupunki pysyy mielessäni aina. Usein siellä ainakin pistäydyn, ja aina kun on mahdollista, käyn myös katsomassa lapsuudenkotini Sarapolulla: millaista jengiä talossa nyt asuu?
 
Viimeksi muokattu:

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Löytyipä vielä tällainen ketju. Tuli nimittäin tapaninpäivänä käytyä ensimmäistä kertaa kyseisessä kaupungissa (kun aivan sattumalta JYP pelasi KooKoota vastaan...) ja olipahan melkoinen positiivinen yllätys. Vaikka visiitti ei ollut kovinkaan pitkä, ruokailut Amarillossa ja pikainen visiitti apteekissa ennen hallille siirtymistä, niin en nähnyt muita kuin ystävällisiä ja hyväntuulisia ihmisiä. Amarillon tarjoilijat (joiden paidoissa oli muuten edessä KooKoon logo ja selässä iso teksti PELIPÄIVÄ!) heittivät hauskaa läppää, ja apteekissa, kun halusin kipeän polveni takia nappaista ostamani Buranat heti, myyjä lähti hakemaan takahuoneesta vesimukia. Hallissa järkkärit juttelivat mukavia ja mm. tiedustelivat kauan Jyväskylästä ajaa Kouvolaan ja itse paikoilla viereiset katsojatkin innostuivat tiedustelemaan JYPin tilanteesta. Lisäksi vaikka KooKoon esitys oli varsin vaisu, niin kannustusta riitti loppuun asti ja aika rauhallisin mielin poistuivat hallista, muutaman pikkupojan "JYP on ihan paska" -huuteluita lukuunottamatta sai JYP-paita päällä lompsia autolle erittäinkin rauhallisin mielin.

Lisäksi en kaupungin keskustasta löytänyt yhtään sen enempää betonia kuin muista samankokoisista kaupungeista ja ennen kaikkea halli yllätti positiivisesti. Vaikkei mitään kultaisia ovenkahvoja näkynytkään, niin halli on mielestäni sekä avara ja tilava, mutta myös tiivis. Joka puolelta näkee kaukalon hyvin, mutta edes perhepelipäivän myötä paikalle tuodut pomppulinnat ja muu oheismateriaali ei luonut ahtauden tunnetta.

Jos haluatte oikeasti nähdä Suomen Tshernobylin, niin käykäähän Pieksämäellä.
 

Fordél

Jäsen
Käykääpä tälläiseen synkkänä aikana Nastolan "keskustassa". On muuten tyly betoninen mesta. Kouvola vaikuttaa Nastolan jälkeen Pariisilta.

Ja muuten tänään Kouvolan ilotulitus (i Kusis) oli aivan loistava. Hakkasi varmasti Lappeenrannan version.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kouvolassa on osattu hyödyntää myös kaupungin negatiivista julkisuutta.

Tätähän Kouvolassa on tehty jo vuosia. On ollut itseironisia mainoskampanjoita ja hyvää somepöhinää. Kaupunki ja sen lähellä olevat markkinointiorganisaatiot ovat tehneet helvetin hyvää duunia vaikeista lähtökohdista. Vaikeista siksi, että maine on huono, vaikka todellisuus on paljon parempi. Väitän, että näillä teoilla Kouvolan mainetta on saatu parannettua aika paljon. Maine on tullut lähemmäs totuutta.

Löytyipä vielä tällainen ketju. Tuli nimittäin tapaninpäivänä käytyä ensimmäistä kertaa kyseisessä kaupungissa (kun aivan sattumalta JYP pelasi KooKoota vastaan...) ja olipahan melkoinen positiivinen yllätys.

Tähän voisi vain lakonisesti todeta, että sellaista Kouvolassa on. Hyvistä kokemuksista on mukava kuulla, mutta tiedän, että Kouvolassa siihen kyllä pyritäänkin. Voisi sanoa, että Kouvolassa on sellaista, millaista karjalaisen meiningin väitetään aina olevan, eli ystävällistä ja vieraanvaraista. Ja tähän tarkennus, että Kouvola ei ole Karjalaa (eikä Itä-Suomea), vaikka siellä karjalaisperäistäkin väestöä on. Kouvola on Kymenlaaksoa ja Etelä-Suomea. Se on nuorena kaupunkina sulatusuuni, siellä on paljon monesta eri suunnasta tullutta porukkaa.

Lisäksi en kaupungin keskustasta löytänyt yhtään sen enempää betonia kuin muista samankokoisista kaupungeista ja ennen kaikkea halli yllätti positiivisesti.

Kouvolassa kaikki on vain isompaa. Sekä keskustan rakennukset että halli ovat isompia kuin vastaavan kokoisissa kaupungeissa. Johtuu siitä, että Kouvolassa on ollut aika paljon fyrkkaa, ei siinä mitään sen kummempaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Asiahan on aika itsestäänselvä - Kouvola on vähän lännempänä kuin Lappeenranta ja siellä pelataan pesäpalloa, tosin kehnohkosti. Noin muuten ainoat oikeat paikkakunnat sijaitsevat Etelä-Pohjanmaalla, tunnetun universumin keskuksessa. Kaikki muut paikat ovat sitten jossain muualla ja vähän evvk ja suurin piirtein samalla lähtöviivalla: esim. New York ja Halsua ovat kummatkin ei-eteläpohjalaisia paikkakuntia. Toinen näistä pitäjistä on ilmeisesti vähän suurempi ja sijaitsee jonkun meren rannalla ja pelaavat pesäpalloa mutta väärillä säännöillä. Halsualla taas on paljon suota. Anyway, ellei voi asua Etelä-Pohjanmaalla, on vähän sama missä asuu...

Olin innokkaasti vastaamassa tähän ketjuun juuri näillä ajatuksin, mutta ymmärsin vielä varmistaa - tilanne on siis ihan sama kuin vuonna 2005, mutta Kouvolan pesäpallo ei ole nyt enää niin kehnohkoa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Päivämäärällä 22.1. siirrän viimeinkin virallisesti kirjani Kouvolaan Lappeenrannasta. Kauan on sitä odotettu, ja paljon on toki tapahtunut sitä ennen.

Viimeinkin taas kotona maailman hienoimmassa kaupungissa, pitkän tauon jälkeen. Kouvola.

Kouvolassa olen syntynyt ja Kouvolassa kuolen.
 
Viimeksi muokattu:

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
maailman hienoimmassa kaupungissa, pitkän tauon jälkeen. Kouvola.

Kouvolassa olen syntynyt ja Kouvolassa kuolen.

Tämähän tuon selittää. Tuskin tuommoista ajatusmaailmaa omaa kukaan muu kuin syntyperäinen. Ootte ihan omalla aaltopituudellanne siellä. :-) Seuraava väitös on varmaan että KooKoo on liigan paras lätkäjengi?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tämähän tuon selittää. Tuskin tuommoista ajatusmaailmaa omaa kukaan muu kuin syntyperäinen. Ootte ihan omalla aaltopituudellanne siellä. :-) Seuraava väitös on varmaan että KooKoo on liigan paras lätkäjengi?

Onneksi sieltä tullaan huutelemaan vertailukelpoisella ajatusmaailmalla ja lätkäjengillä. Ja tähän röhönaurut.

Kouvolassa olen syntynyt ja Kouvolassa kuolen. Ei mulla muuta.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Näinhän se on, Lappeenrannassa eletään ja Kouvolassa kuollaan. Kouvola, Kymenlaakson betonimausoleumi.

Kuuluuko Lappeenranta muuten vielä Suomelle? Eihän siellä enää suomea kuule missään.

Kouvola on suomalainen kaupunki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös