Koulutustasosi

  • 12 599
  • 90

Koulutustasosi?

  • Ylempi korkeakoulututkinto

    Ääniä: 97 33,6%
  • Alempi korkeakoulututkinto

    Ääniä: 33 11,4%
  • Ammattikorkeakoulu

    Ääniä: 56 19,4%
  • Lukio

    Ääniä: 37 12,8%
  • Ammattikoulu

    Ääniä: 40 13,8%
  • Peruskoulu

    Ääniä: 26 9,0%

  • Äänestäjiä
    289

SKA1946

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko
Vaihtoehdoista puuttuu teknillinen koulu, josta ennen valmistuivat eri alojen teknikot, rakennusmestarit sekä konemestarit, jotka edelleen pyörittävät käytännössä tuotantoa.

En siis vastannut mitään.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyviä kysymyksiä. Suomi nyt on väärällään turhia maistereita, joista olen yksi esimerkki. Kuitenkin Jatkoajan tilanteen voi nähdä sellaisena, että täällä, toisin kuin yleisissä mielikuvissa, myös vitunkorkeastikoulutetutkin keskustelevat jääkiekosta. Se on hyvä asia, se.

Amislaisuus oli kouluaikoinani 80-luvulla pohjamudissa, mutta nykyään korkeassa kursissa, kun jonkun ne LVI-hommat kuitenkin pitää hoitaa ja turhia ylioppilaita on jo riittämiin. Mietitään nyt metallimiestä, ei niitä enää paljon ole, jotka osaavat metallia vääntää ja ammatin arvostus on käsittääkseni hyvä. Serkkupoika on rakennusmies ja kokee ammatissaan arvostusta. Ylipäänsä nämä 80-luvulla pilkatut alat ovat saaneet arvoisensa arvonnousun.

Tunnen muuten yhden viulistin, joka viisikymppisenä kouluttautui putkimieheksi. Yhä soittelee viulua Savonlinnan oopperabileissä ym. riekkujaisissa ja muut ajat liittelee putkia yhteen läntisellä Uudellamaalla. Sinne terkut.

Eli: "huonompi" työ kelpaa, eikä sitä enää edes pidetä huonompana työnä, koska se ei ole huonompaa työtä vaan tärkeää työtä.

Rakennusalan erikoistyöt (esim. LVI) oli aikanaan tosiaan aliarvostettu ammatti. Tänä päivänä osaava putkimies tekee hyvää tulosta rahallisesti. Hyviä putkimiehiä on jopa vaikeaa löytää.
Tänä päivänä on työmarkkinoilla mielestäni se ongelma, että edelleen on tarjolla ns. "Paskahommia", mutta niille ei tahdo löytyä tekijöitä, koska suomalaiset on ylikoulutettuja (tämä on vain yksi syy toki). Tiedän valitettavan monta tapausta, jotka väkisin etsivät ja odottavat sitä oman alansa työtä. Siinä samalla, kun sitä etsii, niin voisi mielestäni ottaa myös jonkun työn vastaan ja jatkaa etsintää siinä sivussa.
Toki iso syy on myös siinä, että Suomessa ei ole järkevää tehdä työtä josta korvaus on huono. Tukia maksetaan sen verran hyvin, että on järkevämpää pysyä kotona kuin ottaa vastaan huonopalkkainen työ.

Itse olen aikanaan aloittanut myyntihommat rautakaupassa ja palkka mitä siitä sai oli joku 1500€/kk ja siitä verot pois. Silti tein sitä työtä ja omin lisää tietoa itseeni (opiskelin työn kautta). Edelleen olen myyntialalla ja nykyään tienistit ovat tuosta kolminkertaistuneet.
Yritän ajaa sitä takaa, että paskempi palkkainenkin työ kannattaa ottaa vastaan ja tehdä se työ niin hyvin kuin osaa. Sitä kautta aukeaa monesti lisää mahdollisuuksia.

Tulipahan tarinaa, ehkäpä se pointtikin sieltä jostain löytyy.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Rakennusalan erikoistyöt (esim. LVI) oli aikanaan tosiaan aliarvostettu ammatti. Tänä päivänä osaava putkimies tekee hyvää tulosta rahallisesti. Hyviä putkimiehiä on jopa vaikeaa löytää.
Tänä päivänä on työmarkkinoilla mielestäni se ongelma, että edelleen on tarjolla ns. "Paskahommia", mutta niille ei tahdo löytyä tekijöitä, koska suomalaiset on ylikoulutettuja (tämä on vain yksi syy toki). Tiedän valitettavan monta tapausta, jotka väkisin etsivät ja odottavat sitä oman alansa työtä. Siinä samalla, kun sitä etsii, niin voisi mielestäni ottaa myös jonkun työn vastaan ja jatkaa etsintää siinä sivussa.
Toki iso syy on myös siinä, että Suomessa ei ole järkevää tehdä työtä josta korvaus on huono. Tukia maksetaan sen verran hyvin, että on järkevämpää pysyä kotona kuin ottaa vastaan huonopalkkainen työ.

Itse olen aikanaan aloittanut myyntihommat rautakaupassa ja palkka mitä siitä sai oli joku 1500€/kk ja siitä verot pois. Silti tein sitä työtä ja omin lisää tietoa itseeni (opiskelin työn kautta). Edelleen olen myyntialalla ja nykyään tienistit ovat tuosta kolminkertaistuneet.
Yritän ajaa sitä takaa, että paskempi palkkainenkin työ kannattaa ottaa vastaan ja tehdä se työ niin hyvin kuin osaa. Sitä kautta aukeaa monesti lisää mahdollisuuksia.

Tulipahan tarinaa, ehkäpä se pointtikin sieltä jostain löytyy.

Puhut viisaita sanoja. Tässä maassa ei kannata tehdä duunia, työntekoon ei edes kannusteta, koska työnteko ei rahallisesti kannata ja jos otat lyhyenkin pestin vastaan niin sen loputtua olet herkästi karanteenissa, karenssissa ja paperisotasilla työvoimaviranomaisten kanssa, lopputulos: älä ota työtä vastaan. Tai tee ilman verokirjaa.

On tähän vastauskin olemassa, tähän ongelmaan, ja monet sen jo tietävätkin: kansalaispalkka. Se ratkaisisi niin monta ongelmaa ettei se toteudu milloinkaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Maisterismiehiähän tässä ollaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tradenomi, vaan en päivääkään ole varsinaisen suuntautumisvaihtoehtoni hommia tehnyt. Jos siis korkein valmis tutkinto pitää heittää kehiin. Parin vuoden päästä toivottavasti FM, nyt vielä fil. yo.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ala-aste. Sanoivat ylä-asteelle siirtyessä, että olet liian viisas tänne, lähe menee, vaikka himaas. No niin tein.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tekniikan AMK-tutkinto löytyy. Silloin aikoinaan lukion jälkeen, oli vakaana aikomuksena lukea englantilaista filologiaa yliopistossa. Aikomukseksi jäi, ja ehkä parempi niin.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Vastasin notta alempi korkeakoulututkinto. Ennen ensi kesää sitten pitäisi saada DI:n paperit ulos. Diplomityötä, eli normaalien ihmisten kielellä gradua, alan tehdä nyt syyskuun alussa puolen vuoden työsopimuksella. Tämän lisäksi pitäisi muutama roikkuva kurssi hoitaa alta pois.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
25cm.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Merkonomi.
Tätäkin äänestystä katsoo, niin ylikoulutetaanko Suomessa / ylikouluttautuuko suomalaiset?
Kelpaako enää se "huonompi" työ?

Tai sitten tästä näkee, miten koulutetut kirjoittelijat kestävät palstan ensimmäisen sääntökohdan "Jokainen uusi käyttäjä on heti hyväksymisensä jälkeen moderaattoreiden erityistarkkailussa. Mikäli viesteistä ilmenee, että käyttäjällä ei ole mitään annettavaa keskustelupalstalle, tai että hän rikkoo palstan sääntöjä, kirjoitusoikeudet poistetaan pysyvästi ilman varoitusta." asettaman tulikokeen.

Houkutteleva äänestys olisi myös työskentelyalaa koskevat motivaatioseikat: kutsumusammatti, rahan vuoksi, statuksen vuoksi, työmarkkinoiden rajallisuuden vuoksi asuinpaikkakunnalla, sattumalta jne... Joku enemmän koulutettu voisi sellaisenkin tehdä.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Fil.yo olen ja fil.yona kuolen.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aivan saatanan pitkän opiskeluajan jälkeen valtiotieteiden maisteri Turun yliopistosta. Ja sen verran tiedostava ja ylimielinen olen, että mitään amk-tutkintoja en arvosta pätkääkään.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Homman pihvihän on siinä että se DI nostaa parempaa palkkaa kuin se AMK-mikälie tekemättä mitään, koska eihän se osaa tehdä mitään. Suits me.

Voi vittu. Vaikka oon AMK-mikälie, mä saan kanssa liksani (joka toki on surkean pieni ja siten kompensoi kivasti sukuelimeni kokoa) tekemättä mitään koska en osaa mitään. Mähän oon osaamattomuuteeni nähden ihan väärissä hommissa, teen jo DI:n hommia näköjään!

Meneeköhän toi ylempi-AMK-spedeily nit sit ihan hukkaan, vai opetetaanko siellä jotain muuta, niinku vaikka tietämään kaikesta ei mitään? Kutistetaanko siellä peniksiä?
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Aikanaan sain tutkinnoksi koneinsinööri Tampereen Tekusta joskus luokkaa 30 vuotta sitten . Sen jälkeen tullut hankittua IWE tutkinto.

Tuohon DI / muut tutkinnot keskusteluun voin vain todeta näillä työvuosilla:
mikään ei ole niin tyhmä kuin insinööri----paitsi diplomi-insinööri.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kasvatustieteen maisteri (enkä ole opettaja). Sivuaineena, jos sillä nyt on merkitystä, sosiaalipsykologia, josta näin sivumennen sanoen saa tarvittavat opintopinnat kasaan ihan naurettavan helposti.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
AMK, medianomi. Eli näitä surullisenkuuluisia "työttömien ammatteja"

No olen hommissa, mutta en ihan koulutustani vastaavissa tosin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös